Det er arbejdet med ombordudstyr i DSB’s mange IC3-tog, der i øjeblikket udgør signalprogrammets store udfordring.
Selvom jeg har læst meget af det, der skrives her på sitet, har jeg svært ved at forstå, hvad det egentlig er, der er problemet med de IC3-tog. Det siges, der ikke er plads til den centrale computer, og den ser godt nok ud til at være et skrummel. Men hvis det er problemet leder man vel ikke i månedsvis i håbet om at et uopdaget hulrum dukker op. Og man kan vel skaffe plads. Tage pladsen fra et enkelt sæde eller endnu bedre, pladsen fra den drikkevareautomat, der stort set ikke bruges. Det kunne se ud som om, Alstom ikke magter opgaven. Men var det der, problemet lå, ville politikerne vel ikke have medlt ud, at man vil fortsætte med Alstom som leverandør. Er det sammenkobling mellem ERTMS og togets fartkontrol og styring? Usandsynligt? Er det magel på plads til ledninger, der forbinder ERTMS-enhederne fra ende til anden? Igen usandsynligt. I så fald ville der vel være de samme problemer med at installere WiFi i toget. Er der en kyndig, der kan give os undrende passagerer og skatteborgere en forklaring?