Stribevis af fejl på ulykkesflys landingsstel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stribevis af fejl på ulykkesflys landingsstel

Mindst seks gange har Dash-8 Q400-flyet fra den canadiske flyproducent Bombardier været ramt af problemer med landingsstellet.

Det var højre hjul, som brasede sammen under et fly af samme type, da det nødlandede i Aalborg Lufthavn søndag eftermiddag.

Alligevel har flere ledende medarbejdere fra SAS i en stribe medier fastslået, at der var tale om et enkeltstående tilfælde. Intet kunne være mere forkert, viser Ingeniørens gennemgang af de uheld med flyet, som har været omtalt offentligt.

Torsdag 22. november 2001

Et Dash-8 Q400 fly fra SAS fløj fra Hannover med 28 passagerer - fik problemer med hjulene før landing i Kastrup. Det lykkedes at få hjulene til at fungere inden landingen. (Kilde Fyens Stiftstidende)

6. januar 2002

Et Q400-fly fra SAS fløj fra Västerås i Sverige til Kastrup. Piloten slår alarm til kontroltårnet i København, fordi han ikke kan få understellet ned. Efter 20 minutters cirklen om lufthavnen lykkes det dog. I de 20 lidt for spændende minutter rådfører piloten sig over radioen med fabrikken i Canada.

Oktober 2002, Østrig

Et Q400-fly fra østrigske Tyrolean Airlines taber et landingshjul. Selskabet går derpå i gang med at undersøge syv fly magen til for at se efter mikrorevner i understellene. Et andet østrigsk flyselskab, Austrian Airlines, sætter nye ordrer på flytypen på standby, indtil en forklaring er fundet.

2004

Kochi Airport, Japan. Et Q400-fly tilhørende All Nippon Airlines fik problemer med højre hjul, der brød sammen under landing.

Februar 2006

Et Q400-fly tilhørende All Nippon Airlines har problemer med at sænke landingsstellet. Det lykkes dog til sidst, og flyet lander sikkert

Marts 2007

Et Q400-fly tilhørende japanske All Nippon Airlines med 60 passagerer måtte cirkle over Kochi Airport, fordi piloten ikke kunne få næsehjulet ned. Det endte med, at flyet landede på hovedhjulene og måtte kure på næsen det sidste stykke. Se videoklip nedenfor. Selskabet tager 13 Q400 fly ud af drift under den følgende efterforskning.

Dertil kommer, at det socialdemokratiske folketingsmedlem Bjarne Laustsen efter eget udsagn var om bord på et Q400-fly mod Billund, som i 2004 blev tvunget til at vende om og lande i Kastrup, også på grund af fejl med landingsstellet.

Statens Luftfartsvæsen: »Ingen fællesnævner«

Trods de mange fejl på landingsstellet afviser Statens Luftfartsvæsen at kræve de canadiske fly taget ud af drift.

»Med de oplysninger, vi har i øjeblikket, mener vi ikke, at ulykken søndag har nogen fællesnævner med de nævnte episoder,« siger informationsmedarbejder Tina Larsen.

»Vi vurderer løbende sagen fra dag til dag på grundlag af Haverikommissionens udredningen af uheldet. Det indebærer blandt andet, at det skal tjekkes, om flyet er holdt ved lige efter de seneste forskrifter, og hvis der viser sig at være grund til det, så kan man inddrage flyets flyvedygtighedsbevis,« tilføjer hun.

»Vi har i nogen tid haft ekstra opmærksomhed på SAS, fordi firmaets kvalitetssikringssystem ikke altid har vist at fungere tilfredsstillende,« lyder det fra Tina Larsen.

En læser har gjort Ingeniøren opmærksom på, at det amerikanske luftfartstilsyn FAA (Federal Aviation Administration) har udstedt flere direktiver (AD'er - Airworthiness Directives) om Bombardiers Q400-fly.

»En AD-note behøver ikke at have stor betydning. De udstedes af flyfabrikanten på grundlag af løbende test, også af ældre flytyper. Hvis man herunder finder, at en af flyets millioner af små og store reservedele bør skiftes eller modificeres, så udstedes der en AD-note. Det er der i sig selv ikke noget graverende i, med mindre det er en alvorlig fejl, der skal rettes. Det er en af de ting, der nu bliver undersøgt af Haverikommissionen, om alle fabrikkens forskrifter er overholdt,« forklarer Tina Larsen.

Ingeniøren har dagen igennem forgæves forsøgt at få en kommentar fra SAS, men de ledende medarbejdere i SAS' informationsafdeling har ikke været til at træffe.

Dokumentation

Se FAA’s hjemmeside om Q400 (slå op på: By Make, søg Bombardier Inc. – led efter DHC-8-400 series)
Bombardiers reklameside for Q400
Bombardiers forklaring på de støjsvage propeller

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

RyanAir's image ville ikke kunne tåle en tilsvarende utroværdig opførsel: Når man er en discount airline er man allerede mistænkt for at skære et par hjørner og alle journalister og konkurrenter er konstant klar på at lave skandale på det mindste.

Når man hedder SAS kan man åbenbart klytte sig igennem og vælge hvilke AD'er man vil lave og hvornår - at der så falder et end-stage af turbinen eller et hjul af engang imellem, det har man sikkert budgetteret for.

  • 0
  • 0