Stigende brændstofpriser sænker hastigheden på motorvejene

Plus7. april 2022 kl. 05:3917
Stigende brændstofpriser sænker hastigheden på motorvejene
Partier vil justere hastighedsgrænsen på motorvejen set i lyset af de stigende energipriser. Bilister ser dog allerede nu ud til at sænke hastigheden. Illustration: rie/Bigstock.
De høje priser på benzin og diesel ser ud til at få danskerne til at køre langsommere på motorvejen, viser tal fra Vejdirektoratet.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det skal være slut med at køre 130 kilometer i timen på de danske motorveje, lød det for nylig fra regeringens støttepartier.

På den måde vil Radikale Venstre, Enhedslisten og SF spare på de dyre dråber og dermed værne danskerne mod en ny energikrise.

Nu viser det sig, at stigende priser på brændstof måske allerede har fået bilisterne til at lette foden lidt fra speederen på flere af de strækninger, hvor de i dag må køre 130 km/t, det viser tal fra Vejdirektoratet.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
17 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
17
24. april 2022 kl. 12:29

Ingen umiddelbar grund til nye reguleringer! Tager jævnligt pendlerturen Bornholm - Hannover og retur via Ystad og Storebælt. Observationen fra seneste tur var følgende:

  • Ingen "Raketter" på vejen over Skåne (der plejer at være 5 - 10)
  • Under 5 "Raketter" på danske motorveje (der plejer at være ca. 5 pr. landsel)
  • Næsten tomme motorveje i Tyskland og kun en håndfuld, der kørte væsentligt over 150 km/t Bilisterne er opmærksomme på sammenhængen mellem fart og forbrug og deraf følgende omkostninger. Turen var derfor noget mere afslappende end jeg ellers har været vant med siden 2019. PS: "Rakketer" = bilister, der kører 30+ over det tilladte
16
11. april 2022 kl. 07:19

Det må blive en sag mellem dig og færdselspolitiet. Men i det mindste ville brændstofforbruget så blive sænket i den hale af biler du trak :-)</p>
<p>Gjorde for mange som du, kunne man lave et overhalingsforbud for biler med kun en person...

Hvis jeg nu ikke måtte kører mere end 80 km/t fordi jeg var alene i bilen, så kunne færdselspolitiet jo ikke gøre så meget ved at jeg overhalede med 80 km/t. At andre så nok ville få slidt lidt på deres horn er jo en anden sag :P

Ja, man kunne sagtens overveje et overhallingsforbud for biler med kun en person i. Man kunne også overveje en startspærre der gjorde at man ikke kunne starte bilen hvis der ikke sad mindst én person på hvert sæde. Men efter som ingen af disse forslag nogensinde vil blive vedtage, så er yderligere diskution omkring dem vist nyttesløse :-)

15
8. april 2022 kl. 15:57

Og tro mig, hvis den lov blev indført, så ville jeg sætte fartpiloten til 80 km/t og være 110% ligeglad med hvor mange biler med 1+ personer der lå bagved når jeg overhælede 7 lastbiler :-)

Det må blive en sag mellem dig og færdselspolitiet. Men i det mindste ville brændstofforbruget så blive sænket i den hale af biler du trak :-)

Gjorde for mange som du, kunne man lave et overhalingsforbud for biler med kun en person...

14
8. april 2022 kl. 12:58

Så alle os der bor alene + alle dem som ikke lige kan følges med nogen på arbejde eller hvor de nu skal hen, vi skal ligge med 80 km/t på motorvejen??

Jeg er helt enig i at det vil være godt at få flere til at kører sammen, men så tror jeg at samkørselsbaner på motorvejen ville give bedre mening.

Alle os "enlige" vil jo ligge og sænke trafikken når vi laver "lastbiloverhælinger" når vi kommer op bag en lastbil som kun kører 78 km/t.

Og tro mig, hvis den lov blev indført, så ville jeg sætte fartpiloten til 80 km/t og være 110% ligeglad med hvor mange biler med 1+ personer der lå bagved når jeg overhælede 7 lastbiler :-)

13
8. april 2022 kl. 11:09

"Almindelig" hastighedsgrænse i biler med flere personer. Det er langt vigtigere at få flere personer i bilerne, end det er at sænke hastigheden....

12
7. april 2022 kl. 22:42

Der er vel ikke grund til lovgivning hvis gennemsnitshastigheden er faldet så meget som vejdirektoratet påstår. En midlertidig hastighedsgrænsenedsættelse vil kun være spild af tid og penge. Der er jo ingen sikkerhedsargumenter for at sænke den lovlige hastighed fra de 130 km/h, da de allerfleste for tiden kører væsentligt langsommere end de tilladte, 130+ 3 km/h.

11
7. april 2022 kl. 22:12

Kunne de der vil, ikke bare køre med den hastighed deres klimaambitioner dikterer dem?

Der er forresten nok der kører 65 - 70 km/t på de almindelige 80 km/t-veje, og sådan var det allerede da prisen på benzin sidst var under 10 kr/l.

10
7. april 2022 kl. 14:00

Ok, det kan godt være jeg er farvet af trafikken her på de sjællandske motorveje, men hvor meget benzin vil man reelt spare ved at sætte hastigheden ned på visse motorvejsstrækninger (i foreløbig et halvt år)?

Som jeg forstår det, så har folk allerede lettet på speederen i det tidsrum, hvor der ikke er trængsel, mørke, stærkt sollys, is på vejene osv og hvor det er muligt at komme op på 130 km/t?

I det resterende tidsrum kan bilisterne - på grund af trængsel og alt mulig andet - alligevel ikke komme op på de 130 km/t.

I bund og grund må det vel være op til den enkelte bilist, om han/hun vil spare lidt på brændstoffet ved at lette på speederen. Det er næppe den besparelse, der hindrer en eventuel energikrise.

Og hvad koster det at få sat skilte op - som formentlig skal pilles ned igen inden jul.

Det stinker af en politisk molbohistorie.

Skal der sættes ind for at hindre en energikrise og spares på brændstof, så er det pendlertrafikken politikerne skal kigge på. Under coronakrisen faldt pendlertrafikken drastisk - blot fordi folk arbejdede hjemmefra. Det er en ret nem knap at dreje på - især for de offentlige arbejdspladser, som politikerne hersker over.

9
7. april 2022 kl. 12:20

#Svend Så kommer det til at koste på tiden. 100kW kan man nok leve med, ved normale hastigheder, så det bliver nok 30min ved hvert stop. 50kW vil give 45min stop i stedet for 15-20min stop og 10kW er kun til overnatninger.

6
7. april 2022 kl. 10:18

Der er også denne rekord fra Porsche hvor de på en lukket bane har en gennemsnitsfart på 142 km/t inkl. opladning. Der er dog ikke nogen traffik og der stod et hold klar i alle 24 timer til at sætte ladestikket i bilen:Electrek - Porsche Taycan rekord på lukket bane

5
7. april 2022 kl. 09:30

Tidsmæssigt så giver det bedst mening at ligge mellem 170 og 200 km/t i elbiler der lader med op til eller over 200 kW. Det er dyrt for pengepungen men du kommer faktisk hurtigere frem inklusiv opladning.

Når opladningen i fremtiden bliver endnu hurtigere vil du kunne sætte hastigheden yderligere op for at komme hurtigere frem ligesom det er tilfældet for benzin og diesel.

I dag ligger elbiler i lande med hastighedsbegrænsning på 130 km/t og kører 100-105 km/t i gennemsnit inkl. opladning. Hvis du kører med ubegrænset hastighed i Tyskland så kan elbiler i dag komme op på en gennemsnitsfart omkring 120 km/t.

Bjørn Nylands video er her: 24h EV record - rekorden er slået flere gange siden.

4
7. april 2022 kl. 09:27

Den tror jeg lige at du skal finde noget dokumentation på. Jeg mener at en Bjørn Nyland, der tester elbiler er kommet frem til at den grænse, for en tesla 3 ligger lidt over 150km/t ( nu kan jeg selvfølgelig ikke selv finde videoen)

3
7. april 2022 kl. 09:15

Flere elbiler er med til at nedsætte hastigheden, det betaler sig ikke tidsmæssigt at køre mere end 110, da man så skal bruge tilsvarende mere tid på at lade. Og vi ligger og fylder i overhalingsbanen, så det er begrænset hvor stor en del af tiden man kan køre 130 selvom man prøver.

2
7. april 2022 kl. 07:25

og så er el-biler fritaget for hastighedsnedsættelse, for de er jo super grønne :)

1
7. april 2022 kl. 05:47

Kunne vi ikke nedsætte hastighedsgrænsen for klimaets skyld? Så kan vi jo sætte farten op igen når vi har styr på det.