Storebæltsbroen tester nummerpladegenkendelse - men frygter tab

500 køretøjer i timen. Det er det maksimale, der kan presses igennem de baner, hvor man kan betale med Brobizz på Storebæltsforbindelsen. Hvis trafikken bliver ved med at vokse, er det for lidt.

Derfor går Sund & Bælt, der driver forbindelsen, i gang med at teste nummerpladegenkendelse. Det fortalte chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen på et pressemøde onsdag.

»Frem mod 2007 voksede trafikken voldsomt på broen, og i 2007 havde vi problemer med kø ved betalingsanlægget. Derfor gik vi i gang med at se på, hvordan vi kunne optimere driften. Blandt arbejder vi på at indføre et bomløst betalingsanlæg.«

Trafikken steg voldsomt på Storebæltsforbindelsen, indtil finanskrisen satte ind. Nu stiger den imidlertid igen og om få år vil forbindelsen have kapacitetsproblemer i betalingsanlægget, som er meget svært at udvide. (Illustration: Sund & Bælt) Illustration: Sund & Bælt

I dag er der også kameraovervågning på betalingsbanerne, men medarbejderne skal manuelt spole tilbage, notere nummerplader, hente kontaktoplysninger i motorregistret og sende en regning, hvis en bilist er smuttet igennem uden at betale.

Sund & Bælt har gennemført et udbud om automatisk nummerpladegenkendelse, som blev vundet af Olsen Engineering, der siden har skiftet navn til ITS Teknik. Firmaets teknologi er testet i en betalingsbane, og Sund & Bælt analyserer nu, om teknologien kan leve op til udbudskravene - som blandt andet var, at 95 procent af alle nummerplader skal blive genkendt automatisk. Hvis testen er en succes, vil teknologien blive installeret i otte vognbaner.

»Det vil både gøre det hurtigere at sende regninger til køretøjer, der kører igennem uden at betale, og det vil også blive brugt, når vi i spidsbelastningsperioder lader bommene stå åbne. Det gør vi også nogle gange i dag, men så skal vi manuelt tjekke nummerplader bagefter,« fortalte Jens Kjær Nielsen.

Nummerpladegenkendelse bliver i dag brugt i bompengeløsninger i blandt andet Stockholm, London og Oslo, men Sund & Bælt frygter, at det bliver så svært at indkræve pengene fra udenlandske kunder, at det vil give et mærkbart fald i selskabets indtægter.

»En af forskellene på os og de andre steder, hvor man bruger teknologien er, at vi har forholdsvis mange udenlandske kunder. Desuden er betalingen hos os meget højere og dermed er fristelsen til ikke at betale også meget større,« forklarer Jens Kjær Nielsen.

Opkrævning i Danmark vil ikke være svært, for Sund & Bælt har som nævnt lov til at slå op i registret over motorkøretøjer, men for udenlandske køretøjer er det meget sværere at få pengene hjem, fortalte økonomidirektør Mogens Hansen.

»Vi ved fra andre operatører, at de har et spild i procentstørrelser, selv om betalingen hos dem er lavere. Problemet er, at man i EU endnu ikke er blevet enige om en måde at opkræve betalinger på tværs af landegrænser. Derfor ved vi, at vi vil miste en del provenu, hvis vi lavede bomløse anlæg i dag.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Norge har masser af kameraer der tager billeder af nummerplader - efter sidste års sommerferie fik vi flere breve med regninger som skulle betales (man kunne også vælge at registrere sig inden og tilmelde sit betalingskort). Det fungerede fint - der vil altid være nogen man ikke kan komme efter, men det virker nok i de fleste tilfælde og det er nok dyrere at jagte de få end alternativet...

  • 0
  • 0

Jeg har også fået diverse afgifter fra norden, men der er jo også et særligt samarbejde indenfor skandinavien. Jeg vil også regne med at der vil blive et ret stort tab, ikke kun på udenlandske (ellers lovlydige) bilister, men også fra mindre lovlydige danskere. Jeg bor selv lige hvor vestmotorvejen starter og ved derfor fra mine lokale benzinstationer hvor ofte folk blot vinker til personalet, i stedet for at betale. De har permanent et sæt falske nummerplader i bagagerummet, som så lige kan monteres inden man skal tanke, det samme kan jeg forestille mig vil ske her, i hvert fald fra Jylland mod Sjælland. Skal dette potientelle bedrageri stoppes, skal der være nummerpladekontrol i begge ender, så man kan nå at stoppe bilen i den anden ende hvis nummerpladen er falsk. Selvsagt vil en 'nystjålet' nummerplade virke, men ikke så længe (smil).

  • 0
  • 0

Det kunne man jo også sagtens - jeg kunne sagtens forestille mig politiet gerne ville gå med til samarbejde om at reagere på stjålje køretøjer og nummerplader. Hvis man bliver registreret når man kører på broen, så kan de jo sagtens nå at have et køretøj klar i den anden ende til at tage imod :)

  • 3
  • 0

Anders: Enig i din betragtning, det er også derfor jeg foreslår at der skal sættes 'et eller andet' slusesystem' op på Fynssiden, så der er nogle minutter at løbe på. Registreres det først på Sjællandssiden, tager det kun 3 minutter før en bil er 'pist væk', da der er en afkørsel til et byområde umiddelbart efter betalingsanlæget.

  • 0
  • 0

Nej lad os fortsætte med betalingsbomme, der er en grund til at kriminelle fra især østeuropa holder sig væk fra Sjælland.

  • 0
  • 0

Ja hurtigere i Frankrig og Italien for den sags skyld, men stadig MEGET langsommere end at køre igennem en åben sluse med eller uden Brobiz.

Den nuværende massive ophobning med baner og betalingsskure er >50 år gammel tomhjernet kopiering af betalingssystemer og opmarchbåse ifm. færgeoverfarten - tungt, dyrt og ufleksibelt.

Chef for betalingsanlægget Jens Kjær Nielsen kunne jo også få nogle bedre til at give ham råd og vejledning, og det gør ikke spor ondt.

Hvorfor skal vi hver gang i Dannevang lave 'one size fits all'. For pokker... vi er da ikke alle en bunke navlepillende nationalsocialister, så lav dog flere typer fleksible brugervendte løsninger.

Dem der vil betale med godkendte Dankort/betalingskort og lign. kunne jo før slusen også holde ind og betale i et pitstop, få en engangs-Brobiz som virker i 15-30 minutter og smutte gennem slusen uden stop. Kender flere sikre varianter, hvis 'one size fits all' smides ud af hjernen.

  • 0
  • 4

Egenligt er det ikke ret smart for brugerne at man får tilsendt en regning frem for at betale på stedet. Det betyder blot at man så skal bruge tid efterfølgende på at betale et girokort. Det kan naturligvis være et godt alternativ hvis der er lang kø, men ellers er det vel blot et udtryk for at storebælts forbindelsen kan spare nogle kroner på at lade mig udføre et arbejde, dvs. der er tale om en service forringelse.

I hvertfald for mig giver det lang mere mening at betale på stedet og undgå papirnusseriet efterfølgende. Derfor håber jeg ikke at nummerplade genkendelsen bliver en permanent ting i alle baner.

  • 0
  • 0

Kunne man forestille sig, at en genkendt nummerplade kunne få bommen til at gå op? Dermed forstået, at ukendte (henrunder udenlandske) nummerplader samt ugyldige eller stjålne numre ikke får den til at gå op, så udlændinge må betale for åbning. Det ville også hjælpe til at genfinde stjålne biler. Men det giver selvfølgelig ikke så effektiv trafikafvikling som blot at lade bommene stå åbne.

  • 5
  • 0

Egentlig er det jeg tänkte skrive helt i linie med Martin Duekilde her oven. DEet jeg tänktre var att udenlandske köretöjer kunde ledes til särlige "passager". Men det förudsätter jo at de er ärlige. da er Marin Ds forslag bedre.

  • 0
  • 0

Desuden er betalingen hos os meget højere og dermed er fristelsen til ikke at betale også meget større,« forklarer Jens Kjær Nielsen.

Det kunne jeg godt finde en rigtig god løsning på, som ville få DK til at hænge meget bedre sammen, og få al snak om "københavneri" til at være ligegyldig, da man jo bare hurtig kunne smutte derover, hvis man ville noget. Men det sker jo selvfølgelig ikke!

  • 3
  • 0

Problemet er jo netop at selve bommen er problemet, det er den der skaber kø og stjæler tiden. Hvis man kan undgå at have bom og lade folk blæse igennem men 80-110km/t undgår man helt en ophobning af biler i spidsbelastningen.,

  • 0
  • 0

Hvorfor ikke bare udvide antallet af baner?

Det er måske ikke den mest innovative løsning, men når alternativet er, at udenlandske bilister kan snyde sig igennem uden at betale, så synes jeg det er en bedre løsning.

  • 0
  • 0

Man kan kun håbe at men kigger rundt i verdenen for at se hvilke systemer der findes. Hjemmestrikkede danske systemer er altid bagud. Brobizzen idag er væsentligt forældet. Modtager anlægget er lige så forældet, så der kunne vindes meget på at opgraderer disse systemer til moderne og superhurtige læsesystemer. Dernæst kunne man overveje at udskifte bommene med nogle hurtigere systemer og adskille betaling og bomme med f.eks 30 m. og opsætte advarsels lamper, hvis betaling er afvist. Hastigheden kontrolleres med speed bums, max 50-60 km/h.

  • 0
  • 0

Man kan næsten fordoble kapaciteten i anlægget hvis man opkræver dobbelt betaling i den ene retning og gør den anden vej gratis. Så kan alle betalingsbaner benyttes i samme retning. Og der skal kun håndteres halvt så mange betalinger. Men der er selvfølgelig åbenlyse ulemper ved denne løsning. Nogle vil føle sig snydt og det bliver sværere at give rabatter på fx weekend billetter.

  • 1
  • 1

For nogle år siden ringede jeg til Storebælt A/S, fordi jeg oplevede at min brobizz ikke registreredes korrekt.

Medarbejderen sprugte til min bils registreringsnummer og fortalte mig så at hun kunne se at jeg havde monteret den forkert i bilen (nær instrumentbord).

Jeg var derfor overbevist om, at de kameraer der er (var?) placeret flere steder i hver bane netop havde til formål at registrere bilernes nummerplader for at håndtere snyd, samt at de ikke skulle registreres manuelt, da medarbejderen jeg talte med netop kunne udpege min bil ca en måned efter seneste gennemkørsel baseret på min nummerplade (eller mit navn).

Det kommer ikke bag på mig, at de ikke benytter det til betaling, men det virker da som en mærkelig udeladelse, at sådan et system ikke allerede er etableret for år tilbage, hvis man f.eks. tænker på hvor effektivt det er i.f.m. efterlysninger og lignende i sådan et trafikknudepunkt.

  • 0
  • 0

Er det ikke blot et spørgsmål om at dels prøve at få flere over på en brobizz og dels lave længere stræk til kontakt/kort betaling eventuelt blot med kameraerne tidligere så man allerede inden betaling har forsøgt at identificere bilen. Og er den ikke genkendt sænkes hastigheden og bommen køres ned.

  • 0
  • 0

Er ikke muligt, at dirigere de udenlandske kunder, til en særlig betalingsbane med bomme?

Bruger de en af de andre betalingsbaner, så vil det ses af kameraet at en udenlandsk bil kører ind i banen, lyset skifte til rødt lidt længere fremme, og bommen går ned, hvorefter der opkræves bombetaling, gebyr for manuel opkrævning, plus en bøde oveni, for den udenlandske bil. Er bøden stor nok, skal de nok holde sig i de baner, der forbeholdes udenlandske biler, og hvor det ikke skal betales bøder.

En mulighed er også, at der kan købes billet på nettet, hvor der betales på forhånd, og ens nummerplade samtidigt tastes ind. Det vil kunne bruges af både danske og udenlandske bilister. Er ikke betalt på forhånd, kan kræves en kontrolafgift samtidigt med at regningen sendes med posten. Eller bilerne kan stoppes, og regningen betales på stedet, plus en bøde, hvis det er udenlandske bilister.

  • 0
  • 0

Er det ikke lidt for enkelt, at henvise udenlandske bilister til særlige baner? Det er selvfølgeligt muligt, men selvom der er mange baner i selve betalingsanlægget har motorvejen kort forinden altså kun to spor. Man kunne måske forestille sig, at der i ferietiderne ville opstå den situation, at (tålmodige som altid) danske bilister ræser frem mod betalingsanlægget, mens alle turisterne (og andre, der ikke krydser bæltet ofte) holder stille i første vognbane. Og hvornår er der så nogle der kører ud, fordi de tænker at trafikken glider meget bedre i andet spor, og man måske holder for en ulykke eller noget andet, og slet ikke i kø til betaling?

Problemet er jo ikke som sådant at håndtere brobizz/AMPR og manuel betaling i separate baner - problemet er at alt trafik skal afvikles hurtigt og effektivt. At løse automatdelen hurtigt og prioritere den er fint, men det skaber ikke mere kapacitet hvis adgangsvejen påvirkes.

En bom der pludseligt lukker en ellers åben bane fordi en udlænding "kører forkert" skaber jo også massivt kaos bag sig, når alle de mange (tålmodige som altid) bilister skal finde ud af hvilken bane de så vil hen til. Allerede i dag ser man jo tydeligt, at folk kan finde på at vælge en bane og køre i den helt frem til betalingsanlægget, og så ellers krydse spærreflader for at køre ind foran andre biler, der må bremse, bare fordi der er en eller to biler færre foran den utålmodige bilist, hvis han skifter spor. Så kan man jo prøve at forestille sig kapløbet når en bane standser og utålmodige bilister flyver ud til højre og venstre.

Desuden er hastighedsbegrænsningen ved betalingsanlægget jo ikke alene teknisk fastsat. Den er også indrettet sådan af hensyn til personalets sikkerhed - og andre der eventuelt har problemer med eksempelvis en brobizz der ikke registreres korrekt eller et motorhaveri for den sags skyld. Min brobizz registreres fint med mere end 30 km/t, men jeg sænker da alligevel farten ind i gennem anlægget.

Afstanden mellem detektering og kontrol (brobizz-antenne, hhv. bom) er vel også fastsat sådan, netop for at forhindre at "dygtige" bilister kan køre uden om, og så ind i brobizz banen og køre igennem på en anden bilists detektering.

Brobizz er i sig selv en kæmpe kapacitetsforøger i.f.t. manuel betaling med kontanter eller kort. Den hensigtsmæssige udvikling i denne sag ville vel nærmere være, at man (som Brobizz-firmaet også gør) forsøger at sikre at brobizz kan benyttes i hele Europa - det er vel den vej vi skal, samtidig med at de udenlandske løsninger selvfølgeligt skal virke hos Storebælt.

Hvis en større andel af bilisterne i betalingsanlægget benytter automatiske registreringer, og banerne derfor omprioriteres sådan at der er flere bizz-baner og kun få ikke-bizz-baner, så vil det alene da medføre en kæmpe kapacitetsforøgelse - men at tro at alle udlændinge køber en dansk brobizz er nok naivt, så systemerne skal virke sammen.

Alternativt kan de selvfølgeligt også åbne bommen på redningsvejen mellem Korsør og selve broen, efter betalingsanlægget - der vil nok være kø på vejen for at komme gratis igennem, men det aflaster nok betalingsanlægget. :-)

  • 0
  • 0

Jeg er ikke sikker på at man må lave forskel på danske og udenlandske betalinger... Og hvorfor skal udenlandske kunder have en ekstra regning for ikke at betale i forvejen, når danske kan slippe???

Under alle omstændigheder, vil det være en kapacitetsforøger, hvis det er muligt at købe biletterne på forhånd på Internet, eller via SMS. Det eneste man skal, er at indtaste nummerpladens nummer.

Der kan laves 1 eller 2 baner, hvor der står tydeligt afmærket SMS/Internet pay.

Det kan fungere ligesom brobizz banen, men brobizz er ikke så egnet til enkelt biletter, og udenlandske gæster.

Kører nogen ind i SMS/Internet banen, og ikke er registreret i systemet, så kan måske sættes en lysregulering op, der leder dem ind i en anden bane. F.eks. kan en manuel betalingsbane være placeret midt imellem de to SMS/Internet baner, eller der kan være en manuel betalingsbane på begge sider af to SMS/Internet baner. Detekteres nummerpladen ikke, vises rødt, og en pil til højre eller venstre, for at komme ind i den manuelle bane. Derved løses også problemer, hvis bilens nummerplade ikke kan ses, slås op, eller ikke eksisterer.

En eventuel bom, vil derfor kun blive aktiveret sjældent, hvis den aktiveres. Der kan også med lysregulering sikres plads i de manuelle baner, så bilisterne holder for dem der skal ind.

Danskere der ikke betaler, kan man sende regningen og en bøde til med posten, ved at slå nummerpladen op i systemet. Så er ikke nødvendigt, at lade bommen gå ned. Men, da den sandsynligvis bruges sjældent, så kan danskere og udlændinge da fint behandles på samme måde. Jeg regner med at prisen/bøden skal være den samme, så jeg vil ikke kalde det forskelsbehandling. Kun et spørgsmål om, at biler der ikke står i det centrale motorregister opkræves på stedet.

Er muligt at lave et hurtigt opslag i det centrale motorregister, så er måske muligt at undgå der skal købes internet billet. Biler, der slås op, fortsætter lige ud, mens dem der ikke kan slås op, får rødt lys ligeud, og skal skifte til den manuelle bane.

Og endeligt, kan det kombineres, og måske sættes forskellige priser på, afhængigt af om biletten bestilles via SMS eller Internet eller sendes.

Internet/SMS muligheden gør at det også kan bruges af internationale turister, og der kan måske gives lidt rabat, da biletten forudbetales.

Brobizz er også en fin løsning, men mere egnede til dem der pendler ofte.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten