Stjerne-ingeniør gik bag om ryggen på Google
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stjerne-ingeniør gik bag om ryggen på Google

'En af verdens førende ingeniører inden for den autonome udvikling', lød storrosen af Anthony Levandowski fra Ubers adm.direktør, Travis Kalanick, sidste år. Illustration: Youtube / UC Berkeley Events

Meget tyder på, at Anthony Levandowski er klodens måske bedste ingeniør til at konstruere de sensorsystemer, som lader førerløse biler sanse deres omgivelser og dermed bane vejen for den autonome udvikling.

Meget tyder også på, at Anthony Levandowski er en af klodens mest illoyale medarbejdere at have i sin stab.

I hvert fald når man kigger på en rapport, som Uber fik udarbejdet, før selskabet valgte at opkøbe Anthony Levandowskis nystiftede lidar-firma, Otto.

Læs også: Lidar-sensorer på nippet til endeligt gennembrud

Rapporten, som just er fremlagt i en verserende retssag, belaster Uber i et juridisk slagsmål, som er 2010'ernes måske største teknologiske tvist. Det Google-ejede start-up-selskab Waymo anklager Uber for at have tyvstjålet forretningshemmeligheder inden for lidar-teknologi. 12,5 milliarder kroner hævder Waymo, at tyveriet har kostet firmaet.

Anklager om 9,7 GB stjålent materiale

To spørgsmål er afgørende:

  1. Er det korrekt, at Anthony Levandowski i sin tid hos Googles datterselskab Waymo havde installeret speciel software på sin arbejdscomputer for at skjule, at han tilgik Waymos design-servere og hapsede 9,7 gigabyte filer med fortroligt materiale om netop lidarer? Materiale, som han bragte med sig til sit nye firma Otto, som Uber købte få måneder senere for over 4,3 milliarder kroner, og hvor Anthony Levandowski blev sat i spidsen for Ubers afdeling for selvkørende teknologier.

  2. Var Ubers ledelse, heriblandt især tidligere adm. direktør Travis Kalanick, bekendt med de stjålne data? Planlagde ledelsen ligefrem at gå bag om ryggen på Google for senere at have et trumfkort i det kapløb, som selskabet åbent har erklæret vil afgøre Ubers skæbne, nemlig evnen til bedst og billigst at bygge førerløse biler?

Rapporten viser, at der er dokumentation for et ja til første spørgsmål - samt både ja og nej til spørgsmål nummer to.

Diplomingeniøren Anthony Levandowski er en af de bærende kræfter i udviklingen af autonome køretøjer og lidarer. I 2004 byggede han det eneste tohjulede selvkørende køretøj, som fuldførte Darpas Grand Challenge, i 2007 en kortlægningstjeneste baseret på lidarer, i 2008 Pribot, som ret beset var en selvkørende Toyota Prius. Indtil 2016 arbejdede han hos Google og Waymo, men sagde op i januar 2016 for at stifte Otto, da han, som han fortalte til New York Times, var 'ivrig efter at kommercialisere de selvkørende køretøjer så hurtigt som muligt'. På grund af retssagen mellem Uber og Waymo har Anthony Levandowski indvilliget i, at han ikke er berøring med noget lidar-relateret arbejde. Illustration: John Sommers/Wikimedia Commons

Uber var bekendt med Anthony Levandowskis tyveri, men det er fortsat uklart, hvorvidt Uber har anvendt Waymos særegne lidar-teknologier.

Anthony Levandowski står ikke selv anklaget i sagen, da den primært handler om Googles Waymo vs. Uber. Han er dog indblandet i to voldgiftssager med Waymo, men hovedslagsmålet står vel at mærke imellem de to tech-giganter.

Uber har ikke afvist, at Levandowski har stjålet dokumenter fra Waymo, men siger, at sådanne dokumenter aldrig har fundet vej ind i Uber eller i deres design på nogen vis.

»Vi er fortsat sikre på vores sag og hilser enhver chance for at tale om vores egenudviklede teknologi i ethvert forum velkommen,« har en talsmand fra Uber forklaret i en e-mail til erhvervsmediet Quartz.

Distriktsdommer William Alsup skal afgøre sagen Google vs. Uber. Han har flere gange sagt, at han gerne vil tale med den kontroversielle ingeniør for at finde ud af, hvad der er op og ned i sagen.

Men Anthony Levandowski har påberåbt sig sin forfatningssikrede ret til ikke at inkriminere sig selv og har altså forholdt sig tavs og nægtet at svare på nogen spørgsmål om de downloadede dokumenter, sit arbejde hos Otto og senere Uber.

Alt er langtfra fred, smil og forstadsidyl hos den autonome køretøjsudvikler Waymo. Idylknuseren er den kuppel, som sidder på taget af bilen. Det er en roterende specialfremstillet lidar, som Waymo hævder, at Uber har kopieret. Illustration: Waymo/Alphabet

Selve lidarerne (Light Detection and Ranging) er kort fortalt en sensor-teknologi beregnet til afstandsmålinger. Den virker ved, at der udsendes laser-pulser med høj frekvens, samtidig med at de enkelte pulser typisk ved hjælp af et spejl drejes ud i forskellige retninger. Den tid, det tager de enkelte pulser at ramme et objekt og blive reflekteret til laseren, bruges til at beregne afstanden.

I relation til selvkørende biler fungerer lidarer altså som bilernes øjne, der gør, at de kan registrere verden. Tesla og AutoX sværger udelukkende til radar og kameraer, men ellers er brugen af lidarer en integreret og afgørende del af de øvrige bilproducenters forsøg på at fremstille autonome køretøjer.

Læs også: Før var en lysfølsom sensor stor som en elkoger - nu kan den sidde på spidsen af robottens finger

»Hundredvis af Waymo-ingeniører har brugt tusinder af timer, og vores firma har investeret millioner af dollars i at designe et yderst specialiseret og unikt lidar-system. Waymos ingeniører har formået at reducere prisen på lidarer betragteligt, selvom vi har forbedret både kvaliteten og pålideligheden. Konfigurationen og specifikationerne af vores lidar-sensorer er unikke for Waymo. At frarøve os denne teknologi svarer til at stjæle et bryggeris eller en læskedriks hemmelige opskrift,« har Waymo forklaret i et indlæg på Medium.

Ifølge Waymo har andre af selskabets tidligere ansatte også downloadet fortroligt materiale, som kredser om byggeriet af Waymos særlige lidarer. Disse tidligere ansatte er også ansat hos Uber eller Otto i dag.

»Vi tror, at alle disse handlinger er en del af en koordineret plan om at stjæle Waymos forretningshemmeligheder og intellektuelle ejendomme,« skrev Waymo i maj på Medium.

Hamstrede egne folk

Den offentliggjorte rapport, oprindeligt udarbejdet af et firma for Uber før overtagelsen af Otto, bestyrker Waymos mistanke.

Et halvt år før Anthony Levandowski sagde op hos Googles Waymo i januar 2016, havde han travlt med at tale med Ubers ledelse om et samarbejde med den fremadstormende køretjeneste.

Billede fra en patentansøgning, der viser, hvordan Alphabet forestiller sig, at Googles selvkørende biler via selskabet Waymo skal orientere sig på vejen via to lidarer. Alphabet er holdingselskab for Google og teknologiselskaber, som er udsprunget af søgegiganten. Illustration: Waymo/Alphabet

Under en samtale spurgte Anthony Levandowski ind til, hvad Uber ville være villig til at betale for hele Googles stab af specialister inden for selvkørende biler. Ifølge Wired har Levandowski efterfølgende forklaret, at han blot var ude på at finde ud af, hvad markedsværdien var for holdet.

Ikke desto mindre viser Ubers rapport, at Anthony Levandowski ihærdigt forsøgte at lokke medarbejdere væk fra Google og over i Otto, mens han stadig var ansat hos den amerikanske it-gigant.

Læs også: Kredsløb i øreringe: Googles kamp mod Uber tager en bizar drejning

Levandowski afholdt mere end 20 rekrutteringsmøder med Google-ansatte. Møderne fandt sted på Google-kontorer, hjemme hos medarbejderne, på en skitur, til en grilfest hjemme hos Levandowski og på cafeer.

I midten af marts, kort efter afskeden til Google, bestod Levandowskis nye lidar-firma, Otto, af 30 medarbejdere. 16 af disse var tidligere Google-medarbejdere.

Skiller sig af med topfigur

Anthony Levandowski er i øvrigt ikke længere ansat hos Uber til at stå i spidsen for deres lidar-udvikling. Den verserende retssag medførte, at han ikke måtte gøre brug af sine lidar-kvalifikationer, før en afgørelse er afsagt.

Uber demonstrerer, hvordan deres selvkørende biler orienterer sig i verden via lidar-sensorer. Illustration: Uber

Læg dertil, at han ifølge Uber har nægtet at adlyde instrukser fra sine chefer om at hjælpe med at kaste lys over, hvad der op og ned i retssagen.

Derfor fik it-køretjenesten Uber tilbage i maj nok og afskedigede Levandowski.

Imens risikerer vi andre – uanset om vi så hepper på Google, Uber eller er aldeles ligeglade med retssager – at vente længere på de selvkørende biler, end de teknologiske landvindinger ellers tillader.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten