Studie fra ISS: Hårdføre bakterier kan klare rumvejr i årevis og måske rejse til Mars

Illustration: Bigstock/archangel80889

I tre år har klumper af hårdføre bakterier siddet uden på rumstationen for at vise, hvor godt de klarer sig i det hårde rumvejr med ekstreme temperaturer og frem for alt et højt niveau af stråling.

Tanken bag var dels at få afsløret om bakterierejser kan bidrage med liv til andre planeter, et fænomen som er kendt som panspermi, og hvor stor truslen egentlig er, hvis astronauter ved et uheld får slæbt bakterier fra Jorden med til f.eks. Mars.

Hvert år har astronauterne fra rumstationen sendt prøver hjem fra den plade med bakterier, der blev placeret udenfor, og her efter tre år kunne forskerne drage nogle interessante konklusioner, skriver Sciencenews.org.

Det har nemlig vist sig, at de fleste af de ellers meget strålingsresistente bakterier Deinococcus med tiden har måttet give op på grund af uv-stråler og udtørring. Men – inderst i de små klumper eller kugler af bakterier var der stadigvæk omkring 4 procent levedygtige bakterier. De var simpelthen holdt fortsat beskyttet af det yderste døde lag.

Læs også: Alger fra Antarktis overlever rejse i rummet

Overlever som gruppe

Margaret Cramm, som er mikrobiolog på University of Calgary i Canada, men ikke har deltaget i studiet, siger til Sciencenews.org, at man godt nok har observeret bakteriernes levedygtighed tidligere ved at sætte dem ind i kunstige meteoritter, men at det er første gang, man har set dem overleve, mens de hænger ubeskyttet uden på en genstand i rummet.

»Det tyder på, at liv kan overleve på egen hånd i rummet som en samlet gruppe,« siger hun.

Det var forskere fra det japanske rumfartsagentur Jaxas forskningsafdeling, der havde fået bakterierne placeret på rumstationen og derefter har analyseret prøverne hvert år.

Læs også: Sygdomsfremkaldende mikroorganismer fundet på Den Internationale Rumstation

Kan klare sig i otte år

En af astrobiologerne her, Akihiko Yamagishi, regnede sig efter tre års analyser frem til, at kugler af bakterier på omkring 1.000 mikrometer i diameter ville kunne klare sig otte år i rummet og på den måde sagtens nå til Mars, hvis det rigtige lift bød sig til.

Akihiko Yamagishi vurderer, at et lift kunne være en lille meteorit, der måske kom forbi Jorden – eller en anden planet med bakterier.

Han understreger derfor, at det er hans ultimative drøm, at – hvis der bliver fundet liv i form af bakterier på Mars – at der måske kan være tale om en kosmisk bakterierejse.

fordi nogen har lavet en side der hedder spaceweather mener du så at der er vejr i rummet ?

Siden du tydeligvis ikke evner selv at søge på nettet, anders andersen:

"Space weather is a branch of space physics and aeronomy, or heliophysics, concerned with the time varying conditions within the Solar System, including the solar wind, emphasizing the space surrounding the Earth, including conditions in the magnetosphere, ionosphere, thermosphere, and exosphere. Space weather is distinct from but conceptually related to the terrestrial weather of the atmosphere of Earth (troposphere and stratosphere). The term space weather was first used in the 1950s and came into common usage in the 1990s"

Btw: Der er ikke mellemrum før spørgsmålstegn!

Dit længste indlæg længe ..jeg håber ikke at mellemrummet er før spørgsmålstegnet vigtigere end at bactusserne kan overleve og leve viere på Mars :)

Havde bare været mere simpelt forklare det, end affærdige det med et link. Virkelig en uskik linke endda til en ikke dansk side, og som vi alle ved forsvinder link med tiden og så giver det slet ingen mening.

Det er lidt sjovt at tænke på at vi går og håber på at finde liv på andre planeter. Sandheden er der er liv på andre planeter, for vi har selv via vores rumsonder medbragt alle mulige baktierer så som bjørnedyret som faktisk har overlevet turen og at være på Månen og mars.

Man gør sågar meget ud af det når man sender sonder afsted at undgå støv osv. men alligevel så kommer der "liv" med som stammer fra jorden og til andre steder i vores sol system pga os selv.

Men det er naturligvis ikke helt det samme selv at medbringe liv og så sige man har fundet noget, vs at finde noget nyt på en fremmed planet.

Men vi skla nok ikke håbe på at finde store dyr osv. men nok meget mere sandsynligt at finde div bakterier og mikro organismer.

MEN det kan da tænkes at man engang i fremtiden når man graver i jorden på mars måske kan finde noget fra fortiden som kunne være interessant og fortælle os at vi ikke er alene og mere avanceret liv er muligt på andre planeter.. Klima har jo ændret sig i millioner/milliarder af år over alt hvor planeter måske før i tiden har kunnet huse liv men idag er tørret ud.. tja hvad ved jeg, men spændende at tænke på.