Storebæltsbroens hemmelige rum får nye monorail-vogne
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Storebæltsbroens hemmelige rum får nye monorail-vogne

To af de tre nye monorail-vogne på gulvet i testhallen hos fabrikken i Sheffield, England. I videoen herunder kan du se den tredje vogn med tilhørende trailer på fabrikkens testskinne.

For ganske få mennesker kan en togtur på tværs af Storebælt foregå over vandet hele vejen. Inde i det hule brodæk under højbroens vestgående spor løber nemlig en hængende monorail-bane, som transporterer mandskab og materiel, når broen skal vedligeholdes.

Ligesom broen er vognene nu over 20 år gamle – men modsat broen er de dermed ved at være modne til udskiftning, fortæller projektleder hos Sund & Bælt Holding Christian Skovgaard Andersen:

»De var slidt i bund efter mange ture frem og tilbage med værktøj og materialer. Elektronikken begyndte at fejle, og konstruktionen var heller ikke optimal. Og jeg gad også godt se en håndværkers varebil med 20 år på bagen,« siger han.

Derfor er det nu frem med skærebrænderen, for at udskifte de gamle vogne er en operation lidt ud over det sædvanlige:

»De tre togvogne blev så at sige bygget ind i broen: Sat ind i hvert sit brofag og hejst på plads, da broen blev bygget. Så den eneste måde at få dem ud på er at skære dem i småbidder,« siger Christian Skovgaard Andersen.

Specialbyggede vogne fra England

Han har netop været i Sheffield i England og godkende de vogne, der skal sættes ind i stedet. Vogne, der bogstaveligt talt er specialbygget til Storebælt:

»Det er nemt nok at få de gamle ud i småstykker. Men for at kunne få de nye ind på samme måde er de bygget i flere dele, som fragtes ind separat og først samles inde i broen,« siger Christian Skovgaard Andersen.

Se Østbroens nye servicetog i Sund & Bælts egen video fra teststrækningen i England:

Det betyder, at hver vogn før samlingen består af en topramme med drevmotorer, gear, bremser osv. Dertil kommer så selve vognkassetten, som er delt i tre dele. Ydermere skal toprammen i den vogn, der betjener selve hængebroen, også leveres i flere dele for at kunne komme på plads.

På dette arkivfoto ses Østbroens sidste brofag blive løftet på plads i 1996. De tre eksisterende monorailvogne blev placeret i hvert sit brofag allerede før disse blev løftet op. Vognene skal nu skæres i stykker og fjernes stump for stump, før de nye vogne kan samles inde i broen. (Arkivfoto)

Togforbindelsen inde i den 6,8 km lange østbro er nemlig delt i tre separate etaper, som har hver sin vogn, og som afgrænses ved de to ankerblokke i hver ende af den 2,7 km lange hængebro. Det skyldes, at monorailen i selve hængebroen ligger 2,5 meter højere end i tilslutningssektionerne.

De nye vogne skal for alvor bevise deres værd under den igangværende udskiftning af de teflonplader, som Østbroens brofag hviler på – en operation, der vil løbe over nogle år.

Skal transportere tonsvis af løftegrej

»Her skal vi løfte brofagene 2 cm med donkrafte, som sammen med hydraulikpumper og andet grej skal transporteres ud i broen. Donkraftene kan løfte 6.000 ton, og hele operationen kræver 12 ton udstyr i alt,« fortæller Christian Skovgaard Andersen.

Læs også: Seks donkrafte løfter Storebæltsbroens vejbane – med biler på

Inklusive installation koster Storebæltsforbindelsens tre nye togvogne ca. syv millioner kroner. De er bygget af Fata Automation Limited i Sheffield, som har leveret lignende vogne til National Grid, der driver elnettet i England og Wales og har brug for transportvogne i en tunnel under London, der huser et 400 kV-kabel.

Vognene sendes til Danmark i slutningen af oktober. Herefter vil de blive installeret og sat i drift, så de forhåbentlig kan sørge for transporten i Storebæltsforbindelsens højbro i løbet af december 2017.

Opdateret 18.10.2017 kl. 9.32 med yderligere data om de nye vognsæt og kl. 12.19 med en uddybning af baggrunden for udskiftningen.

Hvorfor skal alting betegnes som hemmeligt i overskriften?
Der er absolut intet hemmeligt over højbroens monorail, og det har der aldrig været.
Men OK den er ikke offentlig tilgængelig, men der er pylonernes elevator heller ikke, men derfor er de heller ikke hemmelige.
Ingeniøren er et fagblad, ikke en frokostavis.

  • 43
  • 0

Det undrede mig lidt at man ikke nøjes med at udskifte komponenterne i stedet for at skulle skære dem i småstykker, men man kan se i boksen at de nye vogne kører bedre og kan bære mere. Så det er måske ligesom med mobiltelefoner...

  • 6
  • 1