Storproducent af elbilbatterier tæt på konkurs
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Storproducent af elbilbatterier tæt på konkurs

Den store amerikanske virksomhed A123 har solgt deres aktiver fra produktion af elbilbatterier til den amerikanske virksomhed Johnson Controls Inc. for 125 millioner dollars.

Det sker, efter at virksomheden har anmodet de amerikanske myndigheder om konkursbeskyttelse, skriver flere amerikanske medier.

A123 leverer blandt andet batterier til den danske hybridbil Fisker Karma, men A123 har haft store finansielle problemer på grund af et svigtende amerikansk salg af elbiler, og for at få styr på finanserne har virksomheden besluttet at sælge alle aktiver fra batteriproduktionen - mest nævneværdigt virksomhedens to fabrikker i Michigan, USA.

Batteriproducenten har tidligere haft flere problemer med sine batterier, hvor blandt andet en batterifejl forårsagede, at flere Fisker Karma biler gik i stå, og derpå måtte hundreder af eksemplarer trækkes midlertidigt tilbage. Derudover kom fem medarbejdere hos General Motors til skade, da de skulle teste et A123-batteri, der eksploderede.

Virksomheden har været et prestigeprojekt for Obama-regeringen, der tidligere har støttet virksomheden med et tilskud på 249 millioner dollars, men er nu færdig på elbilmarkedet.

Rettelse: Vi skrev oprindeligt i artiklen, at der var gået ild i flere hundrede Fisker Karma-biler. Dette er forkert og er blevet rettet i artiklen. Der har været ild i to batterier i Fisker Karmas biler, som vi har kendskab til, hvilet har betydet at flere hundrede batterier blev trukket tilbage.

Dokumentation

Læs hvad Bloomberg skriver

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Kan ing.dk forklare hvordan Fisker Karma er en "dansk bil"?
Fisker har hovedsæde i Anaheim, Kalifornien. Den bliver for en stor del produceret i Finland.
Chefen er dansker, javel.
Men hvis chefen for VW var kenyaner ville det vel ikke gøre VW til en kenyansk bil.

Bent.

  • 1
  • 0

Er, at det er endnu et projekt som er blevet støttet massivt og nu fejler.
Hvordan kan det være, at mange af disse "grønne" projekter, som mere eller mindre lever af støtte, gang efter gang fejler.
Man kunne godt få den tanke, at mange af projekterne er lavet decideret for at få støtte. De har i hvert fald været bedre til at sælge til staten end til rigtige kunder. Måske fordi rigtige kunder ønsker realiteter og ikke nøjes med flotte ord og glittet papir.

  • 0
  • 0

Som læser af ing.dk forventer jeg en vis respekt for fakta, men her rammer vi da et nyt lavpunkt. Der er ikke gået ild i flere hundrede Fisker Karma biler, - der er gået ild i en og derfor skal flere hundrede kaldes ind til tjek og evt. udbedring af fejlen. Er artiklen skrevet af fra EB?

  • 0
  • 0

[quote]Batteriproducenten har tidligere haft flere problemer med sine batterier, der blandt andet forårsagede brand i flere hundreder eksemplarer af Fisker Karma,

Gider du lige dokumentere det![/quote]

Ja, jeg synes heller ikke rigtigt at have hørt om alle de der ubrændte vrag...

  • 0
  • 0

[quote][quote]Batteriproducenten har tidligere haft flere problemer med sine batterier, der blandt andet forårsagede brand i flere hundreder eksemplarer af Fisker Karma,

Gider du lige dokumentere det![/quote]

Ja, jeg synes heller ikke rigtigt at have hørt om alle de der ubrændte vrag...[/quote]

JFGI ;-) Fisker Karma Fire ... el. Brand i Fisker Karma

Der er rigelig at tage af, bl.a.: http://ing.dk/artikel/131174-fisker-karma-...

  • 0
  • 0

@Jesper og Karsten

Har i overvejet selv at læse de artikler der kommer frem? Der er to biler der er brændt. Den første af ukendte årsager, den anden skyldtes en kortslutning i en blæser der ikke har nogen funktion i forbindelse med batterisystemet.

Så forklar os lige, hvordan har batteriet i Fisker Karma forårsaget brand i flere hundrede eksemplarer af bilen? Det er jo løgn.

Det er til gengæld rigtigt at de måtte tilbagekalde batteriet på grund af fejl og det blev en dyr omgang for A123. Fejlen bestod i at en automatisk lodemaskine var fejlkalibreret og derfor producerede defekte celler.

  • 0
  • 0

A123 har haft store finansielle problemer på grund af et svigtende amerikansk salg af elbiler

Der er ikke basis for den konklusion. A123 er ikke lykkedes med at sælge deres produkt til de elbiler der findes på markedet. Det er kun Fisker Karma der bruger A123 celler og den bilmodel har aldrig været planlagt i et styktal der kunne drive forretningen for A123.

Hvordan det går med at sælge Nissan Leaf, GM Volt, Toyota Prius Plugin og Ford C-Max Energy er dybt irrelevant da ingen af dem bruger A123. Disse biler står for 95+% af elbilsmarkedet i USA.

Der er ej heller basis for at elbilssalget skulle være svigtende. Det får faktisk forrygende for både GM Volt og Prius. Leaf har måske skuffet lidt men kommer snart efter det, når deres nye fabrik åbner.

  • 0
  • 0

Jeg kan anbefale en god dieselmotor, helst på 120kW. Der er saft og kraft og varme og lys på bilen. Drop nu det elbils sjov, det er vidst bare en efterglød af ungdomsoprøret; det bliver aldrig til noget.

Jeg griner bare af elbilsentusiaster ligesom jeg griner af de pensionister der har tabt deres penge på Vestas. I lader jer vildlede af smarte politikere, der lover en grøn fremtid, hvis I bare lige slipper jeres penge. De er alt for kloge til jer, og I magter ikke at gennemskue deres smarte salgstaler.

  • 0
  • 0

Er, at det er endnu et projekt som er blevet støttet massivt og nu fejler.
Hvordan kan det være, at mange af disse "grønne" projekter, som mere eller mindre lever af støtte, gang efter gang fejler.
Man kunne godt få den tanke, at mange af projekterne er lavet decideret for at få støtte. De har i hvert fald været bedre til at sælge til staten end til rigtige kunder. Måske fordi rigtige kunder ønsker realiteter og ikke nøjes med flotte ord og glittet papir.

Lad nu være med at antyde at de fossile ikke får støtte, se feks her;

"...IEA har således beregnet, at der i 2010 blev brugt 2.285 milliarder kroner (409 mia. USD) på forskellige støtteordninger, som holder prisen på fossile brændsler kunstigt nede. Det var en stigning på 614 milliarder kroner (110 mia. USD) eller knap 27 procent i forhold til 2009..."
http://ing.dk/artikel/122744-loeftebrud-fo...

Dertil kommer udgifter til natur og miljøødelæggelse, og sundhedsudgifter.

  • 0
  • 0

@ Peter Hansen

Jeg synes det er en meget hård fordømmelse: -), efter min mening der skal findes en anden løsning, end Diesel og benzin.

Jeg hælder nu mere selv til brint bilen, måske kommer el bilen også med en bedre løsning med tiden men bare ikke lige nu tror jeg.

Hilsen Martin

  • 0
  • 0

Tak til læserne derude for at gøre opmærksom på fejlen med mange nedbrændte biler.

Det var en blanding af en dårlig formulering og en anden sag, som blandede sig ind fra hukommelsen.

Jeg beklager fejlen, som naturligvis nu er rettet.

God dag til jer alle.

Frederik Høj Rühne, Ingeniøren

  • 0
  • 0

Jeg kan anbefale en god dieselmotor, helst på 120kW. Der er saft og kraft og varme og lys på bilen. Drop nu det elbils sjov, det er vidst bare en efterglød af ungdomsoprøret; det bliver aldrig til noget.

Når der en dag ikke er mere diesel til en pris der er til at betale, vil solen og vinden stadig være her, og så bliver det uundgåeligt nødvendigt at skifte til eldrift, hvis vi skal rundt i landskabet.

Og så kan vi blive fri for diesel osen.

  • 0
  • 0

[quote]Jeg kan anbefale en god dieselmotor, helst på 120kW. Der er saft og kraft og varme og lys på bilen. Drop nu det elbils sjov, det er vidst bare en efterglød af ungdomsoprøret; det bliver aldrig til noget.

Når der en dag ikke er mere diesel til en pris der er til at betale, vil solen og vinden stadig være her, og så bliver det uundgåeligt nødvendigt at skifte til eldrift, hvis vi skal rundt i landskabet.

Og så kan vi blive fri for diesel osen.[/quote]

Og den dag kommer først om mange hundrede år. Der er uendelige mængder olie i undergrunden. Allerede tilbage i 20'erne var der folk der påstod oliens snarlige endeligt.

  • 0
  • 0

Jeg nævner intet om at olien forsvinder. Det er prisen der er tale om.

Det ligger implicit i din sætning, at udbuddet vil blive for lille. Citat: "Når der en dag ikke er mere diesel til en pris der er til at betale.."

  • 0
  • 0

Mads du bør læse lidt op på eksponentiel vækst. Og måske bør du også åbne øjnene næsten gang du kører på tankstationen. Priserne er ikke hvad de har været og det bliver kun værre herfra.

Lige nu er vi tilmed inde i en økonomisk krise med begrænset forbrug. Glæder du dig ikke til at økonomien kommer op i gear igen med følgende forhøjet efterspørgsel?

I 2012 har vi indtil videre været oppe at runde 6,66 kroner per liter benzin før afgifter.

For 10 år siden i 2002 var prisen nede på 2,18 kroner per liter benzin før afgifter.

Man skal ikke være Einstein for at se hvor vi er på vej hen.

  • 0
  • 0

@John Jørgensen

Tror ikke IEA har styr på ret meget og da slet ikke på støttekronerne til fossil energi. Tallene for støtte til fossil energi er voldsomt meget højere end det allerede voldsomme tal du nævner.

På USA's ambassade i Irak er der 15.000 ansatte og derudover kommer så deres militære tropper og paramilitære organisationer etc. altsammen investeringer for at kunne kontrollere olie.

De eksternaliserede omkostninger i forbindelse med forbrug af fossile brændstoffer er bestemt heller ikke indregnet i IEA tallene, der i så fald skulle være mange faktorer større.

Alene skibsfarten koster i Europa 50.000 ekstra dødsfald og udgør en årlig ekstra sundhedsudgift på skønsmæssigt 482 milliarder kroner.

  • 0
  • 0

Mads du bør læse lidt op på eksponentiel vækst. Og måske bør du også åbne øjnene næsten gang du kører på tankstationen. Priserne er ikke hvad de har været og det bliver kun værre herfra.

Lige nu er vi tilmed inde i en økonomisk krise med begrænset forbrug. Glæder du dig ikke til at økonomien kommer op i gear igen med følgende forhøjet efterspørgsel?

Man skal ikke være Einstein for at se hvor vi er på vej hen.

1) der er stadig mange årtier til olien slipper op. Udbuddet er jo en funktion af de investeringer der gøres i udvinding, og hvis priserne stiger, vil man selvsagt investere mere. Derfor er det helt forkert nu at begynde at erstatte fossile biler med batteridrevne, især da teknologien slet ikke er moden til den almindelige europæiske bilist.

2) det er langt mere sandsynligt at olien erstattes af kunstigt fremstillede brændstoffer, end at det bliver batterier der tager over. Og at de bliver forbrændt i brændselsceller eller måske simpelthen i eksplosionsmotorer.

Jeg ville da være 100% for elbiler, hvis de havde potentiale for at erstatte konventionelle. De forurener jo ikke, hverken med larm eller os. Men jeg tror ikke på de nogensinde bliver udbredt.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten