Stor undersøgelse: Over 15.000 svenske veje har for skarpe sving
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stor undersøgelse: Over 15.000 svenske veje har for skarpe sving

Over 15.000 veje i Sverige har for skarpe sving i forhold til hastighedsbegrænsningen på vejen. Illustration: Joachim Seehusen

Over 15.000 sving i det svenske vejnet er for skarpe. Det fremgår af en omfattende undersøgelse gennemført af SVT Nyheter og tv-programmet Uppdrag Granskning.

Undersøgelsen blev gennemført efter en tragisk ulykke i Kiruna tidligere i år, hvor seks mennesker mistede livet, efter at den minibus, de kørte med, endte i den forkerte vejbane og stødte sammen med en lastbil.

En udredning gennemført af Sveriges Åkeriföretag har konkluderet, at svinget, hvor ulykken skete, er lavet forkert.

Stor undersøgelse

Kombinationen af sving og hastighedsbegrænsning skulle ifølge Sveriges Åkeriföretag være årsagen til, at minibussen skred over i den forkerte vejbane.

Rapporten viser, at hastighedsbegrænsningen på vejen burde have været 60 kilometer i timen. Minibussen kørte med 90 kilometer i timen, da ulykken skete.

SVT har efter udgivelsen af rapporten undersøgt, hvor mange tilsvarende sving der findes langs det svenske vejnet.

Udgangspunktet har været veje uden autoværn i midterrabatten med en hastighedsbegrænsning på over 70 kilometer i timen, hvor der har været mindst fem trafikulykker de seneste fem år.

Resultatet er nedslående.

Kortlægningen viser, at 15.844 sving på de svenske veje er for skarpe ift. den fartgrænse, der er sat.

Selv om de svenske vejmyndigheder er klar over problemet, har de ingen umiddelbare planer for at løse det.

»Udfordringen er, at vi har et meget gammelt vejnet. Hvis vi skulle have bygget disse veje i dag, ville det ikke have set sådan ud,« siger Maria Krafft, trafiksikkerhedsdirektør i det svenske Trafikverket, til STV.

Hun tilføjer:

»Sammenlignet med andre sikkerhedsudfordringer har det her ikke højeste prioritet. Der er andre opgaver, vi skal løse først.«

Artiklen er fra tu.no

Emner : Veje
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Over 15.000 sving i det svenske vejnet er for skarpe. Det fremgår af en omfattende undersøgelse gennemført af SVT Nyheter og tv-programmet Uppdrag Granskning."

Inden vi bruge 739 millioner kroner på en undersøgelse i Danmark, så lad mig lige komme med en big-surprice.

Rigtigt mange veje i Danmark har fartbegrænsninger på 30 eller 50 km/t og trafikbump. Jeg har ofte tænkt på, hvad der rent faktisk ville ske hvis man kørte 30 eller 50 km/t over dem. Mange af dem er nemlig designet til hastigheder på max. 10 km/t. En lille flyvetur vil bumpet givetvis byde på, og det skal nok få nogen til at forulykke.

Man skal køre efter forholdene. OGså hvis man er en minibus i et sving i Sverige som eller overholder fartgrænsen. Fartgrænserne skal ikke sættes generelt efter minibusser, da andre bilister givetvis kan køre sikkert gennem sving med højere hastigheder.

  • 17
  • 3

Man skal køre efter forholdene. OGså hvis man er en minibus i et sving i Sverige som eller overholder fartgrænsen. Fartgrænserne skal ikke sættes generelt efter minibusser, da andre bilister givetvis kan køre sikkert gennem sving med højere hastigheder.

Jeg er sådan set ikke uenig med dig i at man skal køre efter forholdene (dog maks op til det lovfastsatte!!), men der kan ligge en lille djævel i detaljen her, nemlig at et tilsyneladende ufarligt sving kan være lumskt, hvis vejens hældning er forkert - og få graders forskel, som ikke umiddelbart kan ses, kan gøre en voldsom forskel.

Derfor er det da meget fornuftigt at forholde sig til problemets omfang, således at man kan undgå fremtidige ulykker ved et fornuftigt vejdesign.

(Og så staves surprise altså med s, ikke c.)

  • 7
  • 2

Den enkle løsning er at nedsætte hastighedsgrænsen til f.eks. 50 km/t, fra et stykke før til et stykke efter det farlige sving. Men selvfølgeligt koster f.eks. 30000 skilte også et par kroner og tager lidt tid.

  • 2
  • 0

Eller. Man kunne sætte et skilt op, med advarsel imod farligt sving, og så holde fartgrænsen på de 90... Så sparer man halvdelen af skiltene, irriterer ikke bilister der godt kan finde ud af at køre efter forholdene, OG opfordrer ikke politiet til at sætte et fartkamera midt i svinget.
Ps. Hvad bliver det næste? At man er nødt til at have elektroniske farttavler ALLE steder, så man kan sætte hastighedsbegænsningen ned på samtlige vejstrejkninger når det regner eller sner??

  • 14
  • 0

Jeg mener, at det er fundamentalt, at vi altid kører efter forholdene. Jeg oplever i det svenske vejnet det meget fornuftige, at ved udkørsel af byerne kommer der skilte med angivelse af den maksimale hastighed, så du er ganske klar på dette. I Danmark er der blot et skilt med, at du forlader bymæssig bebyggelse. Og kan du nu huske (også som turist) hvad den generelle hastighedsbegrænsning er?

Og når du så kører på mindre veje, ved du udmærket, at der ikke nødvendigvis er en barnepige, der fortæller dig, at i dette sving, kan du kun køre 40 km/t. Den generelle hastighedsbegrænsning på 80 km/t betyder ikke, at du overalt kan køre med denne hastighed.

Tag ansvar!

  • 14
  • 0

Selve billedet der er på artiklen, den fortæller med tydelighed, at det ikke blot er gamle veje det drejer sig om. Det drejer sig om en mentalt holdnings ændring SVT skal lave i udbudsmaterialet.

Vejen vi ser på billedet, ses tydeligt er under anlægnings proces. Det ses yderligere at vejen er velegnet til en god ski / slalum bakke, der er max. 100 meter lig udgående vej mellem kurverne. Mål til de 100 meter er ved hjæp af afløb der stikker ud fra deres trace under asfalten samt på brøndgods der findes i rabaten.
En sådan buet / snoet ny bygget veje forløb, da er hastigheden groft sat til 60 km/t. også selvom det var tænkt 80 km/t. Bare svinget mod holdepladsen hvordan vil det ikke være, når bevoksningen her er kommet op i 1 meters højde over vejbanen.

Kort og godt, de gør det kun mere besværligt og dyrt for dem selv, er glad for at vi ikke har sådan nogen vej designer her i landet.

  • 0
  • 0

Billedet er fra Norge og det er tu.no der har skrevet artiklen.
At ulykken blev så tragisk for de 6 Swetiser var bla. fordi at lastbilen vejede 90 tons.Den havde dispens fra trafikverket.. og körte 80 kmh.

  • 0
  • 0

...med for "skarpe" sving - undersøgelsen går på sving som er forkert konstrueret i forhold til den hastighed der må køres på dem, dvs. vejbanen hælder ikke nok i svinget til den hastighed som man har tilladt. Det er i de fleste tilfælde nok at sænke hastigheden med 10 km/t i svingene for at svingene igen er sikre.

  • 2
  • 1

Jeg er sådan set ikke uenig med dig i at man skal køre efter forholdene (dog maks op til det lovfastsatte!!),


Desværre modarbejdes denne indstilling af såvel vejmyndigheder, som politi. Vejmyndigheder sætter feks. byskilte langt udenfor den bebyggelse, som skal beskyttes. Skiltet er altså sat op, som en advarsel om at "om lidt kommer der nogle huse". Det er for så vidt OK, indtil Vlado og co. kommer med en fotovogn. Så skal man ikke sænke hastigheden for at tage hensyn til forholdene, men "fordi vi siger det".
Det kan ikke nytte noget at henvise til hensynsfuldhed, og fornuft, hvis ikke man behandler folk derefter.

  • 6
  • 3

Her i Sverige er kulturen og forståelsen at holder man sig til den max hastighed som myndighederne har sat så er det sikkert UANSET årstid og forhold( forudsat at dit køretøj overholder de krav og love som myndighederne har sat), der er ikke noget med at køre efter forholdene myndighederne har sagt at xx km/t er sikkert og så er det det. Sådan er kulturen så eneste der hjælper er et bjerg af nye skilte med en anden hastighedsangivelse.

  • 0
  • 0

Desværre modarbejdes denne indstilling af såvel vejmyndigheder, som politi. Vejmyndigheder sætter feks. byskilte langt udenfor den bebyggelse, som skal beskyttes. Skiltet er altså sat op, som en advarsel om at "om lidt kommer der nogle huse". Det er for så vidt OK, indtil Vlado og co. kommer med en fotovogn. Så skal man ikke sænke hastigheden for at tage hensyn til forholdene, men "fordi vi siger det".
Det kan ikke nytte noget at henvise til hensynsfuldhed, og fornuft, hvis ikke man behandler folk derefter.

Ikke uenig, men det er så en anden diskussion.

Men din pointe understreges meget godt af hvordan der var midlertidig hastighedsbegrænsning på Lyngbyvejen pga. vejarbejde (hvor der blev arbejdet mandag til fredag) og politiet glad og fro var på plads lørdag morgen for at kunne udskrive bøder.

Så ja, vi skal selvfølgelig heller ikke have et system som aktivt underminerer tilliden, især ikke når det er ud fra en fiskal betragtning.

  • 9
  • 1

Undre mig over de høje hastigheder de har flere steder på mindre veje, feks i skærgården nord for Stockholm. Ingen cykel stier, ingen fortov med gående personer, og alt for hurtige biler

  • 0
  • 0

Men din pointe understreges meget godt af hvordan der var midlertidig hastighedsbegrænsning på Lyngbyvejen pga. vejarbejde (hvor der blev arbejdet mandag til fredag) og politiet glad og fro var på plads lørdag morgen for at kunne udskrive bøder.

Som regel er sådanne permanente hastighedsændringer på motorvejen af hensyn til trafikanterne og ikke arbejderne. Sidstnævnte er beskyttet af afskærmning. Sagen er at du ikke kører efter forholdene når du tror du kan køre 110+ selvom vejbanen er smallere, laver uforudsigelige sving og der ingen nødspor er.

  • 0
  • 4

Som regel er sådanne permanente hastighedsændringer på motorvejen af hensyn til trafikanterne og ikke arbejderne. Sidstnævnte er beskyttet af afskærmning. Sagen er at du ikke kører efter forholdene når du tror du kan køre 110+ selvom vejbanen er smallere, laver uforudsigelige sving og der ingen nødspor er.

Det ville være rart om du udtalte dig om noget du havde konkret viden om!

På pågældende tidspunkt var der IKKE vejarbejde på selve vejen, kun i rabatten og frakørselsrampen til Lyngby.

Derudover så er der altså 90 km/t hastighedsbegrænsning på Lyngbyvejen!

Og hvilken sten har du ligget begravet under når du kan hævde at hastighedsbegrænsningerne ikke er af hensyn til arbejderne?

  • 5
  • 1

Og hvilken sten har du ligget begravet under når du kan hævde at hastighedsbegrænsningerne ikke er af hensyn til arbejderne?

Vejen som arbejdsplads trin 2. Gæt selv hvorfor vi har den certificering.

Der kan være forskellige formål med hastighedsnedsættelse. På motorvej skærmes arbejderne næsten altid bag betonafspæring, lastbil eller tilsvarende. Men det betyder samtidig at billisterne udsættes for mulig kollision med afskærmningen.

På pågældende tidspunkt var der IKKE vejarbejde på selve vejen, kun i rabatten og frakørselsrampen til Lyngby.

Måske men hvis det er den episode, som jeg tror det er, så er det ikke korrekt. Der har været rigeligt med ændringer i vejens forløb, oversigtsforhold, manglende nødspor, reduceret autoværn etc til at hastighedsnedsættelsen var et ufravilligt krav.

Måske det vil være gavnligt for debatten hvis vi holder os fra enkeltbegivenheder og ser på det overordnede mønster. Og det er, at selvom ikke alle forstår det, så er det generelt sådan at der er hastighedsnedsættelser ved vejarbejde på motorvej fordi det er et krav. Også selvom arbejderne er taget hjem. Det er et krav fordi vejen ikke længere opfylder de krav, som der normalt stilles til en motorvej. Såsom ekstra brede vejbaner, gode oversigtsforhold, vejbaner der ikke ændre forløb uventet og overholder krav til drejeradius i forhold til hastighed, mulighed for parkering i nødspor, autoværn der kan afbøde ulykker etc.

  • 4
  • 3

Måske men hvis det er den episode, som jeg tror det er, så er det ikke korrekt.

Ja, men i og med du ikke sad i min bil den lørdag morgen kl. kvart over syv, så kan du have din tro for dig selv - og lad mig for god ordens skyld understrege at jeg kørte de 50 man måtte, da jeg godt var klar over at der var fælder på det pågældende stræk!

Og lad mig i øvrigt gentage, man må kun køre 90 på Lyngbyvejen!

Endvidere kunne man så måske plædere for en hastighedsbegrænsning på måske 70-80 stykker, men ikke for noget der svarer til en villavej - det er en ren fiskal betragtning!

  • 5
  • 0

Der kan være forskellige formål med hastighedsnedsættelse. På motorvej skærmes arbejderne næsten altid bag betonafspæring, lastbil eller tilsvarende. Men det betyder samtidig at billisterne udsættes for mulig kollision med afskærmningen.


Det er rigtigt. Der er nedsat hastighed pga. vejen og afskærmningens beskaffenhed, og så pga. hensynet til arbejderne. Når vi taler skiltningens betydning for respekten ved vejarbejde, så kunne man begynde med at skilte ved behov, og ikke efter at spare et kvarters arbejde. Det er ikke længe siden jeg lå og sneglede på den 3-sporede motorvej, der var skiltet til 80 km/t fra Århus til Ejer Baunehøj. Et sted holdt der 2 gule ladvogne, hvor man åbenlyst holdt kaffepause. Dvs. en strækning på højst 20 meter. Der var rigtig mange, som - fuldt forsvarligt - kørte noget hurtigere end 80. Det gør det altså svært at have respekt for skiltningen.

  • 3
  • 0

Angående bump. Kære Bent Johansen du bør omgående få gennemgået bilens undervogn, som oftest kan man køre over disse bump med langt højere hastighed, på mc har jeg forsøgt at køre over med så høj hastighed at det generer, det er ikke lykkedes mig at køre så hurtigt.
Hvis man istedet skiltede med den hastighed hvor udskridningsgrænsen ligger ved korrekt placering i svinget og en friktion på eksempelvis 0,3 - Så havde man noget konkret at forholde sig til. Det kræver st man beregner alle sving i samme formel, ikke noget med personlige vurderinger.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten