Støjproblemer fører til dyr forsinkelse af nye kampfly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Støjproblemer fører til dyr forsinkelse af nye kampfly

Illustration: Lockheed Martin

Lokal modstand over omfattende støjproblemer får nu Forsvarsministeriet til at ændre placeringen af det anlæg, der skal huse Danmarks nye F-35 kampfly. Planændringen forsinker projektet med seks til tolv måneder, og fører til en ekstraregning på omkring 260 mio. kroner.

Det nye anlæg skal nu ligge i samme del af flyvestationen som de nuværende F-16 kampfly. Det vil ifølge ministeriets pressemeddelelse mindske støjgenerne og behovet for ekspropriationer for lokalbefolkningen nær Flyvestation Skrydstrup.

Læs også: Minister om kampfly: »Vi vurderede, at støjbelastningen kunne bringes ned«

»Med den nye beslutning bliver det en dyrere, men også bedre løsning for såvel Forsvaret som beboerne i området. Jeg vil gerne beklage, at naboerne til Flyvestation Skrydstrup ikke har følt sig godt nok orienteret om støjgenerne for vores nuværende og fremtidige kampfly,« siger forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen i meddelelsen.

Flystøjen påvirkes ikke

Dermed kan lokale beboere sove en smule roligere efter en proces, der har været præget af mangelfuld oplysning fra regeringens side. En endelig løsning på støjproblemerne, er der dog ikke tale om.

Læs også: Folketinget godkender kampflyindkøb

Ved at lade kampflyene huse i det sydvestlige hjørne af flyvestationen frem for det tidligere planlagte nordvestlige, slipper lokale borgere for at skulle flytte væk på grund af terminalstøjen fra hangar- og værkstedsområdet.

Det får dog ingen betydning for støjen fra selve kampflyene. Her må en endelig løsning vente på flere beregninger, skriver Forsvarsministeriet.

Tilbageholdte oplysninger

Regeringen er blevet kritiseret for at have tilbageholdt oplysninger om flyenes støjniveau. De nye F-35A kampfly støjer nemlig betydeligt mere end de nuværende F-16 kampfly og overskrider støjgrænserne i flere områder nær Skydstrup.

Læs også: Hemmeligholdt rapport om støj fra kampfly: Her er indholdet

Det viser beregninger som ministeriet udarbejdede i forbindelse med en Støjrapport helt tilbage i 2015, og hvis konklusioner den daværende forsvarsminister Peter Christensen modsagde, da han i 2016 afviste, at støj fra de nye F-35A ville blive et problem i Danmark, eller at der ville blive behov for ekspropriationer.

Derfor kom det som en overraskelse for de lokale beboere nær flyvestationen, da regeringen i slutningen af 2017 meldte ud, at »der må forventes ekspropriation af et antal ejendomme.«

Den nuværende forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen fortalte i december, at man tidligere vurderede, at der ikke ville blive behov for tiltag som ekspropriation eller støjsikring, da støjrapporten beskrev en mulighed for at støj-optimere efter valget af kampfly. Derved forventede ministeriet, at de kunne bringe støjen ned på et niveau, der var sammenligneligt med F-16-flyene.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

et års forsinkelse og en ekstraregning på 260 mill kr, kan allerede varsles nu?
noget som først skal være færdig i 2022/23?

Skal det bygges med håndgjorte mursten?
Skal der piloteres ovenpå en sandbunke?

Er der nogle ekstra regninger som allerede nu forsøges at blive inkorporeret?
Er det en ekstrabygning til reservedele?

  • 2
  • 1

Det undre mig at Claus Hjort "beklager" at beboerne ikke følte sig informeret når oplysningerne var hemmelige hmmmm

Der var bl.a. noget med at man præsenterede ekspropriationer på et borgermøde med 500 tilhørere. Dvs. at der er i publikum sad folk, der kunne se på et kort, at deres hus skulle rives ned. I hvert fald de folk ville gerne lige have haft en heads up, og det synes jeg er fair nok at beklage. Der blev kørt lidt for meget millitær stil.

  • 4
  • 1

Støjspektret fra F-35 er et helt andet end fra F-16. Decibel-tal er en ting, noget andet er hvor i frekvensområdet støjen ligger, og her lyder F-35 mere som tusinde hylende grise med peaks i 2-4Khz området, der hvor vores hørsel er mest følsom.
Når de pænt forsinkede maskiner først kommer i anvendelse, så skal I bare høre løjer, men det bliver ikke rare løjer:-(
Det minder mig lidt om hvordan man fortsat præsenterer lavfrekvente støjmålinger fra vindmøller overfor bekymrede borgere efter vægtede dBA-kurver, ak ja.

  • 1
  • 2

Har du de støjkurver?
Hvad mine kollegaer, der har hørt F 35 på Nellis ,oplyser er det faktisk i et lavere område end F 16 at den larmer, en dybere rumlen.
Under takeoff bruger F 16 normalt efterbrænder, hvor F35 uden eksterne våben ikke bruger efterbrænder.

  • 5
  • 0

I fløj heller ikke med dolly , lantirn, mws, pids,mm gjorde i?
Falken er totalt overloadet med ekstra udstyr, allerede inden vi hænge 2 Slammer og 2 heater på hende

  • 3
  • 0

F i F 35 er forkert, den skulle hedde B/F 35 eller EA/B/F 35, da den er designet som et flrst line bombe fly med speciale i DEAD/SEAD og kan funktionerer som fighter.
Mon vi skal til at have Bomber Pins på snuden af F35 som de havde under WW2 på B17?

  • 1
  • 0

Nu vil jeg ikke gå ind i de mere konspiratoriske aspekter af sagen, men hvad er jeres mening om Israels deployment af f35 i Syrien (eller snare mangel på samme).. Hvad får dem til at bede om en fortsat produktion af F15SE når de lige har gjort F35 operationel (F35 er vel "by and large" ment som afløseren for netop F15)
Jeg syntes det stinker af en erkendelse af en art..

  • 1
  • 0

hvad er jeres mening om Israels deployment af f35 i Syrien

- employment, går jeg ud fra!? ;)

Hvad får dem til at bede om en fortsat produktion af F15SE når de lige har...

  • ikke godt at vide, måske noget à là:

Israel aims to have two squadrons of F-35I Adirs (its own designation for the Lightning II) by 2022, but the Adir is aimed more so towards eventually replacing the F-16C/D/I Barak-2020/Sufa multirole fighters which have formed the backbone of the IAF since the 1980s. There are no planned successors to the F-15 Eagles and F-15I Ra’ams (essentially modified F-15E Strike Eagles) that the IAF currently operates in the air superiority and strike roles, however, and that’s probably where the push for newer, updated F-15s come in

https://tacairnet.com/2017/03/09/israel-wa...

  • 1
  • 0

Det havde næsten været billigere at bygge nye boliger til dem som var ramt.

  • 0
  • 0

Israel vil formodentlig bruge F 35 som fremskudt mini AWAC og til DEAD, og bruge F15 som A/A fighter eller som launchplatform for F35 styrede missiler.

Så Israel vil fortsat bruge F15 i deres afvisningsberedskab?
Er det mon fordi de vurdere at F35 ikke er egnet til denne opgave eller fordi de vudere at F15 er bedre egnet?
Hvordan vudere I at F35 vil fungere i denne rolle i det danske luftforsvar mod t.eks russiske Sukhoi? (jeg formoder at østersøen bliver et af nøgleområderne for russere der har en interesse i at udforske F35'erens evner på nært hold)

  • 1
  • 0

De Danske F 35 i AVB rollen vil formodentlig blive udstyret med enten radarreflektor eller transducere som vil få dem til at fremstå som ikke stelthy.
I AVB drejer det sig jo om at være så synlig som mulig, og komme ind og visuelt lave en positiv identifikation af det ukendte fly. Der er stelth ikke ønskelig.
Stelth er kun ønskelig i forbindelse med krig og overgangs beredskab.

  • 5
  • 0

Lidt off topic i forhold til støj, men Here Goes.

En bekendt som er tidligere pilot i IDF og som nu arbejder ved Elbit i Hifa, har forklaret at Israel både har et luft til luft afvisningsberedskab og et luft til jord beredskab. Han siger de kalder det A/A QRA og A/G QRA hvor QRA står for Quick Reaction Alert.

Han forklarer endvidere at de bruger både F-16C/D og F-15C/D til A/A QRA fra forskellige baser i Israel og at de normalt er på relativt kort beredskab (5-10 min med piloterne klar i cockpittet), mens de i situationer med forhøjet beredskab sidder klar med motoren kørende for enden af banen klar til at gå i luften med det samme. Her bliver piloter og fly afløst af to nye fly hver time så dem der har holdt i tomgang kan blive tanket mens piloterne lige strækker ben mm.
Grundet landets størrelse samt den korte afstand til en potentiel trussel, er de nødt til at være klar meget hurtigt.

Deres A/G QRA er på lidt længere beredskab og her bruger de både F-16I og F-15I, som begge er dedikerede luft til jord fly opladt til formålet.

Han vidste ikke hvordan/om F-35 skal indgå i IDF på beredskab, da flyet stadig er under indfasning og de stadig ikke har så mange endnu, men han tror ikke de vil bruge den til det da de andre typer fint løser opgaven til en noget lavere timepris. Han nævnte også det med synligheden som Tommy Johansson var inde på.

  • 4
  • 0