Status på IC4: Nye kørecomputere trækker godkendelse i langdrag
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Status på IC4: Nye kørecomputere trækker godkendelse i langdrag

Den italienske togfabrik Ansaldobreda har leveret en lind strøm af serieproducerede IC4-togsæt i løbet af året. 17 togsæt er det blevet til, der efterfølgende har gennemgået yderligere opgradering på IC4-værkstedet i Århus.

Det betyder dog ikke, at DSB har sat disse togsæt i drift, for de er stadigvæk ikke godkendt i en konfiguration, der både har internet og som gør det muligt at foretage såkaldt "fri kobling" af togsæt. Først når togsættene er sikkerhedsgodkendt i denne konfiguration bliver det realistisk for DSB at bruge IC4-togsæt i myldretidstrafikken mellem landsdelene.

Ny, lang godkendelsesproces

Det er opgraderingen af togsættenes kørecomputer på værkstedet i Århus, der er det centrale element, hvis man ønsker at forstå, hvorfor det tager så lang tid at få "den endelige version" af IC4 på skinner i Danmark.

Sammenkobling af togsæt har været et af de største problemer med IC4. Det skyldes primært problemer i software til kommunikation mellem de to togsæt. Kun to sæt er typegodkendt til sammenkobling, men kun i versionen togfront til bagende. Derfor kan de ikke sættes ind i landsdelstrafikken. (Foto: Jens Hasse/Chili) Illustration: JH Jens Hasse/Chili foto & arkiv

Opgraderingen skal gøre det muligt at koble IC4-togsættene sammen i alle tænkelige kombinationer - ikke bare forende mod bagende, men også forende mod forende og bagende mod bagende - sådan som det er muligt med IC3-togene.

Det har været nødvendigt at installere omfattende nye softwarepakker i kørecomputeren for at gøre det muligt for togsættene at foretage fri kobling, og det er blandt andet denne meget omfattende modificering, der betyder, at Trafikstyrelsens godkendelse af de serieproducerede togsæt tager så lang tid.

To togsæt er tæt på

To af de 17 serieproducerede togsæt er som de eneste nået et stykke af vejen. Disse to togsæt har fået Trafikstyrelsens godkendelse til sammenkoblet drift med passagerer.

Når DSB alligevel ikke indsætter disse togsæt i landsdelstrafikken skyldes det, at togsættene er godkendt i en mindre ambitiøs konfiguration uden internet og med en opgradering af kørecomputeren, som kun giver mulighed for sammenkobling med forende mod bagende. Derfor er det ikke praktisk realistisk at indsætte disse to togsæt som intercitytog i myldretidstrafikken mellem landsdelene. De skal typegodkendes på ny, når de opgraderes til fri kobling.

DSB ønsker ikke at give noget bud på, hvornår de 17 serieproducerede togsæt vil modtage godkendelse fra Trafikstyrelsen i konfigurationen med internet og fri kobling mellem to togsæt.

Status på IC4: De nye og de gamle

DSB købte 83 IC4-togsæt, og Ansaldobreda har nu leveret de 31. Disse kan groft sagt inddeles i to grupper: De 17 nye og de 14 gamle.

De 17 nye togsæt er de ovenfor nævnte, der er blevet leveret til DSB som serieproducerede togsæt. Serieproduktionen kom i gang efter det store forlig mellem Ansaldobreda og DSB i maj 2009, hvor parterne blev enige om en revideret leveranceplan for IC4-togene.

Disse 17 togsæt er leveret i løbet af 2010 i en tilstand, hvor antallet af fejl er faldet til et for DSB acceptabelt niveau. Alligevel er de efter leveringen blevet modificeret på DSB's værksted i Århus, og kun to af dem er godkendt til både passagertransport - og som de første i hele IC4-leverancen også godkendt til sammenkoblet drift med passagerer. Togsættene kører dog indtil videre kun et enkelt returløb om ugen, nemlig fra Århus til Kolding om fredagen og retur igen.

De øvrige 15 togsæt benyttes af DSB til test og optimerering. Således benyttes fire togsæt til at oplære lokomotiv- og togførere, fire togsæt benyttes på værkstedet i Århus, så værkstedet kan lære de serieleverede tog bedre at kende og tre togsæt bruges til at teste tre sammenkoblede togsæt. Fem togsæt bruges til at indbygge planlagte ændringer.

De gamle og håndbyggede

De 14 gamle togsæt er dem, der er håndbygget af Ansaldobreda og som blev leveret først. Disse blev løbende indsat mellem 2007 og 2009. Det er hovedsagligt disse tog, som de danske togpassagerer indtil videre har stiftet bekendtskab med, da de kører i både intercity- og intercityLyn-trafikken.

På trods af, at de kører med passagerer, har DSB aldrig været imponeret over deres driftsstabilitet, og da DSB indgik det store forlig med Ansaldobreda i 2009 blev det aftalt, at disse togsæt skulle tilbage til fabrikken i Italien og skilles ad og samles på ny med delvist nye komponenter.

Det er denne opgraderingsopgave som DSB onsdag i denne uge annoncerede, at man nu overtager fra Ansaldobreda. Disse tog vil DSB derfor holde på skinnerne så længe som muligt og først trække ud af drift til opgradering, når de nye togsæt har fået den længe ventede godkendelse til passagertransport og derfor kan overtage de gamle togsæts plads i køreplanen.

DSB mangler nu at få leveret 52 togsæt fra Ansaldobredas fabrikker i Italien. Det betyder, at Ansaldobreda i gennemsnit skal levere mellem to og tre togsæt om måneden, hvis italienerne skal kunne levere hele IC4-ordren planmæssigt inden udgangen af 3. kvartal 2012.

Samtidig har Ansaldobreda så småt sat produktionen af IC2-togsæt. Et IC2-togsæt har forladt produktionsfaciliteten i Pistoia og kører testkørsler i Italien. Senere skal ét togsæt køre testkørsler i Velim i Tjekkiet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Denne grundige artikel efterlader et indtryk af, at det kan tage lang tid før vi for alvor får IC4 i drift. Jeg bemærker at "DSB ikke ønsker at give noget bud på, hvornår Trafikstyrelsen kan godkende de serieproducerede tog". Så ligger det nok ikke lige om hjørnet.

Så politikerne har været i Italien og set, at det går fint med at producere togene, og vi andre kan i Århus se, at der er modtaget masser. De kan bare ikke bruges til noget foreløbig.

  • 0
  • 0

Togsættene kører dog indtil videre kun et enkelt returløb om ugen, nemlig fra Århus til Kolding om fredagen og retur igen.

.. næsten.. havde den "fornøjelse" at køre med et af disse tog i fredags.. og ja.. Vi nåede kun til Vejle, og så blev det meldt i højtalerne at det pågældende tog ikke ville kører længere end til Fredericia, fordi det var defekt og skulle tilbage til på værkstedet..

Og dette skulle være et af de 17 tog, som skulle være i ordenlig stand.. suk.. der er lange udsigter til at de tager over for de gamle IC3 toge..

  • 0
  • 0

DSB har nu haft et år til at få upgraded og godkendt de serieproducerede tog, men endnu øsnker DSB ikke at give et bud på, hvornårTrafikstyrelsen kan godkende dem.
Samtid fremgår det at køreplan K11, der træder i kraft 13. december bygger på anvendelsen af IC4 i flere løb, der kræver sammenkobling.
Har DSB en plan, for det tilfælde at de ikke når at få godkendelsen i hus?

  • 0
  • 0

Vi er nu i november og der er 5 uger til K11 skal træde i kraft. DSB har stadig ikke givet et bud på, hvornår man kan få godkendt de mange IC4 tog.
Jeg bliver ekstra bekymret, da IC4 toget til non-stop kørsel Århus-København i dag erstattes af IC3 på grund af tekniske problemer.

  • 0
  • 0