Statsrevisorer om letbaner: Minister fejltolker vores kritik

Nye våben har vundet frem i den politiske kamp om letbanen ved Ring 3 i Københavns forstæder – statsrevisorernes kritik af letbaneprojektet i Aarhus.

Statsrevisorerne pointerer overfor Ingeniøren, at transportminister Hans Christian Schmidts (V) sammenligning af kritikken af letbaneprojektet i Aarhus og letbanen i København ikke giver mening.

Alligevel har Statsrevisorernes kritik af Transport- og Bygningsministeriets håndtering af Letbanen i Aarhus fået transportministeren til at indkalde forligskredsen til drøftelse af den københavnske letbane.

Læs også: Minister vil drøfte letbanen efter statsrevisor-kritik

Politikere fra Socialdemokratiet og Enhedslisten beskylder transportministeren for bag kulissen at ville forpurre letbaneprojektet i København, selv om hans parti er med i forliget om den.

Selv siger Hans Christian Schmidt, at han tager kritikken for Statsrevisorerne yderst alvorligt, og derfor vil han samle forligskredsen for at tale om organiseringen og styringsmodellen for letbanen i København.

Statsrevisorer: Minister fejltolker kritik

Statsrevisorerne mener ikke, at deres kritik af Aarhus Letbane kan sammenlignes direkte med styringen af projektet ved Ring 3.

Kritikken fokuserer på Transportministeriets uprofessionelle håndtering af deltagelsen i selskabet Aarhus Letbane, der stod for planlægningen. Imidlertid lader det til, at Hans Christian Schmidt fortolker rapporten som en kritik af selskabets styringsmodel.

Det er en fejlfortolkning, forklarer statsrevisorernes formand, Peder Larsen (SF).

»Vi har ikke forholdt os til letbanen i hovedstaden eller styringsmodellen for selskaber som Aarhus Letbane. Vi har jo ikke i rapporten taget stilling til, hvordan tingene forholder sig med andre letbaner.«

Statsrevisorernes næstformand Henrik Thorup (DF), der også er bestyrelsesmedlem i selskabet Hovedstadens Letbane, uddyber:

»Vi har kun haft ét i hovedet i vores beretning, og det er Aarhus Letbane. I rapporten kritiserer vi ministeriet, fordi de ikke har været deres ansvar bevidst. Der kan derfor ikke på nuværende tidspunkt drages direkte paralleller mellem kritikken og styringen af selskabet bag Letbanen ved Ring 3.«

Statsrevisor: Stop med udenomssnakken

Naturligvis giver det dog mening at lytte til Statsrevisorernes kritik i forhold til Transportministeriets uprofessionelle håndtering af ansvaret, hvilket skal undgås fremover, mener statsrevisor Henrik Thorup.

Det betyder dog ikke, at man skal bremse letbanen i København på baggrund af en styringsmodel, som ikke har modtaget kritik fra Statsrevisorerne.

»Al den udenomssnak er ikke tilfredsstillende. Det kan virke som et forsøg på ikke at komme i videre med letbanen. Det bliver jo ikke ligefrem billigere for hver dag, der går, inden der kan komme gang i et udbud,« fremhæver Henrik Thorup.

Ministeren forklarede under et samråd med Folketingets transportudvalg tidligere på ugen, at hans jurister og revisorer i Transport- og Bygningsministeriet frem til et møde med partierne bag forliget om Ring 3-letbanen den 12. maj vil undersøge, hvorvidt Statsrevisorernes kritik konkret bør få indflydelse på Hovedstadens Letbane.

Derefter skal forligskredsen afgøre, hvad der fremadrettet skal ske med den omdebatterede letbane.

Hårde anklager fra dele af rød blok

De hårde beskyldninger om skumle bagtanker fra dele af den røde blok blev under samrådet fremført af Enhedslistens Henning Hyllested.

Han pointerer, at ministeren overfortolker, hvis Hans Christian Schmidt vil benytte kritikken af Aarhus Letbane til at ændre styringsmodellen for Hovedstadens Letbane.

Læs også: Statsrevisorerne revser Transportministeriet: Uprofessionel håndtering af Aarhus Letbane

»Det er der ikke belæg for i statsrevisorernes konklusioner her. Man sidder tilbage med en mistanke om, at det skal bruges som undskyldning for at aflive letbanen langs ring 3,« siger den røde transportordfører.

Tidligere har har socialdemokraten Jeppe Bruus overfor Ingeniøren fremsat lignende beskyldninger.

Sådan tolker ministeren Statsrevisorkritik

På samrådet tirsdag skulle ministeren overfor transportudvalget redegøre for, hvilken betydning statsrevisorernes kritik af Aarhus Letbane kunne få for letbaneprojektet i hovedstaden.

Her forklarede Hans Christian Schmidt, at Statsrevisorerne kræver, at Transportministeriet skal have ’fuld kontrol’ med projekter i selskaber, hvor staten indgår som medejer:

»Bare man husker, at det krav, man stiller til os (Transportministeriet), det er, at man har fuld kontrol med projekter i selskaber, hvor vi indgår som medejer,« lød det bl.a. fra ministeren.

Han fremhævede, at Hovedstadens Letbane har en bestyrelse bestående af syv medlemmer, hvor Transportministeriet udpeger de tre, mens regionen og kommunerne deler de sidste fire lige over. Derfor påpeger transportministeren, at hans ministerium er i potentielt mindretalsfare i bestyrelsen, og muligvis derfor ikke kan varetage statens interesser.

»Og det er svært at se, at staten kan kræve denne bestemmelsesret som mindretalsaktionær i et selskab, hvor det vel også er rimeligt, at de øvrige ejere har noget at skulle have sagt. Vi er altså mindretalsaktionær, men man forventer, at vi har fuldstændig kontrol over den styring, der kører,« sagde Hans Christian Schmidt til samrådet.

Det er imidlertid heller ikke en del af Statsrevisorernes konklusion.

»Det er jo rigtig nok, at man er mindretal, men det er ikke det samme som ikke at kunne varetage sine interesser. Ministeriet kan jo godt indlede et partnerskab eller samarbejde, hvor man ikke er hovedaktionær,« forklarer formand for statsrevisorerne, Peder Larsen.

Det har inden artiklens deadline ikke været muligt at få en kommentar fra minister Hans Christian Schmidt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvor mange investorer er mon klar til at gå ind i OPP med staten efter denne melding? Det er da blevet helt sort, det der foregår.

Gad vide hvad "Invest in Denmark" programmet under Udenrigsministeriet synes om ministerens opførsel...

  • 0
  • 0

Jeg tror det bedste der kan ske for ministeren nu er at lovforslaget ikke kan nå at blive vedtaget ved en 3. behandling inden sommerferien. Så skal det genfremsættes til efteråret og det sker sikkert ikke.

Gad vidst hvad kommuner og region som har betalt deres andel af de seneste undersøgelser på basis af den indgåede samarbejdsaftale med staten tænker?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten