Strid om ufærdige Rambøll-tegninger forsinker Københavns nye cykelbro
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Strid om ufærdige Rambøll-tegninger forsinker Københavns nye cykelbro

OPDATERET: Cyklister, der havde glædet sig til snart at slippe for at slæbe jernhesten op ad trapperne fra Havneholmen til Dybbølsbro, må væbne sig med tålmodighed. En broforbindelse fra Bryggebroen ved Allers hovedkvarter til Dybbølsbro er bliver yderligere forsinket, fordi ståldelene til broen endnu ikke er nået frem.

»Vi har fokus på at få cykelforbindelsen færdig hurtigst muligt i en tilfredsstillende kvalitet sammen med entreprenøren MT Højgaard, og det er selvfølgelig rigtig beklageligt, at der kommer en forsinkelse,« siger Jens Zøfting, centerchef for Center for Anlæg i Københavns Kommune.

Den 230 meter lange Bryggebro - også kaldet Cykelslangen - går fra Dybbølsbro til pladsen foran Allers hovedkvarter på Havneholmen. Men problemer med at få detailprojekteret og produceret ståldelene har medført lange forsinkelser for broforbindelsen. (Illustration: Dissing + Weitling) Illustration: Dissing + Weitling

Projektet kendes både som Bryggerampen og Cykelslangen. Det er designet af arkitektfirmaet Dissing + Weitling og projekteret af ingeniører fra Rambøll. Entreprenøren bag byggeriet er MT Højgaard.

Da Københavns Borgerrepræsentation i juli 2011 bevilgede 32 millioner kroner til projektet, var forventningen, at stiforbindelsen allerede kunne åbne i december 2012. Men projekteringen endte med at tage noget længere end det - blandt andet fordi broen både krydser privat grund og åbent vand, så flere forskellige myndigheder skulle involveres.

Derfor er åbningsdatoen over de seneste år rykket længere og længere ud i fremtiden - og med dagens udmelding fra Københavns Kommune og MT Højgaard hedder åbningstidspunktet april 2014 - halvandet år efter den oprindelige plan.

På nuværende tidspunkt er der kun støbt fundamenter til stålsøjlerne, der skal bære brodækket, som også er af stål. Brodækket er bygget med en central lukket ståldrager, hvorfra dækket udkrages til hver side. Dækket er konstruktivt integreret med søjlerne, så der ikke er behov for lejer.

Ugennemarbejdet projektmateriale

Ifølge projektchef Finn Juel Nielsen fra MT Højgaard skyldes forsinkelsen af stålleverancen, at det var svært at lave arbejdstegninger ud fra rådgivernes projekttegninger.

»Der var rigtig mange spørgsmål til projektmaterialet, så man kan stille spørgsmål ved, om det var fuldt projekteret, eller om der var udeståender,« siger han.

Rambølls projektmateriale var ifølge entreprenøren MT Højgaard ikke gennemarbejdet nok til, at de kunne lave arbejdstegninger. Desuden har ståldelene vist sig mere tidskrævende at producere, så broen nu først forventes at stå klar i april 2014. (Illustration: Dissing + Weitling) Illustration: Dissing + Weitling

Derfor tog det længere tid at lave arbejdstegninger og få dem sendt til MT Højgaards kinesiske underleverandør end forventet. Desuden endte man med løsninger, der var mere komplicerede at udføre end forventet.

»Derfor har værkstedet også skulle bruge mere tid til produktionen, end der var sat af i bygherrens tidsplan,« konstaterer Finn Juel Nielsen.

På Københavns Kommune afviser centerchef Jens Zøfting umiddelbart, at der var mangler i projekteringsmaterialet.

»Vi har som udgangspunkt afvist entreprenørens indvendinger. Nu prøver vi at se på tingene sammen og få løst de problemer, der måtte være i en god dialog.«

Om der skal betales for det ekstra arbejde og den ekstra tid bliver nu diskuteret mellem kommunen og entreprenøren - indtil videre uden at der er varslet syn og skøn og voldgifter. Jens Zøftings forventning er at budgetrammen på 32 mio. kr. holder bortset fra, at kommunen løbende bliver påført ekstraudgifter til den forlængede interne byggestyring.

Søjler på vej fra Kina

I disse dage er søjlerne på vej i et skib fra Kina, men det er endnu uvist præcist, hvornår brodækkene ankommer.

Cirka 9.000 cyklister bruger Bryggebroen over havnen hver dag. En stor del forventes at bruge Bryggerampen til at komme videre mod Vesterbro, når Bryggerampen åbner næste år.

ARTIKLEN ER BLEVET OPDATERET MED KOMMENTAR FRA KØBENHAVNS KOMMUNE KL. 9.40.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Når vi nu skal have mindre broer fra Kina, så kan vi generelt godt pakke sammen. De har givet pris på et forhåbentligt godkendt materiale fra MTHøjgård – hvis det tager længere tid, flere informationer og større udgifter, så gå efter MTH – det er dem, som er ansvarlige ikke de danske skatte borgere.

  • 8
  • 1

Kors hvor opstår der mange hovsaer efter Københavns panikudsalg af havnearealerne. Både under planlægningen og byggeriet var problemet til at forudse. Nu er man så i gang her med at lave besynderligt svævende cykelstier, fordi den indlysende rute blev blokeret af byggeri. Længere inde bliver havnerummet fyldt op med udkrængede badebroer, fordi der ikke blev stillet fornuftige krav til byggeriet på vores allesammens havnekanter. Kommunen burde overveje om lidt langsigtet planlægning kunne forebygge den slags rod...

  • 3
  • 0

Der er vist mange ubekendte i dette projekt - hvis cykelslangen skal lande, hvor der nu er gravet ud foran Aller, så skal fodgængere og cyklister til Bryggebroen krydse hinanden med fare for liv og lemmer! (Hvis man kommer fra Fisketorvet og skal over Bryggebroen lander cyklerne til venstre, men Bryggebroens cykelbane er til højre....) Meget lidt gennemtænkt, da der faktisk er temmelig mange fodgængere og cyklister på det strøg. Måske regner man med at de fleste fodgængere er turister og forretningsrejsende fra hotellerne på Islands Brygge - de brokker sig nok ikke så meget!

  • 0
  • 0

Er der ikke noget med at kineserne læser fra højre mod venstre? Hvis det ikke var så tragisk med alle de arbejdspladser vi har mistet, er det til at grine over. Husk til kommunalvalget at straffe de ansvarlige, for dette pengespild.

  • 1
  • 0