Støvsugerproducent: Vi vil skabe en elbil, som skiller sig ud i teknologi og udseende
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Støvsugerproducent: Vi vil skabe en elbil, som skiller sig ud i teknologi og udseende

Illustration: dyson

Det er kommet frem, at engelske Dyson arbejder på at konstruere og lancere en elbil. Eller faktisk tre, mener nogen. Den adlede Sir James Dysons selskab, som er berømt for sine støvsugere og andet forbrugerudstyr, vil investere over 25 milliarder kroner i projektet, der skal resultere i mindst en model i 2020/21.

Læs også: Ups! Regering afslører, at Dyson udvikler elektrisk bil

»Ja, vi har sagt, at vi vil lancere en elektrisk bil om to-tre år. Og præcis som når vi har lanceret støvsugere og meget andet udstyr fra 1984 og til i dag, vil vi være med til at ændre verden,« siger selskabets chefingeniør, Jake Dyson.

Overbevist om, at vi kan forandre industrien

»Vi havde ikke gjort det, hvis vi ikke havde været overbevist om, at vi kunne forandre denne industri. Akkurat som Hoover var den vigtigste konkurrent på markedet, da vi lancerede vores første poseløse støvsuger. Vores vision er, at vi skal bidrage til at gøre verden grønnere ved at komme med noget nyt til en industri, hvor alle mere eller mindre tænker de samme tanker,« fortsætter han.

Dyson mener, at de allerede besidder en række ekspertiseområder, som er vigtige for bilindustrien. Selskabet ved vældig meget om aerodynamik og luftstrømme. De ved meget om batterier og vil producere dem selv. Og de har ekspertise på området for elektriske motorer og drivkraft.

Ingeniørtungt

Af selskabets 11.000 ansatte er 4.000 ingeniører, og de fleste af dem arbejder med forskning og udvikling. Mellem 400 og 500 arbejder lige nu på elbilprojektet – og planen er, at tallet skal vokse.

Før og nu: Den nøddestore nye motor, som sidder i Dysons batteridrevne støvsuger, er på bare 125 gram. Sådanne ingeniørfortrin tror Dyson vil give dem føringen inden for elbiler. Illustration: ORV

»Jeg har brug for 300 mere så hurtigt som muligt«, siger Dyson, som også glæder sig over, at hans far, Sir James Dyson, og en af hans tre første ansatte ingeniører er dybt involverede i projektet.

For flere år siden investerede Dyson i et selskab, som udvikler solid state-batterier. Det vil blive en vigtig komponent i elbiler, tror han. Men om teknologien er klar til den første billancering, er han ikke villig til at sige noget om.

»I udgangspunktet købte vi det amerikanske selskab Sakti3 og har fortsat udviklingen for at pakke mere energi ind i alle vores batteridrevne produkter uden at øge vægten. Men vi ser også, at faststofbatterierne kan blive det, som giver elbiler et løft. Men vi kommer også til at give bilen en motor, som vi er eksperter i,« siger Dyson.

»Købet af Sakti3 har givet os både erfaring og en lang række vigtige patenter. Der er stor enighed i hele industrien om at fast oxid-batterier er fremtiden både med hensyn til sikkerhed og evnen til mindst at fordoble energitætheden og muligheden for at oplade hurtigere. Lithium-ion-batterier har bare udviklet sig lige så stille på en lineær skala. Dette kan være det hop i kapacitet, alle venter på,« siger forskningschef i Dyson Mark Taylor.

Alene

Selv om Dyson har succes med både batteriteknologien, motorteknologien og de andre komponenter, de vil udvikle til bilerne, har de ingen planer om at sælge til andre.

»Hvorfor skulle vi gøre det? spørger Dyson. Gør vi det, fraskriver vi os jo et forspring for konkurrenterne. Det giver jo ingen mening. Vi skal ikke blive en komponentleverandør. Vi skal ind i bilbranchen. Og Dyson skal ikke gå i fodsporene på den traditionelle bilindustri. Vi skal lave et køretøj, som skiller sig ud både i teknologi og måden, det ser ud på. Selvfølgelig er vi bundet af de samme rammebetingelser som resten af bilindustrien, såsom krav til sikkerhed og andre ting ud over de aerodynamiske love, men vi kan tillade os at tænke helt frit. Når vi lancerer, vil det ikke tage lang tid, før kunderne kan få leveret bilerne,« lover han.

Denne artikel er fra tu.no.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Absolut et spændende tiltag fra Dyson.
Han kan muligvis bane helt nye veje og områder omkring el-transport,- han har jo før vist, at "det næsten umulige" kan realiseres. Et friskt pust.

  • 2
  • 1

Den nøddestore motor. Refereres der til hasselnød, valvnød eller kokosnød.
Dimensioner i mm ville være at foretrække.
Eller skal vægten også angives i antal jordbær

  • 13
  • 0

Den hedder Airblade.
Ud over at støje i ørene, støjer den også i musikanlægget så det høres tydeligt når der er gæster på toilettet. Derfor har vi afmonteret dem i vores restaurationer og bruger nu de trofaste Dandryer håndtørrer.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten