Startproblemer: Elfærge-fest udskudt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Startproblemer: Elfærge-fest udskudt

Tekniske problemer med opladningssystemet får nu rederiet HH Ferries Group til at udskyde indsættelsen af færgen Tycho Brahe på overfarten mellem Helsingør og Helsingborg.

Færgen skulle ellers være sat i drift i dag med deltagelse af energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, som skulle have startet opladningsrobotten før turen over Øresund.

Illustration: MI Grafik

I stedet skriver rederiet i en pressemeddelelse, at:

“Installationerne til færgernes meget komplekse opladningssystemer er ikke fuldt funktionsdygtige, og vi har derfor besluttet at udskyde indsættelsen, indtil de tekniske forhold er i orden og de nødvendige certificeringer er opnået.”

Læs også: Siemens-analyse: Syv af ti danske små-færger kan sejle på el

HH Ferries fastholder dog ambitionen om at idriftsætte verdens største elfærge i løbet af sommersæsonen. Senere vil Tycho Brahes søsterskib Aurora også blive ombygget til eldrift og indsat på ruten.

Færgeprojektet har været flere år undervejs, men i år har færgen været på værft i Malmø for at få installeret cirka 40 ton batterier fra norske PBES i Trondheim.

Robot tager opladningskabler

Det er ABB der har stået for hele det elektriske system inklusive robotten, som skal koble opladningen til og fra, når færgen er i havn. ABB skriver i en pressemeddelelse at:

‘Under test i indkøringen har vi under visse omstændigheder erfaret en teknisk udfordring i proceduren ved opladning… Vi arbejder tæt sammen med HH Ferries for at sikre, at fartøjet kan blive klar så hurtigt som muligt.’

Udfordringen er, at batterierne skal oplades med 1.200 kWh i løbet af de 5,5 minutter der er til rådighed i Helsingør og 9 minutter i Helsingborg når færger er i havn. Derfor skal det hele foregå fuldautomatisk.

Læs også: Vandkølede batterier sikrer lynladning af elfærger på Øresund

Kort før skibet er i havn, får robotten besked og i det øjeblik Tycho Brahe er fortøjet, så tilsluttes strømmen. Robotten orienterer sig ved hjælp an en 3D-laserscanner, og kablerne holdes fast i stikket på skibet via en magnetisk kobling. Hvis man ved et uheld skulle komme til at lægge fra land, uden at kablet var koblet fra, så vil det automatisk slippe når skibet trækker i kablerne.

ABB oplyser ikke hvor i processen de tekniske udfordringer er opstået.

Teknikken kan ses i animationen herunder:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da jeg for ca 13-14 år siden arbejde på Tycho Brahe. Der husker jeg tydeligt at når vinden kom fra nord vest, sådan ca. Så kunne man godt risikere at maden og tallerknerne var væltet på gulvet til middagsmaden. Så jeg er lidt nysgerrig efter om nogen ved hvad resten af udstyret til eldriften vejer? Samt hvad det betyder at der kommer mindst 40 ton øverst på færgen? De 40 ton er jo kun batterier. Regner med at transformatore, convertere og køleanlæg også vejer en del - men hvor meget?

Og hvis batteridriften er rimelig stabil, burde 4 dieselmotore heller ikke være nødvendigt? Husker da ofte at kun 2 var i drift, 1 til backup og 1, som var under reperation eller vedligehold. Men jeg gætter på at man ikke helt stoler på batteridriften endnu.

  • 3
  • 1

1200kWh på 6 minutter giver 1,2MW. Så må man selv vurdere hvilken spænding der behøves.
Hvis man omregner til huses forbrug af effekt (middel), så svarer det til 2000 til 3000 husstande.
Gad vide om de ikke oplever nogle spændingsdyk i Helsingør, når færgen lægger til.

  • 1
  • 2

1200kWh på 6 minutter giver 1,2MW

Hvad gør det? 1200 kWh er 1,2 MWh, så på 6 minutter giver det minimum 12 MW.

På 10 kV vil det svare til 650-700 A og det kan da godt give blink i lyset, hvis ikke nettet er dimensioneret for det... Jeg kan forestille mig at en sådan belastning har sin egen 60/10 eller 60/20 kV transformer for man risikerer da at trinkobleren kommer til at stå og køre op og ned...

  • 4
  • 0

Og hvis batteridriften er rimelig stabil, burde 4 dieselmotore heller ikke være nødvendigt?

Ja de der dårlige tommelfingre skal man åbenbart ignorere ;o)
Ifølge wikipedia, så bliver der netop fjernet 2 dieselmotorer :
https://en.wikipedia.org/wiki/MF_Tycho_Brahe

Men wiki skriver så meget. Bla. følgende:
"M/F Tycho Brahe can carry 1250 passengers, 260 trucks, 240 cars and 9 passenger train coaches at one time. The ship has three railtracks with the total length of 266 meters."

Og når en typisk lastbil kræver 18m og en typisk bil 6m:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lane_meter
Så bliver det sgu noget af en færge:
(260*18) + (240 * 6) + 266m togvogne = 6386m.

Her vejer batterierne 80 ton:
https://ing.dk/artikel/vandkolede-batterie...

Jeg medgiver at når lasteevnen er 11.000 ton, så lyder 40 eller 80 ton ikke af meget.

Hvem der har ret er jeg sådan set ligeglad med. Jeg spørge af ganske almindelig nysgerrighed.

  • 1
  • 0

Jeg ved at der er blevet trukket to linier ned til Helsingør havn, men jeg kan ikke huske om det var 10 kV eller 50 kV der blev trukket. Med den påkrævede effekt lyder 50 kV umiddelbart mest sandsynligt.

  • 1
  • 0

I øvrigt må 10kV og 12MW svare til 1200A, som så kan deles på 3 faser, med fornøjelsen af at regne det som trekant eller stjerne belastning.
P.S. Når man taler om 10kV, er det så ikke relativt til neutral?


10 kV er fase-fase spændingen (også kaldet netspændingen) (der er normalt ikke ført en nul med rundt i 10 kV nettet) fase-nul spændingen (også kaldet fasespænding) er U_net = KVROD(3) * U_fase

P = U * I * Cos(fi), men det er underforstået at der er tale om enten fasespænding og fasestrøm, eller netspænding og netstrøm... Det er fasestrømmen vi er interesseret i, men netspændingen vi kender... Derfor bliver formlen:

P = U_net * I_fase * cos(fi) *3 (da der er tre faser og der overføres samme effekt i alle faser) / KVROD(3)

3 / KVROD(3) = KVROD(3)

Derfor ender formlen med at blive: P = U_net * I_fase * cos(fi) * KVROD(3)

Hvis vi sætter cos(fi) = 1 bliver I_fase = P / (U_net * KVROD(3)) = 12 MW / (10 kV * 1,73) = 694 A

  • 1
  • 0