Staten vil tage halvdelen af risikoen ved århusiansk letbane

Staten og Århus Kommune splitter regningen, hvis letbaneprojektet i Århus overskrider budgettet.

På et møde i mandags lovede transportminister Hans Christian Schmidt (V), at staten ville gå ind i letbaneprojektet i Århus som medejer af letbaneselskabet. Dermed hæfter staten også, hvis der kommer en ekstrarregning udover den ene milliard kroner, der i øjeblikket er sat af til projektet.

Hans Christian Schmidt skal dog lige overtale resten af de politiske partier i Transportforliget til at gå med til forslaget, før Århus Kommune kan vide sig helt sikker på, at staten er garant for halvdelen af regningen.

Et eksempel på en færdigbygget letbane i aktion. Foto: Jon Hoem Illustration: Jon Hoem

»Det kan spare kommunen for måske flere hundrede millioner kroner, at staten nu vil tage medansvar, endnu inden der er lovgivet om letbanen,« siger Århus Kommunes teknik- og miljørådmand Laura Hay (V) til TV2 Østjylland.

Der er afsat en milliard kroner projektet, og herfra kommer halvdelen fra staten, mens Århus kommune bidrager med den anden halvdel.

Letbanen i Århus bliver sandsynligvis den første af sin slags i Danmark, og netop derfor er der ifølge Århus Kommune også en større risiko for, at udgifterne ved byggeriet vokser.

Det er ikke første gang, staten går ind som medejer af et kommunalt selskab, der skal stå inde for et byggeprojekt. Det samme skete for eksempel, da København byggede metro.

Blandt andre Odense Kommune går også rundt med planer om at bygge en letbane.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er sådan alle jernbaner i Danmark blev bygget i slutningen af 1800 tallet, så ikke noget nyt i måden at finansiere på. Dog var det sammenslutninger af sogneråd den gang. Men det vil være fantastisk når projektet står færdigt, da Danmark så når samme komfort som de større byer i Tyskland, Frankrig, Norge m.fl. Håber at Aarhus vil åbne øjnene for resten af stor byerne i Danmark så alle kan opleve en god komfort med offentlig transport.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten