Stort flertal af danskerne støtter politisk indsats for elbiler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stort flertal af danskerne støtter politisk indsats for elbiler

Illustration: Pixabay

Danskerne ønsker flere elbiler på vejene, og et voksende antal mener, at politikerne bør sørge for at give dem et skub. Også selvom det koster statskassen penge. Det viser en ny spørgeundersøgelse, som Yougov har lavet på vegne af interesseorganisationen Dansk Elbil Alliance.

73 procent mener således, at landets politikere i ‘nogen grad’, ‘høj grad’ eller ‘meget høj grad’ bør gøre en særlig indsats for at fremme salget af elbiler for at reducere CO2-udledningen. Kun 7 procent svarer, at politikerne bør holde sig fra sådanne indgreb.

Læs også: Antallet af elbiler i Danmark stod næsten stille i 2017

»Der sker meget lidt fra politisk side i forhold til at skabe CO2-reduktioner i transportsektoren. Også når man sammenligner med vores nabolande. Når undersøgelsen så viser, hvad den gør, kan man sætte spørgsmåltegn ved, om politikerne er i trit med deres vælgere her,« siger branchechef for Dansk Elbil Alliance Lærke Flader.

Danskernes holdning har rykket sig

Samtidig er de nye tal også udtryk for et ryk i folkets holdning, mener Lærke Flader. I 2014 stod elbilalliancen bag en lignende undersøgelse, hvor 66 procent gav samme svar. På det private plan viser undersøgelsen ligeledes, at elbilerne er blevet mere populære.

Mens 13 procent i 2014 svarede, at de sandsynligvis ville vælge en elbil næste bilkøb, så er andelen denne gang – hvor 1.007 danskere blev interviewet – oppe på 18 procent. Det viser sig dog endnu ikke i praksis.

Læs også: DN om tal fra tysk elbil-rapport: »Det giver ikke mening«

»Selvom de har lyst, så går de jo ikke ud og køber en elbil. Det kan vi se på salgstallene,« siger Lærke Flader.

Her har der dog været en stigning at spore, efter at regeringen sammen med de Radikale og Socialdemokratiet i april sidste år blev enige om at holde registreringsafgiften på 20 procent på de næste 5.000 solgte elbiler.

Ved udgangen af dette år stiger den til 40 procent, uanset hvor mange elbiler der sælges, og på trods af den beskedne stigning har salget ikke fulgt forventningerne fra sidste års aftale, hvor politikerne også indførte et fradrag på batterikapaciteten.

Læs også: Ny aftale skal sikre 5.000 elbiler på de danske veje

Gryende stigning i salget

Sammenlignet med samme tidspunkt sidste år er der dog en verden til forskel. I sidste måned blev der solgt 112 rene elbiler – samme måned 2017 blev der kun solgt 27.

Hvis man medregner plugin-hybridbiler ser det endda næsten godt ud for batterimotorerne. Salgstallene for disse har konstant ligget på omkring et par hundrede om måneden siden november 2017.

Læs også: Nye afgifter har skudt salget af hybridbiler i vejret

Derfor er der optimisme at spore i Dansk Elbil Alliance. De frygter dog, at tallene endnu engang går i stå i starten af næste år, når registreringsafgiften skal stige til 40 procent.

»Der er endelig begyndt at være sådan et lille gryende stigning i salget, og det må vi simpelthen ikke slå ihjel en gang mere,« mener Lærke Flader.

Man fristes til at sige, at igen er det danskerne der har fingeren på pulsen og kan se hvilken vej det går, men stadig sidder politikerne med fingeren oppe et særligt sted og fatter ikke en fis.

  • 30
  • 12

Man fristes til at sige, at igen er det danskerne der har fingeren på pulsen og kan se hvilken vej det går, men stadig sidder politikerne med fingeren oppe et særligt sted og fatter ikke en fis.


Politikerne VIL have deres dejlige afgifter, både dem fra bilsalget og de løbende fra brændstof forbruget.

Derfor satte de afgifter på elbiler som nu stiger og sænkede afgifterne på fossilbrændere.

Afgiftsnedsættelsen på fossilbrændere kom ikke fordi politikerne syntes 180% var for meget, men fordi elbiler og solceller bliver billigere og billigere.

Så hellere få folk til at købe fossilbrændere til 150% i afgift og nyde brændstof afgifterne.

Alternativet er elbiler der kan køre på hjemmelavet strøm.

  • 31
  • 8

Hvis LA havde været smarte, så havde de fået lavet et forlig med alle partier om at friholde elbiler fra afgifter i 10 år.

Men det var desværre vigtigere for LA at et par af deres vælgere kunne få en billigere Lamborghini.

  • 19
  • 11

Helt fair den dag elbiler kan levere varen for alle. Behøver jeg virkelig at nævne, ladetid, rækkevide og anhænger træk? Elbiler er IKKE svaret for alle der til er udbudet (også det planlagte) alt alt for smalt.
Skal der findes penge til elbiler så kan de fint tages fra vindmøller og mangler der flere så de penge vindmøllerne ikke betaler pt. for at blive koblet til elnettet .

Fint nok at man vil støtte elbiler men har man spurgt folk hvor pengene skal komme fra? Et godt bud er andres lommer... Elbiler der ikke i dag kan levere vare skal "tvinges" ned over folk? Folk skal acceptere en forringelse i forhold til nuværende?
Nå ja hvem skal betale for udbygningen af elnettet når alle får elbiler og vil lade dem når de kommer hjem fra arbejde? og drop nu den der med man kan.. forhold jer til virkeligheden og hvordan folk handler ikke hvordan de teoretisk optimalt( for elbilerne) burde opføre sig. Er disse 73% villige til at lade tegnebogen tale eller mener de det kun hvis det er andres tegnebog der skal tale?

Elbiler er gode for nogle og nogle steder/situationer men pt. ikke alle der til er der stadig nogle udfordringer der ikke er løst.

  • 12
  • 39

Elbiler er gode for nogle og nogle steder/situationer men pt. ikke alle der til er der stadig nogle udfordringer der ikke er løst.

Du kan få en elbil med træk.
Ja 3% af mit kørselsbehov er ikke optimalt med elbil, men kan lade sig gøre ved at jeg sidder i en hurtiglader og lader.

Man kunne også vælge at se på de steder hvor elbilen løser problemer som aldrig kunne løses med en fossilbil!

eks. fastnet telefonen havde altid forbindelse, og det har mobiltelefonen ikke, skal jeg så droppe mobilen fordi den har introduceret en udfordring jeg ikke havde før?

  • 26
  • 5

Vi skal have flere elbiler - og også gerne plugin-hybridbiler, som foretrækkes af mange.
Men vil man ikke reducere afgiften, kan man jo - som i Norge - indføre nogle brugerfordele, som ikke belaster statskassen: tilladt at køre elbil i busbanerne og gratis parkering (det er vist ikke staten!).
Og mest effektivt: En reduceret afgift kan jo hentes fra en ganske lille forhøjelse af benzin- og diesel-bilernes afgifter. - Så ville det give dobbelt fordel for både klimaet og den lokale forurening. - Uden udgift for staten.

  • 23
  • 4

Hver ny bil indbringer i snit ca. 100.000 i registreringsafgift, men en brændstofbil skader for meget mere i sin levetid, alene i sundhedsudgifter. Selv hvis vi regner afgiftsindtægter fra brændstof er det ikke nok til at dække udgifterne. Det er i hvert fald hvad nordmændene er kommet frem til. På den baggrund er det ren Ebberød bank, med både klima, miljø og helbred som indsats, IKKE at satse på elbiler.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/...

  • 16
  • 7

Nedsæt hastigheden for alt andet end elbiler.
Så motorvej ved 130 kun elbiler 110 for alt andet.
Ved 110 må alt andet køre 90. Eller hvad de nu må kører Max.
Mindre forurening ingen udgift for staten (måske stræknings radar vil koste ekstra). Mindre skader reduceret udgifter til tilskadekomne og mindre antal døde.
Og så lige som i Norge nogle fordele i byerne til elbilerne.
Fremadrettet en afgift på biler hvor ict pålægges mere og mere afgift indtil et punkt hvor så elbilerne må begynde at bære noget af afgiften når mængden og indtægterne falder for meget fra ict. Altså et automatisk system der får os over på elbiler.
Mvh kim

  • 4
  • 16

Vi er enige om at vi skal være fossilfri år 2050, og vi skal finde den fornuftigste vej mod måler.

Hvis vi erkender at elektriske køretøjer er en nødvendig del af løsningen, så har vi samtidig erkendt at elbiler skal støttes, og så er det kun rammerne for støtte der skal tages stilling til.

Det med 5.000 billige elbiler og så fuld skrald på afgifterne giver kun stop and go efekter, det var bedre med et mål på andelen af førstegangs registreringer f.eks 2% eller 3% og rolig afvikling af tilskuddet for hver promille vi måtte komme over målsætningen, altså ikke store hop på 20% af gangen.

Tilskuddet bør også spredes ud på det størst mulig antal biler, f.eks ved at give tilskuddet som fradrag i registrerings afgiften f.eks for de første 22kWh, dvs en fast sum på mere end batteriet koster som reelt fjerner registreringsafgiften fra billige elbiler.

Jeg mener ikke vi skal sende vores sparsomme valuta til flerne ørkenstater, bare for at udskyde omstillingen så vi kan beholde vores støj og smog nogle år endnu.

  • 16
  • 3

Man skal gøre det så nemt som muligt at købe og eje sin første elbil.

Man kunne f.eks. lave håndværkerfradrag for installation af lader i garage, og sørge for at boligforeninger opstiller ladere ved rækkehuse/lejligheder, uden at den enkelte lejer skal argumentere for det.

Virksomheder, som f.eks. supermarkeder, skal også kunne trække fra i skat, når de installerer ladestationer på deres parkeringspladser.

Ladestandere skal indtænkes i byplanlægningen, evt. nær lygtepæle og ved alle offentlige bygninger, f.eks. hos kommunekontoret og på sygehuse.

  • 11
  • 4

Afhængig af kørsels behov vil folk lade når batteriet er ved at være tom og de kan se at de ikke kan klare næste dags kørsel uden en opladning.

Plejer at tanke når der ikke er brændstof til at køre videre til næste tank - og nogen gange lidt før for ikke at skulle tanke på vej til en færge eller lign. Men der jo kæmpe forskel på om man nytanket har til 750-1000km i en ice eller 2-300km på rent el.

Med vores kørselsbehov er el biler ikke attraktive (endnu). Opladningshybrider som passat gte er tæt på, men batteriet er stadig lige småt nok til den ville kunne køre som elbil i dagligdagen.

Det ser i øjeblikket som været den det tætteste på el løsning.
- Være stor nok til at være familiebil med masser af plads til både høje personer og indkøb/bagage
- Lade hjemme om natten (hvor ladetiden ikke bertyder det store)
- Kan klare den enes til/fra arbejde på strøm og også et par svinkeærinder
- Kan umiddelbart også køre det ekstra med børn til/fra fritidsaktiviteter uden at der skal tænkes i lademuligheder
- Kan klare de ~ugentlige længere stræk for arbejde/fritid

Men næste kommer samme teknologi i skoda med større batteri. Men der er ikke meget folkeligt over vw passat gte prisen på 450.000kr (plus ekstraudstyr - prisen nærmer sig hurtigt 1/2 million). Bliver spændende at se hvad skoda superb'en kommer til at koste - og om det overhovedet kan svare sig med en hybrid i forhold til en ice på total økonomi ...

  • 5
  • 1

Er selv EV entusiast og glæder mig meget til at kunne begynde at køre med en i nær fremtid...

Men.. i en debat skal vi være ærlige, og hvis man skal være helt ærlig, så er vil elbilerne overtage markedet, for det vil simpelthen være en god forretning for alle i løbet at ganske få år, uanset om man subsidierer/afgiftsnedsætter/fritager eller lign.

For når batterierne kommer ned i pris og vægt, og op i opladningshastighed, og vi måske ovenikøbet får veje der kan oplade undervejs, så kan det slet ikke betale sig at køre med brændstof mere (Fsv. angår anhænger... så vil anhængervogne nok have deres egne batterier eller lign.)....

Og når der bliver nok Elbiler kommer der også ladere på næsten hvert gadehjørne og i supermarkedesparekringer på arbejdspladser m.m.

Så den diskutterede støtte er derfor kun en måde at få det til at ske lidt hurtigere, og være med til at finansiere bilfabrikkernes betatests på vejene. Og det er selvfølgelig et godt formål, men det er ikke således at hvis vi ikke hjælper til så bliver det ikke til noget. Det gør det, blot lidt langsommere...

d.

  • 4
  • 4

DET lyder godt det må vi ha.
MEN
Hvorfor køber i elbilstosser så ikke et par elbiler hver
for jeres egne beskattede penge
og lader os andre være i fred?
Så kan i pudse hinandens glorier imens i messer til jeres EL-GUD.
Nææe det skal altsammen over den store bundløse omfordelings-statskasse -

Så kan i troende gå rundt og bilde hinanden ind at træerne nu vokser ind i himlen.
  • 9
  • 25

Jeg kunne desværre ikke nå at få den med 20% afgift (som i forvejen er for meget), og Tesla skrev på mit login at den først kunne leveres "Tidligt 2019", ergo ville afgiften blive fordoblet.

Jeg ville købe en Tesla Model 3 med 4-hjulstræk og long range pakken, samt selvkørende funktion ville lande på en helt åndsvag pris.

Afgiften vil i 2022 komme op på normalt niveau og så lander Teslas svar på en elbil alle har råd til på knapt 950.000 kr. i den version jeg har set på.

Jeg fristes til at skrive sikke et lorteland for vi betaler også bilen med penge der er så åndsvagt højt beskattet at bilen ikke bare bliver dyr, den bliver ÅNDSVAGT dyr i Fanmark.

Nu må vi så se om Tesla accepterer min afbestillingsgrund og giver mig mine 10.000 kr. retur.

  • 12
  • 5

Afgiften vil i 2022 komme op på normalt niveau og så lander Teslas svar på en elbil alle har råd til på knapt 950.000 kr. i den version jeg har set på.

Tesla 3 er ikke en bil ALLE har råd til. Heller ikke i DK, hvor mange ikke har råd til bil overhovedet, og mange familier kun har råd til en bil i Aygo-størrelse.
Tesla er større end en Aygo, og dermed klassificeret som en luksusbil og skal derfor beskattes som andre luksusbiler.
Nyd perioden med 80% afgiftsbesparelse ift. din nabo med Audi eller tilsvarende.

  • 8
  • 8

Og det er selvfølgelig et godt formål, men det er ikke således at hvis vi ikke hjælper til så bliver det ikke til noget. Det gør det, blot lidt langsommere...

Du tror selvføgelig også på at havmølleparkerne og solcellerne var kommet helt af sig selv, for slet ikke at tale om biogas anlægene, og at vi bare skal vente på at en producent præsentere det færdige konkurrance dygtige 4 generations produkt for os, helt ærligt...

Hvis investorerne ikke kan se lyset for enden af tunnelen, f.eks efterspørgsel som bunder i politisk velvilje så kan alt gå galt, hvordan gik det Better Place, Hope m.m.?

  • 5
  • 2

Hvorfor ikke bare beslutte, at der skal gå en person med et rødt flag foran enhver dieselbil, og en person med et grønt flag foran enhver benzinbil, medens batteribilerne må drøne frit rundt med 130 km/timen indtil batteriet er fladt, selv om de i DK har en højere emission end en hybridbil.

Det skulle vel kunne kompensere batteribilejerne på tilfredshedskontoen for ladetiden, manglende rækkevidde, kolde tæer om vinteren, manglende jydekrog og små bagagerum og en enormt dyr teknologi eg det håbløse miljøregnskab på batteriproduktionen.

  • 6
  • 20

Tesla er større end en Aygo, og dermed klassificeret som en luksusbil og skal derfor beskattes som andre luksusbiler.

Model 3 ligger i samme klasse som BMW 3 serien, dvs. mellem 400.000-600.000 kr, og de to biler vil være direkte konkurrenter i andre lande. Prismæssigt også sammenligneligt med Toyota Avensis eller VW Passat.

Afgiften skubber Model 3 op i den øvre BMW 5 gruppe, hvis prisen allerede næste år kommer op omkring 950.000 kr.

Det er komplet latterligt, at Model 3 skal være en direktørbil i Danmark, når den bliver en middelklassebil i andre lande.

  • 7
  • 3

Du tror selvføgelig også på at havmølleparkerne og solcellerne var kommet helt af sig selv, for slet ikke at tale om biogas anlægene, og at vi bare skal vente på at en producent præsentere det færdige konkurrance dygtige 4 generations produkt for os, helt ærligt...

Jeg argumenterer ikke imod at støtte. Blot mener jeg det skal være en ærlig debat, og at det er forkert at sige at hvis man ikke støtter så sker det ikke. Når vi har facts på plads kan vi tage ordentlig stilling til ja eller nej.

Solpanelerne (og snart også batterierne) har nået et niveau så det simpelthen kan betale sig, selv uden støtte specielt i lande lidt sydligere end DK. Og selv hvis ikke DK havde haft støtteordninger var det niveau nået.

Vindmøllesagen er lidt anderledes fordi der ligefrem har været en dansk interesse i at det skulle lykkes, og danske virksomheder sælger og arbejder internationalt. Men de sidste havmøllerunder har jo vist at det stort set kan produceres til konkurrencedygtige priser (hvis blot infrastrukturen er på plads)

Og jeg er enig i at investering i infrastruktur er en anden sag end direkte statsstøtte til vindmøller og solceller etc., for det er samfundets pligt og interesse at sørge for en passende infrastruktur.

Hvis ikke der var veje, er det tvivlsomt om der var så mange der købte biler....

  • 4
  • 3

Model 3 ligger i samme klasse som BMW 3 serien, dvs. mellem 400.000-600.000 kr, og de to biler vil være direkte konkurrenter i andre lande. Prismæssigt også sammenligneligt med Toyota Avensis eller VW Passat.

Afgiften skubber Model 3 op i den øvre BMW 5 gruppe, hvis prisen allerede næste år kommer op omkring 950.000 kr.

Det er komplet latterligt, at Model 3 skal være en direktørbil i Danmark, når den bliver en middelklassebil i andre lande.

Det er da bare omfordeling.

Bilerne belægges med afgifter efter objektive kriterier.

Dyre biler (før afgift) er defineret som luksusbiler som skal beskattes hårdt for at bidrage til omfordeling fra rige til fattige.

Tesla kan jo sagtens blive beskattet lavere hvis de vil sælge til DK til særligt lave priser, som stort set alle andre bilproducenter traditionelt har gjort.
Det kan de gøre ved at sælge med lavere avance/større tab eller ved at producere til konkurrencedygtige priser.

Tesla og andre får midlertidigt 80% rabat på de danske afgifter for at anerkende at man må krybe før man kan gå.
Men på et tidspunkt må også Tesla-kørere bidrage solidarisk til omkostninger til veje og omfordeling.

  • 5
  • 7

Man kunne også lave sammenligningen mellem en VW up eller golf med hhv benzin og elmotor.

Hvorfor skal der være større afgifter på el og metanol lavet med elektrolyse end på benzin og diesel. (El er det elafgifterne og metanol er pga afgift pr L og ikke pr kJ. )

For Danmark med mange vindmøller, er er en forretningsmulighed i sammenspil mellem elbiler og regulering af elnettet. Dette har vi vist valgt ikke at ville gøre til en forretning. Problemstillingen er tilsvarende med stor andel af strøm fra solceller, men Tesla vil vi vel ikke konkurere med...

  • 2
  • 2

Afgiften vil i 2022 komme op på normalt niveau og så lander Teslas svar på en elbil alle har råd til på knapt 950.000 kr. i den version jeg har set på.


Her skal det jo bemærkes, at fordi den er på elbil-afgift, så har du råd til at kigge på alt det dyre gear, så som lædersæder, panoramatag og meget andet, som du ville fravælge pga afgiften, hvis det var en Citroen C5 diesel på danske plader, du kiggede på.

En BMW 3 serie på danske plader, ryger da også hurtigt op i BMW 5 priser, hvis man skal have hele luksus-pakken med.

Derfor er der sjældent meget luksus i danske biler, og det var i mange år helt normalt, selv i BMW 5 serien (som oftest var en 518 eller 520), at de hverken havde radio, aircon eller alufælge, og de fra ny var monteret med de billigst mulige dæk, når de blev solgt på det danske marked.

Disse ting kunne man jo købe udenom registreringsafgiften og installere efter bilen var indregistreret, såfremt man bare undlod at bygge bilen om til en dyrere model i serien.

Tesla Model 3 koster 35.000 $ i basisversionen (den allermest skrabede). Det er samme pris som den mest skrabede BMW 3 serie - og BMW'en bliver langt dyrere end Model 3, hvis den skal have automatgear og kunne præstere bare tilnærmelsesvis som Model 3.

Det var endda helt bevidst fra Elon Musks side, at den skulle koste det samme som BMW 3, uden statslige afgifter og rabatter, og på flest mulige områder være så sammenlignelig med en BMW 3.

Så det er jo ikke korrekt at skrive at Model 3 kommer til at koste det samme som en BMW 5 serie, når afgiften normaliseres.

Den kommer til at koste det samme som en BMW 3, med samme niveau af ekstraudstyr.

I øvrigt tror jeg slet ikke fossilbiler over mini- og micro-klassen er konkurrencedygtige ift elbiler, når vi skriver 2022 - men det er jo dok de færreste, der tør tro på det i dag. ;o)

  • 14
  • 0

Ifølge bilbasen, så kan man stadig få en relativ billig Tesla M3 i 2019.
Basis version med lille batteripakke 320.000kr.
Kun 20.000kr i registreringsafgift.(minimumsafgift)
Fuld afgift ca. 47.000kr når den tid kommer.
Det er efter min mening billigt for en bil af den kaliber.
Tager man driftomkostningerne ind over, og kører man f,eks 30.000km/ årligt er man direkte billigt kørende.

Det bliver glemt af mange, at de 2 afgiftsomlægning faktisk har gjort elbiler billige, selv på "normale" vilkår, fordi der ligger en anseelig rabat på batteriet, og på omregnet km/l.
Også mangler der selvfølgelig en billig - billig elbil, men mon ikke snart den kommer

Dertil mangler vi bare den billige strøm for menigmand.
Spændende at se hvad energiforhandlingerne ender ud med.

https://blog.bilbasen.dk/prisen-pa-en-tesl...

  • 7
  • 0

Over hele verden ses der en satsning på elbiler, der også er nødvendig for at komme co2 til livs. Inden forfærdelig mange år ophører fossilbilproduktion næsten helt. Hvis man absolut vil have afgifter på elbiler, kunne man jo fremme dem ved at HÆVE afgiften på fossilbiler, eller på brændstoffet, og sænke afgiften på el, så den ikke er større pr joule end på fossile brændstoffer. Hvis der bruges VE til biler, bliver virkningsgraden mindst 4 gange højere end benzin/diesel, selv hvis VE bruges til brint til brintbiler, er der en meget større virkningsgrad.
At fjerne afgifter vil medføre en øget beskatning andetsteds.

  • 5
  • 3

Hvis LA havde været smarte, så havde de fået lavet et forlig med alle partier om at friholde elbiler fra afgifter i 10 år.

De er smarte alle sammen, de er bare ikke 'smarte' med hensyn til at styre et land, de er 'smarte' med hensyn til at blive siddende på deres taburetter og hæve deres løn.

Hvis nogen skulle være 'hvad-er-godt-for-Danmark-og-miljøet-og-danmarks-borgere'-smarte, så skulle de fjerne afgiften permanent. Og så skulle de i øvrigt gå i gang med at afvikle alle de andre åndssvage afgifter som de er afhængige af, og sætte skatten efter hvad det koster at drive landet.

Når folk så begynder at spørge hvad deres skattekroner går til (i stedet for at pege fingre ad hinanden), så skal der svares. Og så skal politikerne til at gøre det de rent faktisk sidder der for: Tage ansvar og styre landet.

Jeg er ikke jubeloptimist: Det kommer ikke til at ske.

  • 7
  • 2

Man fristes til at sige, at igen er det danskerne der har fingeren på pulsen og kan se hvilken vej det går, men stadig sidder politikerne med fingeren oppe et særligt sted og fatter ikke en fis.

@ Niels Hansen

Citat: "Stort flertal af danskerne støtter politisk indsats for elbiler"

Hver eneste gang man spørger danskerne om politikerne skal bruge flere penge på noget godt, så får man et "ja", og det kan ikke undre så forfærdeligt meget.

Skal politikerne bruge flere penge på miljø, uddannelse, kollektiv trafik, ældrepleje, sygehuse......ja, ja, ja,ja, ja er svaret naturligvis!

Spørgsmålet om hvor pengene skal komme fra følger aldrig efter, og det er måske forklaringen på hvorfor politikerne ikke er på niveau med danskerne i denne sag.

Hvis man gerne vil få det til at se ud somom danskerne er kloge og deres politikere er dumme kan man selvfølgelig gøre dette, og få masser af likes for det. Men det er simpelthen for billige point og ærligt talt meget fordummende.

  • 6
  • 4

Nu må vi så se om Tesla accepterer min afbestillingsgrund og giver mig mine 10.000 kr. retur.

Tesla annullerer din bestilling og refunderer din betaling uden at du skal angive en grund.

Hvis du indtil videre kan undvære pengene, så behold din bestilling i det mindste indtil Tesla beder dig om at lave en bindende bestilling. Først på det tidspunkt kender du jo afgiften, som kan ændre sig både den ene og den anden vej.

Forresten, een af de danskere der bekymrer sig for at deres M3 kommer for sent til den nuværende lave afgift kan direkte tweete Elon Musk, og appellere til at Tesla begynder eksporten til Danmark ASAP. Fordelen for Tesla vil være dobbel, undgå aflysninger af bestillinger i Danmark, samt forsink leverancer i USA lidt, hvilket vil tillade flere der at drage fordel af den offentlige tilskudsordning, som nedtrappes kvartalet efter at Tesla sælger bil nr. 200k i USA.

Resten af danskerne med M3 bestillinger (og twitter konto) skal selvfølgelig erklære sig som tilhænger af den appel.

Held og lykke med det.
(Min egen M3-reservering er til en levering i Tyskland).

  • 4
  • 0

...lad de andre stå", lyder omkvædet i Admiralens Vise

»Selvom de har lyst, så går de jo ikke ud og køber en elbil. Det kan vi se på salgstallene,« siger Lærke Flader

  • måske har de kun lyst til, at naboerne går ud og køber en elbil? :)
  • 1
  • 0

Politisk indsats? Det hedder altså direkte oversat støtte i kroner og ører.
Et andet brugt udtryk er politisk velvilje, som igen betyder flytning af penge.
Af og til betyder det dog at bureaukratiet lempes, og det er OK, men det er sjældent.

  • 2
  • 1

Selvkørende bilers indtog vil reducere antallet af biler markant.


Det er vel et spørgsmål om de øjne der tæller?

Måske der er færre fysiske biler?
Men tilsammen vil disse autonome biler køre væsenligt flere kilometer end end nuværende biler.

Altså mere trafik på vejene.

Til gengæld får vi flere ledige parkeringspladser, som vi så ikke får brug for da bilerne jo kører rundt hele tiden

Vi får også et enormt energispild, grundet biler der kører tomme rundt efter næste passager.
Det kan så beregnes og sammenholdes med energibesparelsen ved at der skal produceres færre biler.

Hvilke bilfabrikanter har et reelt ønske om at producere færre biler?

  • 2
  • 0

Hi Guys,

Jeg skal til at have en ny bil. Og har svært ved at hitte ud af hvilken jeg skal gå efter.

Jeg pendler ca 190 km om dagen. I tillæg kommer ca 30-40 km de par dage om ugen jeg henter og bringer børnebørn eller besøger folk. Så jeg har brug en rækkevidde på ikke under 250 km så jeg ikke skal køre med hjertet oppe i halsen for om jeg kan nå hjem en kold dag med mere end normal accelleration. Min kone og jeg har to biler og kun den ene skal skiftes i denne omgang, så jeg kan godt undvære krog på den første elbil.

Jeg har altid været imod at bruge penge på rullende lædermøbler og koncertlignende stereofoniske oplevelser i bilen, så jeg leder ikke efter en luksusbil - bare et transportmiddel. Hvis det var en gammeldavs kulfyret bil, ville jeg gå efter en Skoda Fabia eller noget i den dur.

Når jeg kigger på range på de forskellige mærker, så er mit indtryk at jeg er henvist til enten en Tesla eller en Bolt (Opel Ampera, tilsyneladende). Eller en BYD. Men Bolten kan man ikke få fingre i i DK og en Model 3 skal man vente mange måneder på (og den er noget pebret)... BYD aner jeg intet om og jeg kender ingen der har een.

What to do? Hvad ville I købe? Kender nogen af jer BYD? Er der alternativer?

Knus

PS Nej, DSB og Co er ikke et alternativ. Jeg bor hvor kragerne vender og skal gå længe inden jeg har fri for at nå de sidste forbindelser. Og har ikke lyst til at bruge 2 gange 2 timer og 40 minutter....

  • 0
  • 0

Jeg har altid været imod at bruge penge på rullende lædermøbler og koncertlignende stereofoniske oplevelser i bilen, så jeg leder ikke efter en luksusbil - bare et transportmiddel. Hvis det var en gammeldavs kulfyret bil, ville jeg gå efter en Skoda Fabia eller noget i den dur.

Den er svær.
Da elbilen endnu har en dyr drivlinie, bliver der altid smidt lidt ekstre udstyr i. for at få prisen til at glide ned.
En ny Skoda Fabia koster vel omkring 150.000kr
En ny elbil med den rækkevidde du søger koster på den forkerte side af 300.000kr. og udvalget er så at sige lig 0.
Jeg vil også prøve på at kikke på en brugt Tesla.
Hvis du har planer om at køre i den i mange år, vil jeg næsten tro at merprisen kan betale sig hjem over driften.
Med 190km dagligt, så køre bilen, vel mere end 50.000km/årligt.
Jeg tror du vil bliver overrasket over hvormeget der er at spare på driften på en elbil, og den besparelse vil næsten kunne æde den ekstre afskrivning på den "dyr" brugt Tesla.

Men test bagsædet. Man sidder ikke fantastisk bag i en Tesla S, hvis man har lange ben.

En anden ting, som du måske lige skulle overveje, er det nye energiforhandlinger der skal til at igang.
Der snakkes stadig om elbiler og om strøm til disse, me..een ingen ved hvad der sker.
Min ønskedrøm er at afgiften på fossile brændstoffer, og især diesel får et ordentligt hak opad.
Hvis en liter diesel om nogle få år koster 15-20kr/l, kommer regnestykket for brugt Tesla hurtigt til at se billigt ud med dit kørselsbehov.

Du kunne måske også overveje en BMW i3 REX eller en Opel Ampera( Volt)( hybrid).
de kan fåes til fornuftige priser i Tyskland. Der skal så betales afgift, men jeg tror at den i dag er begrænset.
En Ampera fåes fra ca 13.000€
BMW i3 Rex med 22kWh batteri koster fra ca. 22.000€.
BMW i3 Rex med 33kWh batteri, har jeg ikke kunde finde brugt.

Hvis du overvejer BMW'en, så er det måske også hver at bemærke at der skulle komme endnu en opgradering i batteristørrelse til 43kWh til efteråret, så kan man vente, kan man måske få en brugt Rex med 33kwh til fornuftig pris.

En BMW i3 Rex med 33kWh batteri ligger lige til højrebenet med dit behov hvis du spørge mig.
NB. i3 har kun 4 sæder.

  • 0
  • 0

Er REx ikke med en benzin motor?

22 kWh bringer mig ikke engang den ene vej, er jeg bange for. Det er et godt forslag; men min ambition er at gå helt elektrisk. Jeg vil kigge på Ampera fra Tyskland, selvom det er bøvlet at skulle med en færge når man skal på værksted :o)

Tak for hjælpen alle tre.

  • 0
  • 0

Er REx ikke med en benzin motor?

Jo Rex er en lille 600ccm benzinmotor.

Med 22Kwh køre du omkring 150km om sommeren, og 110km om vinteren.
Rex kan så spæde til hvis man ikke kan lynlade.

Med 33kWh vil jeg tro du kan klare det hele på el.
33kWh kan også lade med 11kw hjemme, så hvis du lige er hjemme 1 time inden du skal ud at køre igen, så kan du nå at lade ca 60 nye km.
Den Ampera jeg snakker om er også en hybrid.
i USA hedder den Volt. hvor den rene elbil hedder Bolt.
I Europa kaldes de samme biler henholdsvis Ampera og Ampera-e.

Jeg kan fint følge dig i at du gerne vil kunne klare dig rent elektrisk, men hvis du kunne få en ny elbil med 250km rækkevidde til 150.000kr, så var elbilssalget her i DK nok nærmere 50% end de 0,3% det faktisk er.

Som sagt prøve at regne det igennem med en Tesla.
Det er mit bedste bud.

  • 0
  • 0

Hvis en Tesla 3 er lige dyr nok, gør det det nok ikke bedre at kikke efter en brugt Tesla S
De brugte S modeller jeg finder koster fra 500.000 (et par stykker fra 450.000)
De er så 4-5 år gamle, og der må nok, trods alt, påregnes lidt vedligeholdelsesomkostninger fra nu af.
Delene skulle ikke være de billigste, og kan kun købes hos Tesla.
Bl.a. koster et dørhåndtag 7.837kr
Dejlig bil, men desværre ikke for alle, så nok væsentlig billigere at vente , og købe en ny Tesla 3
(Måske finde en overgangsbil?, hvis nuværende er helt færdig)

  • 1
  • 0

Overvejer seriøst elbil som vores bil #2 når den nuværende skal skiftes ud.

Vores bil #2 kører stort set aldrig ture over 50 km, og de få gange det kan blive nødvendigt må #1 overtage.
Al anden kørsel er småture, indkøb, hente/bringe børn etc. så perfekt til elbil.

Findes der nogle excelark etc. hvor man kan lave beregninger for at se om det er realistisk den højere købspris taget i betragtning ?

  • 0
  • 0

Findes der nogle excelark etc. hvor man kan lave beregninger for at se om det er realistisk den højere købspris taget i betragtning ?

Kender ikke til regneark, og det kommer jo mest an på hvilket bilniveau man vil have

Hvis jeg kun skulle køre 50 km om dagen/ture, ville jeg kikke på billige brugte leaf,
eller højere, sjovere niveau: en brugt BMW i3 til ca 200.000
Det svært at få bedre totaløkonomi ved få km, når priserne endnu, starter så højt på elbiler

  • 0
  • 0

Er den helt udelukket, når kørselsbehovet er 190-230 km/dag?
Ifølge Nissan er rækkevidden 378km NEDC og trækker vi 25% fra for at nå reel rækkevidde når vi ned på 283 km.
Hvor stor en margin skal man regne med til varme, accellerationer og degradering?

Efter WLTP norm opgives den til ca 270km, men den vil have mindre rækkevidde om vinteren. Selvom vi ikke regner med de få procents batteridegradering, vil det ikke være godt for batteriet at køre fra 100% til under 10% hver dag. I praksis er det bedst at holde sig imellem 20-90% daglig ved daglig brug
Bykørse/landevej vil det sikkert være ok med 230km/dag, men med mest motorvejskørsel 110km/t så tipper det nok over.

  • 1
  • 0

Hvis jeg kun skulle køre 50 km om dagen/ture, ville jeg kikke på billige brugte leaf,
eller højere, sjovere niveau: en brugt BMW i3 til ca 200.000
Det svært at få bedre totaløkonomi ved få km, når priserne endnu, starter så højt på elbiler


Størrelsesmæssigt er VW e-Up fint, så vil da kigge lidt efter de brugte VW e-Up som findes.
Kan godt se at der kan spares lidt plus at km-tal måske ikke slider helt så meget på en elbil som på en ICE.

  • 0
  • 0

Jeg har kigget lidt på Ampera-e.

Den mindste udgave koster i Tyskland (med støtte) 330.000. Det bringer den faktisk op omkring den halve mio når man skal aflevere støtten tilbage til den tyske stat og betale danske afgifter.

Det betyder reelt, at landboer som jeg, stadig kun kan købe elbiler i Tesla 3 klassen (når den engang kommer) eller derover. Det må så blive næste gang jeg skifter bil, jeg skifter til el - med mindre jeg vinder i lotto.

Så må jeg krydse fingre for, at de folk med vane for at flytte blikket fra egen næsetip til skuffen med forbud, afgifter og straffe, ikke får held med at "incitament-forbedre" mine co2 udledninger. Diesel til 20 kr literen vi øge familiens daglige transportudgifter med ca. 250-300 kr. dagligt - hvilket jo svarer til at blive tvunget til at skulle købe en bil i luksusklassen. Så længe der faktisk ikke eksisterer en prisoverkommelig teknologi jeg kan anvende som alternativ til en kulfyret bil, så forekommer en dieselafgift til at "hjælpe med mine beslutninger" at have karakter af "straf for ikke at bo i byen og være ligesom os andre".

To mennesker der deltager i en konference i Singapore udleder meget mere CO2 på turen end min kones og mit samlede dieselforbrug (vel knap 5000 liter om året tilsammen). For slet ikke at tale om ferieturen til Chiang Mai. Ferieture er der underligt nok ikke nogen der snakker om at ekstra-beskatte med en femmer pr. kilo CO2 - fordi det ville blive 10-15.000 pr. billet eller 50.000 for en famile på fire ved en monkey class tur til Thailand. Der ville nok også blive lidt af et ramaskrig hvis villaejeren med det store oliefyrede hus i Hellerup med gulvvarme i udestuen fik en ekstraskat på fyringsolie på 75.000... Det er nemmere at tæske på pendlerne, der jo sviner for sjov skyld :o)

  • 4
  • 0

Prøv at google "range nissan leaf". Tallene varierer lidt; men ingen når i praksis over 200 uden for byerne. Og man skal helst have lidt reserve af hensyn til bilens batteri og ens eget nervesystem :o)

Jeg tror den større model der er på vej bliver min første elbil. Ikke denne gang, desværre; men ved næste udskiftning af fruens bil...

  • 3
  • 0

Størrelsesmæssigt er VW e-Up fint, så vil da kigge lidt efter de brugte VW e-Up som findes.
Kan godt se at der kan spares lidt plus at km-tal måske ikke slider helt så meget på en elbil som på en ICE.

Kig også på garantien på batteripakken. Har lige snakket med et firma, som har en lille flåde af snart 5 år gamle Nissan Leaf. Her i vinter har de ikke været til at presse over 50 km på en opladning.

  • 1
  • 0

Nej det må vi da ikke håbe. Ved ikke lige hvad en komplet batteripakke koster til en Leaf, men til en VW Up så jeg at det var på den forkerte side af 100.000 kr.


Til de ældre Leaf 2010-12 udenfor garanti, har Nissan USA i flere år tilbudt opgraderet, nyt batteri til ca 35.000 + montering, (ca3 tim.), med fuld ny 8/5 års garanti, og mulighed for afbetaling $100/md. (Det gamle batteri indgår som ombytter)
Samme pris i UK
Har ikke fundet pris i DK

  • 1
  • 1

Så må jeg krydse fingre for, at de folk med vane for at flytte blikket fra egen næsetip til skuffen med forbud, afgifter og straffe, ikke får held med at "incitament-forbedre" mine co2 udledninger. Diesel til 20 kr literen vi øge familiens daglige transportudgifter med ca. 250-300 kr. dagligt - hvilket jo svarer til at blive tvunget til at skulle købe en bil i luksusklassen. Så længe der faktisk ikke eksisterer en prisoverkommelig teknologi jeg kan anvende som alternativ til en kulfyret bil, så forekommer en dieselafgift til at "hjælpe med mine beslutninger" at have karakter af "straf for ikke at bo i byen og være ligesom os andre".

Nu skrev jeg jo at afgifterne skulle hæves over en årrække, så befolkningen kan nå at indrette sig, og at brugtbilspriserne på nogle biler ikke bare kolapser.
Måske skulle den grønne ejerafgift også justeres, så det ikke behøver at koste over 10.000kr at have en gammel bil stående, som man måske kun køre 2000km i årligt.

En lille dieselbil går idag 30km/l , så set i det lys, vil det ikke være voldsomt mere dyrere at køre 1km idag med en dieselpris på 15-20kr, end det var for 5år siden med en diesel pris på 11kr.

Man kunne jo også håbe på at syntetiske brændstoffer, kunne få et boost hvis disse blev tilgodeset afgiftsmæssigt, og derved yderligere nedsatte behovet for fossile brænstoffer.
De syntetiske brændstoffer kunne måske endda presse prisen nedad.

Hvis man mener det alvorligt, at vi skal have gang i omstillingen væk fra fossilbilerne, og det relativt hurtigt, så kan man ikke komme uden om at gøre det dyrere at køre i en fossilbil, med mindre man vil give seriøse tilskud til elbilerne.

Du vil med dit kørselsbehov umiddelbart blive hård ramt, men som du skriver så er det jo det økonomiske incitament der afgør dit valg.
Hvad kan der gøres for at få andre, som sagtens kun vælger elbilen, til faktisk også at vælge den?

Jeg ser hellere at det bliver dyrere at køre i fossilbil, end at forbyde den, og hvis jeg var i dine sko ville jeg nok også vælge en diesel.
Jeg er enig i at, med dit behov, er elbilen endnu ikke et alternativ.

  • 2
  • 0

Hej Claus,

Her er en Tesla S 85, som du kan leases for 2.973 kr/måned, efter en udbetaling på 123.000 kr - 4 år gammel, med 62.000 km på uret.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/mo...

De 2.973 er vel omtrent hvad du betaler for brændstof, når du kører 50.000 km om året - eller hva' ?

I stedet skal du så bruge ca 10.000 kWh strøm.

Hvordan er det nu med Tesla, er strømmen ikke gratis ved lynladerne, når man kører Tesla?

Til normal elpris (merforbrug på elregningen) vil du vel spare en 1.200-1.500 kr pr måned, plus en hel del grønne afgifter, service osv, til gengæld for de 123 kilo på disken.

Til gengæld må du så finde dig den 380 hestes rullende læderstue med fladskærm, og hvad den ellers har af overflødigheder, som du er modstander af. :o))

Jeg har ingen erfaring med leasing, så jeg kan ikke udtale mig om de fordele/ulemper, der følger deraf - så regn selv på sagen.

  • 3
  • 1

en årrække, så befolkningen kan nå at indrette sig

Med mindre jeg kan lokke forskningsministeren til at flytte min arbejdsplads til Vestsjælland, så er de eneste tre måder at "indrette sig" når dieselpriserne skal brandbeskattes ("brand" fordi det er størrelsesordner over andre CO2-kilder):
A: Flyt
B: Skift job (læs: hold op med at arbejde for arbejdspladserne er i byerne)
C: Betal

Der er kun een grund til at sætte afgifterne op med 12 kr/l. Nemlig at gøre de klimavenlige alternativer konkurrencedygtige på pris. Og du forudser at disse ikke bliver konkurrencedygtige ved at falde i pris. Dermed er dit forslag banalt set: Tvang. Og lad beboerne i udkanterne bære byrden.

Det kan du ikke komme uden om, Dan.

Der må da være alternative (bedre) måder at reducere udledningerne end ved at tvinge folk ind i byerne eller ud af deres job. Langt de fleste ude på bøhlandet har bare ikke råd til luksusbiler, det er et fænomen forbeholdt de højtlønnede, som - sjovt nok - bor i byerne. Hvor jeg bor ser man kun Tesla, Mercedes og BMW i sommermånederne. De som i dag køber en brugt fiesta til 15K hvert 3 år og kører dens sidste 120.000 km har slet og ret ikke økonomi til at købe en bil i den klasse vi snakker om - og de har heller ikke ekstra 30.000 om året til brændstof. Gange to hvis begge er i arbejde.

Hvis vi skal i mål med en grøn omstilling kommer det til at koste penge og kræve hele befolkningens opbakning. Hvis omstillingen skal have opbakning i hele befolkningen må omkostningerne fordeles nogenlunde jævnt på befolkningen. Den oplagte ubalance der eksisterer mellem land og by i opbakning i dag skyldes primært at de fleste positive incitamenter (gulerødderne, der koster samfundet penge), såsom udvidelser i kollektiv trafik og rabatter på elbiler, navnlig kommer byboerne til gavn. Til gengæld kommer hovedparten af de negative incitamenter (pisken der skal skaffe penge til gulerødderne) typisk især landbefolkningen til ugunst. Det samme gælder de ikke-monetære ulemper og goder. Møllerne skal stå på landet og genere medens osen reduceres i byerne, eksempelvis.

Vi skal have folk til at gribe mere i egen barm og være mindre iderige når skaderne rammer andre...

  • 2
  • 2

Her er en Tesla S 85, som du kan leases for 2.973 kr/måned, efter en udbetaling på 123.000 kr - 4 år gammel, med 62.000 km på uret.

Så om et år kan jeg få lov at købe en (til den tid fem år gammel) bil for lige knap 400K (med moms) hvis jeg lægger 123K nu og 3K om måneden i løbet af året. (dvs 550.000 i alt for en bil på alder med den jeg skal skifte). Til gengæld sparer jeg 2K om måneden på "brændstof" og det løse. Batteriets fremtid er ukendt.

Hvis jeg ikke køber den om et år, så koster bilen 13K om måneden. Plus brændstof.

Øhh. Det er ikke det jeg leder efter.

  • 1
  • 0

Der er kun een grund til at sætte afgifterne op med 12 kr/l. Nemlig at gøre de klimavenlige alternativer konkurrencedygtige på pris. Og du forudser at disse ikke bliver konkurrencedygtige ved at falde i pris. Dermed er dit forslag banalt set: Tvang. Og lad beboerne i udkanterne bære byrden.

Det kan du ikke komme uden om, Dan.

Der må da være alternative (bedre) måder at reducere udledningerne end ved at tvinge folk ind i byerne eller ud af deres job. Langt de fleste ude på bøhlandet har bare ikke råd til luksusbiler, det er et fænomen forbeholdt de højtlønnede, som - sjovt nok - bor i byerne. Hvor jeg bor ser man kun Tesla, Mercedes og BMW i sommermånederne. De som i dag køber en brugt fiesta til 15K hvert 3 år og kører dens sidste 120.000 km har slet og ret ikke økonomi til at købe en bil i den klasse vi snakker om - og de har heller ikke ekstra 30.000 om året til brændstof. Gange to hvis begge er i arbejde.

Nu skrev jeg jo 15-20kr, hvor du så straks griber de 20kr.

Jeg vil ikke gå ind i diskussionen mellem by og land, andet end at nævne, at der
er borgere i visse byer, der for et almindelig parcelhus, betaler penge i grundskyld og ejendomsskat, der får din udgift til brændstof til at blegne.

Faktisk er der også mange der bor i byer, der pendler, men dine 190km/dagen er nok mere undtagelsen end reglen.

Men ok, så vi må ikke hæve afgiften på de fossile brændstoffer, men hvad er så dit forslag?
Jeg mener at vi et eller andet sted har en bunden opgave, med at få reduceret CO2 udledningen med 39% inden 2030.

Nu er det så også en kendt sag at, især dieselbiler forurener op til 10 gange de grænseværdier de er typegodkendt til.
Hvis du synes det er mere spiseligt, kunne vi også vedtage at biler ved syn skal overholde deres typegodkendelse.
Hvorfor skal byboer finde sig i at deres luft forurenes af misvedligeholdte biler.
Sat på spidsen kan det vel ikke være deres problem, at bilen måske aldrig har overholdt emmisionskravene.
Hvis du synes det er lovgivning med tilbagevirkende kraft, kan vi sige at det gælder for alle nye biler, og at gamle biler så kan nøjes med at betale en "straf" f.eks 1000kr x overskridelsen.

Hvorfor skal det være gratis at forurene atmosfæren? Har du set hvor lidt man betaler i NOx afgift for en liter diesel? Forsvindende lidt i forhold til de skader NOx påføre samfundet.
Tiden er ved at rinde ud for dem der tror at man gratis kan bruge atmosfæren som skraldespand.

Jeg håber ikke der er nogen der køber en brugt Fiesta for 15.000kr og køre 40.000km/årligt over en periode på 3år
Det siger da om noget, at brændstoffet er alt for billigt, hvis man kan finde økonomi i at køre så langt i en bil der måske går 12-13km/l.
Det er da et resurcespild der vil noget.
En elbil vil på samme energi kunne tilbagelægge over 500.000km, og det uden lokal udledningen, og meget mindre CO2 udledning.

Det skal nok komme mange flere elbiler på markedet de kommende år der kan dække dit behov, men det er ikke sikkert at de samlet set kan gøre det så billigt for dig som idag.
Jeg tror så heller ikke du skal regne med at det fortsat bliver så billigt som det er idag at fortsætte fossilvejen.

  • 1
  • 0

"“I want the whole world to hear the cacophony generated by ..... made-in-China cars,”"

" At least four Chinese carmakers and three Chinese-owned startups—SF Motors Inc., NIO and Byton—plan to sell cars in the U.S. starting next year. At the same time, Warren Buffett-backed BYD Co. is building electric buses in California"

"“They are in a better position now than they ever have been,” Anna-Marie Baisden, head of autos research in London with BMI Research, said of Chinese carmakers."

"We’ve seen this movie before from China—in the smartphone industry. The nation used the shift in technology from basic flip phones to hand-sized computers to dominate the manufacturing industry, trouncing then-dominant makers from Finland, Sweden, the U.S., Japan and Germany."

https://www.bloomberg.com/news/features/20...

  • 0
  • 0

De vil vel I første omgang bare opfylde et behov som er der, både i USA og Europa.

Det kan godt være at mange mener at det er noget billigt skrammel de laver, men kvaliteten er langt højere, set i forhold til da japanerne holdt sit indtog i USA og Europa.

En nordtysker er begyndt at importere en varebil fra Kina, så nu har alle tyske bilfabrikanter travlt med at sende elektriske varebiler på markedet.

Kineserne indså hurtigt at de ikke kunne indhente de vestlige bilfabrikanter på forbrændingsmotoren, men da Tesla og sikkert også andre begyndte at tale om elbiler med en ok rækkevidde, så så de ligesom chancen til at være med fra start.

Prøv at se dette foredrag om Kina, for det er ganske interessant og gennemhuller mange af ting vi tror vi ved om Kina. Teknologisk er de allerede på højde med USA og Europa, men den finansielle krise som alle mulige eksperter i 20 år har advaret om, er ligesom ikke rigtig sket, men måske de for ret inden for de næste 20 år, eller skal de have 40 år mere inden de for ret.

"China: myths, propaganda and realities" https://youtu.be/w9hFAlqKmfM

  • 0
  • 0

borgere i visse byer, der for et almindelig parcelhus, betaler penge i grundskyld

Jeg er skam ikke ude på fremstille byboer som onde gniere, der får alt betalt og dem på landet er stakler. Jeg er helt med på at det er dyrt at bo i byen. Jeg har et hus i København (som jeg ikke bor i, dog), så jeg kender godt problemet :o)

Jeg taler kun om opbakning til grøn omstilling og den balance det kræver. Markante afgifter på varer der primært forbruges på landet kombineret med med støtte til produkter der primært kan bruges i byen er ubalancerede og medfører modstand.

Men ok, så vi må ikke hæve afgiften på de fossile brændstoffer, men hvad er så dit forslag?

Afgift på CO2 er nok uomgængeligt. Og svært. Især svært når det involverer import af varer, der har krævet store udledninger i produktionsfasen. Og især svært når det påvirker export-erhverv, som dermed stilles ringere end deres udenlandske konkurrenter. Alle eksportvirksomheder forbruger energi og brændstof, så der er ingen simple løsninger her.

Vi er ikke uenige i at der bliver nødt til at komme højere afgifter på diesel mv. - selv om det rammer socialt og demografisk skævt og laver ballade for virksomhederne. Kunsten er at identificere de grupper der rammes særligt og kompensere dem. Og at være fair. Ikke noget med at slå hårdt ned på diesel men friholde andre udledninger. Og især ikke når diesel i forvejen har større afgifter end øvrige udledninger i form af afgifter på køretøjet.

Principielt bør der være akkurat samme afgift per kg CO2 uanset kilde. En liter diesel udleder i nærheden af 2,5 kg. Afgift på en 5'er/kg vil lægge prisen på en liter diesel omkring 15-17 kroner. Det lyder umiddelbart ret højt i mine ører; men lad os bare tage det tal. Og så gennemføre det alle vegne. Så bør der også være 12.500 kroner i afgifter på 1000 liter fyringsolie, som i praksis udleder lige så meget CO2 som 1000 liter diesel. Og en flybillet til et ferieparadis som medfører udledning af 5 tons CO2 bør så afgiftsbelægges med 25.000 kroner. Benzin skal vel også afgiftsbelægges i den størrelsesorden, ligesom naturgas, flaskegas, plastik emner der skal forbrændes ved end of life mv. Brænde bør også afgiftsbelægges (og modsvares af tilskud ved fremstilling, ganske som SNG, brint mv). Der skal 50 kr/kg afgift på oksekød grundet CO2 udledt i koens opvækst. Listen er legio. Tilsvarende må man forestille sig at stål og cement og biler og alle mulige andre materialer, der har krævet en masse energi at fremstille også afgiftsbelægges ved import. El skal være uden afgifter; men til gengæld skal værkerne betale CO2 afgifter på eventuelle afbrændinger og el-import skal belægges med afgifter baseret på udledningerne.

Der skal så ansættes en masse DJØF'ere til at udregne og gennemføre kompensation til eksporterhvervene og der skal opfindes kompensationer til udsatte grupper. Somehow. Det bliver ikke sjovt at kigge på. Men vil være nødvendigt indtil afgifterne bliver internationale - og der går lang, lang tid.

de grænseværdier de er typegodkendt til

Biler (mv.) skal udelukkende afgiftsbelægges på de faktiske udledninger (dvs på brændstoffet) - ikke på normer og grænseværdier og pris og motorstørrelse/type og andet pis.

At lave afgift på både bilen og dens brændstof er dobbeltkonfekt. Man må vælge en stol at sidde på. At lave ubalanceret høje afgifter på diesel og i tillæg have afgifter på bilen gør kun problemet jeg påtaler værre.

Det er banalt ikke værre for klimaet at køre dieselbil end så mange andre ting folk gør "ustraffet" - derfor er det urimeligt at forlange afgifter for dette ene forbrug som er helt uden proportioner til andre udledninger.

Jeg er med på at vi har andre miljøproblemer end klimaet når vi taler dieselbiler; men det er en lidt anden snak og løses automatisk parallelt med klimaproblemet.

Har du set hvor lidt man betaler i NOx afgift for en liter diesel?

Det er som nævnt en helt andet debat, som ikke vedrører klimaet synderligt. Det løser sig selv når CO2 håndteringen dræber fossilbilerne og indtil da skal vi kræve teknologi a la USA - inklusive DEF, som har været påkrævet "over there" i mere end 10 år. Det er ikke et argument for meget høje dieselsafgifter i mine øjne - der er bedre værktøjer.

Jeg håber ikke der er nogen der køber en brugt Fiesta for 15.000kr og køre 40.000km/årligt over en periode på 3år

Jeg kører bag dem dagligt ude i Polle-land og indånder resultatet. You'd be surprised. Problemet er, at afgiften ligger på køretøjet frem for brændstoffet. Så må man sno sig, sagde ålen. Og lavindkomstgrupperne uden kreditværdighed (som jeg ikke tilhører, i øvrigt, det er ikke fordi jeg jamrer) har ikke noget andet valg - de gør det skam ikke på grund af ondskab; men fordi det er det som kan lade sig gi' sig.

  • 1
  • 0