Staten går glip af IC4-rabat på 380 millioner kroner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Staten går glip af IC4-rabat på 380 millioner kroner

DSB er gået glip af 380 millioner kroner, fordi selskabet ikke har udnyttet en rabat hos den italienske IC4-producent, Ansaldobreda. Den missede rabat var en del af det forlig, som DSB i 2009 indgik med italienerne.

DSB blev tilkendt en kompensation på 2,25 milliarder kroner, hvoraf 500 millioner kroner faldt i form af 50 procents rabat på DSB’s fremtidige indkøb af reservedele hos Ansaldobreda. Rabatten kom dog med en deadline, der endte med at være i slutningen af 2013 – oprindeligt endnu før.

Den forsinkede leverance af IC4-togene gjorde dog, at der slet ikke var grundlag for at foretage så store indkøb inden for tidsrammen.

Da DSB ikke kunne nå at bruge hele rabatten, undersøgte man en model, der tillod andre statslige virksomheder at købe ind hos enten Ansaldobreda eller andre selskaber under industrikoncernen Finmecannica.

Transportministeriet vurderede dog på baggrund af en anbefaling fra Kammeradvokaten, at det ikke kunne lade sig gøre.

Læs også: Utrolig IC4-brøler: DSB mister kæmpeerstatning fra Ansaldobreda

DSB nåede kun at foretage indkøb til en værdi af 240 millioner kroner, hvilket udløste en rabat på 120 millioner. Dermed er de 380 millioner kroner altså tabt på gulvet for DSB. Transportministeriet bekræfter forløbet og tallene over for Ingeniøren.

»DSB kunne ikke selv bruge hele rabatten, men mente, at der var mulighed for, at andre statslige virksomheder ville kunne drage nytte af den uudnyttede del af rabatten. Dette lod Transportministeriet undersøge gennem Kammeradvokaten, der imidlertid konkluderede, at det ikke var muligt at overføre rabatten til andre virksomheder. Sagen måtte derfor henlægges,« skriver ministeriet i en mail til Ingeniøren.

Allerede i 2012 kritiserede erhvervsforsker Christian Bjørnskov aftalen i Ingeniøren og påpegede, at vilkårene var ekstremt lukrative for Ansaldobreda. Også Rigsrevisionen kritiserede forliget og konkluderede i en rapport, at DSB ville få langt større følgeudgifter til IC4-togene, end kompensationen kunne dække.

Men selv om en tidsbegrænset rabat, der er bundet til producenten af de mangelfulde tog, kan virke som en dårlig idé, har DSB tidligere kaldt aftalen for den ‘bedst opnåelige’. Og det står Steen Schougaard Christensen, der er direktør i DSB Vedligehold, fast på. Dog med det forbehold, at aftalen er fra før hans tid.

»Der er ingen tvivl om, at det havde været bedre at få pengene kontant. Jeg har ikke viden om, hvad der er foregået under forhandlingerne, men jeg er sikker på, at det har været det bedst opnåelige. Hvis man havde fået en kompensation på 1,75 milliarder kontant og en rabataftale på 100 millioner, som blev fuldt udnyttet, så havde der ikke været skriverier om dette her. Men i historisk perspektiv ville jeg ikke have indgået en aftale på de vilkår, der gjaldt i 2009,« siger Steen Schougaard Christensen.

Læs også: Politikere efter nye forsinkelser: IC4-opgradering er spild af penge

På Christiansborg er Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, overrasket over, at man har ladet så stort et beløb gå tabt. Og han påpeger, at Transportudvalget ellers er blevet forsikret om aftalens kvalitet.

»Det kommer som en overraskelse for mig, og det er en alvorlig sag, at man mister så mange penge. Da vi diskuterede det for et par år siden, blev vi forsikret om, at det var en solid aftale, men det er jo bare endnu et eksempel på en aftale hos DSB, der går helt galt,« siger han.

Læs også: Rigsrevisionen: DSB fejlvurderer IC4-opgave groft - Transportministeriet svigter tilsyn

IC4-togene har været ramt af fordyrende fejl og forsinkelser siden projektets begyndelse for 14 år siden, og der har været problemer med blandt andet koblinger, bremser og computersystemer.

I juni oplyste transportminister Magnus Heunicke (S), at han sammen med DSB arbejder på en såkaldt ‘plan B’, der skal sikre DSB og staten et reelt alternativ til de skandaleramte tog, hvis det vurderes, at de ikke skal fortsætte på de danske skinner.

Det kan dog blive lettere sagt end gjort. Der vil skulle findes erstatningsmateriel, og ifølge et svar fra Transportministeriet til den socialdemokratiske trafikordfører, Rasmus Prehn, vil en straksafskrivning betyde, at DSB skal finde 4,4 milliarder kroner, som er den værdi, IC4- og IC2-togene er bogført til i DSB's regnskaber.

Læs også: DSB overvejer for første gang at lægge IC4 i graven

Læs også: Analyse: Vi slipper ikke for IC4 de næste 12 år

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er ganske irrelevant.

Det det handler om er komplet inkompetente indkøbere der lader sig rive med, når sælger smøre hjulne med meget store gaver.

Det du siger, er at du tror indkøber har bare en smule kompetence til indkøb og dermed har dømmekraft, hvilket der overhovedet ikke har været.

  • 10
  • 2

Der burde være konsekvenser for noget sådant inden for DSB
og ministerierne. Andre steder var der give fyresedler.

  • 10
  • 0

Der burde være konsekvenser for noget sådant inden for DSB og ministerierne. Andre steder var der give fyresedler

Helt enig - men der har vist også været et vist 'gennemtræk' i organisationen af folk der her været indfedtet i skandalen med IC4 toget.

Den person med det største ansvar for det katastofale forlig med Ansaldo i 2009, Direktør Søren Eriksen, opnåede godt nok en fyring fra DSB, ikke pga. IC4, men som følge af håndteringen af DSBFirst skandalen. Han forlod DSB med et ikke helt lille gyldent håndtryk som 'tak' for at have kørt DSB i sænk.

  • 12
  • 0

Én ting er da helt sikkert, Italienerne er da glade og tilfredse.

Man græmmes over DSB og Statens inkompetence.

  • 3
  • 0

Hvis jeg ikke husker galt så blev netop dette med at de ikke kunne nå at udnytte rabatten fremlagt her på ing.dk så snart resultatskitsen blev kendt. Så resultatet kan ikke komme bag på nogen.

MVH
Jan

  • 5
  • 0

Kunne da være rart at vide, hvilke overvejelser Kammeradvokaten havde gjort sig tanker om eller, i bedste fald nedfældet på skrift.
For i flg aftalen, så gjaldt det da alle indkøb i hovedkoncernen Finmeccanica S.p.A datterselskaber, herunder også AgustaWestland hvor Flyvevåbnet har deres EH-101 Merlin helikoptere fra, - forstår simpelthen ikke, Hvorfor der ikke blev kikket denne leverance igennem, trods alt 125 Mill Kr. hver maskine kostede og der går jo lidt reservedele til i deres levetid.

  • 3
  • 0

IC4-togene er og bliver en skandale og vi gider snart ikke høre mere om det skidt. Men det slipper vi vel ikke for i fremtiden, vel???

  • 0
  • 0

IC4-togene er og bliver en skandale og vi gider snart ikke høre mere om det skidt. Men det slipper vi vel ikke for i fremtiden, vel???

Den dag hvor politikerne fatter omfanget af den skandale, som IC4 har været, så er jeg enig med dig. Desværre er der intet der tyder på, at den dag nogensinde kommer. Så indtil da synes jeg det er fint at blive mindet om alle de dumheder der er begået, med håbet om at det måske kan gøres bare en anelse bedre næste gang.

  • 2
  • 0

DSB og deres ledelse har et kæmpe problem - de er "pot committed".

Hvilken type "pot" der er tale om skal jeg dog lade være usagt. Håndteringen af IC4-sagen har i hvert fald ikke været i orden.

  • 0
  • 0

Rabat på reservedele til tog, som sandsynligvis må opgives som ubrugelige?

Det ville da vist være at kaste gode penge efter dårlige, medmindre skrotprisen på reservedelene er højere end den rabatterede købspris.

  • 2
  • 0

Nå nej - de er jo selv en del af problemet.

Kunne man tænke sig at overføre DSB til f.eks. Kulturministeriet?

De seneste års mærkværdigheder på togområdet må give anledning til en storvask på et tidspunkt, men hverken "de røde" eller "de blå" kan vi vel fæstne lid til! Og statsrevisorerne/rigsrevisionen prikker jo kun lidt i bolledejen, der falder aldrig rigtigt brænde ned!

  • 1
  • 0

IC4 Togene er simpelthen en klassiker, hvorfor og hvordan det går galt, hver eneste gang stats organisationer inklusive forsvaret laver kontrakter. De bliver komplet snøret i hver eneste tilfælde ved store leverings kontrakter, fordi de kan ikke fatte i den moderne verden, så er der nogle klassiske krav, som skal overholdes af klienten.

  1. Det skal være 100 % klart, hvad ”produktet” skal udføre og klare før kontakten indgås – ikke hvordan – design 100 % leverandørens problem.
  2. Få det helt klart, hvad kravene er og under ingen omstændigheder må der ikke ske ændringer efter kontraktens underskrivelse – ny minister, formand eller ej – senere krav er som blanke checks.
  3. Brug internationale kontraktformer og administrer dem professionelt fra starten og i hele kontraktperioden med uafhængige kontrolorganer – ikke officerer fra forsvaret eller DSB personale eller lignende.
  • 0
  • 0