Staten forærer omstridt motortrafikvej til København og Frederiksberg
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Staten forærer omstridt motortrafikvej til København og Frederiksberg

gif
Illustrationen er udformet af Allan Obling for den gruppe, der arbejder for at åbne Ladegårdsåen. Den viser, hvordan området på grænsen mellem Nørrebro og Frederiksberg kan forandres, hvis Bispeengbuen rives ned. Den blivende bro er til S-togets ringbane.

Flere års kampagne fra græsrødder og politikere i København og på Frederiksberg bar endelig frugt torsdag. Hovedstadskommunerne vil gerne nedrive Bispeengbuen - en motortrafikvej, der i anden sals højde skærer sig ind mellem kvarteret Nørrebro og Frederikberg Kommune. Istedet vil de erstatte den med en tunnel og genåbne den å, der tidligere løb mellem bydelene.

Læs også: Nu starter diskussionen igen: Skal landets grimmeste vej graves ned?

Det er dog ikke uden problemer, for det er staten, der ejer vejen, og på Christiansborg har der ikke været interesse i at betale for en nedgravning. Men nu er alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten blevet enige om, at staten kan forære vejen til kommunerne. Det skriver Politiken.

»Det er en fantastisk dag. Hvis vi ikke havde fået aftalen, så havde vi måttet stoppe planerne om at lægge Bispeengbuen i tunnel«, siger viceborgmester på Frederiksberg og folketingsmedlem Jan E. Jørgensen (V) til avisen.

Læs også: Ny Rambøll-rapport: Bispeengbuen kan laves for 1,5 milliarder

De to kommuner vil nu sætte gang i fælles forundersøgelse af, hvordan vejen kan graves ned – og hvad det vil koste. Foreløbigt har både Cowi og Rambøll undersøgt en nedgravning og sat prisen til henholdsvis 2,1 og 1,5 mia. kr.

Den seks-sporede motortrafikvej Bispeengbuen blev anlagt i 1970-72. For at mindske barriereeffekten, blev det valgt at anlægge den på en bro i stedet for i terræn. Men vejen blev alligevel en barriere i byen. Illustration: Google Maps

Staten er gået med til at forære kommunerne 125 mio. kr., hvis de overtager vejen. Det er nemlig det beløb, som Vejdirektoratet havde afsat til at renovere vejens betonkonstruktioner i 2020.

I dag får staten afgifter fra de indtægter, som kommunerne inddriver på parkering. Dem håber det to kommuner, at staten vil lade hovedstadskommunerne beholde fremover. For Københavns Kommune ville det give omkring 200-250 mio. kr. per år til projektet.

De Radikale har foreslået at lade Bispeeng-tunnellen fortsætte frem til en eventuel havnetunnel, for at aflaste bymidten for trafik. Men det projekt vil koste noget mere at gennemføre

Læs også: Her vil de radikale lægge ny københavnertunnel

Rambøll har for organisationen Åbn Åen udarbejdet en rapport om en tunnelløsning, der 'kun' koster 1,5 mia. kr. Rapportens hovedforslag tager udgangspunkt i en 420 meter lang cutandcover-tunnel. Dertil skal lægges nedkørselsramper, hvilket giver en endelig længde på lidt over 700 meter. Holder Rambølls beregninger stik, vil ombygningen i sidste ende kun koste kommunerne omkring en halv milliard, da resten kan finansieres eller tjenes ind gennem renoveringspuljen, grundskylden og salg af byggeretter. Københavns Kommune har dog identificeret flere punkter i rapporten, hvor de mener, at der er overset eller undervurderet omkostninger. Derfor har Frederiksberg og Københavns Kommuner afsat penge til at få både den tekniske og økonomiske side af projektet undersøgt endnu dybere. Illustration: Rambøll
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dagens rigtig gode nyhed. Der mangler lige en tilføjelse til økonomien ifølge Politiken:

»En snarlig totalrenovering af betonanlægget – i forbindelse med at vejen fylder 50 år – ville have kostet staten 125 millioner kroner i 2015-priser. Og yderligere beregninger har vist, at medregnes vedligeholdelsesudgifterne i de yderligere godt 50 år, som er Bispeengbuens estimerede levetid, kan det sparede beløb blive 225 millioner kroner.«

Nu er det jo heller ikke gratis at nedrive broen, så måske ville det være rimeligt, at staten afleverede grunden ryddet.

Og så kan man spørge, hvorfor tunnelen absolut skal udføres 6-sporet, når fx Nordhavnsvejen er 4-sporet og den planlagte Havnetunnel også dimensioneres med 4 spor.

  • 5
  • 16

Virker helt forkert at bruge et så absurd stort beløb, på noget der kun gavner nogle ganske få - nemlig dem der bor lige op af bispebuen nu. Infrastrukturen kommer såvidt jeg kan se ikke til at glide bedre af det projekt.

I stedet burde man tunnellægge H.C.Andersens Boulevard. Dette projekt er så logisk, at det ikke behøver egentlig argumentation. Gavner alle - bilister, busser der får mere plads foroven, cyklister, og ikke mindst fodgængere, der i dag vader over i 100-vis ved hvert eneste lyssift, mellem Tivoli, de irske pubber og Rådhuspladsen.

  • 6
  • 3

Det kræver vel at de to kommuner København og Frederiksberg bliver enige om hvordan tunnelen skal udformes (kapacitet). Af de interviews der har været, synes det ikke som om det er tilfældet.

  • 4
  • 0

Projektet giver området nogle tiltrængte grønne områder, så hvorfor skal der bygges højhuse midt i området? Var det ikke bdre med et aflangt parkområde, midt i byen?
Åndehuller er der efterhånden få af i København.

  • 1
  • 1

Spørgsmålet om det er realistiske tal for grundsalg, eller om det bare er nogle tal givet for at 'pumpe' økonomien. Det skulle ikke undre hvis der bindes penge i 'salget'.
Så forsvinder økonomien, og skatteyderne må igen bøde for overvurderinger.
Budgettet skal nøje granskes.

  • 0
  • 0

Projektet giver området nogle tiltrængte grønne områder, så hvorfor skal der bygges højhuse midt i området? Var det ikke bdre med et aflangt parkområde, midt i byen?

Fordi boligmanglen i København er enorm. Som nuværende boligsøgende, som tidligere har skullet søge bolig i Tokyo midtby, er situationen herhjemme lige nu fuldstændig absurd for unge par. Især to-værelses lejeboliger er nærmest umulige at få fingrene i for under 10k om måneden.

Så vidt jeg kan se på tegningen bliver der da noget grønt område. Hvor meget der er nok er selvfølgelig en smagssag, men jeg synes ærligt talt at København ser meget pæn ud.

  • 7
  • 2

Ulrik: Tak for skitsen! - Det viste forslag lægger tunnelen direkte under Bispeengsbuen.
Jeg havde gættet på, at man ville rykke tunnelen lidt mod syd, så den blev rettet ud og blev en mere "lige" (+lidt kortere og vel billigere?) tunnel???
Men det er vel et foreløbigt forslag? - Eller har man "tyvstartet" og allerede valgt en løsning?
Et kæmpe problem er vel, at trafikken skal opretholdes, mens arbejdet står på!

  • 1
  • 2

Tak for logisk begrundelse for "det krumme forløb"! - Jeg tænkte lidt på Metroens forløb, hvor man jo lægger den så dybt, at man sagtens kan gå under bebyggelsen!

  • 1
  • 0

Og så kan man spørge, hvorfor tunnelen absolut skal udføres 6-sporet, når fx Nordhavnsvejen er 4-sporet og den planlagte Havnetunnel også dimensioneres med 4 spor.

Fordi man tænkte fremsynet i 1970`erne, i dag bygger man underdementioneret fra start af (Motorring 3, metroen, togstationen i Kastrup etc.).

.......og fordi Havnetunnelen desværre bliver en betalingsvej, så rigtig mange bilister fortsat vil køre gennem city - det er heller ikke fremsynet.

  • 3
  • 3

... men har kun lidt med virkeligheden at gøre. Den smukt svingende Ladegårdså i de grønne omgivelser er en fiktion. Med den vandængde de løber i vore dage bør den nok omdøbes til "Ladegårdsgrøften".
Det bliver et myggeparadis.

  • 0
  • 1

Grunden til at man vil bygge er at salget af arealet som byggegrund er meget værdifuldt - og sandsynligvis mere end betaler hele projektet

Det er nok usandsynligt at byggerettighederne kan finansiere hele projektet. By- og Havn solgte byggegrunde for i alt 1,3 milliarder (det største salg i deres historie). Men der er også tale om store byggefelter i Nordhavn, Sydhavn osv.

Jeg ved ikke så meget om priser på byggegrunde, men grundværdien for en mellemstor lejlighed ligger vel på 3-400,000 i København.

  • 0
  • 1

Jeg tænkte lidt på Metroens forløb, hvor man jo lægger den så dybt, at man sagtens kan gå under bebyggelsen!

I sig selv vel ret logisk at bygge en tunnel under bebyggelsen. Men metroens dybde er også bestemt af hvor dybt kalken ligger, og at man ønsker at køre ned ad bakke efter en station, og opad bakke lige før en station.

Bispeengbuen er trafikalt helt det modsatte. Man starter med at køre opad bakke fra lyskrydset og når broen begynder at pege nedad er det så småt tid at bremse for det næste lyskryds.

  • 1
  • 0