Stor global stigning i salg af elbiler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stor global stigning i salg af elbiler

Illustration: Toyota

Det går rigtig godt for salget af opladelige biler. Sammenlignet med sidste år blev der på verdensplan i årets første tre måneder solgt 59 procent flere biler, som kan oplades - det vil sige både rene elbiler og plugin hybridbiler.

Det vil sige, at der kom 312.400 nye elbiler på gaden. Heri er inkluderet passagerbiler, lettere arbejdsbiler i USA og Canada og mindre varebiler i Europa og Kina. Det skriver EVvolumes.com.

Læs også: Test: Kia plugin hybrid med krog

Solgte elbiler i hele verden måned for måned. Illustration: EVvolumes.com

Salget af plugin hybridbiler steg mere end salget af de rene elbiler, og plugin hybridbiler udgør nu 39 procent af alle de solgte elbiler.

Samlet set blev der i 2017 solgt over 1,2 mio. elbiler på verdensplan. Det tal forventer analyseinstituttet Frost&Sullivan, vil stige til 1,6 mio. i 2018.

Læs også: Test: Toyota Prius Pluginhybrid er fremragende til det den lover

Når det gælder de rene elbiler, er Nissans nye Leaf kommet rigtig godt fra start. I Europa er salget steget med 69 procent sammenlignet med sidste år, hvor første generation af bilerne blev solgt. I Japan er Leaf’en også med i top tre (sammen med Toyota Prius og Mitsubishi Outlander) over de mest solgte elbiler. I det hele taget har Nissan ramt rigtigt med deres Leaf, som analytikere forventer vil køre ud fra forhandlerne mindst 10.000 gange hver måned verden over.

Kina fører an

Kina oplevede den største vækst i antal og solgte 132.000 elbiler i første kvartal, men det var endnu engang Norge, som stod i spidsen for den største andel af elbiler. 46 procent af alle nye biler i Norge kunne oplades fra elnettet.

Læs også: Nissan dropper dieselmotoren i Europa

På trods af produktionsvanskeligheder har Tesla i år allerede leveret 12.000 Model 3. Produktionen har netop rundet 3.500 styk per uge og er nu på vej mod de 5.000, som er forventet ved udgangen af juni måned. Teslas tre modeller (S, X og 3) udgør cirka en tredjedel af det samlede salg af opladelige biler i USA. I marts måned solgte Tesla 19.209 biler og var dermed verdens største elbilsproducent.

Mange markeder er stadig helt afhængige af tilskud eller reduceret afgift. For eksempel Hong Kong, hvor der sidste år blev solgt 4.000 elbiler, men hvor markedet fuldstændig forsvandt, da tilskudet blev udfaset efter de første tre måneder af 2017.

I Danmark blev der i årets første fire måneder solgt 329 rene elbiler og hele 1.129 plugin hybrider. Til sammenligning blev der hele sidste år solgt 698 elbiler og 614 plugin hybridbiler.

Flere og kraftigere ladestandere

Det vurderes, at der på verdensplan i dag er cirka 90.000 offentlige ladestandere. Det tal vil sandsynligvis udvides til 120.000 styk ved årets udgang. Men nok så vigtigt, så forventes det, at hurtigladning 50 kW og ultrahurtigladning på 250 kW vil blive endnu mere udbredt.

Læs også: Danske biler pulser mere CO2 ud

Lige nu er det kun Teslas superchargere, som kan komme så højt op, men både BMW, Audi og Daimler vil inden for få år komme med både ladesystemer og biler som er i stand til at lade med meget høje effekter.

at salget falder så karkant fra dec 2017 (~195.000) til jan 2018 (~82.000). Hvad skyldes det? Er det virkelig et sammenfald af de forskellige markeders afgifts-/tilskudspolitik der spiller så markant ind?

  • 1
  • 0