Stor global stigning i salg af elbiler
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stor global stigning i salg af elbiler

Illustration: Toyota

Det går rigtig godt for salget af opladelige biler. Sammenlignet med sidste år blev der på verdensplan i årets første tre måneder solgt 59 procent flere biler, som kan oplades - det vil sige både rene elbiler og plugin hybridbiler.

Det vil sige, at der kom 312.400 nye elbiler på gaden. Heri er inkluderet passagerbiler, lettere arbejdsbiler i USA og Canada og mindre varebiler i Europa og Kina. Det skriver EVvolumes.com.

Læs også: Test: Kia plugin hybrid med krog

Solgte elbiler i hele verden måned for måned. Illustration: EVvolumes.com

Salget af plugin hybridbiler steg mere end salget af de rene elbiler, og plugin hybridbiler udgør nu 39 procent af alle de solgte elbiler.

Samlet set blev der i 2017 solgt over 1,2 mio. elbiler på verdensplan. Det tal forventer analyseinstituttet Frost&Sullivan, vil stige til 1,6 mio. i 2018.

Læs også: Test: Toyota Prius Pluginhybrid er fremragende til det den lover

Når det gælder de rene elbiler, er Nissans nye Leaf kommet rigtig godt fra start. I Europa er salget steget med 69 procent sammenlignet med sidste år, hvor første generation af bilerne blev solgt. I Japan er Leaf’en også med i top tre (sammen med Toyota Prius og Mitsubishi Outlander) over de mest solgte elbiler. I det hele taget har Nissan ramt rigtigt med deres Leaf, som analytikere forventer vil køre ud fra forhandlerne mindst 10.000 gange hver måned verden over.

Kina fører an

Kina oplevede den største vækst i antal og solgte 132.000 elbiler i første kvartal, men det var endnu engang Norge, som stod i spidsen for den største andel af elbiler. 46 procent af alle nye biler i Norge kunne oplades fra elnettet.

Læs også: Nissan dropper dieselmotoren i Europa

På trods af produktionsvanskeligheder har Tesla i år allerede leveret 12.000 Model 3. Produktionen har netop rundet 3.500 styk per uge og er nu på vej mod de 5.000, som er forventet ved udgangen af juni måned. Teslas tre modeller (S, X og 3) udgør cirka en tredjedel af det samlede salg af opladelige biler i USA. I marts måned solgte Tesla 19.209 biler og var dermed verdens største elbilsproducent.

Mange markeder er stadig helt afhængige af tilskud eller reduceret afgift. For eksempel Hong Kong, hvor der sidste år blev solgt 4.000 elbiler, men hvor markedet fuldstændig forsvandt, da tilskudet blev udfaset efter de første tre måneder af 2017.

I Danmark blev der i årets første fire måneder solgt 329 rene elbiler og hele 1.129 plugin hybrider. Til sammenligning blev der hele sidste år solgt 698 elbiler og 614 plugin hybridbiler.

Flere og kraftigere ladestandere

Det vurderes, at der på verdensplan i dag er cirka 90.000 offentlige ladestandere. Det tal vil sandsynligvis udvides til 120.000 styk ved årets udgang. Men nok så vigtigt, så forventes det, at hurtigladning 50 kW og ultrahurtigladning på 250 kW vil blive endnu mere udbredt.

Læs også: Danske biler pulser mere CO2 ud

Lige nu er det kun Teslas superchargere, som kan komme så højt op, men både BMW, Audi og Daimler vil inden for få år komme med både ladesystemer og biler som er i stand til at lade med meget høje effekter.

at salget falder så karkant fra dec 2017 (~195.000) til jan 2018 (~82.000). Hvad skyldes det? Er det virkelig et sammenfald af de forskellige markeders afgifts-/tilskudspolitik der spiller så markant ind?

  • 1
  • 0

Korrekt, Tesla Superchargers kan lade med 125 kW - men foreløbig kan kun Teslaer modtage så meget.

Det er nu heller ikke smart for elbilsalget i DK, at bilforhandlerne ikke ønsker at sælge kunderne elbiler, når det viser sig at økonomien for en elbil - på trods af højere anskaffelsespris - normalt er bedre end for en "tilsvarende" fossilbil. Det er dårlig og inkompetent rådgivning, til skade for forbrugerne.
https://cleantechnica.com/2018/05/25/scand...

  • 3
  • 3

@Carl-Erik

Du kan se på salget "Dec --> Jan" lidt som i Danmark i 2015.
1.500 Tesla'er solgt i Dec 2015 og 0 solgt i Jan 2016.
Mange lange verden over lavet lignende tiltag som vi har haft i Danmark.

USA for eksempel kan få 7.500 $ tilbage i skat ved køb af en elbil. Dog først ved udgangen af det år hvori de har købt bilen. En elbilsejer der køber sin bil i januar måned i USA må altså vente et helt år inden han får de 7.500 $ tilbage. Mens ham der køber i december bare skal vente en måned.

Kina har haft mange slingre ture i sær første kvartal, f.eks. sidste år havde Kina ikke nået af gennemføre tilskud til elbiler i Jan-Marts.

  • 4
  • 0

økonomien for en elbil - på trods af højere anskaffelsespris - normalt er bedre end for en "tilsvarende" fossilbil.

Kom gerne med et par eksempler fra det danske marked. Biler der kan leveres (= ikke Tesla 3).

Når du vælger en "tilsvarende" fossilbil, så vælg den i et udstyrsniveau der faktisk sælges en relevant andel af.
Nogle af de sammenligninger der er vist tidligere sammenligner luksusudstyrsmodeller der har meget små fossil-salgstal. De store salgstal (= det mest normale) er med "mellemudstyrsniveau".
Hvis sammenligningerne bygger på særligt billigt køb af strøm, så husk at angive om det er baseret på en midlertidig eller en permanent ordning.

Hvis der virkelig er sikre gevinster at hente skal danskerne nok købe elbiler. De kører jo godt, og vi elsker at spare.

Leaf?
Zoe?
Up?
Tesla S?
i3?

  • 2
  • 4

> økonomien for en elbil - på trods af højere anskaffelsespris - normalt er bedre end for en
> "tilsvarende" fossilbil.

Kom gerne med et par eksempler fra det danske marked.

Kom du gerne med eksempler fra det danske marked på at fossilbiler har lavere kilometerpris. Husk at sammenligne modeller af ens størrelse og udstyrsniveau.

Som FDM's medlemsblad Motor i seneste nummer skriver i anmeldelsen af den nye Nissan Leaf, "det er økonomisk fordelagtigt at vælge en elbil".
Og kunne man tilføje, elbilens økonomisk fordel bliver kun større som tiden går.

  • 5
  • 6

Jeg har lagt en forudbestilling i feb. på en Tesla Model 3 Performance.

Nu kan jeg dog godt regne ud at den ikke kommer slut 2018, og dermed stiger afgiften til 40% da mit login på Tesla.com nu siger "tidligt 2019".

Mine hurtige beregninger viser at den bliver voldsom dyr, og når reg. afgiften er fuldt udrullet i 2022, så vil elbiler blive beskattet på lige fod med brændstofbiler og så lander prisen på denne Model 3 version på langt over en million.

Og så er min udfordring, for hvis jeg så ikke kan undvære en Tesla igen, så skal jeg i den grad hoste op med pengene næste gang jeg skal have ny bil, og jeg får jo på ingen måder mere bil, det er bare ren afgift jeg betaler til.

Jeg hælder derfor nu 70% til at jeg afbestiller min reservation pga. disse kommende afgifter og fortsætter min kørsel i min Mercedes C220d st. aut. AMG-line i de Københavnske gader til skade for alle der færdes i nærheden... jeg vil gerne være en grøn billist, men jeg har også en grænse for galskaben rent økonomisk.

Rent talmæssigt så blev der solgt under 1.000 elbiler i hele 2017 i Danmark, hvis ikke det får politikerne til at indse de gør det helt galt så kan vi lige så godt glemme det med at blive et førende land indenfor grøn teknologi.

  • 11
  • 3

Jeg hælder derfor nu 70% til at jeg afbestiller min reservation pga. disse kommende afgifter
jeg vil gerne være en grøn billist, men jeg har også en grænse for galskaben rent økonomisk.

Samme her, men beholder dog reservationen, håber lidt naivt på at politikerne udskyder afgiftstigningen endnu en gang, og ændrer holdning til, i hvilken retning Danmark skal ledes

Rent talmæssigt så blev der solgt under 1.000 elbiler i hele 2017 i Danmark, hvis ikke det får politikerne til at indse de gør det helt galt så kan vi lige så godt glemme det med at blive et førende land indenfor grøn teknologi.

Det har de fået at vide siden før afgifterne først blev indført, og set bevis for lige siden, (vi har under 10.000 elbiler i danmark, Norge havde 150.000 indregistrede ved årsskiftet )

Det er flere år siden vi havde en chance for at blive førende på grøn teknologi, det løb er kørt for længe siden, nu kan vi i bedste fald halse håbløst efter.

  • 5
  • 4

Undskyldningen for at der blev indført afgifter på elbiler, var risiko for et afgiftstab på 650 milioner fra de ICEV der ellers ikke blev solgt.

Dette beløb kunne dækkes rigeligt ved at hæve dieselafgiften bare 20øre pr. liter.
Men NOx er åbenbart ikke så alvorligt som CO2, for nogle🙄

  • 9
  • 3

Ja, afgifter, men også den holdning sælgerne udviser, ifølge en undersøgelse refereret af BBC for et par dage siden, der særligt trækker Danmark frem, som et dårligt eksempel, hvis man vil fremme elbilerne.

"Policy and signalling from the government and the industry are reflected in the marketplace, they are making EVs a less attractive option to sell for the sales personnel and for consumers to buy," lead author Gerardo Zarazua de Rubens told BBC News.

As an example of the mixed messages being sent, the authors say that Denmark has introduced a tax on electric cars while at the same time reducing taxes on other premium cars.

However in Finland, a country with colder winters and spread out population centres that should be more difficult for electric cars, dealers were more supportive of EVs.

Car dealers are creating huge barriers to sales of electric vehicles
"Finland is a country that should be less attractive to EVs, but we found that dealers were still more willing to support sales of electric cars compared to Danish dealers," said Gerardo Zarazua de Rubens.

"The government said they want EVs in the country and set a target of 250,000 by 2030 which resonated downstream to the marketplace, whereas in Denmark you find the opposite - the government is sending other types of signals."

Der opstår en ond cirkel, da sælger oplever at elbilerne er svære at sælge, bl.a. på grund af afgifterne, hvilket gør, at mange ikke gør en indsats og kun sælger elbiler, hvis kunden på forhånd har besluttet sig. Regeringen er i den grad hyklerisk i sit forsøg på at fremstå grøn. På dette og på andre områder. Tankegangen er styret af her og nu vækst og fører sikkert til også en økonomisk bet i fremtiden.

Bemærkningen i overskriften om at Danmark er godt med, selv om tallene er lave, er selvundergravende og meningsløs, netop fordi tallene er så lave. Det er ikke den procentvise forøgelse der er relevant, men procentdelen af det samlede salg. Hvor rig er jeg, hvis jeg har forøget min formue 100%?

  • 7
  • 2

Re: Supercharging og elbilsalg i DK

> økonomien for en elbil - på trods af højere anskaffelsespris - normalt er bedre end for en
> "tilsvarende" fossilbil.

Kom gerne med et par eksempler fra det danske marked.

Kom du gerne med eksempler fra det danske marked på at fossilbiler har lavere kilometerpris. Husk at sammenligne modeller af ens størrelse og udstyrsniveau.

Som FDM's medlemsblad Motor i seneste nummer skriver i anmeldelsen af den nye Nissan Leaf, "det er økonomisk fordelagtigt at vælge en elbil".
Og kunne man tilføje, elbilens økonomisk fordel bliver kun større som tiden går.

HVIS det er så fantastisk et køb, hvorfor fravælger så mange købere den så?
Det kan måske have noget med dette at gøre (fra Motor):

Mens bilens teknik altså på ingen måde skuffer, ser det anderledes ud med kørekomforten. Det første, man mærker, når man sætter sig bag rattet, er de smalle forsæder. Man skal ikke være særlig stor, før det generer. Har man lange ben, generer det, at rattet ikke kan længdejusteres.

Rækkevidde 195 km (realistisk)

Økonomi jf. Motors modeller:

Nissan Leaf:
Beregnet økonomi 3,36 kr./km
"De øvrige driftsudgifter omfatter service, forsikring, dæk og værditab, og regner man det hele sammen, lander den årlige udgift på 67.000 kr. for 20.000 km. Det er en attraktiv pris, som viser, at det økonomisk er fordelagtigt at vælge en elbil."

VW Golf 1.5 TSI EVO ACT Bluemotion 130 hk Comfortline:
Beregnet økonomi: 2,95 kr./km

Vil du selv købe en Nissan Leaf? Hvis ikke - hvorfor?

Personligt bliver jeg bl.a. afskrækket af følgende:
* Jeg er en stor person (som resten af min familie), og det er Nissan Leaf åbenbart ikke bygget til. Hverken på forsæde eller bagsæde.
* Der er åbenbart noget med batterierne, jf. en anden tråd her på ing.dk. Det kan gå ud over levetiden af batteriet, og kan betyde at man ikke kan hurtiglade.
* Prisen på strøm er vist ikke permanent, som jeg har forstået det på andre tråde her på ing.dk.
* Rækkevidden er - for mine behov - et problem.
(Jeg har til gengæld ikke selv behov for træk - så det er ikke et minus hos mig).

Tak til bl.a. Dan G. og Il B. for mange gode indlæg med god og uddybende information om sådanne forhold.

  • 4
  • 1

Jeg har lagt en forudbestilling i feb. på en Tesla Model 3 Performance.

Nu kan jeg dog godt regne ud at den ikke kommer slut 2018, og dermed stiger afgiften til 40% da mit login på Tesla.com nu siger "tidligt 2019".

Mine hurtige beregninger viser at den bliver voldsom dyr, og når reg. afgiften er fuldt udrullet i 2022, så vil elbiler blive beskattet på lige fod med brændstofbiler og så lander prisen på denne Model 3 version på langt over en million.

Og så er min udfordring, for hvis jeg så ikke kan undvære en Tesla igen, så skal jeg i den grad hoste op med pengene næste gang jeg skal have ny bil, og jeg får jo på ingen måder mere bil, det er bare ren afgift jeg betaler til.

Jeg hælder derfor nu 70% til at jeg afbestiller min reservation pga. disse kommende afgifter og fortsætter min kørsel i min Mercedes C220d st. aut. AMG-line i de Københavnske gader til skade for alle der færdes i nærheden... jeg vil gerne være en grøn billist, men jeg har også en grænse for galskaben rent økonomisk.

Rent talmæssigt så blev der solgt under 1.000 elbiler i hele 2017 i Danmark, hvis ikke det får politikerne til at indse de gør det helt galt så kan vi lige så godt glemme det med at blive et førende land indenfor grøn teknologi.

@Morten Aagaard.

Det du skriver om her, handler ikke om elbiler, men om det rimelige i den danske bilbeskatning. (luksus skat).
Den kan man så finde rimelig eller ej.

Sat på spidsen, var det jo netop Tesla, der ødelagde den danske afgiftfritagelse for elbiler, der folketinget mente at det høje salgstal for Tesla, mere var et udtryk for omgåelse af denne luksusskat, end et ønske om at køre grønt.

At du skal betale over en million for en muskelbil proppet med alverdens udstyr, er vel ikke dyrt i en dansk kontekst, uanset hvor "grøn" den måtte være.

Du kunne også købe en alm. Tesla 3.
Den kan vel købes i 2020 til under 400.000kr

Det nye afgift registreringssystem der er indført over 2 gange, tilgodese effektive biler, og giver tilmed en fritagelse på 1500kr/kWh batteri op til ca 40kWh som jeg husker det.
Det er klart, at køber du en dyr elbil til 1.000.000kr, så vil afgift lettelsen fylde meget mindre en hvis du køber en elbil til 250.000kr.

Med din afhængighed af dyre biler, skulle du måske snakke lidt med Liberal Alliance om nedsættelse af registreringsafgiften.
Jeg finder det også mærkeligt, at hvis jeg køber nye lædermøbler til min stue, så skal jeg bare betale 25% moms, men hvis læderet skal sidde i min bil så skal jeg betale 150% oveni.
Men sådan er der jo så meget.

  • 4
  • 6

As an example of the mixed messages being sent, the authors say that Denmark has introduced a tax on electric cars while at the same time reducing taxes on other premium cars.

Men man undlader behændigt at forklare afgiftsforskellene.
Det lyder næsten som om man nu beskatter elbilerne hårdere end fossilbilerne.

Fossilbiler betaler som udgangspunkt 150% registreringsafgift, og elbiler betaler 20% af dette (= 30%).
Der er så nogle justeringer af dette for billigere biler, mindre batterier, langt-pr.-effektenhed o.s.v.

Det betyder at vi samlet set har enorme subsidier til elbiler - langt større end de fleste andre lande (tror jeg).
Det eneste land der virkelig rykker er det olie-indkomst-rige Norge, hvor de dels er meget rige og dels har indført store, yderligere fordele for elbiler (betalingsveje, parkering m.v. i bl.a. Oslo).
Ud over Norge er der så også rige Californien, hvor rige folk bruger 10 gange så meget energi i deres huse som i DK, og så plejer deres grønne profil ved at købe en Tesla (i tillæg til deres Mercedes).

De fleste andre lande hvor "elbiler" rykker er det primært hybrid-biler, og i begrænset omfang rene batteri-biler.

  • 7
  • 5

Jeg er en stor person (som resten af min familie), og det er Nissan Leaf åbenbart ikke bygget til. Hverken på forsæde eller bagsæde.

Vil dog lige påpege at Leaf ikke kun er til små mennesker, selv en 188cm mand får fint plads bagved, og bredden på forsædet passer til de fleste der ikke er ekstra brede.
Denne video viser også lidt om hvor godt den kører, og hvorfor den sælger så godt allerede:

https://www.youtube.com/watch?v=O0uLzeVhbU4

Ladehastigheder/normalt kørselsbehov:

https://www.youtube.com/watch?v=DB1e5Pbs1m0

Laderestriktioner ved for varmt batteri (Rapidgate):

https://www.youtube.com/watch?v=MpUyspG2Mio

  • 1
  • 2

Det betyder at vi samlet set har enorme subsidier til elbiler - langt større end de fleste andre lande (tror jeg).

I Danmark har vi afgifter på elbiler, i de fleste andre lande gives der tilskud til elbiler.

Da tilgængelige elbiler herhjemme stadig er dyre, er det ikke en mulighed at vælge elbil for mange.

.

"De fleste andre lande hvor "elbiler" rykker er det primært hybrid-biler, og i begrænset omfang rene batteri-biler."

Største marked, og produktion er Kina

Her er en kinesisk elbil Geely (Volvo m.fl.) til 50.000kr:

https://wattev2buy.com/electric-vehicles/g...

og der er større og mindre elbiler fra den kant:

https://wattev2buy.com/which-is-the-best-s...

Så hvor vil mulighederne og antal mon snart komme fra?

https://www.chinadialogue.net/article/show...

  • 2
  • 2

At du skal betale over en million for en muskelbil proppet med alverdens udstyr, er vel ikke dyrt i en dansk kontekst, uanset hvor "grøn" den måtte være.

Ikke desto mindre, så dækker afgiften også transmissionen og batteriet, som pt. endnu er under pres for at komme ned i pris pga. konstant teknologisk udvikling og øget produktionsvolumen, så man bliver straffet for at køre miljøvenligt.

Forestil dig lignende afgifter på avanceret nyt sikkerhedsudstyr i bilerne. Det gør man jo ikke, der har man lavet et fradrag.

Generelt bør der ikke være afgift på dele af bilen, der koster dyrt, men som repræsenterer ny udvikling i miljøvenlighed og sikkerhed og skal fremmes.

Som det allermindste burde man lave det sådan, at batteriet sælges separat her i Danmark uden afgift.

  • 4
  • 4

Dette beløb kunne dækkes rigeligt ved at hæve dieselafgiften bare 20øre pr. liter.
Men NOx er åbenbart ikke så alvorligt som CO2, for nogle🙄


Enig - selv om jeg har en dieselbil, så kan jeg nok snildt spare de 20øre pr liter diesel, ved at kører lidt mere fornuftigt og undgå korte ture. Hvis vi så også bare lige vi får styr på de afgifter i relation til hvor langt bilerne reelt køre på literen. Min er opgivet til 17,2 og køre ca 17 i snit ved meget blandet kørsel - fair nok. Jeg bruger den dog kun til større ture, da jeg kan cykle på arbejde i hverdagen. Men f.eks mange små benzinbiler er opgivet til latterligt høje km/l og køre måske halvdelen eller 2/3 af det opgivne. Gør det lige fair over hele linjen, før alt for mange høtyve bliver hevet frem - ellers går det totale regnskab aldrig bare nogenlunde op.
Og jeg har i flere år kigget efter en elbil. Men 3-400.000kr for en bil fra 2018, som jeg næsten ikke selv kan lave service på og som knap nok kan humpe sig på tværs af sjælland - er simpelthen for lidt.
Jeg var ellers meget tændt på en brugt Fluence til kun 64.000kr, som bruger mange standarddele og umiddelbart ser glimrende ud. Men måske knap 100km på en opladning uden varme eller klima og så nedlukningen af betterplace oven i - knust drøm og direkte tilbage til simpel overskuelig og fint overkommelig brændstofsdyt.

  • 3
  • 2

En lids sen beklagelse (især til Jens Friis).
Vedr. totaløkonomien for elbil: Jeg glemte at nævne at den normalt først bliver bedre ved større kørselsbehov end det gennemsnitlige (f.eks. 30.000 km). Jo mere du kører desto større fordel ved elbil.
Da jeg købte Tesla i 2014 og sammenlignede med en ny Passat, fandt jeg at Passaten skulle være mindst 300.000 kr billigere end Teslaen for at balancere økonomisk. Og så kan Passatens kørekomfort, ydelser og miljøbelastning slet ikke matche Teslaen.
Lykkelig over mit valg - aldrig mere fossilbil.

  • 6
  • 1

Ikke desto mindre, så dækker afgiften også transmissionen og batteriet, som pt. endnu er under pres for at komme ned i pris pga. konstant teknologisk udvikling og øget produktionsvolumen, så man bliver straffet for at køre miljøvenligt.

Forestil dig lignende afgifter på avanceret nyt sikkerhedsudstyr i bilerne. Det gør man jo ikke, der har man lavet et fradrag.

Generelt bør der ikke være afgift på dele af bilen, der koster dyrt, men som repræsenterer ny udvikling i miljøvenlighed og sikkerhed og skal fremmes.

Som det allermindste burde man lave det sådan, at batteriet sælges separat her i Danmark uden afgift.

Der er noget jeg ikke forstår.
Hvorfor skulle transmissionen i el elbil, være mindre beskattet en transmissionen i en fossil bil?
Transmissionen i en elbil koster i forvejen 1/10 af hvad transmission i en fossilbil koster.

Desuden, så bliver elbilsbatteriet op til 40kWh tilgodeset med 1700kr /kWh i reduktion af pris inden registreringsafgiften beregnes.
Der er mange der siger at batterier kommer ned under 1000kr/kWh inden længe, hvilket vil sige at køber du en elbil med 40kWh batteri, får du inddirekte 28.000kr i nedslag på bilen inden der regnes registreringsafgift pga batteriet.

Som Jens Friis, skriver, så bliver elbilen i den grad støttet i DK, og jeg kan ikke tage det seriøst når udenlandske medier skriver om elbilsbeskatningen i DK.
De aner ikke hvad de skriver om.

Vi mangler nu en afklaring af elafgiften til elbiler, også nogle mere ambitiøse mål for elbilssalget inden den gradvise indfasning af normal registreringsafgift.

  • 5
  • 6

Der er noget jeg ikke forstår.
Hvorfor skulle transmissionen i el elbil, være mindre beskattet en transmissionen i en fossil bil?

Fordi den er mere miljøvenlig.

Transmissionen i en elbil koster i forvejen 1/10 af hvad transmission i en fossilbil koster.

Det er ikke sandt.

Én motor alene i en Tesla Model S koster omkring 125.000 kr eller mere. Det er stadig dyr teknik, der dog falder i pris.

Sammenlagt er transmissionen og batteriet omkring 40-50% af bilens pris, og det er meget stigende for performance modellerne, hvor prisen nok er 75% af bilens pris.

Desuden, så bliver elbilsbatteriet op til 40kWh tilgodeset med 1700kr /kWh i reduktion af pris inden registreringsafgiften beregnes.

Så man straffes på afgift for at ville køre grønt på længere distancer?

Skal en benzinbil koste 100.000 kr mere, fordi den har en 40 liter benzintank i stedet for en 25 liters?

Det hænger slet ikke sammen.

Et batteri er et batteri. Hele batteriet bør være afgiftsfrit.

Som Jens Friis, skriver, så bliver elbilen i den grad støttet i DK, og jeg kan ikke tage det seriøst når udenlandske medier skriver om elbilsbeskatningen i DK.
De aner ikke hvad de skriver om.

Ikke desto mindre har effekten af afgiften været krystalklar, og derfor kan den altså ikke være nogen god idé.

  • 4
  • 3

Ikke desto mindre har effekten af afgiften været krystalklar, og derfor kan den altså ikke være nogen god idé.

Har effekten af afgiften været krystalklar?
Salgstallene for batteribiler var MEGET små indtil det blev klart, at den midlertidige specialfritagelse for almindelig bilafgift ikke blev forlænget.

Så kom der en hamstring så stor at det man skulle tro det drejede sig om gær, og så blev der solgt utrolig mange elbiler på meget kort tid.
Nogle af elbilerne blev også hamstret i håbet om en hurtig "konjunktur-gevinst" ved jeg personligt. Det blev der vist til gengæld ikke så meget af. Det er i hvert fald ikke mit indtryk at ret mange har tjent penge på at købe batteribil billigt før den midlertidige afgiftsfritagelse løb ud.

Ser man bort fra hamstringen, så har der aldrig været noget stort salg af batteribiler i Danmark.
Ser man bort fra det offentliges køb af batteribiler, så er køb af batteribiler forsvindende i Danmark, og har været det altid. Det offentlige har vist primært købt dem til hjemmepleje og til puljebiler samt til pleje af grøn profil.

Det er ikke godt at salget af batteribiler - trods de store afgiftslempelser - er så lille.
Men det afspejler at de stadig er langt fra at være konkurrencedygtige på pris/"kvalitet/indhold", så også hovedparten af danskerne stadig ikke finder det attraktivt ,at erstatte en fossilbil med en elbil.
For mange danskere er det et problem med manglende trækkrog.
For mange danskere er rækkevidde et problem (der dog ser ud til at blive bedre).

I forhold til Tesla hjælper det nok heller ikke, at der har været stor kritik af kvalitetsproblemer med Tesla S, og lang tid for at få dem afhjulpet på værksted. Eller at Tesla løj om performance (HK og accelleration), og i en periode benægtede at de løj.

Det hjælper nok heller ikke, at de forudbestilte almindelige Tesla 3 nu bare bliver sat bag i køen, fordi Tesla er ved at løbe tør for penge. Så har man forudbetalt til en bil der bare får længere og længere leveringsudsigter.

Personligt tror jeg at biler som Zoe, Leaf og i3 er ved at opfylde behovet "godt nok" for en del bilister. Men om det også med høj sandsynlighed er økonomisk attraktivt, det ved jeg ikke.

Bilister der kun kører kort (15-20000 km om året) er nok de primære købere af sådanne biler, mens bilister der kører langt nok ønsker større biler. BMW i3 er måske en undtagelse herfra.

Mig bekendt skal jeg betale fuld elpris for strøm med mindre jeg vil forlove mig med én af operatørerne. Kun hvis jeg også har elvarme (hvad jeg ikke har) kan jeg ellers få lavere elpris.

  • 5
  • 6

Har effekten af afgiften været krystalklar?
Salgstallene for batteribiler var MEGET små indtil det blev klart, at den midlertidige specialfritagelse for almindelig bilafgift ikke blev forlænget.

Ja, for salget faldt til under 2011 niveau, og det er stort set ikke steget siden. Salget kom igang efter Tesla kom til Danmark i december 2013, og det var længe før hamstringen begyndte.

Man kan også kigge på hybridsalget fra 2000 og frem, der var helt katastrofalt, fordi vi kørte fuld afgift på dem.

Toyota Prius har altid været meget populær i udlandet, men i Danmark skulle man betale det samme for den, som en BMW 5 serie, fordi transmissionen i bilen var dyr dengang.

Og folk dengang ihvertfald, var ikke villige til at betale afgift for at køre mere grønt. Man var mere villig til at betale samme pris for luksus.

  • 2
  • 1

"nogle mere ambitiøse mål for elbilssalget "

Lyder som politikerne, men ambitiøse mål hjælper næppe, når bilerne stadig er for dyre til at folk kan/vil købe.
Nu skal der tvang til?😳
.

Husker at politikerne "sparkede elbilssalget i gang"🙄 ved sidste udsættelse af afgiftstigningen til 40%

  • 0
  • 1

Ja, for salget faldt til under 2011 niveau, og det er stort set ikke steget siden. Salget kom igang efter Tesla kom til Danmark i december 2013, og det var længe før hamstringen begyndte.

Hvis man ser på denne graf, så skete der stort set ingenting før 2. halvår 2014.
https://www.danskelbilalliance.dk/statistik

Frem til da var salget på en ca. 0,5% af det samlede bilsalg (jf. grafen).

Derefter begyndte hamstring som følge af, at den midlertidige afgiftsfritagelse oprindelig skulle udløbe i 2014:
"13. sept. 2012 lavede regeringen en bekendtgørelse om afgifter på elbiler. Afgiftsfritagelsen var i første omgang gældende til udgangen af 2014. "

Det blev så i december 2014 forlænget med endnu et år:
"Tekst pr. dec. 2014 om forlængelse af den oprindelige bekendtgørelse / lov:

Siden 1984 har udviklingen for el-drevne køretøjer været understøttet af tidsbegrænsede fritagelser for registreringsafgift.

Det vurderes, at der fortsat er behov for at tilskynde udviklingen for el-drevne køretøjer med afgiftsfritagelser.

De tidsbegrænsede fritagelser for registrerings afgift og brændstof forbrugsafgift eller vægtafgift er forlænget med endnu en periode til udgangen af 2015."

Derved kunne hamstringen fortsætte på et vist niveau, for det var usikkert om der eventuelt bare ville blive forlænget med endnu et år.

Men det blev i 2015 klart, at nu ville afgifterne komme, og så tog hamstringen virkelig fat, hvilket fremgår af grafen.

Der blev i perioden 2 halvår 2014 - 2 halvår 2015 (18 måneder) solgt svarende til ca. 4 års salg af batteribiler.
Det kan næppe komme bag på nogen, at det betød stort set nul salg i 2016 og 2017. For det salg der ville have ligget der var jo fremskyndet til hamstringsperioden.

Lige nu ser det ud til at salget fortsat ligger på omkring 0,5% af det samlede salg.
Da salgstallene påvirkes voldsomt af offentlige indkøb (samt måske af leasingselskaber?), så er det svært at vide hvordan privatpersoners køb af batteribiler faktisk har set ud.

Det er min forventning at især Leaf og Zoe vil få pæne salgstal. Især hvis folk faktisk prøver at køre i dem. (Det er ikke til at forklare - det skal prøves :-) ).
Jeg tror den største udfordring er den høje anskaffelsespris og usikkerhed om omkostninger og gensalgspris.
De fleste kan nok huske fiaskoen med Renault Fluenze og Better Place, hvor kun velvilje fra Renaults side gjorde, at det ikke blev rigtig dyrt for de der var first movers.

  • 2
  • 1

Niels Peter Jensen
Jeg tror det er meget almindeligt, at man gerne vil gøre noget godt for miljøet.
Det må bare ikke koste noget.

Jeg startede med at skifte min Peugeot 108'er ud fordi jeg brugte den til meget motorvejskørsel, den var så at sige en værre benzinsluger når man ramte 130 km/t zonerne, her kunne jeg se at den Mercedes jeg har nu var en mindre belastning for miljøet (Når man ikke sætter den i Sport+).

Jeg har skåret ca. 1.500 kr./md. af i brændstof forbrug ved at gå fra en bil til omkring de 100.000 til en til omkring de 700.000 kr.

Så jo det må gerne koste noget, men kæden hopper af når jeg skal beskattes for størrelsen på "tanken" i en Tesla. Eller sikkerhedsudstyr som autopiloten skal gå fra 25.000 kr. til 71.500 kr. i ren afgift i 2022, og vil man have den fulde version så er det x2 af den pris.

Jeg snupper Performance versionen fordi den har Premium pakken inkl. (sædevarme mv.) + en masse andre detaljer som de "normale" Model 3'ere ikke vil få og dermed kan en 2019 bil holde prisen 5-8 år efter.

Jeg er dog meget i tvivl, for hvis den bliver et "must have" fremover næste gang jeg skal skifte bil efter den Model 3, fordi Tesla er de eneste med supercharger netværk i hele Europa + km nok, så bliver problemet at de til den tid har fået 150% afgift + 25% moms og til de priser så har jeg andet jeg gerne vil bruge pengene på og derfor overvejer jeg bare om min dieselslæde skal blive ved med at forgifte alt omkring sig istedet.

  • 2
  • 0

Jens Friis er blev solgt under 1.000 elbiler i Danmark til private i 2017.

Nærmere de 500.

Så den er helt og aldeles gal.

Det er jo fordi elbilerne fortsat ikke er konkurrencedygtige ift. mange personers behov, på trods af de enorme subsidier.
Hvad foreslår du? Skal vi give 500.000 yderligere i subsidier for en Tesla X i form af direkte tilskud til første køber?
Seriøse forslag imødeses.
Forvent dog at der næppe er folkelig opbakning til yderligere tilskud til eldrevne luksus-sportsvogne forbeholdt de 10% mest velstående/vellønnede i landet.

  • 1
  • 5

Eller sikkerhedsudstyr som autopiloten skal gå fra 25.000 kr. til 71.500 kr. i ren afgift i 2022, og vil man have den fulde version så er det x2 af den pris.

Den autopilot, er det den "påviseligt farlige autopilot" som Tesla netop har måttet indgå forlig om:
https://finans.dk/erhvervsjura/ECE10634485...
?

Den kan vel ikke på samme tid være "påviseligt farlig" og "sikkerhedsudstyr".
(forbehold: Jeg har ikke selv læst artiklens kilder).

  • 0
  • 2

Nissan Leaf:
Beregnet økonomi 3,36 kr./km
"De øvrige driftsudgifter omfatter service, forsikring, dæk og værditab, og regner man det hele sammen, lander den årlige udgift på 67.000 kr. for 20.000 km. Det er en attraktiv pris, som viser, at det økonomisk er fordelagtigt at vælge en elbil."

Så service, forsikring, dæk og værditab på en elbil til 270k er 60.000 kroner om året? Det virker virkelige sindsygt. (Og man skal endda ikke betale mere hvis man kører mere, hvis man har et Eon abonnement)

Og at VW Golf 1.5 TSI EVO ACT Bluemotion 130 hk Comfortline skulle koste 59.000 kroner om året. Denne bil koster det samme, koster det dobbelt i benzin udgift og koster helt sikkert mere i service og rep. Hvordan kan det være at den skulle være billigere? Det gider jo slet ingen mening. Hvad er der gået galt her?

  • 3
  • 0

Jeg synes du burde læse kilden. Avisen har selvfølgelige skrevet en overskrift der trækker folk ind på deres hjemmeside. Beløbet de fik er mellem 20 og 120 dollars og dækker at Tesla har været for lang tid om at give de funktioner de lovede. Har intet med sikkerheden at gøre. Problemet er at ejerne købte bilen og AP2 hvor de blev lovet nogle funktioner, disse fandtes ikke da de fik bilen men kom først noget tid efter.

De fleste AP uheld i Tesla biler sker når køreren ikke overholder betingelserne for brug. Man skal hele tiden have hænderne på rattet og man skal holde øje med vejen. 100% af de tilfælde jeg har læst/hørt om har køreren enten ikke haft hænderne på rattet og øjnene på vejen. Altså hvem ser ikke en stor brandbil midt på vejen?

  • 2
  • 0

Én motor alene i en Tesla Model S koster omkring 125.000 kr eller mere. Det er stadig dyr teknik, der dog falder i pris.

Hvis det virkeligt er rigtigt, så er elbilen på ingenmåde konkurrencedygtig, og man kan undre sig over at en Tesla 3 ville kunne sælges for 35.000$ med fortjeneste.

En 170HK elmotor til BMW i3 vejer med køle kappen 48kg.
Den bliver produceret på et fuldautomatisk anlæg.
Mit gæt er at den koster under 10.000kr.
Transmission i en i3 består af et aluhus med 4 lejer og 4 tandhjul inkl. det der sidder på motoren, og det der sidder i differentialet.
Det koster heller ikke meget i masse produktion.

Jeg tror også vi går lidt fejl af hinanden når vi snakker transmission.
I min verden er transmissionen, den del der flytter kræfterne fra motoren til hjulene, og den er meget simplere på en elbil end på en fossilbil.

Det der koster kassen i en elbil er batteriet.
Har du en motor der kan give 500HK, ja så koster transmissionen selvfølgelig derefter, men det har intet at gøre med om drivlinien er på el eller diesel.

Jeg var forbi den forhandler, hvor jeg købte min brugte i3 'er.
I udstillingen var 4 stk i3' er og en Tesla S.
i3' rene stod til 200-300K, mens Teslaen stod til 800K.

Det står også klart at der var tale om biler i 2 helt forskellige katagorier.
Bare fælgen på Teslaen, gætter jeg på kostede over 10k, så det var også tydeligt at jeg kunne købe 4 dæk til i3 for et dæk til Teslaen.

Tesla S er en forrygende bil, med enorme kræfter.
Selvfølgelig koster den kassen i DK.

Du kan købe en ny Porsche Cayenne hybrid i DK med fuld afgift for knap 1.6mil.

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/...

Hvis en Tesla ikke kan konkurrerer med kun 20% af den afgift Porschen betaler, så må man bare konstatere at Tesla får problemer.
Verden er sjældent sort/hvid,.
Det kan være at Porschen er den mindst CO2 belastende af de 2.

  • 2
  • 4

Hvis du virkelig vurderer at din dieselslæde forgifter alt omkring dig nu med fatal udgang, så bør du naturligvis stoppe med at køre i den med det samme.
Kan det tænkes at der kan være noget med proportioner?

I Sport+ er min nede på 8,77 km/L, ved bykørsel ditto, ved motorvejskørsel er den økonomisk kontra en mikrobil.
Den er under 2 år gammel men det er allerede velkendt at dieselbiler er blevet et fy-ord, hvis du da har fulgt med. Dalende salgstal for dieselbiler viser også kundernes skepsis. Dertil skal påregnes at dieselbiler udelukkes fra flere større Europæiske byer, samt produktioner indstilles blandt de fleste mærker der nu erkender at dieselbiler ikke er fremtiden pga. udledningen af skadelige stoffer.

Proportioner nok?

  • 4
  • 1

Det er jo fordi elbilerne fortsat ikke er konkurrencedygtige ift. mange personers behov, på trods af de enorme subsidier.
Hvad foreslår du? Skal vi give 500.000 yderligere i subsidier for en Tesla X i form af direkte tilskud til første køber?
Seriøse forslag imødeses.
Forvent dog at der næppe er folkelig opbakning til yderligere tilskud til eldrevne luksus-sportsvogne forbeholdt de 10% mest velstående/vellønnede i landet.


En elbil er jo netop konkurrencedygtig ifht. mange personers behov. Rækkevidden dækker 99% af alle danskeres daglige behov, vores el produceres i vid udstrækning af grønne energikilder, vedligeholdelsen er minimal - nogle Amerikanske taxiselskaber har rundet de 500.000 miles uden bilen fejler noget, samt den sidste artikel jeg læste der var batteritabet ved denne kørsel under 10% i kapacitet.
Jeg har ikke nævnt hverken Tesla Model X eller Tesla Model S, det er store luksusbiler - jeg har nævnt Tesla Model 3 da den skulle være folkevognen til folket. Den er nu også gået hen og blevet en bil der bliver forbeholdt for de få - men kun i Danmark.

  • 5
  • 1

Den autopilot, er det den "påviseligt farlige autopilot" som Tesla netop har måttet indgå forlig om:
https://finans.dk/erhvervsjura/ECE10634485...
?

Den kan vel ikke på samme tid være "påviseligt farlig" og "sikkerhedsudstyr".
(forbehold: Jeg har ikke selv læst artiklens kilder).


Det er jo sikkerhedsudstyr når bilen selv bremser, holder øje med biler bagfra og overvåger førerens kørsel.

Jeg ved godt dit forsøg går ud på at afvise enhver form for logik i overstående, men faktum er at autonome biler kan køre flere kilometer uden et uheld end mennesker.

De uheld der sker pt. er fordi de autonome biler fortsat er i beta versionen, de skyldes altid en førerfejl når ulykken sker. Senest var et af uheldene med en Tesla Model X hvor den bragede ind i et autoværk der var defekt - her har brugeren skrevet til Tesla at der var fejl på strækningen dagene op til, og da ulykken indtraf afviste han Model X'erens utallige forsøg på at advarer føreren om at den ikke kunne køre korrekt på stykket. Så beder man selv om konsekvenserne.

P.t så sker der et uheld for hver 90 millioner kilometer kørt af et menneske, hvor autonome biler er oppe på 120 millioner kilometer kørt, forskellen er her at autonome biler bliver bedre og bedre og stater som Californien er begyndt at mærke deres vejstriber markant op så autonome biler har alle forudsætninger for at køre bedst. Vi mennesker kan ikke blive bedre, vi har nået vores begrænsning, hvorimod autonome biler vil kunne fjerne 99,99% af alle ulykker over tid.

Du reagerer kun ud fra mediebilledet, den Tesla der for nyligt kørte galt med 100 km/t ind i bagenden på en brandbil, der var fokusset på at brugeren måske havde autopiloten slået til - men ikke at han kun forstuvede en ankel med 100 km/t direkte ind i bagenden på en brandbil(!).

Lad os holde os til de nuværende fakta og det er at autonome biler kan køre flere km uden uheld og de forbedres hver evig eneste dag modsat os mennesker :-)

  • 2
  • 0

Folk glemmer godt nok hurtigt.
Sidst jeg kikkede fik staten min. 750mio i indtægter på den udligningsafgift de indførte i '13 for at finansere afgiftsfritagelsen for elbiler.
Da de indførte afgifterne på elbilerne igen var det netop med begrundelsen at de ikke havde råd til de 650 mio det ville koste.
Nu er der i nogle år ikke blevet solgt elbiler, men så vidt jeg husker er udligningsafgiften der stadig, så jeg vil gætte på at staten er et kæmpe overskud på den konto.

  • 3
  • 0

Hvis du virkelig vurderer at din dieselslæde forgifter alt omkring dig nu med fatal udgang, så bør du naturligvis stoppe med at køre i den med det samme.
Kan det tænkes at der kan være noget med proportioner?

I Sport+ er min nede på 8,77 km/L, ved bykørsel ditto, ved motorvejskørsel er den økonomisk kontra en mikrobil.
Den er under 2 år gammel men det er allerede velkendt at dieselbiler er blevet et fy-ord, hvis du da har fulgt med.
Dalende salgstal for dieselbiler viser også kundernes skepsis.
Dertil skal påregnes at dieselbiler udelukkes fra flere større Europæiske byer, samt produktioner indstilles blandt de fleste mærker der nu erkender at dieselbiler ikke er fremtiden pga. udledningen af skadelige stoffer.

Proportioner nok?

Moderne dieselbiler har problemer med lokalmiljø.
Det har moderne benzinbiler også.
Dieselbiler er en fordel for klimaet hvis de kører lange ture.
Biler der primært kører korte ture skal ikke køre på diesel.
Biler der primært kører korte ture skal helst heller ikke køre på benzin.

Hvis du bekymrer dig om klima og miljø, så kører du slet ikke bil på korte ture. For det er noget miljøsvineri.
Hvis du bekymrer dig om klima og miljø, så kører du naturligvis altid din bil i en miljømæssig modus.
Uden at kende din bil, så lyder sport+ ikke miljø- og klimavenligt.
Hvis du kun bekymrer dig om lokalmiljø, men ikke om klima, så undlader du bare sport+ i tæt bebyggelse.

Det virker som om diesel nu er blevet prügelknabe i visse bykredse.
Men det forekommer unuanceret, og mere som en hetz mod personbiler.
Hvis det virkelig er så fatalt som nogen vil gøre det til, så ville man forbyde alt fossilt i byer.
Det taler man ikke om.
Det ville også omfatte fossiltog, fossilbusser, fossillastbiler og fossilmaskiner i øvrigt.
Forureningen fra DSB er f.eks. massiv, og deres tog forurener mindst 10.000 gange så meget som en moderne bil.
Det kan man opleve på f.eks. Nørreport st. i København.

Har man været i LA, Paris og Beijing har man formentlig oplevet absurde niveauer af smog/forurening.
Det kan man ikke være i tvivl om er særdeles sundhedsskadeligt.
Det er så ikke de niveauer vi oplever i DK.

Du skriver at dieselbiler udelukkes fra flere større europæiske byer.
Det er unuanceret.
Som jeg læser det, så bliver gamle dieselbiler forbudt i to gader i Hamborg, men moderne dieselbiler (Euro 6) er tilladt.
Folk, der bor i zonerne, samt f.eks. ambulancer, skraldebiler og taxier er dog undtaget fra forbuddet.

I Stuttgart er det kun på dage med høje NOx-tal at gamle dieselbiler bliver forbudt, og kun i bymidten.
Her er moderne dieselbiler (Euro 6) dog fortsat tilladt.

I tillæg hertil kommer der alle mulige meldinger fra populistiske lokalpolitikere om at forbyde dieselbiler i deres by.
I DK er det typisk politikere fra partier som EL og Alternativet.
Det ser dog ikke ud til at de har eller får opbakning til at få gennemført deres ønsker.

Jeg har tidligere foreslået at hver kommune får ret til at forbyde bilkørsel i et eller flere områder.
Bilkørsel generelt, fordi trængsel, dækstøj og dæk-gummi også er skadeligt for folks helbred.
Det kan så være op til vælgerne at afgøre hvilke politikere der skal vælges, og dermed hvilke områder der skal lukkes.
Konkret forestiller jeg mig at der måske kan skaffes flertal for at lukke al bilkørsel i ca. 2 gange 2 km i København og 1 gange 1 km i Aarhus.
Det giver nok ramaskrig på linje med da man lavede handelsgader om til gågader. Men på sigt medførte det også fordele, og de fleste blev glade for det.

  • 0
  • 0

Jeg ved godt dit forsøg går ud på at afvise enhver form for logik i overstående, men faktum er at autonome biler kan køre flere kilometer uden et uheld end mennesker.

Jvf. også Teslas instruktioner, så er der pt. ingen autonome biler, kun biler med assistancesystemer der kun virker visse steder under visse forhold.
Derfor ved vi intet om autonome biler.
Det nærmeste vi kommer helt autonome biler (dvs. level 5) er Google og Uber. De har fortsat betydelige udfordringer.

Der er ingen tvivl om, at gode assistancesystemer kan reducere uheld under visse forhold, herunder motorvejskørsel om sommeren.

Der er heller ingen tvivl om, at det bliver spændende at følge udfaldet af Ubers seneste drab på en fodgænger der trak en cykel.
Uber havde åbenhart valgt at slå noget sikkerhed fra, hvorved bilen ikke reagerede selv om den havde erkendt fodgængeren.
Hvem mon skal i fængsel for den beslutning?

  • 1
  • 1

Nej, Bjørn, det er vi dælme ikke.
Som jeg husker det nægtede Ingeniøren at bringe nyheden om verdenssensationen Tesla Roadster I hele to år og kun efter meget pres bliver den henkastet omtalt på en obskur side af webversionen, ikke I avisen som dengang var relevant.
Samme nederdrægtighed fortsatte med vores kære købte højrefløjsregering der på deres første dag ved magten ikke kunne vente med at brandbeskatte lige netop Tesla Model S med begrundelsen at det jo tabte skattekroner på trods af forsvindende elbilssalg I dk og at de jo så sænkede bilskatten på alle brændstofbiler.

Vi er lige så godt med som Trump er en sandfærdig person.
Norge har overskredet 55% af alle nye biler med ladestik og med Model 3 kommer de uden tvivl et godt skridt tættere på at lukke til 100%. Det er fænomenalt. Noget der kun kan sætte frygt I de nederdrægtige tyske fabrikanter.
I Danmark er vi vel godt under 1%?
I Maj 2017 blev der indregistreret 9 elbiler I dk, svarende til 0,04 procent.

Også kære FDM har af mystisk årsag været direkte uærligt negativt indstillet overfor elbiler. På niveau med Fox News.

  • 13
  • 2

Hej Jens Friis

Det er jo fordi elbilerne fortsat ikke er konkurrencedygtige ift. mange personers behov, på trods af de enorme subsidier.
Hvad foreslår du? Skal vi give 500.000 yderligere i subsidier for en Tesla X i form af direkte tilskud til første køber?
Seriøse forslag imødeses.


Jeg mener, at man skal lade være med at se elbilsalg som et mål i sig selv.
Målet er mindre CO2 globalt og mindre NOx lokalt. Og i samme moment erhvervsstøtte og trængsel. Her kan man overveje en hel pallete af tiltag hvor tilskud til elbiler næppe er den der giver mest "value for money"

  • 0
  • 4