Støjdæmpende asfalt larmede for meget: Nu får flere husejere erstatning og støtte

PLUS.
Støjkort over en del af motorvejen gennem Silkeborg. I de lilla områder ligger støjen mellem 62 og 64 dB(A) målt 1,5 meter over terræn. I de lyseblå områder ligger støjen mellem 64 og 66 dB(A), mens støjen er over 66 dB(A) i de mørkeblå områder. Man kan få støtte til facadeisolering, hvis støjen overstiger 63 dB(A). Kortet er baseret på trafiktal fra 2017 - et år efter motorvejen åbnede. Illustration: Vejdirektoratet/Rambøll

Flere husejere langs Silkeborgmotorvejen får nu erstatning og tilbud om tilskud til facadeisolering, fordi den støjdæmpende asfalt på strækningen fungerer dårligere end forventet. Mange flere sager kan være på vej

Den støjdæmpende asfalt, der er brugt på Silkeborgmotorvejen har vist sig at være både dårligere og mindre holdbar end ventet. Læs også: Støjdæmpende asfalt holder ikke: 48 ekspropriationssager genoptages Derfor
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.