Statens Järnväger: København-Odense er kun begyndelsen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Statens Järnväger: København-Odense er kun begyndelsen

Ganske vist lægger de svenske jernbaner relativt forsigtigt ud med en enkelt morgenafgang fra Odense til København og videre til Stockholm - og en modsat-kørende afgang fra Stockholm om eftermiddagen. Men svenskernes drøm gennem de seneste mange år - direkte højhastighedstog mellem Sverige og Tyskland - er fortsat det langsigtede mål.

»København vil blive basen for vor fortsatte ekspansion i Danmark og dermed knudepunkt for rejser videre ud i Europa. Vi skal køre til andre dele af Danmark og på længere sigt til andre større europæiske byer som for eksempel Bruxelles og Hamborg,« siger SJ's administrerende direktør Jan Forsberg.

Den svenske direktør bygger sin optimisme på SJ's succes med at køre egne fjerntog fra Stockholm direkte over Øresundsbroen og ind til København H. Siden premieren på denne rute for to år siden er passagerantallet fordoblet på strækningen Stockholm-København og Göteborg-København.

Danskerne skal vænne sig til at se svenske X2000-tog på danske jernbanestrækninger, for strækningen Odense-København er kun begyndelsen. (Foto: Kasper Dudzik) Illustration: Kasper Dudzik

Svenskernes tog mellem Odense og København kommer til at gøre stop i Slagelse, Ringsted, Roskilde og Høje Taastrup. Dermed bliver rejsetiden dog også længere, end hvad DSB kan tilbyde på sine lyntogsafgange. Samtidig varsler SJ at ville åbne eget billetkontor på Hovedbanegården.

Til gengæld for den længere rejsetid lokker svenskerne med bedre mad på X2000-togene, end hvad DSB kan tilbyde fra de berømte servicevogne. X2000 tilbyder passagererne - fremhæver SJ - at vælge mellem flere forskellige varme og kolde retter i togenes særlige bistrovogn samt servering direkte ved pladsen på 1. klasse.

Emner : Jernbane
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Mon ikke der i lige så høj grad spekuleres i den kommende Fehmern Bælt-forbindelse? Hvor svenskere og nordmænd hellere end gerne vil indsætte højhastighedstog på ruterne Oslo-Göteborg-København-Hamburg og Stockholm-København-Hamburg?

Og synes villige til at ville betale en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg, med to-sporet jernbane og fire-sporet motorvej, for at skabe mere plads på forbindelsen mellem København og Malmø.

  • 0
  • 0

I Helsingborg er de helt vilde med en jernbanelinje til Helsingør og har udarbejdede konkrete planer(1), som dog også indbefatter en markant ændring af byens centrale jernbanenetværk og byområder(2).
Problemet med at føre yderligere togtrafik ned ad Kystbanen er jo, at der ikke er mere plads mellem Østerport og København H i dagtimerne. Og denne "prop" bliver næppe løsnet i de kommende år. I myldretiden er kapaciteten på København H (både nordfra, sydfra og vestfra) vel opbrugt nu.

Så hvad findes der reelt af muligheder for at øge trafikken ind og ud af København?

(1) http://www.helsingborg.se/templates/Standa...
(2) http://www.helsingborg.se/templates/Standa...

  • 0
  • 0

Så hvad findes der reelt af muligheder for at øge trafikken ind og ud af København?

Der er en mulighed at lægge en ny bane ved siden af Helsingørmotorvejen, hvor noget af vejen allerede er en transportkorridor og langs S-banen er allerede reserveret plads til 2 nye spor fra Jægersborg til Hellerup. Men fra Hellerup og ind er noget vanskeligere at finde plads til ekstra spor.

  • 0
  • 0

Svenskerne er vist mest interesserede i at kunne benytte en sådan forbindelse til godstransport, og så burde de kunne følge Lille Nord en del af vejen [et ekstra togspor] og derefter Hillerødmotorvejen / Hillerød-toget indtil det kan dreje ned mod godsbanegården i Tåstrup.

Det vil frigive kapacitet på København-Malmø-banen til yderligere passagertrafik.

Og naturligvis vil Øresundstrafikken blive forlænget til Helsingborg, så der bliver mindst 20 minutters forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Videre ind mod byen ved jeg ikke hvordan en ekstra kapacitet skal lægges.

PS. Står man i Helsingborg og skal til Helsingør vil man så skulle passe på. Göteborgtoget vil jo så skulle turen Göteborg-Helsingborg-København-Hensingør-Helsingborg og tilbage igen!

  • 0
  • 0

Svenskerne er vist mest interesserede i at kunne benytte en sådan forbindelse til godstransport

Allerhelst vil de gerne have, at der kan transporteres både gods og passagerer. Men Helsingborg har landets næststørste containerhavn, så der er jo store penge i at udvide godsforbindelserne ind og ud af byen.

  • 0
  • 0

Der er reserveret plads i ring 5-zonen. Ganske vist er der ikke tænkt på jernbane, men uspecificerede infrastrukturanlæg (fx vej, højspændingsnet osv). Der vil imidlertid være plads til en bane. Den kan så enten slutte sig til en udbygget Hillerød-Helsingør-bane eller til kystbanen ved Kokkedal.

Problemet med den løsning er dog passagertogene, som vel bør køre via Kh, ikke uden om byen.

Efter min mening vil det være bedre at udbygge Øresundsbanen (altså Kalvebod-Kastrup) til 4 spor samt en niveaufri udfletning ved Kastrup, som man alligevel bør lave. Det bliver ikke billigt, men langt billigere end en kompliceret H-H-tunnel. Der er formentlig plads til at udvide Ørestad st. til 4 spor, hvilket kræver at skråningerne graves ud og erstattes af spunsvægge. Tårnby station vil dog fortsat være en flaskehals med kun to spor, som man kun meget svært kan pille ved. Men fire spor på Tårnby-Kalvebod vil give nogen kapacitetsforøgelse. Jeg kunne godt tænke mig at nogen regnede på det - om ikke andet så for at feje H-H af bordet.

  • 0
  • 0

Indtil Fehmern er landfast kan man åbne Beldringe lufthavn igen og så flyve til Hamborg.
De 8 kilometer fra Odense Central Station til Beldringe er som skabt til rullende sikkerhedskontrol i letbanepåklædning.
200 % budgetoverskridelse er billigere på 8 km bane end på 30 rundt om København.

  • 0
  • 0

Jeg synes vi først og fremmest skal se svenskernes invation som en kærkommen provokation og anledning til at få sat ordentlig gang i en langsigtet infrastrukturplanlægningen i dette land med hovedvægt på jernbane.
Der er brug for en trafikminister med mod og visioner og et planlægningsdirektorat i ministeriet.

  • 0
  • 0

Artiklen:
Til gengæld for den længere rejsetid lokker svenskerne med bedre mad på X2000-togene, end hvad DSB kan tilbyde fra de berømte servicevogne.

Burde der ikke have stået "berygtede" servicevogne? Jeg synes ærligt talt ikke der er meget at komme efter i den mad man kan købe hos DSB.

  • 0
  • 0

Altid godt når DSB får konkurence, men hvordan skulle det kunne betale sig at tage toget fra Stockholm til Hamborg når flyene er både hurtigere og billligere?

  • 0
  • 0