Start-ups presser på for at sætte el til Tysklands biler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Start-ups presser på for at sætte el til Tysklands biler

e.Go er en af de start-ups, som forsøger at skubbe markedet for billigere elbiler i gang. Illustration: e.GO Mobile AG

Det går sløvt med udviklingen af elbiler i Tyskland. Landet skulle have én million elbiler på vejene i 2020, men det sker ifølge en rapport fra den tyske regering nok først i 2022. På samme måde ser det ud til, at Tyskland ikke når deres 2020-mål om at reducere drivhusgasudledninger med 40 pct. i forhold til 1990.

Men en række små spillere på markedet for billige elbiler skubber stædigt på for omstillingen til bæredygtig transport. Flere universiteter og start-ups beretter, at de startede deres virksomhed for at få markedet for billigere elbiler til at rykke sig, og nu ser det ud til at begynde at virke.

Det skriver Politico.eu.

e.Go og Sono Motors er to af de start-ups. De skal begge til at sætte deres elbiler i produktion. En anden er elbilen Visio.M, som Markus Lienkamp, professor på Technische Universität München, var med til at producere på sit fakultet i 2014. Elbilen nåede dog aldrig i masseproduktion, men Markus Lienkamp mener, at projektet var med til at presse de tyske bilgiganter som Volkswagen, BMW og Daimler i gang.

»Efter det havde bilproducenterne ikke flere undskyldninger. Hvis selv et universitet kan bygge en billig elbil, kan de ikke sige, at det er svært,« siger Markus Lienkamp til Politico.eu og tilføjer:

»Det er universiteternes og start-up-virksomhedernes rolle. At irritere bilindustrien i lang nok tid til, at de ændrer deres skikke.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

e.Go Life ligner meget VW e-UP, altså bortset fra at man kommer til at mangle bagsædet, i den store batteri udgave kan de også køre cirka lige langt. Pris forskellen er cirka 3500€ til e.gos fordel.

Sono Sion, kan køre længere på en opladning. Den kan trække en trailer og er beklædt med solceller. Størrelsen er lidt svær at vurdere, men ser ud til at kunne ligge mellem Up og Polo, den er ikke mindre end uppen. Den er til gengæld 2000€ dyrere end den billigste UP.

Sion ville være mit valg, solcellerne har sikkert ingen eller ringe udbytte, men de ser da meget godt ud! Der er bare det problem at den billigste UP koster 13000 € mindre end den billigste e-up.

Så hvis man tænker økonomi (det er vi mange der er nød til) så kan vi sætte Euroen til 7,54kr/€ Benzinen til 12kr/l og med mit kendskab fra en citigo så skulle man nok kunne holde 20 km/l hvis man køre ordentligt.

((13000€*7,54kr/€) / 12kr/l) * 20 km/l = 163000 km kørt før break even.

Bemærk jeg har baseret mig på de tyske bilpriser, sat udgifter til dæk og service til at være det samme for en el og en Benziner, men samtidigt antaget prisen på el til 0 kr.

Hvis man kikke på VW.dk og nupper priserne på up og e-up der så giver det kun 133000 km til break even. under de samme forudsætninger.

Jeg vil gerne være grøn, men har jeg råd?

  • 10
  • 0

Intetesant udredning, som sikkert passer.

Gad vide hvad de tyske fabrikker gør når de andre store spillere begynder at sprøjte nye modeller på markedet. Personligt glæder jeg mig til at se den nye Pegoute 208 som, kommer til efteråret

  • 11
  • 0

Ja, det handler om at tage et valg som måske koster lidt mere.
Men så alligevel ikke: Vi har solceller på taget, batteribank i bryggers og en elbil i carporten.
Anlægget laver allerede 4-5 gange bilens forbrug om dagen her i februar.
Den bil kommer nok aldrig forbi en ladestander, og vil nok altid køre på gratis strøm.

Ja, solcellere har selvfølgelig kostet kr. 90.000,- men de penge kommer hjem når jeg sælger huset - værdien af huset er jo steget.
Alt tyder på at elbilen er væsentlig billigere i drift - det eneste der skal skiftes er dæk og bremser - og de holder længe hvis man kører pænt.

Ja, elbilen har kostet måske kr. 50.000,- eller mere i forhold til tilsvarende benzin bil - men her tror jeg der er mange der sammenligner æbler og pære:

Påstand: Prisen for en elbil skal sammenlignes med en tilsvarende bil ved samme CO2 udledning!

Vi har givet ca. kr. 250.000,- for en nyere brugt Ioniq Electric med stort set alt i udstyr og med 0 kg CO2 pr. km.
Der må I gerne hjælpe mig lidt: Hvilken brændstofbil er det lige jeg kan sammenligne Ioniq'en med på det allervigtigeste punkt: Udledning???

Ja, jeg savner anhængertrækket - og kigger faktisk derfor på Sono Sion, solcellebilen som lader sig selv mens man er på arbejde og må trække 750 kg trailer...

Jeg tror bare nogle gange man må træffe beslutninger som ikke opfylder ALLE krav - men bare nogle af dem - mit krav er at reducere udledning.

  • 24
  • 2

https://ev-database.org/

Måske denne er lidt bedre til danske forhold: http://www.elbilguiden.dk/

Om end jeg ikke forstår at når jeg efterspørger en lille bil med 2 sæder der ikke er hurtig, til at pendle næsten 400 km i hver uge, så foreslår den følgende i prioriteret rækkefølge:

Renault ZOE
Hyundai IONIQ
Kia Soul EV
Nissan Leaf 2018
Volkswagen e-Golf
BMW i3 2018
Volkswagen e-Up!
Tesla Model S
Tesla Model X

Det fremgår ikke hvordan man kommer til den rækkefølge.
Jeg køre i dag turen i en citigo, der er familiens bil nummer 2.

  • 3
  • 0

e-Go'en er der faktisk perspektiv i. Den kunne netop være bil nummer to til den daglige pendling, og det vil sikkert være her at det større gennembrud kommer for elbiler.
At der kun er plads til to gør den langt mere tilgængelig for mange , og hvem behøver mere til pendling?
Og meget vigtigt - designet er ikke helt tosset, selvom det er nogo at have større højde end sporvidde. Måske en variant som cabriolet, eller en "Scirocco" - udgave, om den så blev en halv arm længere. Men rø . . . er go' :-)

  • 5
  • 1

Alt tyder på at elbilen er væsentlig billigere i drift - det eneste der skal skiftes er dæk og bremser - og de holder længe hvis man kører pænt.

Ja, elbilen har kostet måske kr. 50.000,- eller mere i forhold til tilsvarende benzin bil - men her tror jeg der er mange der sammenligner æbler og pære:

Jeg har fuld forståelse for at de ikke matcher på udledning. Men glemmer vi ikke at batteriet slides? jeg kan læse mig til at der er nogen der tilbyder 160000km eller 8 år på batteri, så med mit behov skal jeg skiftebil hver 6 år, med mindre batteriet er billigt....

Dertil kommer at du ikke kan tage din reducerede CO2 udledning med i banken. Så hvis du ikke har 100.000 til at opgardere din microbil til den billigste el bil på markedet. Og 90.000 til solceller og batterier (hvis du da bor et sted det kan monteres) så har det altså en pris at køre i bilen. Der må også være slid dele i en elbil om end det må være færre. De kan så være hårdere belastet hvis en elbil er tungere (det ved jeg ikke om den er).

Men jeg syntes at det et en spændende snak og jeg glæder mig til at se prisen på en el-citigo når den kommer om et år.

  • 4
  • 3

Jeg tror det skyldes at guiden kun kigger på biler tilgængelige på det danske marked lige nu.
Jeg har kørt Zoe - super pendler bil!
Pas på: Kraftige acceleration slider fordækkene 8-kantede...
Du kan lægge bagsæderne ned - så er 2 sæder og stort bagagerum...

  • 3
  • 0

Hvad er det præcis du sammenligner?

At sammenligne den billigste og mest skrabede Up, med den mest veludstyrede er ikke fair. Hvis din eneste prioritet er at komme så billigt som muligt fra A-B så er der ingen vej uden om små brugte benzinbiler.
Men hvis komfort også betyder noget, så er prisforskellen mellem benzin og el ikke så stor, da eludgaven pr defintion har automatgear, og ofte er rigtig veludstyret.

Dit regnestykke mangler at tage højde for lavere service omkostninger, og ejerafgift.

Jeg købte for et par år siden en brugt Renault Fluence. Det er en ældre model, med en masse begrænsninger, men den var langt bedre / billigere end alternativerne.
Jeg gav 100.000 for den, og benzin biler med tilsvarende udstyr, stand, km, kostede 200.000 - 300.000 kr.
Alternativet var et købe en brugt Polo til samme pris, men med meget mindre udstyr,uden automatgear og en bil størrelse mindre.
Jeg kører 450 km om ugen, uden problemer, men kan også lade hjemme og tæt på arbejdet.
El og batterileje koster ca 55 øre /km, hvilket er det samme som for vores dieselbil med manuelt gear. Så elbilen er blevet til bil nr 1, kun udfordret når vi skal køre langt.

For moderne elbiler (ikke Fluence) skal du ikke være nervøs for batteriet. De forventes at holdet mindst hele bilens levetid.
https://ing.dk/artikel/elbilers-batterier-...

  • 10
  • 0

Men hvis komfort også betyder noget, så er prisforskellen mellem benzin og el ikke så stor, da eludgaven pr defintion har automatgear, og ofte er rigtig veludstyret.

Men hvis man nu gerne vil have elbiler ud til folket, så kunne det jo være rigtig smart at introducere nogle modeller som ikke er proppet med jukeboks (for ikke at tale om betjening via håbløse padder).

Og sammenligningen med automatgear er søgt, for det er sådan en elmotor nu engang virker - og der er ikke tale om der er proppet en automatgearkasse i, men der slet ikke er nogen.

Jeg købte for et par år siden en brugt Renault Fluence. Det er en ældre model, med en masse begrænsninger, men den var langt bedre / billigere end alternativerne.

Hvor langt kan du køre på en opladning?

Som jeg har læst, så skal man være heldig hvis den klarer 120 km på en vinterdag - hvilket for mit tilfælde ville betyde at jeg ikke engang kunne køre fra Nordsjælland til lufthavnen og retur.

Det gør den imo ikke 100KKr værd, så ville jeg hellere købe en brugt Up/Mii for 30-40K, slet ikke når el og batterileje koster ca 55 øre /km, sammenlignet med ca. 45 øre/km for benzin.

  • 3
  • 5

Jeg har fuld forståelse for at de ikke matcher på udledning. Men glemmer vi ikke at batteriet slides? jeg kan læse mig til at der er nogen der tilbyder 160000km eller 8 år på batteri, så med mit behov skal jeg skiftebil hver 6 år, med mindre batteriet er billigt....


"Jeg har fuld forståelse for, at nogle foretrækker biler med forbrændingsmotor. Men glemmer vi ikke, at disse biler slides? Mange producenter af biler med forbrændingsmotor giver kun 2 års garanti. Så med mit behov skal jeg skifte bil hvert 2. år."

Garantiperiode er ikke det samme som levetid.

  • 10
  • 0

Dit regnestykke mangler at tage højde for lavere service omkostninger, og ejerafgift.

Det er korrekt. Det kikker kun på indkøb og benzin prisen. Så jeg fandt denne artikel: https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hverdage...

Jeg vil super gerne kunne sammenligne direkte men det er jo ikke muligt som flere gør opmærksom på (grundet udstyr, blandt andet) men hvis elbilen ikke er en god investering som pendler bil, fordi de har alt muligt udstyr som ikke er i en standard benziner.... Så syntes jeg at vi skal starte der. Så er der nogen der kan regne TCO på en el og en benzin Up billigste af begge modeller. Service ved forhandler. Og ikke egen produceret el. 25.000km kørte km per år. Vi antager at alle sliddele holder i den 4 års periode. (Sliddele er normalt ikke omfattet af garantien)

  • 3
  • 0

Jeg vil vove den påstand at en CitiGo/VW Up har i benzinudgaven en rækkevidde på 40x22 km og i Dieseludgaven 40x28 km - det er i begge tilfælde længere end en stor el bil.
Min gamle SAAB 900i kører 65x14 km... det er også bedre end el bilerne.
El bil producenter skal virkeligt tage sig sammen for jeg (og mange andre bilejere) vil meget gerne have samme frihed hvis vi skal over i en el bil.
Vi er faktisk ret ligeglade med miljøet hvis vi skal indregne et hotelophold hver gang vi kører langt - for det kan let koste mere end besparelsen ved at køre på el, det koster trods alt kun 600 kr at fylde tanken på SAAB’en og det får man ikke meget hotel for.

  • 5
  • 6

Vi er faktisk ret ligeglade med miljøet hvis vi skal indregne et hotelophold hver gang vi kører langt - for det kan let koste mere end besparelsen ved at køre på el, det koster trods alt kun 600 kr at fylde tanken på SAAB’en og det får man ikke meget hotel for.


Ja, sådan er det jo. Vi kan ikke regne med, at den enkelte bruger vælger bil eller kørselsmønster ud fra hensynet minimering af klimapåvirkning eller hensynet til mere lokal partikelforurening.
Og derfor kommer vi næppe udenom en markant stigning i afgiften på fossile kulbrinter. Så høj, at du kan få både hotelværelse og morgenmad for mindre end det koster at fylde SAAB'en op.

  • 4
  • 2

Jeg vil vove den påstand at en CitiGo/VW Up har i benzinudgaven en rækkevidde på 40x22 km og i Dieseludgaven 40x28 km - det er i begge tilfælde længere end en stor el bil.

Mig bekendt findes modellen ikke i en Diesel, fordi de små diesel motorere ikke kan konkurrere med Benzinerne.

Men lige I mit tilfælde er det ikke rækkevidden der er problemet, jeg bruger den som Pendler bil og 160km er rigeligt. Men en 100% prisstigning på indkøbs prisen samt sammenligninge udgifter på service og dæk gør at jeg skal være i det meget miljøbeviste hjørne for at det går den vej. Det kommer såmænd nok, men lige nu kan min 4 år gamle citigo fint køre 1 til 4 år mere og så må vi se hvad fremtiden byder af små pendler biler.

  • 3
  • 0

Vi er super glade for vores e-up!, men den bruges også udelukkende som bil nr 2. Vi bor på landet, har heste osv., så jeg kunne ikke undvære min dieselbil med træk til 1800 kg. Her kommer elbilerne foreløbigt til kort :(
Men økonomien i en elbil er nu bestemt fin, selvom den koster lidt ekstra i indkøb - især hvis man lader hjemme, har elvarme (varmepumpe) og dermed betaler lav elafgift. Køreglæden er også høj, og den har jo som flere nævner udstyr på linje med topmodellen i benzin udgaven.

  • 5
  • 0

Ja, sådan er det jo. Vi kan ikke regne med, at den enkelte bruger vælger bil eller kørselsmønster ud fra hensynet minimering af klimapåvirkning eller hensynet til mere lokal partikelforurening.
Og derfor kommer vi næppe udenom en markant stigning i afgiften på fossile kulbrinter. Så høj, at du kan få både hotelværelse og morgenmad for mindre end det koster at fylde SAAB'en op.

Vi kunne evt. også vende det om og sige at hotelophold i DK er for dyre...

  • 2
  • 0

Vores Ioniq har en garanti på batteriet på 80% kapacitet efter 8 år - og det kan Hyundai overholder uden problemer: Bilen er skrevet ind til at have 28kWh (ca. 200 km), men batteriet er i virkeligheden på ca. 33 kWh (ca. 250 km).
Man kunne jo få den tanke at det er der andre producenter der også gør.
Derudover findes der flere firmaer som øko-tuner el biler til at have længere rækkevide (garantien bortfalder) - det kan jo være at de har skrevet noget software som udnytter den ekstra kapacitet.
Jeg har hørt et Tesla blandt andet har en løsning hvor hver enkelt celle har en form for sikring som kan koble cellen fra hvis den er defekt, så man ikke behøver skifte eller skille tingene ad.
Det er super godt se flere ukendte/mindre firmaer bygge elbiler fordi de er træt af at vente på de 'store' - det er helt sikkert med til at presse udviklingen.
Hvis nu bare den Sion var lidt kønnere - så er det da en fin pendlerbil.

  • 4
  • 0

Et batteri koster ca 28.000 kr
Eller det er hvad denne nordmand gav
https://elbilforum.no/index.php?topic=40308.0
Bemærk han havde brug for at pendle længere end bilen kunne fra ny.

Problemet er at baterierne meget sjællent går i stykker. Man kunne også gå ud fra prisforskellen mellem H Kona med 39 og 63 kWh batteri og få en pris pr kWh. Med stadigt faldende bartteri pris er det måske prisen om 8 eller 12 år du skal prøve at estimere.

I Norge har de mere erfaring med elbiler. Problemet er alt andet end el- delen
https://www.tu.no/artikler/dette-bor-du-sj...

  • 3
  • 0

Og sammenligningen med automatgear er søgt, for det er sådan en elmotor nu engang virker - og der er ikke tale om der er proppet en automatgearkasse i, men der slet ikke er nogen.

Det er netop pointen. Hvis man vil have en bil hvor man ikke selv skal skifte gear, skal man enten købe en uden, eller betale ekstra for en der selv kan gør det.

Jeg kan ikke køre særlig langt på en opladning, og jeg kan ikke hurtiglade. Det er nogle af begrænsningerne ved at køre i en gammel elbil. På en kold vinterdag ned til 80-90 km. Det er ikke noget problem for mig, da jeg kører 2x45 km, og kan lade både ude og hjemme.

Jeg er imponeret hvis du kan holde en Mii kørende til 45 øre /km. Det svarer til 26 km/l hved 12 kr /l. Gennemsnittet i følge spritmonitor.de er under 20 km/l.
Jeg kører 2/3 af mine km på motorvej, og sidst jeg lånte en Picanto kørte den også under 20 km/l på den strækning.
Igen hvis det kun er pris der er vigtig, så kommer man ikke uden om en lille brugt benizinbil, men jeg betaler gerne 10 øre ektra /km for automatgear og en større og mere komfortabel bil.
En Fluence som min koster i dag ca 50-60.000.

  • 1
  • 0

Det er netop pointen. Hvis man vil have en bil hvor man ikke selv skal skifte gear, skal man enten købe en uden, eller betale ekstra for en der selv kan gør det.

Det er lige præcis det der IKKE er pointen - for jeg efterlyser en bil til en rimelig pris, men du plæderer for at man så får automatgear.

Jamen hvad hvis jeg som udgangspunkt overhovedet ikke er interesseret i automatgear?

Derfor ville jeg heller aldrig drømme om at skulle betale ekstra for det - at en elbil så tilfældigvis fungerer på den måde, fordi der helt er sparet gearkasse væk er så tindrende irrelevant, når diskussionen går på at kunne få en bil til en folkepris.

På en kold vinterdag ned til 80-90 km. Det er ikke noget problem for mig, da jeg kører 2x45 km, og kan lade både ude og hjemme.

Jeg kører ikke ret meget, men når jeg gør det, så er det som regel længere, hvilket mao vil gøre Fluencen totalt værdiløs for mit vedkommende - men med dit mønster er det da sikkert en fin løsning.

Og det er det der er humlen i hele diskussionen, nemlig at for nogen er en elbil ikke en realistisk option for nærværende, men det er ikke ensbetydende med at man ikke vil have en elbil, når de engang kan honorere ens krav - og i det spil mener jeg at nogen selvfede elbilsejere har lidt for travlt med at pudse gloerien, i stedet for at acceptere at ikke alle kan bruge en elbil (for tiden).

Det svarer til 26 km/l hved 12 kr /l.

Ja og hvad har benzinen i gennemsnit ligget på de sidste par år - under 10,50!
Så lidt fusket bare lige at lægge 15% på regnestykket på den måde - og dem jeg kender holder typisk 22-24 km/l.

I parantes bemærket, så havde jeg engang en Toyota Carina der havde kørt næsten 300KKm - den var i stand til at køre 16 km/l ved daglige ture, og 18 km/l på langtur.
I lyset af at en 20 år gammel stor bil kunne præstere det, så er udviklingen generelt fsva. småbiler meget skuffende.

  • 5
  • 4

Pointen med mit oprindelige indlæg var at gøre opmærksom på at en stor og veludstyret elbil ikke er meget dyrere end en lille skrabet benzinbil. Og som jeg har skrevet i hvert svar: Hvis kun prisen er vigtig, så skal man købe en lille benzinbil.

De 12 kr/l kommer fra første indlæg som jeg svarede på. Jeg har ikke holdt øje med benzinpriserne de sidste par år.

Det hører dog med til historien at FDM's seneste bilbudget viser at en elbil til 300.000 kr koster det samme pr km som en fossilbil til 200.000.

En Fluence passer bestemt ikke til alles behov, men jeg er glad for at den passer til mit.
Skærer man helt ind til benet kan man købe en Fluence uden batterileje, eller en i-MiEV /iOn /c-Zero til 50k, og køre for under 28 øre /km.

  • 1
  • 0

Må have overset noget, for jeg kan ikke finde din henvisning til Poloer i dine links.
Kan du hjælpe?

Selvfølgelig. I sidens højre side (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sono_Motor...):
Body and chassis
Class Electric car (B)

B er VW Polo og Skoda Fabia blandt andre. https://en.wikipedia.org/wiki/B-segment

Længde
Polo: 4053mm
Sion: 4110mm
Fabia: 3992mm (4257mm fabia combi)

Bredde
Polo: 1780mm
Sion: 1790mm
Fabia: 1730mm (1732mm)

Højde
Polo: 1448 mm
Sion: 1680mm
Fabia: 1467mm (1488mm)

Sion er højere (et A4 ark på den korte led), men ellers er de meget ens i størrelse.

  • 1
  • 0

Tjah . .

Det må jeg give dig ret i. Men generelt er der meget lidt forskel på størrelserne mellem klasserne.

De er vist heller ikke så skarpt defineret (på Wikipedia):
The European segments are not based on size or weight criteria. In practice, B-segment cars have been described as having a length of approximately 4 metres (13 ft).

The European segments are not based on size or weight criteria. In practice, C-segment cars have been described as having a length of approximately 4.5 metres (15 ft)

Men da bilerne gerne vokser lidt med hver model så kan det være man skal opdatere klasserne... ;-)

  • 0
  • 0

Men da bilerne gerne vokser lidt med hver model så kan det være man skal opdatere klasserne... ;-)

Tjae, hvis man prøver først at sætte sig ind i en Polo af første generation, og dernæst ind i en Up, så har man fornemmelsen af at sætte sig ind en bil der er mindst en klasse større.

Og så er det jeg gerne endnu engang vil bringe min kæphest på banen:

Lav en lille elbil (en elektrisk Fiat 127) uden alt muligt tingel-tangel, gerne med en motor i hvert hjul, og uden den sygelige trang til der skal være en opulent stor motor i.
60Hk burde være rigeligt (4 x 15Hk), især når man har elmotorens moment.
Servostyring kan også undværes, og så bør man fokusere på modularitet, således at der bruges færrest mulige forskellige dele (1) etc, etc.
Og simplificer pladedele, evt gennemfarvet plastik som er boltet på.

(1) Mekanismen til rudetrækket i en Polo er forskelligt fra venstre til højre side, men hvis VW bare havde tænkt sig en lille bitte smule om, så kunne det have været universelt, udelukkende ved at lave en ekstra slids i en plastikdel - nu skal der lagerføres to forskellige sæt, selv om forskellen er marginal.

  • 2
  • 0