Straf for partikelsvineri er sat op mod fire gange for lavt

Straffen på 1000 kr. for ikke at montere et partikelfilter på sin dieselbil afspejler overhovedet ikke den pris, som partikelsvineriet koster folkesundheden og miljøet, viser nye tal fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU).

Ifølge professor på DMU, Mikael Skou Andersen, ligger den årlige samfundsøkonomiske omkostning på 700-4300 kr. pr. personbil ved en gennemsnitlig kørsel på 17.000 km/år.

»Man kan sige, at 1000 kr. ligger i den lave ende, men det kommer an på, hvor og hvor meget dieselbilen kører. Flere ville nok vælge filtret, hvis de blev pålagt den reelle forureningsomkostning,« siger Mikael Skou Andersen.

Han anslår, at omkostningen for varebiler ligger væsentligt højere, og at der er mulighed for at lave præcise beregninger.

Partikelforurening koster eksempelvis 700 kr., hvis man holder sig på landevejen og mindst 16 km fra byområder med højst 10.000 indbyggere. I disse beregninger ligger prisen på leveår, sygedage og andre helbredsmæssige omkostninger.

Men da det især er i storbyerne, der er fokus på miljøzoner, og hvor partikelforeningen er størst, kan prisen i byen derfor snildt ligge på over 4000 kr. for en personbil, hvilket giver mere brænde på bålet i diskussionen af, hvorvidt regeringens miljøtiltag er for vage.

300.000 dieselbiler drøner rundt uden filter på

Kort før jul vedtog folketinget en ny lov om partikelforurening, der krævede, at ejere af dieselbiler skulle montere et partikelfilter eller alternativt betale 1000 kr. om året til statskassen.

Lovforslaget modtog massiv kritik pga det - i modstandernes øjne - beskedne krav om montering af åbne partikelfiltre, som ifølge eksperterne kun gør beskeden gavn for miljøet og folkesundheden.
Loven blev derfor set som en skjult skatteindtægt uden noget andet incitament bag.

Siden har 439 dieselbiler valgt partikelfiltret frem for girokortet, og derfor kører der stadig langt flere end 300.000 dieselpersonbiler rundt på de danske veje uden filter.

Økologisk Råd: En halvhjertet indsats

En del af kritikken kom fra Det Økologiske Råd, hvor formand Christian Ege stadigvæk ryster på hovedet over afgiftsfastsættelsen og udfaldet.

»Der var tale om en halvhjertet indsats. De åbne filtre har kun 30 procents effektivitet, og de tusind kroner gør ikke engang dem fristende for bilejerne. De lukkede filtre kom end ikke på tale. Jeg synes, afgiften skal forhøjes betydeligt,« siger Christian Ege.

Han understreger, at når de tusind kroner ikke engang er nok til at få bilejerne til at montere et åbent filter til 6000-8000 kr., så vil det aldrig få nogen til at montere de mere effektive lukkede filtre, der koster det dobbelte.

Men med de nye tal, der viser, at selv et lukket filter kan være tjent ind samfundsøkonomisk i byerne på få år, så mener Christian Ege ikke, at der findes argumenter mod at få de lukkede filtre på. Og hvis man ikke vil slå partikelsynderne i hovedet med afgifter på flere tusinde kroner, kan man kombinere afgiften med subsidier fra staten, lyder det fra Christian Ege.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der nogen som kan henvise til hvor man kan få relativt billige lukkede partikelfiltre til personbilen (1,9 TDI)?

Er det i DK eller skal man indlægge et lille værkstedsbesøg, når man er i Tyskland, Sverige eller Italien med bilen?

Hvad er omkostningerne i det hele taget?

Nu har vi fået afgiften, men jeg orker ikke at undersøge det i bund og der er mig bekendt ingen, som har hjulpet os på vej med lidt information. De mange tusindlapper kunne måske gøre lidt nytte her.

Det eneste jeg er sikker på er, at jeg ikke kunne drømme om at investere i et åbent filter. Hvis der skal filter på, så skal det være et ordentlig filter.

  • 0
  • 0

For nye biler der fødes med nyt lukket filter kan der opnås en mindre besparelse, men eftermonterede filtre vil forøge udledningen, godt nok vil filteret fange nogle partikler, men forbruget af diesel stiger tilsvarende, man kunne så omregne det til at alle partikler fra merforbruget blev opfanget.

Vi får penge i kassen, enten som moms af det nye filter og derefter afgifter på merforbruget af diesel, eller som en ny 1.000kr afgift, men vi får ikke renere luft.

  • 0
  • 0

Christian Ege, Det Økologiske Råd og DMUs beregninger af samfundsmæssige omkostninger på partikler har vi efterhånden set en del til !

Er der andre beregninger tilgængelige ?

  • 0
  • 0

Det var da en ejendommelig paastand som artiklens overskrift udtrykker.

Nu har vi jo set, at netop den type partikelfilter som er foreskrevet af loven, er blevet kritiseret som värende helt utilsträkkelig.

Naar det derfor drejer sig om en afgift for ikke at montere et filter, som ikke er tilsträkkelig virkningsfuldt, maa jeg beklageligvis erkläre mig uenig med overskriftens paalydende!

  • 0
  • 0

Hvad med os der har biler hvor partikelfilter aldrig har været en mulighed?

Vi kan ikke nemt vælge at få monteret partikelfilter da det vil kræve en motor SW opdatering (er der plads til mere kode i styringen?) og et lukket filter til udstødningen.

Dertil er der de tusinder og atter tusinder af dieselbiler med fordelerpumpe og wastegate turbo. De skal have helt nyt indsprøjtningssystem og turbolader for at de overhovedet kan få et lukket filter.

Medmindre vi altså selv skal gætte hvornår filteret skal regenereres (lidt landevejskørsel ved >60km/t siger en af mine kolleger). Det bliver så ikke et problem for mig med masser af landevej og motorvejskørsel dagligt.

  • 0
  • 0

Det lyder da rigtigt farligt med de dieselbiler! Mekanikere bør overveje et andet fag når det er så farligt. Og jeg undrer mig over at naboerne til et værksted finder sig i det!

Min VW fra 2001 forurener 1,05 ved måling på synshallen - men må forurene 3,0.

Takken til regeringen er 1.000 kr.´s bøder hvert eneste år fremover.

Nåh nej ... det er jo ikke en bøde, det er en skat, som tilfældigvis går ud over dem der har en diesel, som var supermoderne da den blev købt.

  • 0
  • 0

I de fleste andre lande end DK er det siden 15 år almen viden, at små personbiler med nyere diselmotor udleder kulpartikler i nanostørrelse. Disse partikler tar vejen ende ind i di aldre fineste rør i lungen.

For 5 år siden fik man i Tyskland TILSKUD ved eftermontering, i DK fik man STRAFSKATT på 300 procent hvis man købte en ny bil med filter førmonteret, derfor solgtes ikke nogle sådana biler her.

Nu skal man så blive straffbeskatted, uden reel miljøvirkning.

Den almenne danske selvfede selvopfattelsen er at DK er er føregangsland, på alle mulige områder, også på miljøområdet.

I de fleste andre lande, kører bybusser på etanol, biodiesel, gas, naturgas, el eller brint, i DK, som ju er selvforsynede på naturgas, kører bybusserne på diesel, hvor smart er så det?

VOGN DÅ OP! Det eneste DK er et føregangsland i er selvbedrag og selvfedhed.

  • 0
  • 0

Danskere er selvbedragere. Der tror at de er de klogeste , smarteste, dygtigeste, kønneste, de ligeste og rigeste.

De tror at uddannelse er vejen til lykke og at statskassen er uudtømmelig og alle meninger er lige gode og økologi er vejen til sundhed.

  • 0
  • 0

Den almenne danske selvfede selvopfattelsen er at DK er er føregangsland, på alle mulige områder, også på miljøområdet.

Kom nu ikke forgodt i gang: vi betaler ganske vist næsten 1000 Mia om året for vores illusioner; Tyskerne, de betaler for Grækernes ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten