Stikprøve: Bilfri søndag fik mængden af skadelige partikler til at falde til en tiendedel
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stikprøve: Bilfri søndag fik mængden af skadelige partikler til at falde til en tiendedel

En stikprøve af partikelforureningen på udvalgte gader i København i forbindelse med bilfri søndag viser en kæmpe nedgang i forureningen og afslører bybusser uden filtre.

Mængden af stærkt sundhedsskadelige ultrafine partikler på gader og stræder falder til en tiendedel, hvis bilerne bliver forment adgang til byen.

Det viser en række stikprøver, som den lille miljøorganisation Miljøpunkt 21 for Christianshavn og Indre By har udført, blandt andet i forbindelse med den bilfri søndag i København 21. september.

Organisationens medarbejdere stillede sig op på en række strækninger med en bærbar partikelmåler både på den bilfri søndag og på hverdage med tilsvarende vejrforhold.

Illustration: Miljøpunkt Indre By - Christianshavn

På St. Kongensgade og Frederiksborggade målte Miljøpunkt 21 gennemsnitligt under 5.000 partikler er cm3 i byluften under den bilfri søndag, mens forureningen på hverdage på det mest belastede målepunkt var over 40.000 partikler pr. cm3.

»Det overrasker mig, hvor stor en andel af forureningen, der stammer direkte fra trafikken,« siger lederen af Miljøpunkt Indre By – Christianshavn, Marianne Spang Bech.

Universitet: Absolut realistisk

Hun understreger, at der ikke er tale om en videnskabelig undersøgelse, men hvad hun kalder observerende målinger.

»Vi har ikke råd til at hyre et akkrediteret firma til at udføre målingerne, men vi har foretaget målingerne på et redeligt grundlag, som vi lægger åbent frem,« siger Marianne Spang Bech.

Illustration: Miljøpunkt Indre By - Christianshavn

Aarhus Universitet, der leverer Danmarks officielle målinger af luftforurening til Miljøstyrelsen og til EU, bekræfter, at netop forureningen med ultrafine partikler varierer voldsomt. Aarhus Universitet måler bl.a. ultrafine partikler på en målestation på H. C. Andersens Boulevard, hvor der dog ikke var bilfri søndag.

»Faktor ti i forskel er absolut realistisk, og dermed kommer forureningen i gaderne med bilfri søndag som forventet til at svare til forureningen i bybaggrunden,« siger seniorforsker Andreas Massling.

Han nævner, at Aarhus Universitet måler så lave koncentrationer som 4.000-6.000 partikler pr. cm3 om natten med lav trafik på H. C. Andersens Boulevard, mens koncentrationen i myldretiden kan komme helt op på 20.000–30.000 partikler pr. cm3.

Dieselpartikler er de farligste

Partikler fra dieselmotorer er ifølge professor Steffen Loft, der leder Institut for Folkesundhedsvidenskab på Københavns Universitet, de farligste, som forskerne kender til, uanset deres størrelse. Dieselmotorer udsender en mængde små partikler, og det afgørende for skadevirkningen er ifølge professoren ikke, om de er under 100 nm, som er definitionen på ultrafine partikler, eller lidt større.

Langtidseffekterne af at være udsat for ultrafine partikler er ikke til at spøge med: Der er øget risiko for både kræft, hjerte-kar-sygdomme, diabetes og kronisk lungesygdom.

»Men det sker naturligvis ikke fra den ene dag til den anden, fordi du går på en gade med meget forurening, men er mere knyttet til, om man bor på en adresse med meget forurening,« siger Steffen Loft.

Få timer, og blodkarrene mister evnen til at udvide sig

Han henviser dog til flere forsøg, der også viser korttidseffekter af at være udsat for de ultrafine partikler. Det ene har han selv været med til at gennemføre.

Forsøgspersonerne, der var ældre og let overvægtige, blev anbragt i et rum, hvor luften fra Øster Søgade blev suget ind. Den indeholdt i gennemsnit 23.000 partikler pr. cm3, altså lidt mindre end de højeste koncentrationer i myldretiden, som Miljøpunkt 21 målte. Forsøgspersonerne opholdt sig i fem timer i den partikelfyldte luft og en anden dag i samme tidsrum i luft, der blev filtreret, så indholdet af partikler kom ned på 1.800 pr. cm3.

»Hjerterytmefunktionen og evnen til at udvide blodkarrene blev dårligere,« fortæller Steffen Loft.

Han henviser også til forsøg i London med samme niveau af forurening, hvor astmatikere fik dårligere lungefunktion af at gå en tur langs de trafikerede gader, men ikke af at gå gennem Hyde Park.

Europas travleste buslinje kører uden filter

Marianne Spang Bech fra Miljøpunkt Indre By – Christianshavn ser rapporten som en øjenåbner også for de lokaludvalg i København, som støtter organisationens arbejde.

Marianne Spang Bech er forsigtig med at kræve bilerne ud af byen. Til gengæld fremhæver hun, at rapporten har afsløret så stor forurening fra busserne på Linje 5A, Europas travleste busstrækning, at målerne ikke kunne følge med. Skalaen går nemlig kun til 500.000 partikler pr. cm3.

Movia har efterfølgende oplyst til avisen Metroxpress, at netop linje 5A kører uden partikelfilter.

»Busserne på 5A er ikke udstyret med filtre, idet busproducenten har anvendt en teknisk løsning for reduktion af lokal luftforurening, som er baseret på optimering af motoren,« siger centerchef Søren Englund til avisen.

Transportselskabet anerkender slet ikke målingerne. Søren Englund henviser til, at Miljøstyrelsen mener, at måleren, som Miljøpunkt Indre By - Christianshavn har brugt, P-TRAK, er uegnet til at kontrollere udledning af partikler.

»Movia anvender ikke P-TRAK, men følger op på om partikelfiltrene på busser er virksomme via en såkaldt opacitetsmåling. Opacitetsmåling er i dag den certificerede måde at vurdere, om filtre fungerer eller ikke fungerer,« siger han Metroxpress.

Professor: Målingerne er gode nok og overrasker ikke

Professor Ole John Nielsen fra Københavns Universitet er helt uenig.

»En P-TRAK er efter min mening god nok til at måle partikler fra en bus, og tallene overrasker mig ikke. Med min bedste viden er P-TRAK bedre til det end en opacitetsmåling,« siger han til Metroxpress.

De forurenende busser på Linje 5A forsvinder til april, når ruten skifter navn til 5C, og der kommer helt nye gasbusser, som stort set ikke udleder partikler.

Målingerne fra Miljøpunkt Indre By – Christianshavn afslører ikke de store problemer med forurening turistbusser, som der tidligere har været fokus på. Stikprøverne måler lige så mange partikler fra knallerter som fra de store busser.

Forureningskilde Antal partikler/cm3
Bus 42 277.000
Bus 14 60.000
Bus 6A (naturgas) 8.400
Bus 6A 26.000
Bus 10 28.000
Bus 5A (målt 4 x 500.000) 500.000
Bus 1A 53.000
Bus 9A 120.000
Turistbus 122.300
350S 40.000
Sightseeing dobbeltdækker-bus 20.000
Sportsvogn/amerikaner-bil 187.000
Knallert 120.000
Motorcykel 132.400
Varebil 47.800
Lastbil 40.700
Taxi 42.000
Udenfor værtshus med åben dør 25.000

Kilde: Miljøpunkt Indre By - Christianshavn

Læs rapporten fra Miljøpunkt Indre By - Christianshavn

Kommentarer (30)

»Busserne på 5A er ikke udstyret med filtre, idet busproducenten har anvendt en teknisk løsning for reduktion af lokal luftforurening, som er baseret på optimering af motoren,« siger centerchef Søren Englund til avisen.

Transportselskabet anerkender slet ikke målingerne. Søren Englund henviser til, at Miljøstyrelsen ikke mener, at måleren, som Miljøpunkt Indre By - Christianshavn har brugt, P-Trak, er uegnet til at kontrollere udledning af partikler.

»Movia anvender ikke P-TRAK, men følger op på om partikelfiltrene på busser er virksomme via en såkaldt opacitetsmåling. Opacitetsmåling er i dag den certificerede måde at vurdere, om filtre fungerer eller ikke fungerer,« siger han Metroxpress.

Søren Englund ser ud til at have en Masters i Organisationspsykologi. Det er næppe det bedste grundlag for at vurdere kvaliteten af miljøtekniske målinger, men det kan jo være han har en bachelor inden for et mere teknisk fag eller bare har sat sig rigtig godt ind i sagerne.

Mit 2øres bud er dog at han har læst reklamematerialet fra producenten af busserne og har alle sine referencer derfra. Det er da godt at der ikke er nogen producenter af køretøjer der kan finde på at snyde med hensyn til miljømålinger!

  • 17
  • 0

Søren Englund henviser til, at Miljøstyrelsen ikke mener, at måleren, som Miljøpunkt Indre By - Christianshavn har brugt, P-TRAK, er uegnet til at kontrollere udledning af partikler

  • det er vel i grunden fint nok? Men mon ikke sandheden er, at

"Miljøstyrelsen ikke mener, at måleren, som Miljøpunkt Indre By - Christianshavn har brugt, P-TRAK, er egnet til at kontrollere udledning af partikler"?? ;)

  • 5
  • 7

Træls fejl, som nu er rettet. Tak for at gøre opmærksom på den og send gerne mail en anden gang.
Mvh
Magnus

  • 10
  • 1