Storstrømsbro på standby efter Femern-forsinkelse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Storstrømsbro på standby efter Femern-forsinkelse

Den nye storstrømsbro i en version med skråstag og pylon på midten. Illustration: Vejdirektoratet

Konkurrencen mellem fem entreprenørkonsortier om at bygge den nye Storstrømsbro er i øjeblikket sat i bero. Årsagen er den aktuelle uvished om, hvornår anlægsarbejdet for den kommende Femern-forbindelse kan gå i gang. Det meddeler transportminister Hans Christian Schmidt (V) i et svar til Folketingets transportudvalg.

Vejdirektoratet offentliggjorde i juni navnene på de fem entreprenørkonsortier, der er prækvalificeret til at afgive tilbud på at bygge den nye Storstrømsbro. Og udbudsprocessen fortsætter, når den endelige tidsplan for Femern-forbindelsen ligger klar, hvilket skulle have været i efteråret 2015.

»Ved samme lejlighed meddelte Vejdirektoratet konsortierne, at udbudsprocessen forventes at fortsætte, når den endelige tidsplan for Femern Bælt-forbindelsen er fastlagt, og det blev meddelt, at det var forventningen, at det ville være i efteråret 2015,« skriver Hans Christian Schmidt i sit svar til transportudvalget.

Den nye Storstrømsbro bliver nemlig bygget i forbindelse med tilkoblingen til den kommende Femern-tunnel. Tilkoblingen omfatter også en opgradering og elektrificering af strækningen Ringsted-Rødby.

Femern A/S arbejder i øjeblikket på at opdatere både den finansielle analyse og tidsplanen for projektet i lyset af usikkerheden om den tyske godkendelsesproces.

Læs også: Tyske myndigheder: Forsinkelse kan umuligt komme bag på Danmark

De tyske myndigheder, som skal godkende tunnelprojektet, inden anlægsfasen går i gang, vurderede tidligere på året, at det kan blive nødvendigt med ’alvorlige ændringer’ i proceduren for godkendelsen, hvilket kan indebære en ny offentlighedsfase med mundtlige høringer. Samtidig behandler de tyske myndigheder 3.100 indsigelser mod tunnelen.

Derfor undlader Vejdirektoratet nu at sætte et tidsestimat på genoptagelsen af udbuddet for den nye Storstrømsbro, men nøjes ifølge transportministerens svar med at oplyse, at 'udbudsmaterialet kan udsendes 1-2 måneder efter en politisk stillingtagen'.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der vil både godstog og regionaltog på den bane, muligvis også højhastighedstog senere.

Godstog og højhastighedstog sammen går kun på kortere strækninger, kortere end København - Rødby. Altså kan der blive to baner mellem Københan og Rødby. I så fald bliver den nye Storstrømsbro den vestligste af strækningerne og den korteste, som vil fortsætte direke mod Lolland.

Derfor bør broen rettes ud. Kurven der retter den nuværende bane mod Nykøbing F bør være på Falster-siden i stedet.

  • 1
  • 4

Tror du overser at den kurver på den måde for at slippe for S'et på Masnedø.

Derfor giver det mening at den slår det sving den gør og som den skal fortsætte med.

M

  • 6
  • 0

At den nuv. Storstrømsbro er ved at falde sammen, burde være nok til at få bygget en ny i en vis fart, med de spærringer der var af broen for et par år siden, og som med rette fik mange togrejsende til at se sig om efter andre transportmuligheder.
Det kunne være nyttigt, at finde ud af, om DSB har fået alle de mange rejsende tilbage, som dengan fandt andre transportmuligheder.

Der kan hurtigt forekomme nye forhindringer på broen, og som gør det påkrævet atter at indstille togtrafikken. Hertil kommer, at broens tilstand ikke tillader at DSB kører med tog med mere end fire dobbeltdækkervogne, og det giver selvsagt mange begrænsninger: færre siddepladser, dårligere service osv.

Storstrømsbroen har en selvstændig værdi for Lolland-Falster, og er ikke kun et appendix til Femernbælt. Og hvad nu hvis der ikke kommer en Femern-tunnel - som der er en del, der tyder på, vil være tilfældet - skal der så slet ikke bygges en ny Storstrømsbro.

Claus Hjorth praler af, at Venstre ikke vil respektere de aftaler partiet ikke er med i. Nu står vi med en aftale hvor Venstre er med, men den vil de evt. heller ikke overholde. Venstre er nemlig med i den aftale, der blev indgået for et par år siden, og som afsatte ca. 4 mia kr. til en ny bro.

Det kan man da kalde et løftebrud, der vil noget.

  • 10
  • 1

Helt enig, at en ny Storstrømsbro er nødvendigt uanset, om der bygges en fast forbindelse over Femernbelt, men det skulle da ikke forhindre, at der ikke står gode vej- og toganlæg parat på den danske side inden.

Byg ny bro og bevar/istandsæt den gamle til lokaltrafikken/cykler/bygningsmonument.

Løftebrud ? Nej, manglende visioner...

  • 1
  • 8

att. Paul Sehstedt
At opretholde den nuv. bro udelukkende til brug for cyklister og lokaltrafik, er en besnærende tanke, men vil blive hundedyrt. Iflg. Banedanamrks notat fra 2012 "Muligheder for at renovere Storstrømsbroen" , vil det koste et 2-cifret mio beløb til drift og vedligehold - det er næppe rentabelt.
Så lad os nu få en spritny solid bro i stedet. Med cykelstier der er en del bredere end de nuværende meget smalle. Her kan to cyklister dårligt passere hinanden.

  • 8
  • 0

Her er du helt fra den - økonomisk set.
Det kan da aldrig hænge sammen. En over 3 kilometer lang bro, dæmning, landanlæg - og cyklister ?

Helt enig!

Dertil kommer i øvrigt, at man stort set "får" cykelstien gratis på den nye bro. Der skal nemlig være plads til vedligeholdelse og flugtmuligheder, og her er det nok med et ekstra vedhæng på den nye bro, som ikke skal have nogen særlig bæreevne. Det kan så forbeholdes cyklister og gående til dagligt.

Det koster ikke mange kroner i det store regnestykke, og er langt billigere end at vedligeholde en bro fra 1937 blot for cyklister.

På Storebælts Vestbro er der nødspor til evakuering, men der er også forbindelse fra jernbanebroen til vejbroen, så man kan bruge hinanden som gensidig flugtvej. Det er lidt over-kill, men prisen er i småtingsafdelingen.

  • 0
  • 0