Storstilet forsøg fordobler antallet af elbiler i Danmark

Storstilet forsøg fordobler antallet af elbiler i Danmark

Elbilfirmaet Choosev er på trapperne med Danmarks største elbilforsøg. Det omfatter 300 biler, som danskerne får lov til at prøve gratis tre måneder ad gangen.

Et enkelt, storstilet forsøg vil på én gang fordoble antallet af elbiler i Danmark.

Selskabet Choosev, der leaser elbiler til blandt andet kommunerne og private virksomheder, er klar til sende 300 elbiler ud til danskere, der i tre måneder skal have lov til at afprøve dem kvit og frit.

Høje-Taastrup er den første kommune, der har underskrevet en aftale om et to-årigt forsøg med Choosev. Men selskabets administrerende direktør Henrik Isaksen forventer, at yderligere 22 kommuner underskriver hensigtserklæringer om at være med i forsøget allerede inden sommerferien.

Manden med det store smil er Michael Ziegler, borgmester i Høje-Taastrup, den første kommune til at underskrive en aftale om at være med i Danmarks største forsøg med elbiler. (Foto: Choosev)

I alt skal de 300 elbiler fordeles på 30 kommuner, som skal vække borgernes interesse for at prøve dem. Målet er omkring 2.000 testkørere af elbilerne, der alle får stillet en ladestander op ved hjemmet eller arbejdspladsen.

»Vi har en masse gode ingeniører og en masse fine projekter som reelt ikke giver noget viden som vi kan bruge her og nu, så dem kan vi ikke bruge til at knække elbilskurven med,« siger Henrik Isaksen.

»Vores forsøg vil generere en frygtelig masse viden til os. Ligesom forsøg i udlandet bliver der tale om, at bilerne kommer ud i det virkelige liv og får nogle bøllebank,« tilføjer direktøren.

Det storstilede forsøg minder dermed på mange måder om et projekt i Juelsminde som Energi Horsens står bag, og hvor der i vinter var store problemer med de ti elbiler.

»Men ti biler er ikke tilstrækkeligt til at skaffe data om elbiler. Det er nødvendigt at sprede det ud,« mener Henrik Isaksen.

Savner viden fra almindelige bilister

»Der findes omkring 300 elbiler i Danmark i dag, og det er stort set teknikere, der kører rundt i dem alle sammen. Med det nye forsøg vil vi generere en frygtelig masse viden om, hvordan almindelige bilister bruger elbiler,« tilføjer han.

Samlet løber prisen for forsøget op omkring 80 millioner kroner. Heraf kommer Choosev ifølge Henrik Isaksen med de 22 millioner kroner. Elbilselskabet er ejet af elselskaberne Seas-NVE og Sydenergi, samt biludlejningsfirmaet Sixt, hvis danske afdeling Henrik Isaksen selv ejer.

Choosev blev stiftet med 30 millioner kroner i kapital, og det har ifølge direktøren endnu ikke været nødvendigt for ejerne at poste flere penge i selskabet for at finansiere det nye forsøg. De har dog forpligtet hinanden til at tilføre yderligere kapital, når der bliver behov for den.

Elselskaberne i de kommuner, hvor forsøget skal løbe af stablen, er ifølge Henrik Isaksen med til at finansiere noget af regningen, men hovedparten af pengene til at indkøbe og servicere elbilerne skal komme fra sponsorer, både på landsplan og lokalt.

Ifølge Choosev-direktøren er mange af dem på plads, men han afviser at oplyse, hvem de er, før hele sponsor-pakken er klar.

Desuden vil Choosev søge tilskud fra forskellige offentlige puljer, der støtter elbiler, men der er endnu ingen garanti for, at det kaster penge af sig.

Flere bilproducenter skal med

I første omgang kommer borgerne i Høje-Taastrup og de øvrige kommuner, der springer på forsøget, til at køre i de små, ombyggede biler fra blandt andet Citroën og Fiat, der udgør hovedparten af elbilparken i dag.

Når en del af de store bilproducenter næste år begynder at sende nykonstruerede elbiler på markedet, skal de med i forsøget.

De borgere, der får stillet en elbil gratis til rådighed i tre måneder, skal blandt andet skrive under på, at de vil lade sig interviewe før, under og efter forsøget. De første får efter planen leveret deres elbil i løbet af efteråret.

Ved udgangen af marts var der ifølge Trafikstyrelsen indregistreret ca. 320 elektriske køretøjer herhjemme.

Kommentarer (11)

Hvis man kan melde sig til at teste en af elbilerne, er jeg villigt til at deltage.
Jeg har tidligere kørt Citroen Saxo's elbil og for nylig Toyota Prius, og jeg vil med glæde være kritisk og konstruktiv.
Også gerne el-hybrid-biler.
Bolig i Slangerup, 35 km fra København.
Mail: holger@skjerning.nu

  • 0
  • 0

Den eneste erfaring jeg har med elbiler, er fra da jeg var knægt og kørte i radiobiler i tivoli. Så det ville være en helt ny fornemmelse at prøve et elkøretøj i tre måneder. Og jeg mener også, at selv om jeg ingen erfaring har med elbiler, at jeg kan være kritisk og konstruktiv i min bedømmelse af en sådan bil.
- Så er vi to... ;-)
Bopæl: Mellem Viborg og Randers.
Kørselsbehov >25000 km/år.

  • 0
  • 0