Storbritannien skal køre elektrisk

Storbritannien skal køre elektrisk

Foto: City of London

Den britiske regering afsætter 3,5 mia. kroner til at fremme selvkørende og elektriske biler. I dag er én procent af alle solgte biler elektriske, og det tal skal op på ni procent i 2020 for at nå klimamålet.

Den britiske bilindustri er blevet udpeget som en af taberne, efter at Storbritannien besluttede at forlade EU. Manglende medlemskab ville nemlig kunne gøre det vanskeligt at eksportere britiske biler til kontinentet.

Dette kan være en af bevæggrundene til, at der nu investeres 3,5 mia. kroner ud udvikling af selvkørende og elektriske biler.

Læs også: Chip-gigant investerer i selvkørende biler

»Et pålideligt transportnetværk er afgørende for vækst og produktivitet,« sagde Phillip Hammond, der er finansminister.

Pengene skal blandt andet bruges til at 'øge landets konkurrencefordel inden for lavemissions-køretøjer og udviklingen af selvkørende biler', skriver Reuters.

Læs også: Video: Tesla viser ny autopilot i aktion

Ud af de 3,5 mia. kroner skal 1,35 mia. kroner bruges til udvikling af lavemissions-busser og taxaer. 190 mio. kroner skal bruges på udviklingen af små lastbiler og fly.

Flere ladestationer

Ud over udviklingen af biler skal antallet af ladestationer også øges. Til det er der afsat yderligere 720 mio. kroner. Storbritannien har i dag lige under 12.000 ladestationer, hvoraf 8.000 står ved supermarkeder og benzinstationer. Pengene vil kunne tilføre yderligere 4.000 hurtigladere. Hvis private virksomheder investerer i ladestationer, er det tilladt at trække udgifterne fra med 100 procent det første år.

Læs også: Apple parkerer elbilen: Satser på systemer til selvkørende

I dag sælges der én elbil for hver hundrede konventionelle biler i Storbritannien. Men såfremt de vedtagne mål om CO2-emission skal nås i 2030, har regeringens miljøkomité beregnet, at ni procent af alle biler solgt i 2020 skal være ultra-lavemission.

Den japanske bilproducent Nissan erklærede sidste måned, at man ville investerer yderligere i produktion af biler i Storbritannien og i den forbindelse kigge på udviklingen af flere elektriske modeller i samarbejde med regeringen.

Kommentarer (1)

Hvis bare vores regering ville vågne og følge med. Jeg synes det er sørgelig, at vi ikke kunne holde elbilerne afgiftsfrie og langsomt ha afskaffet registrerings afgiften den vej.
Og gerne momsfrie, som de er i Norge.

Og ja, jeg ved godt det mest var de "rige" som købte Tesla'er. Men når man så måneden efter sætter reg afgift på Porche 911 og Mercedes 500 ned med 30%, så giver det ingen mening. Pengene var der.

  • 7
  • 2