Strid om en tikrone: Forbrugere skal selv tjekke fjernaflæst vandmåler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Strid om en tikrone: Forbrugere skal selv tjekke fjernaflæst vandmåler

Illustration: Pixabay/Delo

I en tid, hvor data er blevet en handelsvare, er det vigtigt at være enige om prisen på data. Ellers giver det dobbeltarbejde. Det viser en historie om vand i Vejle.

I sidste uge havde 17.000 husstande ved to vandværker i Vejle frist for at indberette tal fra deres vandmålere til det kommunale Vejle Spildevand. Det skulle egentligt være overflødigt. For vandmålerne er allerede fjernaflæst digitalt af vandværkerne, således at borgerne kan afregne forbruget. Men disse tal vil spildevandsselskabet også gerne have fat i, således at de kan tjekke om det forbrugte vand stemmer overens med mængden af spildevand i den anden ende.

Problemet er bare, at spildevandsselskabet og vandforsyningen ikke er blevet enige om en pris for disse data. De to parter mødes ellers i det såkaldte vandråd, der består af lokale interessenter på vandområdet og fungerer som bindeled mellem kommunen og vandværkerne. Men lige meget hjælper det.

Vandværker: 25 kroner er for lidt

Tvisten drejer sig om fem til 10 kroner pr. måler. Vejle spildevand betaler årligt 25 kroner pr. måler til Vejles vandværker for at levere data om borgernes forbrug. Tidligere fik vandværkerne 37 kroner for oplysningerne - 12 kroner mere pr. måler - og derfor har to af vandværkerne takket nej til aftalen.

Læs også: Toiletvand i hanerne: Brintoverilte og adskilte opvaskemaskiner

Direktør for Vejle Spildevand, Mikael Schultz, ærgrer sig:
»Vi har forhandlet en aftale med vandrådet. Og der blev vi enige om en pris, som vi kunne leve med alle sammen. To vandværker gik ikke med til aftalen. Vi synes, det er ærgerligt, at vi nu skal ulejlige vores kunder med manuel aflæsning.«

Læs også: Fynboer fik pesticider i drikkevandet syv gange

Per Møller er driftsleder på et af disse værker, Børkop Vandværk:
»Jeg er frygtelig ked af på vores forbrugeres vegne, at det er endt, som det er. Men det svarer til, at du køber en ny bil og kører til Aarhus hver dag, og din nabo spørger, om han må køre med. Men han vil altså ikke betale – du kører jo alligevel. Sådan hænger verden jo ikke sammen.«

Hos Børkop Vandværk vil de have minimum 30 kroner, mens det andet værk,Trefor Vand, har udtalt, at de vil have 35 kroner for denne service.

Ifølge Per Møller fra Børkop Vandværk er prisen på 25 kroner for lav, fordi det ikke kun drejer om ét enkelt tal fra en årlig fjernaflæsning. Prisen dækker også oplysninger om målerskifte, flytning og oprettelse af nye forbrugere. Alene i 2017 havde værket 150 flytninger blandt deres ca. 2.000 kunder.

Manuel aflæsning koster 12 kroner

Spildevandsdirektør Michael Schultz mener dog, at prisen er mere end rimelig, fordi det koster Vejle Spildevand omkring 12 kroner at indhente oplysningerne manuelt med borgernes hjælp. Han henviser til, at prisen på denne type data er blevet meget billigere over årene. Vandværkerne og spildevandsselskabet står dermed i en situation, hvor man har opbygget et digitalt aflæsningssystem og en procedure for vedligeholdelse af data. Men spildevandsselskabet mener altså manuelt at kunne indhente data billigere end ved at køre med i vandværkernes nye bil til Aarhus - for nu at blive i driftlederens analogi.

Læs også: Eksperter: Kontrol med drikkevandet forringes med nye regler

»Vi startede med at sige, at vi ville give 15 kroner for målerdata årligt. Vi anslog dengang, at vores egne udgifter til aflæsning ville løbe op i 12-15 kroner. Herefter lagde vi 10 kroner oveni til den årlige vedligeholdelse af data,« siger Mikael Schultz.

Ifølge driftsleder Per Møller var der flere vandværker, der ikke var interesseret i at gå ned i pris, da aftalen blev forhandlet. Hvis de havde vidst, at Trefor Vand ikke ville gå med til det, var der nok flere, der havde valgt at sige nej tak til de 25 kroner, mener han.

Spild af god teknologi

De 17.000 kunder har haft mulighed for at indberette deres vandforbrug indtil den 8. januar 2018.

Vejle Spildevand har modtaget ca. 1700 aflæsninger fra forbrugere tilknyttet Børkop Vandværk og 12.000 aflæsninger fra kunder hos Trefor Vand.

Men dobbeltarbejdet ærgrer Per Møller, der også mener, at den digitale aflæsning giver bedre data:

»Vi gik fra en almindelig til en digital måler, fordi vi havde mange kunder, der aflæste deres måler forkert. Vi synes, det er en bedre metode, og derfor er vi kede af den nuværende situation. Det er vanvittigt med digitale løsninger, der ender i sådan noget som det her.«

Så - efter digitaliseringen måtte borgerne omkring de to vandværker i Vejle følge instruksen fra Vejle Spildevand: »Tallet kan indrapporteres via Vejle Spildevands hjemmeside, via telefon eller ved fysisk at aflevere aflæsningskortet hos Vejle Spildevand på Toldbodvej.«

Han glemmer nemlig fuldstændig at han dels spilder borgerens tid - og hvorfor skulle det dog være gratis, og dels også truer folk med, og opkræver, et gebyr hvis de ikke lige husker at hjælpe ham gratis indenfor den tidsfrist der lige passer hans firma..

  • 22
  • 1

Egentlig en absurd historie, når alle siger at det er billigere og bedre med fjernaflæsning.
Vandværket kunne have fået nogle penge for data de i forvejen har, nu får de ingen.
Minder om Radius og fjernaflæste målere, hvor de sagde at man så kunne følge forbruget.
For at følge forbruget kræves åbenbart en kode til leverandøren Ørsted, som de åbenbart ikke sådan vil ud med.
Jeg skrev til Radius, og de henviste til Ørsted, som ikke har svaret på min henvendelse.
Er det del og hersk der råder?

  • 17
  • 1

Jeg skrev til Radius, og de henviste til Ørsted, som ikke har svaret på min henvendelse.


Radius er dit netselskab. De har måleransvaret, men må ikke have kundekontakt (ud over nogle særlige tilfælde). Ørsted er dit handelsselskab, det er ved dem du køber din strøm.

Radius måler dit forbrug og uploader data i datahubben, som ejes af Energinet. Dit handelsselskab (i dette tilfælde Ørsted?) henter data fra datahubben og udfærdigere en regning til dig. Handelsselskabet kan også stille de pågældende data til rådighed hvis de ønsker det. Det er derfor at Radius ikke kan gøre andet end at henvise til dit handelsselskab.

Der er vist nok også ved at blive lavet en portal under Energinet hvorved du kan få direkte adgang til de data der ligger i datahubben... Men som udgangspunkt skal du altid kontakte dit handelsselskab, dvs. der hvor du køber din strøm... Er du utilfreds med Ørsted, kan du vælge at skifte selskab og købe din strøm et andet sted...

  • 6
  • 0

Radius er dit netselskab. De har måleransvaret, men må ikke have kundekontakt (ud over nogle særlige tilfælde). Ørsted er dit handelsselskab, det er ved dem du køber din strøm.

Radius måler dit forbrug og uploader data i datahubben, som ejes af Energinet. Dit handelsselskab (i dette tilfælde Ørsted?) henter data fra datahubben og udfærdigere en regning til dig. Handelsselskabet kan også stille de pågældende data til rådighed hvis de ønsker det. Det er derfor at Radius ikke kan gøre andet end at henvise til dit handelsselskab.

Det er lidt indviklet end du beskriver:

På eloverblik.dk kan man se timeværdier med en dags forsinkelse. For at få adgang hertil skal man bruge en webacceskode som man med lidt ihærdighed kan finde på sin profil på Ørsteds selvbetjeningsside.

Hvis man vil have øjebliksværdier så skal man bruge et signal direkte fra måleren. I følge målerbekendtgørelsen skal alle nye målere have en udgang som brugeren kan bruge til aflæsning. Det har de nye Kamstrup målere sådan set også derer bare nogle udfordringer hvis man vil bruge det. Jeg fik nedenstående svar fra Radius da jeg ville prøve at bruge det:

Din elmåler har to muligheder for at kunne tilslutte eksternt udstyr til måleren, enten via en optisk port eller en stikforbindelse. Begge muligheder kan tilgås fra forsiden af måleren.
Protokollen som anvendes til kommunikationen er DLMS/COSEM.
Kommunikationen foregår via en krypteret forbindelse. Den fornødne nøgle kan bestilles hos Radius Elnet.

Enheder og software til forbindelsen er ikke et anliggende for Radius Elnet, men kan udvikles af kommercielle selskaber på markedet.

Vi har desværre ikke pt. kendskab til enheder på markedet, som kan tilsluttes. Såfremt kundeinteressen er tilstrækkelig stor, formoder vi, at der vil dukke produkter op.

Den nævnte nøgle var de så heller ikke helt klar til at udlevere.

  • 10
  • 0

Ad elmålere: jeg er godt nok overrasket.
Jeg troede i min naivitet:
1. Timedata var tilgængelig på en webside for alle efter målerinstallation
2. Brugerne let kunne tilslutte ekstern datalogning (S0 eller ,isnende let tilgængelig interface).

Hvilken myndighed har ansvaret for det her ? Hvor skal der klages ?

  • 11
  • 1

Rigtignok, dette webacces stod under kundeoplysninger på min side hos Ørsted.
Hos eloverblik kunne jeg så få adgang og kunne få excel-filer ud. Det virkede faktisk fint nok, men det var oplysning og metode jeg automatisk skulle have fået med målerskiftet.

  • 4
  • 2

Hvorfor skulle det ikke være gratis?! Borgerne har allerede betalt for at få aflæst sine egne data een gang og det er ikke i borgernes interesse at det skal koste penge igen at de samme data sendes videre. Derved lander opkrævningen jo en gang mere på regningen,men denne gang fra et andet selskab. Det er jo nonsens. Det er pinedød de selskabers pligt at gøre det så billigt og effektivt som muligt for de borgere de betjener og ikke bruge en masse administrativ hokus pokus på at opkræve flere penge.

  • 15
  • 1

Har også fået brev fra Samn forsyning i Horsens kommune om at jeg skulle aflæse, selv om jeg har fjernaflæsning. Det vandværk der stod i brevet var så ovenikøbet ikke det jeg var tilsluttet, men de fik heller ikke data fra det jeg var tilsluttet. De lød lidt trætte i telefonen da jeg ringede ind, og de opdagede at der var fejl i deres breve i E-boks.

  • 3
  • 0

Det kan være ligemeget om vi betaler for måleren til det ene eller det andet selskab. Der er kun forbrugerne til at betale for måleren i sidste ende.

  • 6
  • 0

Borgerne har allerede betalt for at få aflæst sine egne data een gang og det er ikke i borgernes interesse at det skal koste penge igen at de samme data sendes videre. Derved lander opkrævningen jo en gang mere på regningen,men denne gang fra et andet selskab.

Det bliver stort set ikke dyrere, det er bare fordeling af omkostningerne.
Det beløb spildevandsfirmaet får som udgift, og derfor lægger på regningen for spildevand, får vandværket jo som indtægt, og opkræver derfor mindre for vandforbrug.
Din regning for vand hhv. spildevand afspejler derved bedre at udgifterne til måling deles mellem de to forsyningsarter.
Analogien med bilen holder 100%.
Men da vi næsten alle er tvungne kunder hos både vandværk og spildevand betyder det ikke en reel forskel for de fleste.

  • 4
  • 1

Sådan er det også i Sorø .. Selvom det bliver aflæst jævnligt af vandværket (trådløst, serielt, helt ud fra bilen, som kører forbi ude på vejen), så skal vi stadig løfte dækslet for at indberette til forsyningen som så kan sende en regning for rensning af spildevand.
Forsyningen har fået en kopi af data - men den manuellle aflæsning er åbenbart mere sikker (?? - right)

Totalt galimatias.

  • 3
  • 0

og prisen skal være reel.
Er der nogen her der vil yde en service uden at få dækket omkostningerne?
Spildevandsselskaberne kunne sammenligne prisen for at opsætte deres egne målere og hele indberetningsystem, med prisen for at købe data af vandværkerne.

  • 1
  • 0

Der er lidt mere i sagen end hvad der fremgår af artiklen.

Vandværker er forpligtet til at indberette målerstand og forbrug for forbrugere UDEN kloak een gang om året til kommunen/den kommunalt ejede kloakforsyning. Dette får de ikke betaling for.

Vandværket kan forhandle sig til en pris på målerdata fra områder som har kloak.
I mit område er der Ca. 70% der har kloak. Derfor har jeg regnet på hvad det koster
i ekstraarbejde for mig at videregive de data som kloakforsyningen har brug for. Det er Ca 10 kr. Pr. aflæsning.

Forskellen ligger så i at der også er små vandværker hvor der kun er 10% der er kloakeret.
-De vil naturligvis også gerne have deres omkostninger dækket. Så de mener jo at 35 kr. er passende.

Men i sidste ende er der jo kun os forbrugere til at betale....
At sende aflæsningskort ud til forbrugere med fjernaflæste målere er efter min mening idiotisk, og manglende respekt overfor forbrugeren.

Mvh. Henrik. Vandværkspasser og Best. fmd.

  • 7
  • 0

Der er nogen der har sovet i timen. Opdelingen i Radius og Ørsted er ikke noget forbrugerne har ønsket. Og nu bliver det brugt som undskyldning for ikke at gøre noget.
Jeg bor i et nybygget hus fra 2016 i Radius området. Her bliver måleren først fjernaflæsbar engang i 2018 eller 2019. Det er kun SW der skal skiftes, vores fælles elmåler er gjort fjernlæsbar i 2017.
Hos SEAS-NVE har jeg kunne aflæse mit forbrug online siden 2012. Problemet var, at DONG ville have penge af staten for at sætte fjernaflæste målere op. Men det var jo svært at komme igennem med, når SEA-NVE gjorder det gratis. Men DONG skal selvgølgelig bruge penge på først DONG navnet og nu Ørsted navnet. Vi var rigtig mange der med det samme sagde: " Hvor smart er det lige at bruge Ø".
Igen et sted hvor konsulent penge er smidt ud af vinduet.

  • 4
  • 2

Nu er det jo desværre ikke det eneste sted denne latterlige strid står på. Det er vel nærmest et 'globalt' fænomen. I sidste ende er det jo os forbrugere der kommer til at betale, så kunne man dog ikke blive enige - om nødvendigt gennem en passende bekendtgørelse fra Styrelsen - om at vandværket sender disse data til spikedevandsselskabet kvit og frit - og så lægger de 25 eller 35 kroner på den faste afgift.

  • 1
  • 0

Nogle syntes at mene at alt hvad der er offentligt er besværligt, bureaukratisk og dyrt.

Mange amerikanere tror f.eks. at det er bøvlet at komme på hospitalet i Europa, fordi det er offentligt, men kan sagtens leve med at de ikke kan modtage behandling på et sygehus, før det er godkendt af et privat selskab.

Erfaringen viser at privatisering næsten altid skubber administrative byrder over på borgerne. Endnu værre bliver det, når man ikke regulerer konkurrencen: for så bliver det ofte også dyrere, mindre fleksibelt, samtidigt med at det er umuligt at klage over eller vælge fra.

Dette er bare et ud af mange eksempler på hvorfor infrastruktur bør forblive den offentlige styring, vi som borgere har valgt, til at varetage vores samlede interesser.

  • 7
  • 2

Hvorfor Søren er vand og kloak i Vejle ikke for længst slået sammen i et selskab? Nu sidder der en masse bestyrelsesmedlemmer, direktører og administrative medarbejdere og fedter med hver deres lille domæne.
Til hvad nytte? Set udefra virker det molboagtigt.
Det er klart at der ville forsvinde en masse ben og job, hvis man fik styr på området, men er der da slet ingen, der har det overordnede ansvar for den slags i Vejle?

  • 2
  • 1

Opsamling fra Børkop Vandværks hjemmeside:

Børkop Vandværk ejes af vandværkets forbrugere. I vandværkets forsyningsområde bliver Vejle Spildevand A/S dannet i forbindelse med kommunalreformen, hvor de hidtil kommunale spildevandsselskaber bliver udskilt fra kommunerne.

Til at starte med blev målingerne afregnet til knap 31 kr. per måling, og senest gennem en fælles aftale med samtlige vandværker i Vejle Kommune til 37 kr. per måling.

I seneste aftale lå også, at vandværkerne forpligtede sig til at udlevere samtlige forbruger- og målerdata med henblik på opsætning af målerkartotek i forbrugerafregningssystemet hos
Vejle Spildevand A/S. Børkop Vandværk skulle levere valide måleroplysninger, oplysninger ved
målerskift, flytninger samt, når der blev tilsluttet nye forbrugere. Desuden leverede vandværket data fra fremmøde hos beboere med unormalt vandforbrug.

På baggrund af aftalen har Børkop Vandværk investeret i en ny målerpark med elektroniske vandmålere beregnet til fjernaflæsning samt nødvendigt software og hardware til håndtering af målerdata. Derudover er der årlige omkostninger på vedligeholdelse og administration.

I forhold til hvad en rimelig betaling er for at levere sine data til Vejle Spildevand, så er Børkop Vandværks omkostninger faktisk ca. 145 kr. pr. måler årligt i målerens levetid med en afskrivning over 10 år.

Da Vejle Spildevand A/S med hjælp fra vandværkerne havde fået styr på samtlige forbrugere, målere osv., opsagde de aftalen med vandværkerne og tilbød en væsentlig dårligere aftale for at få deres data.

Børkop Vandværk mener ikke, at en opsigelse af aftalen med efterfølgende tilbud om en 32% prisnedgang er rimelig i forhold til vandværkets investering. Desuden mener vandværket, at en treårig aftale er for kort i forhold til afskrivningstiden på målerne. Investeringen i målere, hardware, software osv. bør Vejle Spildevand også bidrage til med en fair pris.

  • 6
  • 0

Det er klart at der ville forsvinde en masse ben og job, hvis man fik styr på området, men er der da slet ingen, der har det overordnede ansvar for den slags i Vejle?

Mnjooeee. Børkop vandværk er et privat vandværk. Mængden af "ben" i det er nok til at overse: ifølge seneste regnskab blev der fx ialt udbetalt 15.000 kroner i bestyrelseshonorar.

/Bo (disclaimer: jeg bor selv i området, men får dog vand fra et andet privat vandværk)

  • 3
  • 0

Som kuriosum vil jeg gerne nævne, hvad jeg oplevede for nogle år siden, da et vandrør sprang:

Midt om natten (naturligvis mellem fredag og lørdag!) gjorde mine katte mig opmærksom på, at noget var galt i kælderen - ganske rigtigt: der var et gedigent vandfald fra loftet i mit vaskerum...

Jeg lukkede straks for hovedhanen og fotograferede vandmåleren (dét har jeg gjort ugentligt i mange år) og bemærkede, at jeg ikke havde mistet ret meget vand :)

Weekenden gik uden jeg åbnede for vandet - Dejligt med gode naboer og en STOR suppegryde med rent vand :)

Mandag blev der åbnet for vandet i mit hus igen, da VVS'eren var færdig - og da jeg igen kiggede på måleren var der forsvundet 12 m3 vand, mens hovedhanen havde været lukket...

Jeg tænker, at det skyldtes, at min vandmåler var/er digital, så den hele tiden skulle indberette mit vandforbrug, OG at den er afhængig af internettet - tilsyneladende vises det aktuelle forbrug ikke på displayet på min lokale vandmåler, før den centrale enhed (på vandværket?) giver signal til det...

  • og jeg har også en digital el-måler...

Har nogen i dette forum en bedre forklaring? Vandværket og kommunen havde ikke.

De allerbedste hilsener

  • 0
  • 0

Vores opfattelse af forsyningsselskaberne er helt forrykt!

Et forsyningsselskab der ifølge loven ikke må have overskud og som skal producere har værdien 0 kr !

Der findes ikke nogen køber til sådan et selskabe. Derfor bør alle forsyningsselskaber være organiseret i et kommunalt selskab og så er det BEDØVENDE LIGEGYLDIGT om der betales penge for oplysningerne.

Skattevæsnet skal nu iflg østre landsret have mange penge pga af en vurdering af værdien af vandværkerne - altså en skat af en fiktiv værdi. Værdien af et aktiv er det man kan sælge for ! Vandværkerne kan så også nemt lave et fiktivt tab ved at sælge vandværkerne til hinanden for 1 kr .

Diskussionen er absurd

  • 1
  • 0

"Hvilen i sig selv-princippet" styret af kundekredsen er billigt, uden mulighed for korruption, brug af midler til reklamer, sponsorater og manglende henlæggelse af midler til vedligehold og reparation - alt sammen emner, der IKKE er styr på ved "kapitalisering" af opgaver, som vi alle er afhængige af, bliver løst tilfredsstillende!

Samtidig er der et incitament til at tilgodese miljø-investeringer, så fortsat vandindvinding kan ske uden risiko for "forgiftede" brønde/boringer.

De allerbedste hilsener

  • 2
  • 0

Interesant:
"I følge målerbekendtgørelsen skal alle nye målere have en udgang som brugeren kan bruge til aflæsning. "

Kan du henvise til hvor det står?

Da jeg byggede hus for et par år siden, havde jeg en drabelig diskussion med Dong om hvorfor min måler skulle side udvendigt.
Deres argument var at så var det nemt for dem at aflæse den...
De var ikke modtagelige for argumenter som:
1. det gør I alligevel aldrig.
2. Der kommer fjernaflæselige målere lige om lidt.

Resultatet er at jeg nu skal kigge på en grim grå kasse hver gang jeg går ud og ind af mit hus, og med det du skriver, bliver det unægteligt også noget sværere at interface til den når den sidder udenfor :(

Typiske skrankepaver der finder på at rykke målerne udenfor 3-4 år inden man indførere fjernaflæsning! suk!

  • 0
  • 0

Fandt det selv:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710...
"Tekniske krav til fjernaflæste elmålere"
"§ 7. Det skal være muligt for forbrugeren efter åbne standarder at tilkoble eksterne enheder til den fjernaflæste elmåler og løbende udtage forbrugsrelevante data, jf. § 5.

Stk. 2. Overførsel af data skal være sikret via kryptering eller lignende.

Stk. 3. Tilkobling af eksterne enheder skal kunne foretages af lægmand uden at bryde plomber eller lignende. Netvirksomheden kan beslutte, at aktivering skal foretages eksternt af netvirksomheden. Dette må ikke påføre forbrugeren unødige ekstraomkostninger."

Meget interessant.
Jeg kunne desværre ikke finde en tilsvarende tekst for fjernvarmemålere, her var det ellers nok så interesant. Jeg logger temperaturene ind og ud af mit anlæg, men selve flowet er lidt svært at måle udefra.
Og i modsætning til vand og strøm så kan man ikke nemt tilføje en bi-måler eller aflæse hovedmåleren udefra (vand aflæser jeg med en optocoupler, el der har jeg en måler med skive, det er lidt op ad bakke).

  • 0
  • 0