Stillads kollapset under svensk vejbro - 16 tilskadekomne
Et brobyggeri over jernbanen ved Ludvika vest for Uppsala er kollapset, beretter en række svenske medier, blandt andre Ny Teknik.
Ifølge politiet er 16 personer blevet skadet i ulykken, heraf fem alvorligt.

Brobyggeriet blev igangsat i januar og skulle være færdiggjort i efteråret af den svenske vejmyndighed Trafikverket i samarbejde med entreprenøren Skanska på bestilling fra Ludvika kommune.
Byggeriet skulle erstatte den gamle Kajbron fra 1905, der inden for fire til fem år ikke længere ville kunne klare vægten fra tung trafik, oplyser Ludvika Kommune om byggeriet. Den nye bro skulle bygges til bilister, cyklister og fodgængere og var budgetteret til 20 millioner svenske kroner.
Bro har rasat i Ludvika https://t.co/8iZSObiacd pic.twitter.com/LazB5koSyx— MSN Sverige (@msnsverige) July 13, 2017
Kollapset stillads ligner danske bro-ulykker
Billeder af ulykken, blandt andet hos Expressen viser, at stilladset under arbejdet er kollapset ned over togskinnerne sammen med blandt andet forskallingsbrædder.
Entreprenøren Skanska oplyser til norske VG, at underentreprenører arbejdede med støbearbejde på broen, da ulykken skete. Entreprenøren ved dog ikke hvad der udløste ulykken.
Billederne og alle de forhåndenværende oplysninger ligner ulykken, hvor en bro over Helsingørmotorvejen kollapsede under et byggeri i 2014. Her viste det sig, at der ikke var lavet de fornødne beregninger for, hvad stilladset kunne holde til.
På Helsingørmotorvejen var det under støbningen af broen, at stilladset styrtede sammen. Den episode førte til længere tids debat og til, at samtlige støbninger af nye broer i Danmark blev gennemgået og overvåget for at undgå en gentagelse.
Ulykken i 2014 var dog ikke første gang, at et brokollaps førte til strammede regler. Det skete også efter en ulykke i Nørresundby i 2006, hvor en bro kollapsede og kostede en person livet.
Blandt andet blev der indført obligatoriske kurser for alle involverede og mere kontrol med byggeriet. De tiltag forhindrede imidlertid ikke ulykken i 2014.
Silo væltede forkert vej: Politi hyrer ekstern ekspert
GRAFIK: Fjernstyret gravemaskine bryder skorsten ned fra toppen
GALLERI: Se gravemaskinen, der æder en skorsten fra toppen
FM-sluk: Staten sparer håndører og kan ikke genbruge frekvenserne
HD-vinylplader kan spille højere og længere
Motor eksploderet: Amerikansk passagerfly tvunget til nødlanding
Tesla når vigtigt produktionsmål og sætter produktionen på pause
Fjernvarmekunder betaler regningen for udbredt rentefidus
FM-sluk: Staten sparer håndører og kan ikke genbruge frekvenserne
Energistyrelsen: Flere fossile brændsler i transporten på trods af vækst i elbiler
HD-vinylplader kan spille højere og længere
Verdens første søstjernefabrik opføres i Skive
Danskere skal bygge regnekraften til verdens største teleskop
-
Teknologisk Institut
-
Byens Ejendom - Videnscenter for byudvikling
-
Teknologisk Institut
-
Teknologisk Institut
-
Byens Ejendom - Videnscenter for byudvikling
Standard broforskaling
Er der en der kan forklare hvorfor det tager så lang tid at bygge en bro. De har været i gang siden januar og skal så først støbe her i juli? Ulykken er trist men sådanne en bro burde kunne støbes efter max 2 ugers arbejde. Hvad bruger man lige over 180 dage på?
Hvorfor findes der ikke noget færdig forskallingen, der kan sætte på ingen tid og som er lagt mere sikkert end brænder og søm?
Broer
Hvorfor er folk så vilde med betonbroer, det tager en krig at opføre dem, til gene for en masse mennesker. En tilsvarende ståloverligger kunne laves andet steds og lægges på plads over natten. Men måske nogen kan oplyse mig.
Re: Broer
En del af svaret ligger i transporten. Vejbroer er i sagens natur bredere end vejen, hvilket generelt skaber en del bøvl og ikke kun i rundkørsler.
En anden del af forklaringen ligger i at kraner er baseret på kontravægtsprincippet, hvilket giver visse begrænsninger.