Starship flyver: Se rumskibet “hoppe” 150 meter og lande blidt

“Mars is looking real.” “Progress is accelerating.”

Sådan lød de glædesfyldte tweet fra SpaceX-chef Elon Musk efter en succesfuld jomfrutur for rumskibet Starship SN5 torsdag.

Starship løftede sig 150 meter ved hjælp af én Raptor-motor, der ved fuld kraft - ifølge SpaceX - kan levere en trykkraft på knap 2000 kN og dermed er verdens kraftigste methan-drevne raketmotor nogensinde.

Under torsdagens flyvning fløj Starship i 45 sekunder og landede stille og roligt igen...og så kunne de SpaceX-ansatte endelig få armene i vejret. Chefen Elon valgte ligefrem at give alle en fridag, som han i bedste SpaceX-stil navngav: “Crew Mission Holiday”. Der var nemlig ekstra grund til jubel hos SpaceX, der samme uge landede de første astronauter i den nye Dragon-kapsel, og ugen bød også på en opsendelse af nye Starlink-satellitter, der bringer det samlede antal i kredsløb op på 600.

Læs også: Gense øjeblikket: SpaceX’ første bemandede rumkapsel er tilbage på Jorden

Og sådan kan humøret hurtigt skifte i raketbranchen. For tilbage i marts var stemningen helt anderledes hos SpaceX.

Elon Musk: Giv mig sorteper

På raketfabrikken i Boca Chica kunne medarbejderne se ud på bøjede og brændte stumper af deres første udgave af Starship SN1, som var eksploderet for øjnene af dem under en tryktest. Og Elon Musk var rasende, fremgår det af et interview med arstecnica.

Chefen var rasende, fordi medarbejderne havde været bekymrede for nogle svejsninger, som nu så ud til at være hovedårsagen til eksplosionen. Men medarbejderne havde ikke informeret chefen om deres bekymring og ladet testen foregå alligevel.

SN1 var formentlig eksploderet, fordi svejsningen af den kegleformede bund (også kaldet thrust puck), som Raptor-motorerne skal sidde på, ikke var gode nok. Her findes en stribe af billeder af netop "Thrust Puck'en".

Læs også: Med Raptor-motoren skal SpaceX løfte en enorm teknisk udfordring

Med Elon Musks ord var thrust puck'en »dårligt designet, dårligt bygget, og dårligt tjekket«, og meldingen til medarbejderne var klar: Behandl Starship som jeres baby, og har I bekymringer, så sig det til mig:

»Det er ikke i orden, at de tror svejsningen ikke er god, undlader at fortælle mig det og tager den (Starship. red) ud til affyringsplatformen og sprænger den i luften...Der er masser af tilgivelse, hvis du giver mig sorteper. Men der er ingen, hvis du ikke gør,« lød det fra Elon Musk i interviewet med arstechnica.

Højere hop og flere rumskibe

Men efter ændringer af designet og adskillige tryktest holdt svejsningerne igen torsdag under den første flyvetur, denne gang med femte udgave SN5. Nu kan SpaceX arbejder videre med sin plan om at bruge Starship til både månelandinger og Mars-missioner. SpaceX har ikke annonceret en egentlig tidsplan endnu, og tidligere tidsplaner har også gang på gang vist sig ikke at holde. For eksempel lød det tilbage i september sidste år, at Starship ville gennemføre sin første flyvetur i den øvre atmosfære inden udgangen af 2019.

Efter torsdagens flyvetur, lyder det nu fra Elon Musk i et tweet:

“We’ll do several short hops to smooth out launch process, then go high altitude with body flaps,”

Over de næste måneder satser SpaceX altså på at foretage længere og højere hop, mens de skalerer op for produktionen af rumskibe og Raptor-motorer. De vilde ambitioner fra Elon Musk lyder på at producere et nyt funktionsdygtigt rumskib hver 72'ende time for på den måde at have en slags samlebåndsproduktion af rumskibe, der bringer omkostningen pr. skib ned på fem mio. dollars, svarende til 32 mio. danske kroner, skriver digitaltredns.com.

Læs også: Rumskib af stål er få måneder fra jomfrutur

Hele SpaceX´s måde at bygge raketter på er på mange måder mere en trial-and-error tilgang, hvor de hele tiden arbejder og afprøver nye design. Elon Musk har også for nogle måneder siden meldt ud, at man er i gang med at undersøge nye rustfrie stållegeringer end den nuværende 301, som SpaceX startede med at bruge, skriver space.com..

Illustration: Lasse Gorm Jensen
SpaceX har nu fløjet en skrabet udgave af Starship, men planen er at bruge Starship som firmaets nyeste arbejdshest, der både skal fragte satellitter til rummet, mennesker til Månen og Mars – og lande igen. Illustration: Elon Musk
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Så ud til at et eller andet eksploderede på jorden efter launch. Dernæst ser det ud som om det eller flere af benene blev beskadiget under landingen, da raketten ikke stod lodret efter landingen. Men eller så testen da fejlfri ud :)

  • 1
  • 0

Så vidt jeg har forstået var det forventet at den primitive "launch site" ville blive beskadiget da den ville lette lidt sidelæns.

  • 1
  • 0

Det skal blive spændende og følge afprøvningen af varme skjoldet som er meget tyndere en hvad man tidligere har kunnet lade sig gøre på grund af skiftet til rustfrit stål...det er vel også det er afgørende for om det kan lykkes af at lave et fuldt genanvendeligt system uden store omkostninger til vedligeholdelse

  • 0
  • 0

Elon har skrevet om en de ben skal laves om at der er andre ting som skal fixes: https://twitter.com/elonmusk/status/129222...

@Thomas: Tror nu ikke de har fundet en løsning på at sende 600 Starlink satelitter op på en gang. Sidste uges opsendelse var "kun" 57 stk. De havde følgeskab af et par andre satelitter. https://twitter.com/SpaceX/status/12916269...

@Jan De første billeder af deres tiles med den nye varmeskjold ser ikke for godt ud, men det er også første gang de er ude og flyve: https://forum.nasaspaceflight.com/index.ph... (Taget af Mary: https://forum.nasaspaceflight.com/index.ph...)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten