Stik til rumfærgens brændstoffølere står af under tankning

Nasa har fundet årsagen til, at følerne i brændstoftanken svigtede, så opsendelsen af rumfærgen af Atlantis med det europæiske forskningslaboratorium Columbus måtte afblæses to gange, den 6. og 9. december.

Problemerne opstår i et stik, som ligger i et gennemføringsstik, som forbinder følerne i tanken med elektronikken uden for. Stikket består af tre dele. Kablerne fra alle fire ECO-følere og følerne til 5 procents niveauet, som også har vist problemer, går alle igennem dette samme stik. Ved de meget lave kryogene temperaturer, som stikket udsættes for ved brændstofpåfyldningen, sker der afbrydelser af forbindelserne i stikket.

Nasa gennemførte tirsdag en prøvetankning Atlantis. Føler nr. 1 fejlede tidligt under tankningen, mens føler nr. 3 svigtede efter flere timer. Føler nr. 2 fungerede normalt under hele prøvetankningen. Ved opsendelsesforsøgene det føler nr. 3 og 4, som svigtede, men i begge tilfælde fungerede de normalt igen efter at tanken var blevet tømt igen.

Nasa kan ånde lettet op: Fejlen, som får brændstoftankens følere til at fejle, kan sandsynligvis repareres, mens rumfærgen Atlantis står på opsendelsesrampen. (Foto: Nasa) Illustration: Nasa

Lederen af rumfærgeprogrammet, Wayne Hale, ved ikke, hvor længe det tager at reparere det defekte stik. Han er dog lettet over, at det er muligt at komme til stikket, mens Atlantis står på rampen, så den ikke skal køres tilbage i samlehallen.

Et forsigtigt gæt lyder på, at reparationen varer mellem en uge og 10 dage. Det hele afhænger af, om fejlen ligger i den del af stikket, som sidder på ydersiden af tanken, eller om fejlen er på indersiden. Hvis den er på indersiden, skal teknikerne skrabe isolering af i bunden af hovedtanken for at få adgang til en luge, så de kan komme ind i selve brinttanken.

Foreløbig har Nasa ikke planer om at gennemføre yderligere prøvetankninger, men man arbejder på at undersøge i detaljer, hvordan stikket opfører sig ved de lave temperaturer.

Der er ikke ændret på den tidligst mulige nye opsendelsesdato, som er 10. januar.

Dokumentation

Nasa om rumfærgen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er ikke bedre end min gamle Lada. Når det blev under -3 grader sluttede tændingslåsen ikke. Da jeg tog den ind i stuen virkede den igen og holdt op da den kom ud i kulden. Det var i en af de kolde vintre i 80'erne. Det er uhyggeligt, at man ikke kan lave det bedre end en Lada.

  • 0
  • 0

Rumfartsteknologi er "prototypeteknologi", og derfor må forekomme fejl. Selv folkevogn, har nok i tidernes morgen haft problem med stik forbindelser. Men de har jo så forbedret stikket, og lært af erfaring.

I forhold til, at det er "unikke" prototyper de "klistrer sammen i hånden", har rumfærgerne faktisk god kvalitet.

Når engang i fremtiden, at rumfærger ikke mere er prototyper, måske seriefremstilles, laves til kommercielle formål og flyvning fra Danmark til Japan - så vil de fleste "børnesygdomme" være overstået, og vi kan roligt tage med, uden der er fejl på stik.

  • 0
  • 0

Med de kommentarer er jeg glad for, at jeg ikke er astronaut, og heller ikke bliver det (alder). Der er fandens til forskel på at sende en person afsted i en Lada og at sende ham afsted i en rumfærge. I det første tilfælde kommer han bare ikke så langt, i det andet tilfælde bliver han ristet, men bevares, han kommer sikkert meget længere end ham i Ladaen. I den sammenhæng er brugtvognsforhandlere nærmest helgener.

  • 0
  • 0

Med de kommentarer er jeg glad for, at jeg ikke er astronaut, og heller ikke bliver det (alder). ..... I den sammenhæng er brugtvognsforhandlere nærmest helgener.

I modsætning til køberne af Lada'er ved astronauterne da godt hvad odd'sene er - omkring 20:1 for at overleve!

De fleste er jo selv ingeniører og videnskabsmænd eller endda testpiloter. Det vigtigste for de mennesker, der er villige til at tage sådan en risiko, er simpelthen visheden om at alle på holdet gør deres absolut bedste for at missionen lykkes.

Den største skade på NASA var såmænd ikke at miste Challenger eller Columbia men at det i begge tilfælde var management's blokeringer af techiernes indvendinger der indirekte forårsagede katastroferne.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten