»Busserne på 5A er ikke udstyret med filtre, idet busproducenten har anvendt en teknisk løsning for reduktion af lokal luftforurening, som er baseret på optimering af motoren,« siger centerchef Søren Englund til avisen.
Transportselskabet anerkender slet ikke målingerne. Søren Englund henviser til, at Miljøstyrelsen ikke mener, at måleren, som Miljøpunkt Indre By - Christianshavn har brugt, P-Trak, er uegnet til at kontrollere udledning af partikler.
»Movia anvender ikke P-TRAK, men følger op på om partikelfiltrene på busser er virksomme via en såkaldt opacitetsmåling. Opacitetsmåling er i dag den certificerede måde at vurdere, om filtre fungerer eller ikke fungerer,« siger han Metroxpress.
Søren Englund ser ud til at have en Masters i Organisationspsykologi. Det er næppe det bedste grundlag for at vurdere kvaliteten af miljøtekniske målinger, men det kan jo være han har en bachelor inden for et mere teknisk fag eller bare har sat sig rigtig godt ind i sagerne.
Mit 2øres bud er dog at han har læst reklamematerialet fra producenten af busserne og har alle sine referencer derfra. Det er da godt at der ikke er nogen producenter af køretøjer der kan finde på at snyde med hensyn til miljømålinger!