Støjdæmpende asfalt holder ikke: 48 ekspropriationssager genoptages

Illustration: Vejdirektoratet

Siden 2009 har Vejdirektoratet udlagt støjreducerende slidlag (SRS) på knap 530 km statsveje. SRS skulle sænke trafikstøjen med cirka tre dB sammenlignet med almindelige slidlag - svarende til en halvering af lydenergien.

Men sidste år erkendte Vejdirektoratet, at SRS hverken dæmper så godt som eller holder så længe som forventet.

I realiteten har SRS kun en støjdæmpende effekt på 1,3 dB i gennemsnit over belægningens levetid efter de seneste beregninger, skriver Vejdirektoratet således i et notat, som Folketingets Transportudvalg fik tilsendt op til påsken.

Læs også: Vejstøj giver 650.000 danskere øget risiko for blodprop i hjertet

I forbindelse med flere vejprojekter har størrelsen af erstatningerne til støjplagede naboer og ret til tilskud til støjdæmpende tiltag som facadeisolering og nye vinduer været baseret på en beregning af støjpåvirkningen.

I de beregninger, tog Vejdirektoratet udgangspunkt i, at SRS ville dæmpe støjen med 2,4 dB set over belægningens levetid. Men da den reelle effekt altså nærmere ligger på 1,3 dB, vil der ifølge notatet muligvis være naboer, der har fået for få penge eller ikke har fået tilskud til støjdæmpning.

Støjreducerende slidlag (SMA 8 SRS) har vist sig ikke at fungere særlig godt over levetiden. Derfor har flere støjplagede vejnaboer muligvis ret til større erstatning eller tilskud til støjdæmpning. Vejdirektoratetv vil derfor bruge andre typer slidlag som SMA 8 std eller SMA 8 KVS, som trods en lavere initial effekt har en bedre holdbarhed og dermed samlet set virker mere støjdæmpende over deres levetid end SRS. Illustration: Vejdirektoratet

Vejdirektoratet har oplyst Ekspropriationskommissionen om forskellen mellem den beregnede og den reelle effekt, og kommissionen har derfor bedt Vejdirektoratet om at genberegne effekten på en lang række ejendomme.

I første omgang handler det om 48 ejendomme langs Silkeborgmotorvejen. Men SRS er også brugt ved eksempelvis udvidelsen af Køge Bugt motorvejen og motorvejen ved Vejle, så de skal muligvis også genberegnes.

Læs også: Støjekspert: »Sænk grænseværdien for motorvejsstøj«

Vejdirektoratet forventer, at levere genberegninger af støjpåvirkningen langs Silkeborgmotorvejen i løbet af april og kunne tage stilling til om flere skal tilbydes tilskud til støjdæmpning i løbet af maj.

Hvornår Ekspropriationskommissionen er færdig med at genbehandle de 48 sager om erstatning fremgår ikke af Vejdirektoratets notat. Men først når kommissionen har været gennem sagerne, vil Vejdirektoratet beslutte, om de vil genberegne støjpåvirkningen på andre strækninger, hvor der er brugt SRS.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

fokusere på lave køretøjer der ikke støjer og problemet er løst

  • 3
  • 11

er det den type belægning som også er totalt uigennemtrængelig for vand, og som gør at vejstriber er totalt usynlige i regnvejr? Det bliver da en fornøjelse hvis vi kunne komme af med det L...!

  • 3
  • 0

dB er en måleenhed som kræver lidt omtanke: 3dB er en fordobling af effekt (=energi pr tidsenhed) 6dB er en fordobling af amplitude Den oprindelige definition var baseret på effekt: L=10log(P/P0) som blev suppleret med L=20log(V/V0) [P0 og V0 er reference niveau som også kan være forskellige]

  • 4
  • 0

Tror også problemet er større end som så, så mon ikke det vil vaere klogt om Folketingets Transportudvalg, beder om en uvildig revision af området, helt tilbage til beslutnings grundlaget for denne belaegning. Rigsrevisionen burde kunne lave en sådanne forvaltnings analyse....Re "... op til påske..." 1 April? ?

  • 0
  • 2

Til til lidt selvstudie, kan jeg fornemme. Det skulle lige være fordi du havde et link der forklarede de 3dB ?

Oh, jeg ser en anden har givet svaret.

  • 0
  • 1

Ernergimæssigt er det. Subjektivt eller amplitudemæssigt er 6dB en halvering. Ligner ohms lov hvor en fordobling af strøm i en modstand giver 4 gange så meget energi. Da det er dækkene der giver mest støj ved højere hastigheder støjer elbiler lige så meget på motorvej, desværre.

  • 1
  • 1

"Den støjdæmpende effekt af en ny type slidlag forsvinder hurtigere end forventet." Hvordan er Vejdirektoratets kvalifikationer pt? Er der nogen asfaltspecialister til stede? Ikke i teorien, men folk fra praksis! Der er ikke meget nyt under solen, selv "ny type slidlag" optræder med jævne mellemrum, - uden at det er en bedre belægning.

  • 2
  • 2

Hvad med om Regeringen og Vejdirektoratet satser på støjreduktion via brug af el-biler, der mig bekendt larmer væsentligt mindre - uanset dæk- og asfalt-type?!?

De allerbedste hilsener

  • 1
  • 2

Hvad med om Regeringen og Vejdirektoratet satser på støjreduktion via brug af el-biler, der mig bekendt larmer væsentligt mindre - uanset dæk- og asfalt-type?!?

Lige når det kommer til motorvejshastigheder, så tror jeg ikke det er nogen fordel med elbiler. Her er det primært vind- og dækstøj som er problemet. Man skal enten have bedre støjskærmning, flytte på folk hvor det er muligt, sænke hastigheden eller få mindre trafik.

Laver man mindre støjende asfalt burde den alt andet lige også blive farligere at køre på. Her troede man at have fundet et mirakel, men det viste sig ikke at være sandt.

  • 5
  • 0

Lige når det kommer til motorvejshastigheder, så tror jeg ikke det er nogen fordel med elbiler. Her er det primært vind- og dækstøj som er problemet.

Dækstøj kan reduceres meget med de rigtige dæk, differentieret moms(evt afgift) på dæk som funktion af støj og rullemodstand, vil hjælpe godt til.

Uanset hastighed vil der altid være en støj fordel til biler der har støjsvage motorer. Ved stigende hastigheder skal motoren levere eksponentielt mere energi som funktion af hasigheden, dette vil alt andet lige larme mere med fossilbiler end elbiler.

  • 3
  • 2

Ved stigende hastigheder skal motoren levere eksponentielt mere energi som funktion af hasigheden, dette vil alt andet lige larme mere med fossilbiler end elbiler.

Sikkert. Men det er dækstøjen, der stjæler billedet: Du skal ned under 30-40 km/t før motorstøj bliver dominerende fra biler. https://www.ft.dk/samling/20151/almdel/tru...

I stedet for altid at kræve afgiftslettelser for at indvilge i miljøforbedringer, kunne man måske lovgive for dæk, så de også fik en godkendelse for støj?

  • 2
  • 1

Du skal ned under 30-40 km/t før motorstøj bliver dominerende fra biler.

Hmm... Når jeg går tur med hunden og skal over Sallingvej i Vanløse, er der temmelig stor forskel. Benzinbiler støjer mere end elbiler. Diesel støjer mere end Benzin. Varevogne, busser og lastbiler støjer endnu mere. Og så er der visse motorcykler og Brian med sporstudstødning der bare støjer helt afsindigt meget. Og når det bliver grønt lys og alle gasser op så larmer det altså ret meget.

  • 2
  • 1

Sikkert. Men det er dækstøjen, der stjæler billedet: Du skal ned under 30-40 km/t før motorstøj bliver dominerende fra biler.

Som cyklist der ofte kører på cykelstier langs 70 og 80 km/t veje, kan jeg ikke genkende det udsagn.

Når biler kommer bagfra, er der meget stor forskel på støjen, om det er en lille diesel, stor bil med V6 motor eller elbil. selvfølgelig også på alderen på bilerne.

Elbilerne har så godt som overhalet mig før jeg hører dem, V6'erne er der lidt længere varsel på, små biler/motorer er noget mere støjende.

Du kan jo prøve at køre 2 gange på en strækning med 80 Km/t hvor der er et stykke med en mur der reflekterer lyden, husk at rulle vinduet ned.

Første gang så hold farten på speederen. Anden gang så kør 85km/t træd koblingen ned og slip speederen og lad farten rende ned til 80km/t.

Motorstøj er en meget kraftig del af den samlede støj også ved 80km/t !

  • 1
  • 3

Sikkert. Men det er dækstøjen, der stjæler billedet: Du skal ned under 30-40 km/t før motorstøj bliver dominerende fra biler.

Som cyklist der ofte kører på cykelstier langs 70 og 80 km/t veje, kan jeg ikke genkende det udsagn.

Når biler kommer bagfra, er der meget stor forskel på støjen, om det er en lille diesel, stor bil med V6 motor eller elbil. selvfølgelig også på alderen på bilerne.

Det forstår jeg ikke. En V6 har netop langt større potentiale end en 4 cylinderet, for at være stille og velabalanceret. Og er det f.eks en større række 6, så kan den være så stille at en 3 cylinderet C1'er lyder som en traktor(en dårlig en) ved siden af. Og de populære familiebiler, med f.eks en Japansk benzin motor eller 5 benet volvo - de går så stille at man mere bliver irriteret over mågeskrig og naboens knægt der spiller basket. Jeg cykler selv hver dag og kommer meget omkring. Efter min erfaring er det stort set kun halvulovlige motorcykler, brianpotter og biler med defekter, som larmer slemt. En 15 år gammel berlingo med en 1,6 benzin er jo nærmest stille i forhold til en hvilken som helst scooter eller typisk motorcykel. Der findes nogle få - f.eks BMW motorcykler, som summer dejligt stille... men ellers buldre de 2-hjulede, så de kan høres flere kilometer væk, fra tidligt forår til ud på sensommeren - landet igennem. De er så stor en støjkilde at de fleste motorcyklikster jeg har spurgt - selv kører med ørepropper, for både at holde motor og vindstøjen ud. Når jeg sidder i min lejlighed og folk kører forbi med ca 40-50km/timen - så er det 60-70% dækstøjen jeg hører. Der kommer selvfølgelig noget knurren fra motoren, når de hamre til den efter et sving, eller det er en af de her lidt misvedligeholdte spande, som måske har et halvt år til syn - og bilkirkegården. Men dækstøjen fra brosten, dårlige samlinger i asfalten og diveres brønddæksler..... og næsten værst af alt.... trailere der har et eller andet løst liggende på laddet eller hvor selve traileren ikke helt hænger ordenligt sammen længere. Og hvor mange får lavet service jævnligt på deres trailere?

  • 2
  • 1

thorbjørn, hvor er det befriende sandt, hvad du skriver. Så sent som i dag var jeg følgesvend til mit barnebarn, på en ridetur på landevejen. Hastighedsgrænsen er pågældende sted 60 km/t. På lang afstand kan vi høre dækstøjen fra bagfrakommende biler, og når de passerer ( og de fleste sætter faktisk hastigheden ned, når de passerer heste) er det stadig hjul der høres. Også fra varevogne. Det er helt OK for mig at nogle debatører har en trang til at fremhæve elbilernes fortrin. Men når man gør det med falske argumenter skader man faktisk "sagen".

  • 3
  • 1

@Jens Haugaard

Ikke ifølge Rambøll ovenfor.

50,1% er nok til at noget kan kaldes dominerende.

Thorbjørn

Når jeg sidder i min lejlighed og folk kører forbi med ca 40-50km/timen - så er det 60-70% dækstøjen jeg hører.

Jeg kender ikke tallene! Men hvis vind/dæk udgør 60-70% ved 50 km/t så er de 30-40% fra motoren stadigt en pæn stor andel af støjen.

Som cyklist kan jeg kun sige der er store hørbare forskelle på biler der kommer bagfra, også på 70-80Km/t veje.

Elbiler og benzinbiler med stor motor er klart de mindst støjende. De store motorer dog kun hvis de kører pænt.

  • 0
  • 0

Jeg kender ikke tallene! Men hvis vind/dæk udgør 60-70% ved 50 km/t så er de 30-40% fra motoren stadigt en pæn stor andel af støjen.

Som cyklist kan jeg kun sige der er store hørbare forskelle på biler der kommer bagfra, også på 70-80Km/t veje.

Jeg medgiver helt klart at lyden er anderledes når den kommer bagfra.... det lærte de fleste af os vel i skolen, med lyden hastighed, udbredning osv. Procentsatsen er jo blot et gæt fra min side, men så snart det er brosten, så er dækstøjen 100% og når det gælder motorcykler så er motoren 100% i alle tilfælde. Det er og bliver det mest ultimativt støjende køretøj, samt et utroligt ineffektivt et af slagsen også. Taget i betragtning af hvor lidt masse der flyttes og at der kun typisk er 1 person på køretøjet, så kører den utrolig kort på literen, støjer voldsomt og er relativt dyr, samt en stor gene for rigtig mange mennesker i sommerhalvåret. Hvis den var billigere, kørte dobbelt så langt på literen og larmede lige så lidt som en typisk personbil.... så ville den jo være et langt mere skønt køretøj for alle. Konstante ræserture frem og tilbage med alt for høj fart igennem samtlige små byer, med konstante accelerationer, udkoblinger + et godt vrid på højre håndtag, for så at køre 50-100m til, gentage cirkusset, kører 50-100m igen, gentage scenariet osv osv. Hvordan kan disse lydpotter på nogen måde være lovlige - altså taget i betragtnin af at støjproblemer på nogen måde skulle tages seriøst? For mig er motorcykler blot et køretøj og jeg syntes det mindst lige så glimrende at nogle fortrækker dette frem for alt muligt andet. Men støjen....... de kan jo høres flere kilometer væk, hvilket yderst sjældent er tilfældet med en bil af en hvilken som helst slags.... pånær måske lige den AC Cobra der trillede igennem byen i morges - som dog stadig larmer væsentligt mindre end 90% af alle motorcykler - og nok også væsentlig mere sjælden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten