Stel på københavnsk bycykel brækkede midt over
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stel på københavnsk bycykel brækkede midt over

En fredelig cykeltur endte dramatisk for Jón Rasmussen. Stellet på den bycykel, han havde lejet, knækkede pludseligt uden forudgående varselstegn eller ydre påvirkninger. Foto: Jón Rasmussen

En alvorlig ulykke med en københavnsk bycykel har tvunget By- og Pendlercykel Fonden til at tjekke hundredvis af cykler og indføre nye tjekprocedurer.

Ulykken skete i midten af august. Bycykelbrugeren Jón Rasmussen havde trampet fra Valby Station til Amager og var stoppet for at tale i mobiltelefon. Da han ville træde cyklen i gang igen, knækkede skrårøret, der går fra kranken og frem til kronrøret, midt over. Jón Rasmussen væltede forover og hamrede hovedet ned i jorden.

Læs også: Opgraderet bycykel: Slut med småfejl ... men den er dæleme tung

Faldet resulterede i et dybt sår i hovedet og en tur på skadestuen. Dagen efter skrev han til By- og Pendlercykel Fonden om uheldet og om sin bekymring for, at det samme uheld kunne ramme andre bycykelbrugere.

Foto: Jón Rasmussen

Cyklen blev første gang taget i brug i 2014 og havde på ulykkestidspunktet kørt 5.200 km.

Fond: Ingen tegn på generelt problem

Ingeniøren har efterfølgende spurgt adm. direktør Tina Füssel fra By- og Pendlercykel Fonden om, hvorvidt det knækkede aluminiumsstel giver anledning til at undersøge resten af fondens 2.200 cykler for tegn på brud.

I sit første svar - sendt til Ingeniøren på e-mail - henviser hun til, at cyklerne er godkendt efter ISO-standarden ‘4210-2:2015 Sikkerhedskrav til cykler’, som blandt andet indebærer, at cykelstellet udsættes for en såkaldt slagsejhedsprøvning, hvor en vægt droppes ned på rammen, og tre forskellige udmattelsestests.

»Som en del af driftsprøven (før cyklerne blev sat endeligt i drift), blev bycyklerne ISO-godkendt, hvilket blandt andet indebærer, at stellets holdbarhed blev testet, så vi er trygge ved, at cyklerne lever op til gældende krav og standarder,« skriver hun.

Læs også: Beskidt regn, bøvlede sadler og bjørnetjeneste plager bycykelbrugere

Desuden har der ikke været lignende problemer med de øvrige bycykler i København.

»Vi har aldrig oplevet noget lignende på nogen af vores 2.200 cykler i de fire år, der er gået, siden de første cykler kom på gaden,« fastslår hun.

Brud på 1 til 2 pct. af cykler

Bycyklerne er produceret af Mifa Mitteldeutsche Fahrradwerke AG i delstaten Sachsen-Anhalt, og ifølge de cykelproducenter, som fonden har talt med, er knækkede stel desværre ikke så usædvanligt:

»Vi ved ikke præcis, hvad årsagen til bruddet er, men vi har talt med en flere cykelproducenter, som bekræfter, at det desværre ikke er unormalt, at 1 til 2 pct. af alle cykler knækker uden nogen umiddelbar påviselig årsag, og uanset at produktet testes, inden det frigives.«

Har tjekket cykler fra samme sending

Da Ingeniøren stiller yderligere spørgsmål, fortæller direktøren, at fonden faktisk har tjekket alle 194 bycykler, der kom i den samme sending, som den skadede cykel.

»Efter bruddet skete, har vi haft alle cykler fra samme sending (B-cyklerne, de ældste bycykler, der kom på gaden i efteråret 2013 og vinteren 2014) inde til tjek,« skriver hun og understreger, at bycykelbrugerne kan være trygge ved de bycykler, der er på gaden.

2.000 cykler bliver tjekket

Desuden vil fondens mekanikere tjekke de resterende 2.000 bycykler for tegn på brud, når de kommer ind til tjek.

»Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning tjekker vi nu alle stel for tegn på begyndende brud, når vi har cyklerne inde til løbende tjek,« forsikrer hun.

Læs også: Teknikborgmester om bycykler: Vi kunne ikke finde en hyldevare

By- og Pendlercykel Fonden har undskyldt ulykken over for Jón Rasmussen og tilbudt ham erstatning.

Jeg har et par gange set cyklerne blive brugt til at transportere 2 personer, måske denne har været brugt til at transportere 3 personer.

  • 7
  • 2

Man kan næppe se eller vurdere optræk til træthedsbrud med det blotte øje, men formenlig ved systematisk røntgen kontrol, som det vel er praksis ved kritiske svejsninger af andre metaller?

Behovet for kontrol og eftersyn er formentlig også større ved lånecykler, frem for folks private cykler, som de formentlig passer bedre på.

  • 3
  • 2