Store ingeniørprojekter: Gotthard-Basistunnelen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Store ingeniørprojekter: Gotthard-Basistunnelen

Illustration: MI Grafik

Læs også: Gennem Alperne med 2.300 meter klippe over hovedet

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det projekt er lige så flot, men undermineret af politiske problemer.
For det første ligger den mellem Østrig og Italien (potentielt problematisk), men foreløbig lader det til at det fungerer nogenlunde.
Det store problem er tilbringerstrækningen langs Inn i Bayern.
Der er så mange protester og miljøforhold og godkendelser der skal afklares, at en udbygning her sandsynligvis ligger 10 år efter åbningen af tunnelen. Desværre.

MvH,

Bent.

  • 1
  • 1

Grafikken siger pris 13 mia. kr. På Wikipedia står over 12 mia USD.

  • 0
  • 0

Bent Andersen:
Den ligger altså i Schweitz og hvad er det politiske problem i det?

Mvh.
Jan

  • 0
  • 0

http://www.blick.ch/news/wirtschaft/nur-16...

Grundet manglende trykudligning i Gotthard basistunnellen opbygger hurtigtogene så meget modtryk i tunnellen, der er bygget med 10% mindre tværsnit end sammenlignelige tunneller, at togene kun kommer til at kunne køre mellem 160 og 180, afhængigt af lokomotiv, i stedet for de lovede 200 km/h.

Hurtigtogene skal trykke luftsøjlen foran sig samtlige 57 km, og trykopbygningen bliver endnu større, når langsomtkørende godstog foran sætter prop i røret.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten