

Starship fra SpaceX, der fire gange er eksploderet i forbindelse med sin testflyvning, er nu valgt af Nasa til at lande astronauter på Månen.
Valget af SpaceX er på nogle måder en overraskelse og et kæmpe slag i hovedet på Jeff Bezos og hans firma Blue Origin, der oprindelig var favorit blandt de tre konkurrenter, der også omfattede firmaet Dynetics.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Eller måske valgt et forkert produkt.Så har jeg fået prototypen.
Det er ikke et krav, at producenterne gør deres produkter robuste. Men der findes som sagt værktøjer til det.
Efterhånden når man frem til et meget robust produkt.
Så har jeg fået prototypen.
Det er vel det samme som HALT (Highly Accelerated Life Testing) - bare i lidt større skala. Ved HALT udsætter man fx en prototype på en smartphone for stød, slag, fald og andre ubehageligheder til den går i stykker. Så har man fundet det første svage punkt, som udbedres. Herefter fortsætter mishandlingen til næste svigt, som udbedres. Efterhånden når man frem til et meget robust produkt.Ja, SpaceX har en udviklingsstrategi, der kræver mere hardware (og eksplosioner!), men det er vel ikke nødvendigvis et tegn på at de ikke ved hvad de laver? Test, fail, learn, repeat?
Spacex udviklingsstrategi er skrinlagt med eksplosioner
(Du mener nok "brolagt", Thomas)
Umiddelbart forekommer Starship mig meget høj i forhold til landingsstellets diameter. Det må kræve stabil grund under alle fødderne, som jeg håber Månen kan levere.
Vi skriver om både eksplosioner og teknologiudvikling - og det siger vel sig selv, at selvom Nasa har haft Blue Origin som hovedfavorit til en lander, så har Blue Origin ikke opsendt noget som helst i den retning, mens Elon Musk har opsendt et hav af rakettrin. Så selvfølgelig voter det i SpaceX retning, uanset om der er eksplosioner eller ej. Jeg tror også enhver, der læser ing.dk dagligt har det som fuldkommen standard-baggrunds-viden, at Spacex udviklingsstrategi er skrinlagt med eksplosioner. Det er jo name of the game. Det har vi også skrevet adskillige gange. Og at sige, vi kun skriver om eksplosioner er ikke fair, ellers begynd at læs her:https://ing.dk/artikel/analyse-super-raketterne-toerstige-metan-ligner-vinder-242502https://ing.dk/artikel/nyt-spacex-rumskib-faar-spektakulaer-flyvetur-lige-lidt-242366https://ing.dk/artikel/ny-spektakulaer-spacex-flyvning-rumskib-tester-styrefinner-luften-241094https://ing.dk/artikel/ar-flyver-de-naeste-super-raketter-242666https://ing.dk/artikel/rumskib-stal-fa-maneder-jomfrutur-229257https://ing.dk/artikel/med-raptor-motoren-skal-spacex-loefte-enorm-teknisk-udfordring-191937https://ing.dk/artikel/superkold-ilt-gik-forbindelse-med-kompositmaterialer-fik-spacex-raket-at-eksplodere-188105
Også enig. Det er som om de fleste medier, endda ING, fokuserer meget på eksplosionerne og ikke har registreret så meget andet - der mangler perspektiv.
For de nysgerrige der evt ikke kender websitet arstechnica.com, kan jeg anbefale at følge med der. Eric Berger skriver nogle glimrende artikler.
Heeelt enig.. Som jeg har forstået, var hovedmålet med SN8 til SN14 på "belly flop maneuver" og "descent". Og det lykkes jo første gang, faktisk sågodt at SpaceX droppede SN12 til SN14. Og Med SN15 er fokus på landing, hvor de uden tvivl har fået rigtig meget erfaring ;)
Liiiidt negativ vinkel på hurtig udvikling... Kunne man ikke også argumentere, at SpaceX er længere fremme i udvikling af en månelander i forhold til de andre konkurrenter? Ja, SpaceX har en udviklingsstrategi, der kræver mere hardware (og eksplosioner!), men det er vel ikke nødvendigvis et tegn på at de ikke ved hvad de laver? Test, fail, learn, repeat?