Undersøgelsen fra Consumer Reports kommer, efter at to mennesker omkom i et biluheld i Texas i sidste uge, hvor der angiveligt ikke var nogen fører bag rattet, mens førerassistenten var slået til.
Og det er allerede kommet frem at førerassistenten var ikke slået til, der blev kørt meget for stærkt ind i et sving hvor bilen skred ud og ramte et træ, personerne havde ikke sikkerhedssele på, førerpladsen herunder rattet havde skader konsistent med at føreren er blevet kastet ud af sædet ved sammenstødet.
Findes der rent faktisk statistik der kan underbygge følgende påstand?
»Og selv hvis man ser bort fra teknologiens mangler, er vores bekymring også, at man ved at kalde biler med ALKS for ‘selvkørende biler’, bidrager til den forvirring hos forbrugerne og den hyppige misbrug af bilernes førerassistentsystemer, som desværre allerede har ført til mange tragiske dødsfald«.
Jeg har kun set statistik der viser det modsatte. Førerassistentsystemerne forhindrer mange tragiske dødsfald. Det er derfor at de basale systemer er på vej ind som lovkrav i nye biler.
Der vil altid være nogle idioter der finder kreative måder at slå sig selv ihjel på. Men er antallet af disse sager overhovedet i samme størrelsesorden som antal liv der bliver redet ved at have assistentsystemer? Det er klart at det kun er selvmorderne der kommer i pressen - tilmed også når det er ren fantasi som eksemplet med uheldet med en Tesla i Texas i sidste uge.