Starter næste år: SAS vil flyve langdistance med narrow-body-fly
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Starter næste år: SAS vil flyve langdistance med narrow-body-fly

PLUS.
SAS har sendt et par tegninger ud af hvordan de forestiller sig de kommende A321LR - dette er en af dem. Illustration: SAS

I 2019 indsættes første Airbus A321LR, som kan flytte 157 passagerer op til 6.700 kilometer. Det er nok til at nå til Alaska, Congo, Oman, Nepal og Mongoliet.

Mange har prøvet at flyve til Dubai, Egypten eller De Kanariske Øer i et af Boeings eller Airbus' mellemdistancefly. Det er såkaldt narrow-body single-aisle-fly med en rækkevidde på 4-5.000 kilometer. Og mod slutningen af sådan en tur i et 3-4 meter bredt metalrør med seks sæder fra venstre til højre

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

er de fleste nok glade for, at de er ved at være i mål. Men fra næste år slutter turen ikke nødvendigvis efter fire-fem timer, hvis man flyver med SAS. For i september 2020 får flyselskabet leveret sin første A321LR – en videreudviklet udgave af mellemdistanceflyet Airbus 321, som blev lanceret i 1989. Og mens den 'almindelige' udgave, som SAS har otte eksemplarer af, kan flytte 200 men...