Ståpladser i hvert fjerde myldretidstog
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ståpladser i hvert fjerde myldretidstog

Det er gået fra ondt til dobbelt så slemt for pendlerne mellem København, Roskilde og Ringsted. I fjerde kvartal sidste år måtte de finde sig i ståpladser i næsten hvert fjerde myldretidstog. Det er en fordobling i forhold til andet kvartal, hvor der var ståpladser i hvert ottende tog.

Ifølge den seneste rapport om den danske togtrafik, som DSB har sendt til Transportministeriet, er de sjællandske pendlere langt hårdest plaget af overfyldte tog. Uden for Sjælland er strækningen mellem Vejle og Århus den værst ramte med ståplads i godt 14 procent af togene i myldretiden. Lige så mange tog uden for myldretiden bød på ståpladser mellem Ringsted og Slagelse.

DSB's tal til Transportministeriet nævner ikke, hvor mange passagerer der står op, kun om der i det hele taget er stående passagerer på toget.

Ifølge vicedirektør Ove Dahl Kristensen må cirka to procent af DSB's omkring 60 millioner danske togpassagerer hænge i håndtagene, fordi der ikke er siddepladser til dem. Han skønner, at cirka en tredjedel af dem rejser mellem København og Ringsted, altså cirka 400.000 rejsende.

Vinterproblemer gav trængsel i tog

Ove Dall Kristensen kan ikke love, at statistikken for de første tre måneder af i år bliver meget bedre. Derimod mener han, at forholdene er væsentligt forbedret i marts, efter at vinteren har trukket sig tilbage.

»Vinteren er forklaringen på de mange stående passagerer. Vi havde flere tog til reparation og kludder i trafikken, som gjorde, at folk samlede sig i bestemte tog,« lyder vicedirektørens forklaring.

Siden 17. januar har DSB både indsat direkte myldretidstog mellem København og Roskilde og forlænget nogle af afgangene med væsentligt flere vogne.

»Jo flere passagerer der står op, jo færre nye kunder får vi. Vi prøver at skaffe ny kapacitet, men vi er hårdt spændt for,« siger Ove Dall Kristensen.

Han henviser blandt andet til en brand, som har sat to IR4-togsæt ud af spillet.

Dobbeltdækkervogne skal retur

Fra 1. april og et år frem skal DSB endda sende 67 af de 112 lejede dobbeltdækkervogne tilbage. De sjællandske pendlere har dog ifølge Ove Dall Kristensen ikke grund til at frygte endnu flere ståpladser af den grund. Det skyldes, at der løbende vil komme flere IC3-tog på deres afgange, i takt med at IC4 er klar til at overtage intercity-trafikken.

»Vi prøver alligevel at se, om vi kan undgå at sende så mange dobbeltdækkervogne tilbage. Det er et spørgsmål, om udlejeren er med på det, og om vi kan finde pengene et eller andet sted,« siger Ove Dall Kristensen.

Han tilføjer, at efterspørgslen efter en siddeplads mellem København og de sjællandske byer er steget markant. DSB's seneste rapport melder dog ikke om flere passagerer i regional- og intercitytog i forhold til tredje kvartal. Passagertallene er ikke opdelt på enkelte strækninger.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nu findes der jo adskillige rygsække med "indbygget" klap-ud stol på markedet.

Man kan vel gå ud fra at de rejsende som vil være sikre på siddeplads har anskaffet sig sådan en og at resten ikke har noget imod risikoen for at skulle stå op i et stykke tid.

  • 0
  • 0

Personer med en medbragt klapstol, fylder mere på gulvet, en en person der står op.
Hvis alle der står i dag, vil sidde på en medbragt stol, er der ikke plads til alle.
3-4 personer pr m2 er ikke unormalt. Det er naturligvis både personen, og evt baggage.

  • 0
  • 0

Tankevækkende at DSB her 14. dage før dobbeltdækkervognene evt. skal afleveres ikke aner deres levende råd, og heller ikke om der er penge til at forlænge lejeaftalen.

Hvad nu hvis udlejeren siger nej, hvad gør DSB så? Henter de gl. blå vogne tilbage fra skrothandleren?

At sætte sin lid til at IC3’erne vil blive indfaset i samme takt, som dobbeltdækkervogne afleveres er stjernenaivt, for de forudsætter, at IC4’erne kommer i drift som forventet. Gør de det? Hvis ikke, hvad så?

Så siger udlejeren nej, så bliver det rigtigt sjovt, at være togpendler på Sjælland, og så skal vi nok høre Schmidt sige, at DSB kan ikke klare det, og nu vil han sende den sjællandske regionaltogs-trafik i udbud, så folk kan komme på arbejde. En udbudsrunde tager vel et par år at gennemføre, men pendlerne er et tålmodigt folkefærd, så de står gladelig op i toget morgen og eftermiddag og venter på bedre tider.

  • 0
  • 0

Når nu dobbeltdækker-vognene forsvinder, bliver det rigtig sjovt at have barnevogn/kørestole med i toget. Dobbeltdækker-vognene har den fordel at de er i niveau med perronerne.

Det skulle jeg hilse og sige at det er IC3-togene så absolut ikke. Hold da kæft en gang bøvleri der er at få børn og barnevogn med i IC3-togene.

Har DSB nogle planer om at ombygge nogle af IC3-togsætne så de kommer i niveau med perronerne. Eller er tanken af barnevogne/handicappede skal finde andre transportformer?

  • Bjarne
  • 0
  • 0

Jeg kan dog ikke gennemskue om s-tog til Roskilde stadig giver mening efter KBH-Ringsted er påbegyndt.

Tanken om s-tog til Roskilde indeholdt desværre ikke tilstrækkeligt med overvejelser om ændringer på det eksisterende s-togsnet - man kiggede kun udad mod Roskilde. S-togsdrift er immervæk ikke nødvendigvis lig med de togsæt der p.t. kører på s-togsnettet eller for den sags skyld dets signalsystemer end sige kørestrømme; men de fleste sætter desværre alligevel dette lighedstegn.

Et oplagt alternativ til den daværende læsning er faktisk at foretage ændringerne på strækningen Valby-Høje Tåstrup ved at 'opgradere' strækningen til at benytte samme kørestrøm og perronhøjde som fjerntogene - og så købe nogle nye togsæt, der egner sig til s-togsdrift under de pågældende fysiske forhold. En sådan transition ville være oplagt at foretage i de nærmeste år, hvor de ældste Litra SA togsæt efterhånden har udtjent halvdelen af sin levetid. Det er på nuværende tidspunkt vi har mulighed for at planlægge og ud af de etablerede blindgyder!

Vi har tidligere være inde på emnet på ing.dk:

http://ing.dk/artikel/104563-ekspert-s-tog...

http://ing.dk/artikel/104563-ekspert-s-tog...

  • 0
  • 0

Og hvor mange passagerer er det nu lige der kan være i et antal sammenkoblede IC/3 togsæt versus et max. langt dobbeltdækkertogsæt? Næppe ligesåmange. Det kan frygtes at passagerkapaciteten i myldretiden faktuelt falder. Dertil kommer så at de brede døre, med ens indbyrdes afstand i dobbeltdækkerne er som skabte til at støvsuge perronerne hurtigt, mens dørene i IC/3 er færre og med trappe. De er ganske enkelt ikke ligeså velegnede til regionaltrafik. Men hurra for at komme af med ME-lokomotiverne - sige en der har Kalundborgbanen i baghaven...

  • 0
  • 0

Jeg kan overhoved ikke finde logikken i dit forslag om at omlægge S-bane til fjernbane!? Det giver for mig at se både ringere regularitet og længere køretid samtidig med en væsentlig mindre flexibel drift end i dag (læs: mere dårlig regularitet).

Derimod mener jeg netop at S-tog til Roskilde er blevet en bedre idé af at man har besluttet København-Ringsted!
De fleste IC- og lyntog vil benytte sig af den nye bane, hvorved der langt mindre brug for overhaling mellem Høje Taastrup og Roskilde, hvor der i dag er fire spor. De fire spor kan dermed deles i to, hvor man kører S-tog på de to nordlige og fjerntog på de sydlige. Så kan S-togene betjene de mellemliggende stationer (Trekroner og Hedehusene (som så vil få 10-min-drift og god regularitet), mens fjerntogene kan springe disse over og give rejsende fra Roskilde og længere ude kortere rejsetid (og, som følge af den nye bane, plads til flere tog end i dag).

Samtidig vil denne omdannelse af de nordlige spor til S-tog-drift være en langt billigere løsning end i det gamle "S-tog til Roskilde"-projekt, som du linker til. Man behøver hverken invistere i dyre bro-krydsninger i Roskilde og Høje Taastrup, ny station i Roskilde eller nye S-tog, som kan køre på to strømsystemer!

  • 0
  • 0

Håber sandelig ikke at vi snart skal stuves ind i de gamle og ubekvemme IC3 tog. Jeg undgår bevist alle afgange hvor jeg ved der indsættes IC3. Der er for lidt plads og så mangler der enkeltmandssæder. Det irriterer også med den diesel motor larm og forurening man er tvunget til at være en del af…

Vi skal satse mere på dobbeltdækkertogsæt både regionalt men også mellem landsdelene, så undgår vi igen at skulle forlænge og ombygge perroner.

  • 0
  • 0

@Magnus Bros:

Blander du ikke Klaus Kristensens og mit indlæg sammen? Det virker i hvert fald som om vi begge to er 'du'...

Hvad angår mit indlæg angår, så må du have misforstået noget, hvis du er af den opfattelse, at jeg vil omlægge strækningen Valby- Høje Tåstrup til fjernbane (hvilket jeg læser som regionaltogsdrift). Dette fremgår netop af de to links jeg henviste til.

Men du da fuldstændig ret i, at sporerne mellem Høje Tåstrup og Roskilde kunne deles imellem regional- og s-tog/lokalbane-drift - det er jo netop det der var en stor del af pointen i den gamle tråd. Når du tilsyneladende misforstår mit forslag, antager jeg, at du netop sætter lighedstegn mellem -s-togsdriftformen og de tekniske installationer. Følgelig vil for en gang for alle præcisere, at jeg med differentierer mellem hvad jeg her kalder driftsformen 's-tog' og de tekniske installationer, som driftsformen måtte fungere på. At omlægge til 'fjerntogs-kørestrøm' og 'fjerntogs-perronhøjde' er bestemt ikke ensbetydende med fjerntogsdrift!

Med mindre du vil til at indkøbe tostrømstom (hvilket bestemt ikke er noget problem) der kan betjene to perronhøjder (hvilket ikke er særlig praktisk) i længden, så antager jeg, at du vil forlænge det nuværende s-togsnets teknik til Roskilde. Følgelig er forskellen på din og min tilgangsvinkel så blot, at jeg vil omlægge de ca. 15. km jernbane mellem Valby og Høje Tåstrup til 25 kV AC og sænke perronhøjden ved at høve skinnerne, mens du vil omlægge halvdelen sporerne på strækningen til Høje - Roskilde til 1,5 kV DC og hæve perronhøjden ved at sænke skinnerne eller reelt forhøje peronnerne.

Hvor din model blot forlænger 1.5 kV DC blindgyden fra Høje Taastrup til Roskilde, så muliggør min videre kørsel mod Ringsted og Holbæk, hvis man vælger at opsætte kørestrøm. Din model ville fastholde os i det nuværende model, hvor den potentielle redundans ved at have 2 ens spor i begge retningen ikke forøges; men fuldstændig bortfalder. Min model muliggør passage, hvis uheldet er ude.

I et bredere perspektiv muliggør min løsning forholdsvis let omlægning af hele kystbanen til s-togsdrift - og dermed s-togsdrift mellem Helsingør og Roskilde uden at skulle ud i tostrømstog til flere perronhøjder...

  • 0
  • 0

Der holder stadig 10 stammer næsten i københavn som stadig er drift klar efter man har fjernet graffitet på disse..

Vedr IC3 og lav gulv så valgte man bevidst ikke at ombygge IC3 til lav gulv med en ekstra vogn, men valgte at indkøbe IC4 som stadig idag bryder ned hver dag og bestemt ikke blir klar til lands trafikken uden de bryder ned hver dag konstant, hvis ING tjekke aflyste afgangen med IC4 ville de få et chok, du fra hvad jeg høre bryder dobbelt stammen ned hver dag eller er aflyst..

Og har hørt rygter om dsb har sendt et brev til EU om forlængelse af dobbeltdækker vogne og leje tiden, dette kunne man evt også tjekke op på..

  • 0
  • 0

@heino
Ja, jeg ser at jeg fik læst dit forslag lidt hurtigt, men jeg er nu stadig af den overbevisning at en simpel løsning, vil give bedre regularitet og vil være mere gennemførbart!

  • 0
  • 0

Har DSB nogle planer om at ombygge nogle af IC3-togsætne så de kommer i niveau med perronerne. Eller er tanken af barnevogne/handicappede skal finde andre transportformer?

Det var der faktisk planer om på et tidspunkt - idet privatbanernes IC/2 tog (nu kun på Lollandsbanen) har en sektion i perronniveau - man kunne derfor indsætte en ekstra sektion eller bytte en sektion med nybyggede lavgulvs-sektioner i IC/3 togene - men alas . . .

  • 0
  • 0

I Aktstykke nr. 41 af 25. nov 204 hedder det bl.a., at der skal ske en ombygning af IC3'erne så cykler, kørestole mv. lettere kan komme ombord.
Desuden er der i de senere år sket en udskiftning af de gl. motorer, og der er sat nye og langt mindre forurenende motorer i. Så helt elendigt er det da ikke alt, hvad DSB foretager sig.

S-tog til Roskilde er en død sild. Nu kommer København-Ringsted-banen, og så har det andet projekt ikke længere nogen berettigelse.

  • 0
  • 0

Turen fra Roskilde til KBH H tager alt efter afgang 22-28 minutter, så er det virkelig så stort et problem?

Hmm...jeg husker samme tur som præcis 20 minutter i '80erne, er det korrekt?

Alternativt kunne man jo begynde at lægge arbejdspladser på den anden side af Roskilde.

  • 0
  • 0

Hvis myldretidstraffikanterne betalte dobbelt er der penge til nyt grej med stole nok.Tredobbelt måske

  • 0
  • 0

At sætte sin lid til at IC3’erne vil blive indfaset i samme takt, som dobbeltdækkervogne afleveres er stjernenaivt, for de forudsætter, at IC4’erne kommer i drift som forventet. Gør de det? Hvis ikke, hvad så?

Der er ikke noget, der tyder på at IC4 kommer til at transportere mange passagerer foreløbigt, for selvom AnsaloBreda har leveret mere end 40 togsæt (34 frem til november og 3 sæt pr md efterfølgende), så er der stort set ikke taget flere i drift. DSB ønsker tilsyneladende ikke at fortælle om, hvor langsomt det sker og hvorfor det sker så langsomt, men 3.marts oplyste DSB, at der køres 105 afgange pr uge med IC4. Da et tog har 3-5 afgange pr dag, må det betyde at der køres med 2-3 tog. Det ene af dem, er dobbeltkoblet, så samlet er der 3-4 togsæt i drift til passagerkørsel.

Så kunne man håbe, at der stod en række stand-by til at bruge, når dobbeltdækkerne skal leveres tilbage. Men det gør det ikke, for når et IC4 af en eller anden grund må tages ud af drift, bliver turen kørt med IC3-materiel. Det skete for mig i går morges, hvor non-stoptoget Århus-København blev erstattet af IC3, så folk ikke kunne bruge deres pladsbilletter.

  • 0
  • 0

Da hverken IC3(MF), ER4 (ER) eller IC4(MG) har nok pladser til at løse problermerne med manglende pladser, skal man satse på at købe dobbeltdækkersæt ligesom tyskerne har bestilt til indsættelse på IC i regional togene fra 2013. Disse er med motor i alle vognene ligesom de danske gumminæser. Men indtil da må vi købe dobbeltdækkerne som DSB hidtil har lejet. Dog er problemet at MEerne (lokomotiverne) er ved at være udtjente og derfor kræver penge til at blive renoveret.
Men med det samme vi kan modtage dobbeltdækkersæt der kan køre selv, skal de indsættes i regionaltrafikken og når der er nok til at kører regionaltrafikken på sjælland skal de efterfølgende indsættes som IC imellem København og Århus sammen med IC4 til Frederikshavn og esbjerg/ Sønderborg og Thisted. Da der på HELE strækningen imellem København og Århus er stor brug for dobbeltdækkere.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten