Støvsugere triller visuel robotnavigation ind i hjemmet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Støvsugere triller visuel robotnavigation ind i hjemmet

Illustration: IRobot

Den tilfældigt omkringfarende robotstøvsuger kan være fortid inden længe. De nyeste modeller er nemlig udstyret med kameraer og software, der tilsammen danner et kort over omgivelserne og dermed kan sætte rengøringstjansen i system med parallelle linjer og sikkerhed for at nå alle hjørner og værelser.

VSLAM-teknologien (Visual Simultaneous Localization And Mapping) har både fået hidtil robotløse virksomheder som Miele og Dyson til at lancere robotstøvsugere og ændret navigationsprincipperne i den udbredte støvsuger fra iRobot.

Softwaren i robotter med VSLAM-­teknologi genkender let-identificerbare mønstre, husker dem og genfinder dem. Kombineret med data om, hvor langt robotten har bevæget sig, kan dens software dermed tegne et kort over omgivelserne.

Læs også: Sådan fik robotterne ‘syn’ på rekordtid

Den seneste af iRobots udbredte Roomba-robotter, Roomba 980, er en af de nye støvsugere med VSLAM. I Roombaen er det et skråstillet kamera på toppen af den runde robot, der holder øje med omgivelserne.

Andre VSLAM-robotter har enten lignende kameraer, panorama-systemer eller en laserbaseret teknologi, der udfører samme opgave som kameraet.

Modnet teknologi

Flere af Roombaens konkurrenter har brugt kameraer i forskellige afskygninger tidligere, mens iRobot har fastholdt, at den semitilfældige tilgang betød flere overkørsler af hvert område og derfor et renere gulv. Med muligheden for at tegne detaljerede kort, er iRobot dog en af flere virksomheder, som nu vurderer, at teknologien er klar til avanceret visuel navigation.

Samtidig har teknologien fået de etablerede støvsugervirksomheder på banen. Mange af dem har nemlig hidtil tøvet med robotmodeller og overladt robotmarkedet til dedikerede robotstøvsugervirksomheder med iRobot i spidsen, der har udsendt stribevis af sugende robotter siden den første stod på butikkernes hylder i 2003.

Blandt ‘de gamle’, der nu begiver sig ind på robotmarkedet, er den store hjemmeelektronikkoncern Miele og støvsugergiganten Dyson, der begge lancerede deres første robotstøvsuger sidste år.

Dysons VSLAM-navigerende robot, 360 Eye, der navigerer ved hjælp af et 360 graders panoramakamera, er netop blevet lanceret i Japan og forventes at nå resten af verden næste år.

Dyson oplyser, at det er fraværet af netop VSLAM-teknologi, der hidtil har holdt virksomheden fra robotstøvsugermarkedet, selv om virksomheden har arbejdet på det i 16 år.

Dyson-stifteren James Dysons første robotstøvsuger, der gik under navnet DC06, forlod således aldrig virksomheden. Ifølge Dyson skyldtes det, at teknologien ikke var fremskreden nok på daværende tidspunkt.

‘Vi valgte ikke at sælge den (DC06, red.), fordi den ikke levede op til vores forventninger til, hvad en robotstøvsuger burde være. James og ingeniørerne var ikke tilfredse. En hvilken som helst robotstøvsuger skal kunne støvsuge effektivt og navigere fornuftigt. En effektivt udseende gimmick er ikke nok. Vi kasserer produkter, hvis vi ikke er fuldstændig tilfredse med deres funktion, og hvis maskinerne ikke lever op til vores høje forventninger,’ forklarer talsmand for Dysons tyske afdeling Anna Wesolowski i en e-mail til Ingeniøren.

Illustration: MI Grafik

Bedre sent end aldrig

Hun uddyber, at den daværende teknologi desuden betød, at DC06 krævede et enormt batteri, 3 computere og over 70 sensorer for at fungere tilfredsstillende. Det betød, at maskinen blev både dyr og tung. Der blev arbejdet på DC06 fra 1996, og dens seneste næsten-introduktion på markedet var i 2012, hvorefter den blev lagt i graven til fordel for 360 Eye, som dog stødte ind i lignende problemer før den blev lanceret i Japan i denne måned.

360 Eye blev først lanceret på forbrugerelektronikmessen IFA i Berlin i 2014 med besked om, at den ville være at finde i butikkerne senere samme år. Men det blev altså først i 2015 og foreløbig kun i Japan.

Dyson begrunder over for Inge­niøren forsinkelsen med, at de ‘kun sender produkter på markedet, når [de] er fuldstændig tilfredse med dem.’ Over for teknologi­mediet Fastcompany oplyser inge­niør i virksomheden Mike Aldred, at forsinkelsen skyldtes for kort batterilevetid, for følsomme sensorer, og at robottens kamera havde blinde vinkler.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja og Samsung, Neato og flere andre. Visuel navigation og mapping af rummet er ingen nyhed i robotstøvsugere, jeg har ejet en Neato siden 2013 med lasermapping af rummene, det fungerer ganske fortrinligt. Neato lancerede deres første robot med SLAM helt tilbage i 2010. Så iRobot og Dyson har bare været langsomme i optrækket.

  • 0
  • 0

Jeg havde en Samsung, også med kamera, for nogle år siden.
Den var meget glad for at køre hen og trække i mine højttalerkabler. Underligt nok insisterede robotten altid på at køre ind under min sofa og kile sig fast der.
Det betød i sidste ende afslutningen på vores bofællesskab...

  • 1
  • 0

Mon ikke det ville være nok med nogle små benforlængere, så støvsugeren ikke sætter sig fast? Jeg har da også overvejet en robotstøvsuger, men så skal huset også toptunes til formålet. Man må være lidt forberedt på det.

  • 0
  • 0

Så må man håbe at ejeren af en sådan dims ikke har hund som får dårlig mave.
Jeg læste en beretning fra en Roomba-ejer, hvor hunden havde lavet på gulvet. Støvsugeren tog derefter en runde og fik smurt afføringen ud over hele gulvet i et jævnt lag.

Da jeg læste det, fik jeg latterkrampe, næsten så slem som dengang vi trak vod efter svigermor...

Bent.

  • 5
  • 1

... det vigtigste må dog være resultatet, dvs. at der faktisk bliver fejet og støvsuget ordentligt, og der har iRobot'en endnu lidt igen for at håndtere virkeligheden i de afskygninger der findes i vores hjem.

Vi er meget glade for robotten, men den er et (godt) supplement ikke en løsning.

  • 1
  • 0
  1. Hvordan kommer en rund robot effektivt ind hjørner og omkring bord-/stoleben? Løsning: konventionel støvsuger på de steder? Og er vi så næsten ikke lige vidt med eller uden robot? Praktiske iagttagelser?
  2. Der tales meget om hacking af hjemmeelektronik. Kommer man ikke til at udlevere et komplet og synligt kort over ens indbo til tyve og andet godtfolk med et kamera monteret i støvsugeren?
    Og en robot reducerer ens motion = øger behovet for en spadseretur eller kort til et fitness center. Men gør man det?
    P.S. Jeg bryder mig heller ikke om at støvsuge, men ..
  • 0
  • 0

Kabler og sofa:

Nu følger der en virtuel væg, eller magnetstribe med til de fleste robotsstøvsugere, forstår ikke hvorfor du ikke bare lagde det ud, så den ikke kørte ind under sofaen.

2 spørgsmål:

  1. De fleste robotstøvsugere har sidebørster der når ind i hjørnerne, men Neato der har en firkantet profil er bedre til det end eks. Roomba, der er rund. De kommer rundt om stoleben ved at køre så tæt om som muligt, derefter bakke og køre frem igen og tage de steder de har misset. Sådan fungerer det på min Neato.

  2. Hvis du nu kigger på kortet fra Roomba 980 i artiklen tror jeg næppe du som tyv kan udlede ret meget andet end hvor møbler er placeret, derudover er de fleste af robotterne ikke internetopkoblet, så en hacker ville alligevel skulle bryde ind i dit hus for at suge oplysningerne ud af robotten. Robotten erstatter ikke støvsugningen, den komplimenterer. I stedet for at støvsuge hver uge, kan du måske gøre det hver anden med en robot.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten