Statistikken taler for terror som den mest sandsynlige forklaring på flyforsvinden
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Statistikken taler for terror som den mest sandsynlige forklaring på flyforsvinden

Sabotage er den absolut hyppigste årsag til, at rutefly produceret i Vesten oplever en fatal hændelse i luften.

Ifølge flymediet Flight Globals database er der registreret 46 tilfælde, hvor alle om bord er omkommet under en ruteflyvning med et vestligt bygget passagerfly, og i 2
8 procent af tilfældene var årsagen sabotage. Lægger man kapring til det tal, tegner terrorhandlinger sig for næsten hver tredje tilfælde, skriver Flight Global.

Årsager til fatale hændelser på ruteflyvning

ÅrsagTilfældeprocent
Sabotage1328
Mistet kontrol817
Fejl på flykrop, komponent eller system817
Eksplosion eller brand49
Kollision med andet fly49
Ukendt (mistænkt selvmord)49
Kapring24
Forsøgt landing på vand12
Strømtab12
Skudt ned12

Om sabotage er forklaringen på forsvindingsnummeret foretaget af Malaysian Airlines Boeing 777 mellem Kuala Lumpur og Beijing, er endnu uklart, men myndighederne undersøger mulighederne og har blandt andet fokuseret på brugen af to stjålne pas om bord.

En af passagererne med et stjålet pas har dog vist sig at være en 19-årig iraner, der ville til Europa for at søge asyl. Det thailandske politi har efterhånden også tilstrækkeligt med beviser til at afkræfte, at netop de to personer med stjålne pas var terrorister.

De malaysiske myndigheder holder dog stadig muligheden åben og gennemgår også historierne for alle passagererne for at se, om nogen f.eks havde interesse i at få flyet til at styrte, fordi de ønskede en stor livsforsikring udbetalt til familiemedlemmer, skriver The Guardian.

Myndighederne kigger desuden nærmere på piloternes personlige forhold for at undersøge muligheden for selvmord, som er mistænkt som årsag i tre ud af de 54 tilfælde, hvor en fatal hændelse er sket på en ruteflyvning.

Foruden sabotage er de to hyppigste årsager til fatale hændelser tab af kontrol med flyet og et kritisk sammenbrud af en komponent eller centralt system.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis der var tale om en terrorhandling, burde der være en terrororganisation, der tog ansvar for handlingen. Det er vel selve meningen med terror, at de ansvarlige vil bekendtgøre for verden, at de står bag. At ingen, nu efter 5 dage, er trådt frem, modsiger nærmest at terrorister kan være indblandet.

  • 1
  • 0

Eller også sidder resten af alle tosserne stadig i telefonkø på 'tast 4 hvis du ønsker at tage ansvaret for...' og man er nærmest druknet i henvendelser :-(

  • 0
  • 1

Jeg ville aldrig skrive det om noget, der er vurderet til at være under 50%. Det er mere sandsynligt at det IKKE var terror end at det var. Deraf følger at man i nogle tilfælde ikke kan tale om en “mest sandsynlig forklaring.

Dog kommer gruppen af tekniske svigt (flydele der falder af, brand, mistet kontrol, strømtab etc) meget tæt på de 50%.

Og det er endda hvis vi ikke har anden viden end "vestligt produceret rutefly”. Med den nuværende viden om flyselskab, oprindelsesland, manglende skyldpåtagelse, manglende forsøg på krav fra eventuelle terrorister, så skal de procentsatsen for terrorisme som forkliarng endda justeres nedad.

  • 3
  • 0

Der er nogen af årsagerne der allerede nu kan udelukkes:

Kollision (der var ikke andre fly i nærheden)
Forsøgt landing på vand (Flyet befandt sig i 10,5 km højde, da det pludseligt dykkede)
Nedskudt (Det var over åbent hav)

Så er den statistiske sandsynlighed for resten:
Terror (Sabotage+kapring), 15 tilfælde: 37,5%
Ulykke (Mistet kontrol+Fejl+Strømtab+Eksplosion/Brand), 21 tilfælde: 52,5%
Ukendt årsag,, 4 tilfælde: 10%

Der er ingen der har taget ansvaret for en kapring eller terrorhandling. Det betyder dog ikke at det ikke kan være terror. I 1955 i USA tog en mand livet af ægtefællen med en dynamitbombe på et rutefly og dræbte 39 passagerer og 5 besætningsmedlemmer. Og så var der Lockabie bomben i 1988, hvor Libyen var ansvarlig.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten