Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stik imod løfterne: Dansk sololøb med nye togsignaler

Mens togdriften stadig lider under konsekvenserne af udviklingsprojektet IC4, har Danmark påtaget sig en ny pionérrolle på jernbaneområdet: Vi er det eneste land i verden, der ruller en endnu ikke færdiggjort version af signalsystemet ERTMS ud på landsplan. Det viser en undersøgelse fra Den Europæiske Revisionsret, der fører kontrol med store projekter under EU.

»Blandt de besøgte medlemsstater er det kun Danmark, der har valgt at afskaffe sit nationale system og installere ERTMS som eneste signalsystem på det nationale jernbanenet, fordi det eksisterende signalsystem er mangelfuldt og forældet. Alle de andre besøgte medlemsstater har valgt at installere ERTMS som en softwarebaseret tilføjelse til deres nationale signalsystemer, navnlig i tilfælde, hvor disse systemer har en resterende levetid på 15-20 år,« skriver revi­sionsretten.

De nye togsignaler kommer til at koste de danske skatteydere mindst 20 milliarder kroner, og netop en skyhøj pris er ifølge Den Europæiske Revisionsret grunden til, at andre lande holder sig tilbage. Dertil kommer, at de eksisterende signalsystemer i mange EU-lande er bedre end de danske, hvilket yderligere forringer business casen for en udskiftning.

Danmark først på uprøvet version

ERTMS er ganske vist i drift i flere lande, men kun på afgrænsede strækninger med små stationer. Og Danmark bliver det første land til at tage hul på den spritnye version af ERTMS, kendt som level 2 baseline 3.

Læs også: Dansk signalprojekt er kun en lille del af storstilet EU-plan

Kun Holland har ligesom Danmark vedtaget at udrulle ERTMS på landsplan. Men den hollandske regering besluttede sidste år efter problemer på de indledende strækninger at udskyde den nationale udrulning for at afvente erfaringer fra netop Danmark.

Udrulningen af ERTMS, selv på enkelte strækninger, har også mødt problemer og forsinkelser i lande som Frankrig, Tyskland, Norge og Sverige.

»Sagen er dybt forargelig«

Gunnar Alexandersson, seniorforsker ved Handelshögskolan i Stockholm og den svenske regerings særlige udreder bag en nylig betænkning om den svenske jernbane, kalder den danske udrulning »risikabel«:

»Det er en temmelig dristig beslutning at udrulle ERTMS i Danmark så tidligt på så stor en skala og uden en nødplan at falde tilbage på. Lektien fra lande som Danmark og Sverige er, at ERTMS på nogle områder tydeligvis ikke har været klar til sin debut. Som konsekvens er lande med tidlig udrulning, som Danmark og Sverige, blevet ramt af forsinkelser og fordyrelser, og det kan få konsekvenser for passagererne,« siger han.

Læs også: Skandalen om signalprogrammet vokser: Ny jernbane til 9 milliarder vil ligge halvtom hen

Det danske sololøb er endnu mere bemærkelsesværdigt, fordi det ikke blev forklaret for de politikere, som i 2009 vedtog at udskifte de danske signaler. Det siger Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen.

»Ved mødet med Banedanmark fremgik det klart, at det var afprøvet teknologi. Sagen er faktisk dybt forargelig, for alle transportpolitikere vidste jo, at vi ikke skulle ud i et nyt udviklingsprojekt som med IC4-toget,« siger Villum Christensen, som nu kræver forløbet frem til beslutningen om at indføre nye signaler kulegravet.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Banedanmark inden Ingeniørens deadline, men styrelsen har stillet et svar i udsigt.

Når nu transportpolitikerne snart skal beslutte et eller andet på baggrund af Deloitte-rapporten, så kunne de vel principielt godt tillade sig, at beslutte sig for at sætte det her offentlige IT-signalprogram på hold indtil den oprindelige forudsætning om afprøvet teknologi er på plads. Eller i det mindste kunne kompromiset være, at sende Banedanmarks konsulentvenner hjem for en tid - det koster vel ikke under en million om dagen, at have dem i sit brød...

  • 7
  • 1

Der skal jo een til, at åbne ballet og jeg vil da håbe på, at Banedanmark tager sig rollen som pionérland velbetalt. Fast prisloft. Men der skal nok nogle benhårde forhandlere til, at styre gennem processen.
Pt ser det ud til, at der kommer mange togbustimer ud af projektet. Der er skidt for DSBs økonomi og omdømme, flytter rejsende over på fjernbusserne og er godt for de busvognmænd, der udfører togbuskørslen.

  • 11
  • 0