Studerende sætter fartrekord i truckkørsel på planteolie
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Studerende sætter fartrekord i truckkørsel på planteolie

En Chevrolet S-10 er en ægte amerikansk pickup-truck og vejer lige omkring to ton. For at få den op på 250 kilometer i timen ville man normalt skulle skubbe den ud fra noget meget højt.

En gruppe studerende fra Boise State University har fundet en anden løsning. De har ombygget en, så den kører på planteolie. Det har vist sig at være en stor succes, da bilen under en test ved El Mirage Dry Lake i Californien tidligere på måneden kom op på 155 miles/h - eller lige omkring 250 kilometer i timen.

Det er officiel verdensrekord for en truck drevet af planteolie.

Læs også: Rekord: Chevrolet kører 250 km/h på solsikkeolie

»Den tidligere rekord tilhørte et hold, der havde kørt 98 miles/h (157,2 kilometer i timen,* red*.) i en specialudviklet bil. Det lød som et rimeligt nemt mål at slå,« fortæller Dave Schenker, leder af holdet som har udviklet bilen, til Wired.

700 heste fra bomuld og solsikker

For at nå det mål gik han og fem medstuderende i gang med at ombygge en Chevrolet S-10.

Den blev ribbet ned til karosseriet og så bygget op igen.

Blandt andet blev motoren udskiftet til en 5,9 liter turbo-dieselmotor med 700 hestekræfter. Til at drive den valgte de en blanding af bomulds- og solsikkeolie.

Det var vigtigt for Dave Schenker og hans medstuderende at bibeholde bilens originale udseende igennem ombygningen for på den måde at vise potentialet i planteolie som brændstof.

»Vi håber på en reaktion a la: 'Fred nede ad gaden har sådan en. Jeres kører på hvad, siger du? Den er eddermanme hurtig. Og det er studerende, der har bygget den ... Der må være noget godt ved det her planteolie',« fortæller Dave Schenker.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Måtte da lige se den truck der kunne køre 250 km/t.

Blev desværre lidt skuffet og det gjorde vores lagermand nok også.

Nå men tilbage til nyheden.
Det er godt klaret i forhold til, at de har valgt at beholde det originale udseende, De kunne nok nemt få 10-20 km/t mere på toppen ved at sænke den ½ meter.

når de kører Nascar med pickup, så ligger de med omkring 300km/t, så det mål må da være indenfor rækkevide hvis bilen kom på kur og i en vindtunnel.

  • 0
  • 0

En Chevrolet S-10 or den spædeste US truck man kan få stort set - og dermed den mest uamerikanske.

I grunden sjovt af gå fra den 2.5 L benzin motor den er født med til en typisk 5.9 V9 motor på planteolie - og så konkluderer det er planteolien der gør den hurtig. Ja, man skal passe på med at ændre to variable samtidig...

  • 0
  • 0

når de kører Nascar med pickup, så ligger de med omkring 300km/t, så det mål må da være indenfor rækkevide hvis bilen kom på kur og i en vindtunnel.

Nu har vægten af bilen jo så ingen direkte betydning for topfarten, men det er da helt sikkert, at man kunne vinde en hel del ved bedre aerodynamik.

Jeg så, at Mythbusters testede et aggregat, en slags net, som man satte bag på ladet af en pickup, hvorved man således kunne spare brændstof. Det viste sig, så vidt jeg husker, at have en lille effekt, så det kunne være sådan en også kunne pille lidt ved topfarten...

  • 0
  • 0

Uhmm... det kan godt være at man i Danmark mener at en US truck skal have en stor buldrende V8 men faktisk er der mange over-there som kører med relativt små motorer og syntes da at have set ret mange chevy trucks der hvert fald ligner den S10'er...

Den findes jo så også i en version med en 6 cylindret motor.

Motoren iflg wired er en 5.9L straight 6 cummins turbodiesel, så hvis man har valgt en 4.3L straight 6 benziner, så er forskellen jo ikke så voldsom...

  • 0
  • 0