Studerende iværksættere: »Vi risikerer at spilde nogle år af vores liv«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Studerende iværksættere: »Vi risikerer at spilde nogle år af vores liv«

Illustration: Sensohive

Når ens idol hedder Esben Østergaard og netop har solgt sin virksomhed, Universal Robots, for knap to milliarder kroner, så kan ambitionerne ikke blive store nok.

I det boblende iværksætter- og innovationsmiljø omkring Syddansk Universitet (SDU) i Odense har to unge ingeniørstuderende derfor truffet et valg, som de helst ville have undgået, men som de håber vil bringe deres nystartede virksomhed op i verdensklassen – sammen med Universal Robots.

Casper Harlev har sammen med blandt andre sin medstuderende Tobias Ejersbo startet sensor-virksomheden Sensohive, og de to studerende iværksættere har siden februar studeret på nedsat tid for at få tid til at drive virksomheden, men efter sommerferien er det slut.

Her træder fremdriftsreformen i kraft for alle studerende på universiteterne, og det betyder, at Casper Harlev og Tobias Ejersbo skal læse på fuld tid, hvilket ikke ville kunne lade sig gøre uden at droppe virksomheden. Og det vil de ikke:

»Vi ville gerne gøre studiet færdigt, men fordi vi skal tage 30 ECTS-point, så er vi tvunget til at gå på orlov,« siger 25-årige Tobias Ejersbo:

»Realistisk set betyder det, at vi nok aldrig kommer til at færdiggøre vores kandidat. Hvis det fortsætter med at gå som nu, så sidder vi måske med 12 ansatte om et år, og så kan vi ikke gå i gang med at studere på fuld tid igen.«

Fremdriftsreformen har til formål at nedbringe den gennemsnitlige studietid på universiteterne. Den har fået flere universiteter og studerende til at råbe op, fordi den blandt andet gør livet svært for studerende, som gerne samtidig vil gøre en virksomhed ud af en god idé.

Også på DTU er der eksempler på ingeniørstuderende, som dropper ud af studiet efter sommerferien, fordi de ikke længere kan studere på deltid.

»Jeg kan slet ikke se, at reformen bibringer os noget på ingeniøruddannelsen. Vores studerende har normalt gennemført uddannelsen på normeret tid over de seneste mange år,« siger uddannelsesdirektør for SDU Henning Andersen og fortsætter:

»Jeg frygter, at de studerende ikke længere vil prøve ting af, som de kunne have gjort i en periode under trygge forhold, hvor de ikke er bundet til faste lønninger. Når de først har fået job, så hænger de i hver­dagen som alle andre.«

Slår Bluetooth med længder

Sensohive startede i forbindelse med nogle studieprojekter, hvor de studerende kom til at arbejde med trådløse lavenergi-teknologier.

»Vi blev fascineret af mulighederne for at flytte data trådløst over lange afstande uden rigtig at bruge noget strøm,« siger Tobias Ejersbo, der er teknisk direktør i virksomheden.

Han udviklede derfor virksomhedens helt egen sensor og kommunikationsprotokol. Den giver Bluetooth kamp til stregen ved at have en rækkevidde på over 1 km med nogenlunde samme strømforbrug ifølge stifterne af Sensohive.

Sensorerne kan masseproduceres billigt og dermed foretage tusindvis af målinger af eksempelvis temperatur og luftfugtighed i drivhuse, hvor klimastyring er et vigtigt element.

Sensohive-stifterne er allerede ved at kigge uden for det danske marked og ligger i forhandlinger med andre spillere i Skandinavien.

En del af det at skulle udvide produktionen og strukturere en global forsyningskæde er dog ikke noget, man bare lige gør. Derfor læser Tobias Ejersbo global supply chain management på studiet for netop at få de rette kompetencer, der kan få virksomheden til at vokse internationalt.

»Der er netop de kompetencer, som jeg kommer til at mangle i virksomheden om lidt. Derfor ville det være en kæmpe force, hvis jeg kunne have deltaget i studiet på halv tid eller lignende,« siger Tobias Ejersbo.

ITU-rektor: Gør studiet færdigt

Spørger man rektor på IT-Universitetet i København Mads Tofte, der har en af landets højeste iværksætterfrekvenser blandt sine studerende, så er det dog slet ikke en god idé at vove sig ud på den slagmark som studerende.

»Fremdriftsreformen er ikke så slem. Jeg kan godt forstå, at de studerende står og tripper i skoene og gerne vil i gang med at starte virksomhed, men min reaktion er at sige til dem: Se at få gjort jeres studier færdige først. I får et større vid, som I kan bruge til at differentiere jer i virksomhederne bagefter,« siger han.

På SDU ærgrer det dog uddannelseskoordinator Søren Jensen, at de to initiativrige studerende ender med at forlade studiet. Både Casper og Tobias fik 12 i deres bachelor­opgave, og deres virksomhed bliver fulgt med interesse fra universitetet.

»Man er ikke studerende, hvis man bare følger den slagne vej. Der skal også være plads til at finde egne interesser, og det er der ikke plads til i det nye system,« siger Søren Jensen.

Emner : Uddannelse
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mads Tofte. I mit startup er vi 3 mand, den ene er lige blevet færdig med sin kandidat på DTU og vi andre er 1-2 år fra at være færdige med vores uddannelser (CBS/DTU). Vi kan selvfølgelig ikke forvente at vores 3. mand, og vores konkurrenter i øvrigt, pænt venter på at vi bliver færdige med vores studier, derfor er vi nødt til at tage orlov.

Der er rigtig mange positive eksternaliteter ved at have iværksættere på universiteterne og da vi ikke får SU (71k/året) burde merudgifterne være negligerbare. Efter min mening bør man oprette en iværksætterordning, som giver videnstunge startups et deltids-Ph.d. lignende forløb på universiteterne. Derudover mener jeg at alle skal have lov til at studere på deltid og hvis det giver problemer kan man indføre en grad af brugerbetaling på deltidsstuderende.
Mvh. Ulrik Moe

  • 2
  • 0

En mulighed for at løse - eller delvist løse - denne udfordring er at lade studiearbejdet handle om egen startup. På Entrepreneurial Engineering kandidat uddannelsen på Aalborg Universitet kan studerende på 3. semester være i praktik i egen virksomhed (30 ECTS) og de kan efterfølgende - som afgangsprojekt - arbejde med relevante aspekter af egen startup (30 ECTS). Studiearbejdet vil selvfølgelig altid tage tid fra de mange praktiske gøremål, men med en stor motivation og synergi med opstartsarbejdet så kan det ofte være en god og tilstrækkelig løsning på den rejste udfordring.
De første kandidater bliver færdige lige om lidt.
Og så er det jo super at så mange gerne vil starte noget og på den måde bidrage positivt til udviklingen i Danmark.

  • 1
  • 0