Stort flertal af danskerne støtter politisk indsats for elbiler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stort flertal af danskerne støtter politisk indsats for elbiler

Illustration: Pixabay

Danskerne ønsker flere elbiler på vejene, og et voksende antal mener, at politikerne bør sørge for at give dem et skub. Også selvom det koster statskassen penge. Det viser en ny spørgeundersøgelse, som Yougov har lavet på vegne af interesseorganisationen Dansk Elbil Alliance.

73 procent mener således, at landets politikere i ‘nogen grad’, ‘høj grad’ eller ‘meget høj grad’ bør gøre en særlig indsats for at fremme salget af elbiler for at reducere CO2-udledningen. Kun 7 procent svarer, at politikerne bør holde sig fra sådanne indgreb.

Læs også: Antallet af elbiler i Danmark stod næsten stille i 2017

»Der sker meget lidt fra politisk side i forhold til at skabe CO2-reduktioner i transportsektoren. Også når man sammenligner med vores nabolande. Når undersøgelsen så viser, hvad den gør, kan man sætte spørgsmåltegn ved, om politikerne er i trit med deres vælgere her,« siger branchechef for Dansk Elbil Alliance Lærke Flader.

Danskernes holdning har rykket sig

Samtidig er de nye tal også udtryk for et ryk i folkets holdning, mener Lærke Flader. I 2014 stod elbilalliancen bag en lignende undersøgelse, hvor 66 procent gav samme svar. På det private plan viser undersøgelsen ligeledes, at elbilerne er blevet mere populære.

Mens 13 procent i 2014 svarede, at de sandsynligvis ville vælge en elbil næste bilkøb, så er andelen denne gang – hvor 1.007 danskere blev interviewet – oppe på 18 procent. Det viser sig dog endnu ikke i praksis.

Læs også: DN om tal fra tysk elbil-rapport: »Det giver ikke mening«

»Selvom de har lyst, så går de jo ikke ud og køber en elbil. Det kan vi se på salgstallene,« siger Lærke Flader.

Her har der dog været en stigning at spore, efter at regeringen sammen med de Radikale og Socialdemokratiet i april sidste år blev enige om at holde registreringsafgiften på 20 procent på de næste 5.000 solgte elbiler.

Ved udgangen af dette år stiger den til 40 procent, uanset hvor mange elbiler der sælges, og på trods af den beskedne stigning har salget ikke fulgt forventningerne fra sidste års aftale, hvor politikerne også indførte et fradrag på batterikapaciteten.

Læs også: Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje

Gryende stigning i salget

Sammenlignet med samme tidspunkt sidste år er der dog en verden til forskel. I sidste måned blev der solgt 112 rene elbiler – samme måned 2017 blev der kun solgt 27.

Hvis man medregner plugin-hybridbiler ser det endda næsten godt ud for batterimotorerne. Salgstallene for disse har konstant ligget på omkring et par hundrede om måneden siden november 2017.

Læs også: Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret

Derfor er der optimisme at spore i Dansk Elbil Alliance. De frygter dog, at tallene endnu engang går i stå i starten af næste år, når registreringsafgiften skal stige til 40 procent.

»Der er endelig begyndt at være sådan et lille gryende stigning i salget, og det må vi simpelthen ikke slå ihjel en gang mere,« mener Lærke Flader.

Man fristes til at sige, at igen er det danskerne der har fingeren på pulsen og kan se hvilken vej det går, men stadig sidder politikerne med fingeren oppe et særligt sted og fatter ikke en fis.

  • 30
  • 12

Man fristes til at sige, at igen er det danskerne der har fingeren på pulsen og kan se hvilken vej det går, men stadig sidder politikerne med fingeren oppe et særligt sted og fatter ikke en fis.


Politikerne VIL have deres dejlige afgifter, både dem fra bilsalget og de løbende fra brændstof forbruget.

Derfor satte de afgifter på elbiler som nu stiger og sænkede afgifterne på fossilbrændere.

Afgiftsnedsættelsen på fossilbrændere kom ikke fordi politikerne syntes 180% var for meget, men fordi elbiler og solceller bliver billigere og billigere.

Så hellere få folk til at købe fossilbrændere til 150% i afgift og nyde brændstof afgifterne.

Alternativet er elbiler der kan køre på hjemmelavet strøm.

  • 31
  • 8