Stilladset på kollapset motorvejsbro måtte forstærkes flere gange
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stilladset på kollapset motorvejsbro måtte forstærkes flere gange

Entreprenørkonsortiet bag den kollapsede motorvejsbro på Egebækvej i Gl. Holte, CG Jensen og Barslund, har flere gange måttet forstærke sin konstruktion inden ulykken i lørdags. Det oplyser Erik Larsen, der er anlægschef i Vejdirektoratet.

»Der har været nogle korrektioner på stilladset derude, som i princippet er kommet fra entreprenøren selv. Hans stilladskoordinator har gennemgået stilladset, og der er iværksat nogle forstærkninger på væsentlige områder. Men det er jo alt sammen lavet forud for støbningen,« siger han.

Erik Larsen tilføjer, at der aldrig bliver givet tilladelse til at støbe, før man er sikker på, at alle regler er overholdt.

I 2006 kollapsede en motorvejsbro ved Aalborg, og dengang var det netop fejl i stilladskonstruktionen, der var synderen. En person mistede livet, og flere kom alvorligt til skade.

Læs også: Se forskallingen på motorvejsbroen få timer inden kollapset

Ingeniøren har modtaget henvendelser, der peger på, at Vejdirektoratet flere gange har bremset igangsætningen af støbearbejdet, da man ikke var sikker på, om forskallingen var stærk nok. Erik Larsen kan hverken be- eller afkræfte det, og han kan ikke gå i detaljer med ændringernes karakter.

»Jeg er ikke nede i de detaljer, men på mange af vores projekter sidder der jo folk og tjekker entreprenørens dokumentation. Det betyder sommetider, at entreprenøren må korrigere sit projekt, og det er også sket i dette tilfælde,« siger han.

Læs også: DTU-professor: Brokollaps ligner en gentagelse af et forskallingsproblem

Arbejdet med den nu kollapsede bro på Egebækvej blev så sent som i august meldt forsinket af Vejdirektoratet. Begrundelsen var blandt andet blød jord, som komplicerede arbejdet med fundamenterne.

Ifølge Erik Larsen har teknikere indtil videre afvist, at blød jord har været problematisk for fundamenterne i forbindelse med ulykken. Og han fastholder, at det er forsvarligt at støbe broer med kørende trafik nedenunder.

»Ja, vi mener da bestemt, at det er forsvarligt, og det har hele tiden været vores tilgang til det. Men vi afventer selvfølgelig redegørelsen fra den ekspertgruppe, som politiet har nedsat, for at se, om der er noget i regelsættet, der ikke er godt nok. For det er uacceptabelt, at sådan noget sker,« siger Erik Larsen.

Læs også: Brokollaps: Google og Tomtom slår Vejdirektoratet stort med trafikinfo

To mennesker mistede sidste år livet i et brokollaps i Trondhjem i Norge. Dér blev stilladsfirmaet Master Solutions sigtet for tab af menneskeliv og ødelæggelse af fremmed ejendom.

Kommentarer (29)

Jeg spørger mig nogle gange, om vi ikke skulle have et system med sagsøgning for "punitive damages" som i USA. I kongeriget kan man jo kun holde nogen ansvarlig, hvis de har begået noget kriminelt. I Amerika, derimod, ville en unsvarlig skødesløshed som nu denne motorvejsbro føre til sagsanlæg, som ville koste staten mange milliarder kroner.

Måske er det tid at taenke lidt mindre på den "offentlige interesse" og lidt mere på almindelige mennesker?

  • 1
  • 8

Jeg talte med nogle af folkene ude ved broen for et par måneder siden, og jeg blev fortalt at man havde haft utallige problemer og at projektet var forsinket allerede i flere måneder og at der var skiftet entreprenør undrvejs?????

  • 3
  • 0