Strømtab gør redningsbåde ubrugelige på brændende færge

Strømtab gør redningsbåde ubrugelige på brændende færge

Uden strøm er de store hvide kraner ubrugelige, og gør det umuligt at få redningsbådene i vandet. (Foto: Italian Navy)

Omkring 150 passagerer nåede at flygte fra den brændende Norman Atlantic før strømmen satte ud og redningsbådene ikke kunne komme i vandet.

Helikoptere er i øjeblikket den eneste mulighed for at komme væk fra den brændende færge Norman Atlantic i Adriaterhavet ved Albanien. Al strøm er nemlig gået, og det har gjort det umuligt at sætte redningsbådene i vandet.

Redningsbådenes skal løftes ud over siden af kraner, der kræver strøm for at virke, men de hænger nu hjælpeløse på skibet, skriver CNN.

Læs også: Fortsat 250 om bord på brændende færge

De første tre timer lykkedes det dog omkring 150 passagerer at forlade skibet ved brug af redningsbådene, men pludselig ophørte de med at virke. At hoppe i vandet er heller ikke en mulighed, da voldsom vind med høje bølger hærger området, og vandtemperaturen ligger mellem 14 og 15 grader celsius, hvilket i bedste fald gør det muligt at overleve i seks timer.

Voldsom røg gør redningsarbejdet kompliceret, men lægepersonel er blevet sendt ud til færgen for at behandle folk mod røgforgiftning. (Foto: Den italienske hær)

Ifølge det italienske militær er 324 passagerer nu evakueret fra skibet, og helikoptere kæmper nu for at flyve folk til fastlandet eller til andre skibe i nærheden.

Årsagen til branden er endnu uklar, men den opstod på det nederste dæk, og flere kilder har oplyst til græske medier, at lastbiler, fyldt med olietønder op til loftet, var med ombord.

Færgen Norman Atlantic er en 26.900 ton færge, som er bygget i 2009. Reuters oplyser, at færgen ud over de 478 passagerer også medbragte 200 køretøjer. Ifølge de italienske myndigheder begyndte branden klokken 4.30 søndag morgen, lokal tid.

Kommentarer (6)

Jeg ved godt redaktionen på ing.dk ikke tolererer kritik, men jeg forsøger nu alligevel !

Hvad med lidt Kildekritik, eller lidt faglig indsigt ?

Redningsmidler udsættes alene som følge af tyngdekraften - uanset om det er flåder eller redningsbåde. Der kan så være skibsmæssige hindringer, e.g. slagside (som ikk ses på billederne) eller tekniske fejl / manglende vedligehold (rust !).

Den kran som ses på billedet benyttes til en mand-over-bord (MOB) båd, som er aldeles uegnet til evakuering.

Så hvor CNN (kilden) har fundet sine eventyrlige oplysninger fra- ja det kan man spørge mågerne om - de kommer vidt omkring !

Men det ændre ikke det faktuelle: evakuering af mange passagerer, ikke mindst i hårdt vejr, er både vanskeligt og meget risikabelt - fuldstændigt uanset redningsmidlerne.
Selv i bedste fald ender øvelser, på fladt vand i en havn, ofte med brækkede lemmer.

Måske skal redningsaktionen istedet vurderes som er stor bedrift og en succes - selvom der ender med at være omkomne (tallet 5 har været nævnt).

  • 10
  • 0

Helt enig i at kildekritikken vidst har været temmelig fraværende.

Jeg ligger - desværre - ikke med et eksemplar af SOLAS hjemme (mere fagnørd er jeg ikke og der skal være tid til ferie). Dog er jeg ret overbevist om at der findes en § om at david'erne (hint til landkrabber: det er det apparat, som sætter båden ud og får den op igen efter de regelmæssige øvelser) skal bevæges via "stored energy" i tilfælde af black-out.
Ofte er der en hydraulikcylinder med tryk på - så kan daviden bevæges og båden finder jo nok ned via tyngdekraften. Batterier er ikke så populære - de kunne blive flade mm.
Det aktuelle skriftssted i SOLAS må andre lede efter. Og ja, både Danmark, Italien, Grækenland eller hvor færgen nu har hjemsted har tiltrådt SOLAS (i DK i praksis via Søfartsstyrelsen meddelelser B).

Skulle forholdet være som beskrevet i artiklen, så er skibet ikke sødygtigt ifj. SOLAS og må derfor ikke forlade havn (medmindre du lokker flagstaten til noget andet - som regel noget med dok/reperationsophold).

Normal vil besætningen bruge "en del" tid på at afprøve david'erne og en gang årligt er der syn af myndigheder (som regel uddelegeret til klassen (DNV, LR, ABS, BV, RINA whatever)). Udover det åbenlyst smarte i at sagerne virker, så KAN man risikere port state control og redningsmidler, som ikke virker ser MEGET grimt ud.......du kunne nemt få en tilbageholdelse (detained) hvorefter helved bryder løs. Det er ikke bare at få møget til at virke; der er ret mange som gerne vil have en forklaring og diverse lister ser jo heller ikke for godt ud med tilbageholdelser. Får et land for mange tilbageholdelser, så kunne det pågældende rederi/lands skibe blive genstand for ekstra kontrol fra fremmede staters side (og de finder jo nok noget når de smutter ombord) og så kører den onde cirkel.
Personligt kunne jeg godt tænk mig nogle mere praktisk anvendelige davider, for der er godt nok slået en del folk ihjel under afprøvning gennem årene......foruden alle dem med klemte fingre og det som er værre.

For at gøre en lang historie kort:
- Båden på fotoet er en MOB båd. Kan vanskeligt bruges til denne type redningsaktion.
- I tilfælde af at redningsmidlerne ikke virker, så er det lige til en tilbageholdelse.

PS: sidder til dagligt som maskininspektør i et større rederi.....

  • 6
  • 0