Store Nørd: Når børn får lov at på opdagelse i verden, kommer interessen for naturvidenskab
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Store Nørd: Når børn får lov at på opdagelse i verden, kommer interessen for naturvidenskab

Hvordan fungerer leverens enzymer egentlig? Emil Nielsen, her til 'Nørd Day' i Lyngby, forklarer en flok 5. klasses elever om et af kroppens sejeste organer - og koncentrationen er stor. Illustration: Andreas Beck
Illustration: Engineer the future c/o IDA

Det var ikke på grund af - men på trods af - en folkeskolelærer, at Emil Nielsen, kendt som den ene af nørderne fra Store Nørd fra DR, som barn begyndte at interesse sig for naturvidenskab.

»Han talte i et helt år om magnetisme. Sådan føltes det i hvert fald. Til sidst var jeg ved at lukke helt ned. Undervisningen havde overhovedet ikke relation til virkeligheden.«

Læs også: Kommune inspirerer børn til at vælge naturvidenskaben

Sådan beskriver 31-årige Emil Nielsen sin fysikundervisning i folkeskolen. Alligevel endte Emil Nielsen med en bacheloruddannelse i kemi og rollen som Store Nørd sammen med lillebror Kåre Nielsen ved sin side.

Naturvidenskab er spændende, må Patrick Cieslik (billedet) indrømme. Normalt interesserer det ham overhovedet ikke, for henne i skolen er det lidt kedeligt. Illustration: Andreas Beck

Som børn gik de to til spejder, hvor de lærte at bruge hænderne. Samtidig havde de to kreative forældre. En far, der var tømrer og musiklærer og en mor, der var folkeskolelærer. Forældrene, spejderlivet og en naturlig interesse for at opdage og bygge gjorde de to interesserede i naturvidenskaben.

Læs også: Novozymes: Vi vil vise børn, hvor forunderlig den naturvidenskabelige verden er

»Vi var et hold og sammen gik vi på opdagelse i den verden, der omgiver os. Vi gik meget op i at finde ud, hvordan ting fungerer«, siger Emil Nielsen.

Vi skal begejstre og fascinere

I dag bruger brødrene deres egne til at engagere børn i den naturvidenskabelige verden. For eksempel når de i samarbejde med Novozymes og Lyngby-Taarbæk Kommune afholder ‘Nørd Day’ for alle kommunes 5. klasser, hvor de får lov at opleve science show og eksperimentere med lever og sovs for at udforske enzymers forunderlige verden. Og selvfølgelig når de laver Store Nørd-programmerne.

»Man kan ikke lære børn naturvidenskab på de 20 minutter et program varer, men vi kan begejstrede, fascinere og få børnene til at forstå lidt af den verden, vi omgiver os med,« siger Emil Nielsen.

Læs også: »På skolen får vi aldrig lov at lege med lever«

Og målet er netop at begejstre. DR og nørderne er klar over, at de kun kan fastholde børnene foran skærmen, så længe de ikke selv zapper væk, og det lykkes, fordi de formår at gøre naturvidenskaben spændende og koble den til en virkelighed, som børnene kan forstå, mener Emil Nielsen.

Ifølge DR’s seertal er der stort set lige så mange piger som drenge, der følger med i Store Nørd-programmerne, selvom det oftest er drenge, der har en naturlig interesse for den naturvidenskabelige og teknologiske verden.

Emil Nielsen mener, at det er fordi programmet møder børnene der, hvor de er. Det er dem, der er i centrum, og formidlingen sker, så alle kan være med.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten