Støj fra mennesker, søfart og boringer skader livet i havet

Illustration: bigstock/Rich Carey

Lydbilledet under havoverfladen er komplekst og helt afgørende for et velfungerende dyreliv i havet. Blåhvaler kan synge til hinanden på flere tusinde kilometers afstand, og en klovnfisk lytter sig frem, når den skal finde hjem til sit koralrev.

Havdyr bruger lyd til at fange deres bytte, finde vej, give faresignaler og tiltrække mager, men lydene drukner i stigende grad i støjen fra menneskelige aktiviteter, viser en ny undersøgelse, som netop er blevet udgivet i tidsskriftet Science.

Med 25 forfattere fra hele verden er den omfattende undersøgelse af akustikken under havoverfladen den første af sin slags, skriver The Guardian.

Lige så skadeligt som forurening

I undersøgelsen har støjen, der blandt andet kommer fra mennesker, søfart, seismiske undersøgelser, havvindmøller, dynamitfiskeri og boreplatforme, vist sig at have lige så store konsekvenser for havmiljøet som overfiskeri, forurening og klimaforandringer.

Konsekvenserne ved den menneskeskabte støj er ifølge forskerne bag undersøgelsen alvorlige og oversete. Foruden det faktum, at menneskelige aktiviteter til havs gennem tiden har været tiltagende, har udledningen af CO2 desuden gjort havene mere sure, hvilket betyder, at lyden kan sprede sig yderligere.

Kan hurtigt løses

Ifølge forskerne er fordelene ved disse fund dog, at det er muligt at stoppe støjforureningen, og at støjen ikke har langvarige effekter. Den nedsatte havtrafik under Covid-19 har blandt andet vist, at havlivet hurtigt kan komme sig efter støjforurening.

»Havdyr kan højst se ti meter foran sig, og de kan lugte flere hundrede meter forude, men de kan høre på tværs af hele havbassiner,« siger professor Carlos Duarte fra King Abdullah University of Science and Technology i Saudi-Arabien og leder af undersøgelsen, til The Guardian.

Han påpeger, at flere epokegørende og omfattende undersøgelser af havets tilstand helt har udeladt støjforurening som en faktor.

»Alligevel findes der i den videnskabelige litteratur, når den læses omhyggeligt, overbevisende bevis for, at menneskelig støj er ansvarlig for en stor del af forstyrrelserne af det marine økosystem,« siger han.

Gennemgang af 500 undersøgelser

Undersøgelsen bygger på en gennemgang af 500 videnskabelige undersøgelser, der har undersøgt støjs indvirkning på havets liv.

I omkring 90 procent af undersøgelserne har støjen gjort bemærkelsesværdig skade på havets pattedyr, mens 80 procent af undersøgelserne har påvist, at støjen påvirker fisk og hvirvelløse dyr.

Den mest tydelige sammenhæng fandt forskerne mellem militær sonar og seismiske undersøgelser og døvhed, massestrandinger og dødsfald blandt havets pattedyr.

Undersøgelsen konkluderer desuden, at den øgede skibsfart har øget den lavfrekvente støj med en faktor 32.

Meget af støjforureningen kan løses ved i højere grad at indføre støjsvage propeller, elektriske motorer og hastighedsreduktioner i skibstrafikken, påpeger forskergruppen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Endnu en god grund til at kassere denne ineffektive og tåbelige energikilde.

Et atomkraftværk på land, støjer ikke. Leverer strøm og fjernvarme 24/7 i 60 til 80 år.

Vi ødelægger naturen og miljøet, i vores jagt på kortsigtet gevinst.

  • 7
  • 19

Mikael Foskahovede

Du er godt nok trættende med din evindelige a-tom-kraft-propaganda !

Har du slet ingen hæmninger ?

Hvis man her en dag kan læse en opskrift på chokoladekager, vil jeg vædde på, at du vil forurene den tråd med et udsagn som at:

Chokoladekager smager bedst når de er bagt i a-kraft-strøm...

suk

  • 13
  • 9

Det er nok dumt af mig at lade mig provokere af Michael Foskahovedes monomane pladren alle tråde til med sit a-kraft-ævl.

Ariklen ovenfor nævner ikke med et eneste ord støjen fra vindmøller ... så ...

Jeg mindes at nogle forskere for mange år siden ville måle gennemsnitstemperaturen i havet ved at foretage nogle store sprængninger under vandet ved Antarktis, for så at måle hvor lang tid det varede inden braget nåede England. Da lydhastigheden i vand er temperaturafhængig kunne man herved nemt måle gennemsnitstemperaturen i havet.

Heldigvis for hvaler og andre dyr i havet blev det forpurret, man indså hvor tåbeligt og hensynsløst, det ville være at benytte den fremgangsmåde.

Mit subjektive indtryk er, at skibsfarten nok er den største kilde til lydforureningen i havet - mon de ansvarlige rederier og skibskonstruktører arbejder aktivt for at dæmpe støjen ?

  • 5
  • 1

Mit subjektive indtryk er, at skibsfarten nok er den største kilde til lydforureningen i havet - mon de ansvarlige rederier og skibskonstruktører arbejder aktivt for at dæmpe støjen

Lovgivning på området ville sikkert hjælpe. Andre lande har regler og love, men ikke Danmark.

Ca. 10% af handelsflåden står for langt størsteparten af skibsstøjen. Gamle, misligholdte skibe.

Egentlig burde det ikke være uoverkommeligt at gøre noget effektivitet ved problemet. Ubåde larmer f.eks. slet ikke. 😉

  • 5
  • 1

Ca. 10% af handelsflåden står for langt størsteparten af skibsstøjen. Gamle, misligholdte skibe.

Nu er en af de største støjkilder fra er skib propelleren, og det ændre sig nok ikke væsentligt med vedligeholdstandarten.

Undervandslyttestationer og U-både kan nok høre hvis et skib har skadet propelleren, med der er ikke nødvendigvis fordi støjen øges, men hele lydbilledet ændres.

Maskin- og propellerstøjen skræmmer nu ikke delfiner fra at lege i bovbølgen, til selv store hurtige skibe, med stor maskinkraft, og dermed kaftig støj.

Hvis støjen var så stort et problem, ville det nok være svært at jage inteligente dyr, som hvaler med maskindrevne skibe.

Mit subjektive indtryk er, at skibsfarten nok er den største kilde til lydforureningen i havet - mon de ansvarlige rederier og skibskonstruktører arbejder aktivt for at dæmpe støjen ?

Det man arbejder mest med er ombordstøjen, af hensyn til besætning og passagerer. Men det er i sidste ende en del af den støj der forplanter sig til haven.

Tilsvarende arbejder man med propeller vibrationer, for at undgå skadelige vibrationer og støj i skibet.

  • 2
  • 2

Her en "24 spørgsmål til professoren" Med Sansefysiolog Peter Teglberg Madsen: https://www.carlsbergfondet.dk/da/Nyheder/...

Virkelig interessant på trods af, at Lone Frank tydeligvis ikke har forbedret sig.

Omhandler bl.a danske marsvin, og støj i danske farvande.

Men, langt mere end det.👍

  • 1
  • 1

Skibspropeller kan støje mere eller mindre, og de kan være næsten lydløse. Faktisk er støj i et eller andet omfang lig med energitab, hvorfor mange gode kræfter prøver at mindske det. U-både har faktisk propeller der næsten ikke kan høres. Af gode grunde: De vil gerne leve skjult. Meget propellerstøj kommer i øvrigt fra propellervandets slag og tryk imod skibsskroget oven over, hvorfor også skibets fysiske udformning betyder meget. Så der er løsninger, og de kommer sikkert på banen når der sættes fokus på sagen. I den forbindelse kunne det jo være af interesse at få afdækket vindmøllernes støj-tryk på havet ! - nå, det får vi nok ikke. Dertil er det nok for kontrovisielt i dagens CO2-hysteriske agenda !

  • 4
  • 10

Propeller Wear

"The bronze propeller is an expensive and scientifically designed ship part which requires considerable care and attention. The propeller in use suffers wear like any other moving part and its life, aside from direct physical damage, is determined by its rate of wastage, a corrosive and erosive process. As far as corrosion alone is concerned, bronze propellers in still or moving sea water may lose 0.05 to 0.10 mm (0.002 - 0.004 in.) of surface metal every year. The wastage by corrosion over the blade tip area of a clean undamaged propeller working at its designed revolutions may increase by 4 to 5 times if the blade surfaces are rough. However, wastage by erosion may be much greater than wastage by corrosion. Highly loaded manganese bronze propeller blades have shown wastages up to 1.27 mm (0.050 in.) a year."

  • 1
  • 2

John, jeg tror ikke at propellerne kræver den største vedligeholdelse, al den stund de er lavet af bronce, der er en kobber legering, som meget få dyr kan lide at sætte sig på, da kobber er giftigt. Og at disse propeller sjældent ligge stille længere tid af gangen , men der findes firmaer der polerer propellerne, mens de ligger i havn elle i tørdok. Disse firmaer overlever fordi deres arbejde giver en brændstof besparelse der kan måles

https://www.seatekdiving.com/da/propel-pol...

Bertel er inde på, at det meste af støjen kommer fra reaktionen af propellens passage forbi skroget.

Derfor er ubådes propeller anbragt længst agterude. De er konstrueret til at lave mindst mulig støj, hvor handelsskibes propeller er lavet til, at være mest muligt brændstof besparende.

https://minbaad.dk/nyhed/article/ren-prope...

  • 2
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten