Store virksomheder prøver fremtidens lastbil af på korte ruter


Inden for det seneste år er flere store virksomheder i Danmark begyndt at eksperimentere med eldrevne lastbiler.
I december sidste år begyndte Amager Ressourcecenters (ARC) to elektriske lastbiler at trille rundt med affald, og nogenlunde samtidig kom nyheden om, at Scania skulle levere 98 el-lastbiler til affaldsselskabet.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Tror Brint bliver mere fremtiden for tung trafik
mon ikke en batteri opladning kunne gøres på 5 - 10 min på en fuld opladning
Ellastbiler kan nu godt tage de lange træk - det kræver "kun" et større batteri.
lidt tal: en lastbil bruger 1-2kWh pr kørt km (tyske forsøg siger ca 1,4kWh/km i praksis) Det er med 80 km/h (86,5 er vist den mest gængse hastighed i praksis) Der må køres 4,5 timer mellem pauser - så 9 timer (10 timer 2 gange ugentligt)
Så hvis lastbilen kører 10 timer kan den maksimalt køre 865 km på en dag. Det kan klares med et batteri på 865-1730 kWh - lad os her sige 1600 - eller 1,6MWh. Så behøver lastbilen ikke at lade undervejs.
man kan også "nøjes" med 800kWh, hvis man lader undervejs. Med MCS, så kan den ladepause komme ned på under et kvarter - hvis vi siger 3C, så er det 20 minutter.
Et realistisk senarie er 500 kWh, så kører lastbilen ca 300km, og lader op på 30 min med 1MW ladning. Så hvis chaufføren kører 3x3 timer med 2x30 minutters ladning (45 min pause), så køres der 750 km på en normal dag og 865km på de lange 10-timers dage.
Det er lidt svært at sige, hvor hurtigt den enkelte lastbil kan lade batteriet i praksis, da det afhænger af flere faktorer omkring batteriet.
men - man kan godt sige lidt om det på et teoretisk plan: Hvis der kades med CCS (som til personbiler), så kan der maksimalt lades med 350 kW. Hvis batteriet nu acceptere 3C ladning (C er ladestyrke/kapacitet), så vil et 100kWh batteri kunne lades på 20 min. Hvis batteriet "kun" acceptere 1C ladning vil et 350 kWh batteri kunne lades på en time.
Hvis vi så går til MCS, så stiger ladestyrken til 3,75MW og hvis batteriet pludselig kan acceptere 10C, så vil et 375kWh batteri kunne lades på 6min... (men det er pt ikke aktuelt) Hvis batteriet "kun" acceptere 3C eller 1C, så er tiden hhv 20 min eller 1 time.
Kommer der batterier på 1MWh, så vil ladetiden stadigvæk ligge mellem 20-60 minutter, hvis C-værdien kan holdes på 1C til 3C.
EL lastbiler forbliver nok bedst til nærdistributionen. Jernbanen er oplagt til "lange" transporter i Europa, ærgeligt at det er så dyrt og ineffektivt.
Hvis brugsscenarier er at køre lokal distribution på fx 200 km/dag er det jo en fin lastbil hvis den kan køre 300km på en opladning.Hvor lang tid tager det at oplade lastbilen?</p>
<p>Hvis den skal oplade 4 timer for at køre 300 km, så sætter det en grænse for anvendelsen.
Der er mange lastbiler der kører i et lokaldistributions scenarie. De kan umiddelbart erstattes med dagen løsninger
Mercedes-Benz har under årets IAA tranportation i Hannover fremvist eActros LongHaul, som har en rækkevide på 500 km og kan oplades op i megawatt.https://media.daimlertruck.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Charged-for-tomorrow-Mercedes-Benz-Trucks-presents-the-eActros-LongHaul-for-long-distance-transport-for-the-first-time-at-the-IAA-Transportation-2022-in-Hanover.xhtml?oid=52033115&ls=L2VuL2luc3RhbmNlL2tvLnhodG1sP29pZD00NzQ2OTUyMiZyZWxJZD02MDgyOSZmcm9tT2lkPTQ3NDY5NTIyJnJlc3VsdEluZm9UeXBlSWQ9NDA2MjYmdmlld1R5cGU9dGh1bWJzJnNvcnREZWZpbml0aW9uPVBVQkxJU0hFRF9BVC0yJnRodW1iU2NhbGVJbmRleD0xJnJvd0NvdW50c0luZGV4PTUmZnJvbUluZm9UeXBlSWQ9NDA2Mjg!&rs=3
Hvor lang tid tager det at oplade lastbilen?
Hvis den skal oplade 4 timer for at køre 300 km, så sætter det en grænse for anvendelsen.