Stålværk fortsætter med begrænset produktudbud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Stålværk fortsætter med begrænset produktudbud

Det er gået stærkt siden det russisk ejede holdingselskab Jysk Stålindustri i sidste måned overtog Det Danske Stålvalseværk i Frederiksværk og omdøbte det til Dansteel. Allerede om to uger skal produktionen af stålplader, ifølge værkets nyudpegede ledelse, sættes i gang, men endnu er det ikke helt afklaret, hvordan fremtidens produktudbud skal sammensættes, og hvordan råvarerne skal fragtes til værket.

»Der bliver helt klart tale om en indskrænkning i forhold til stålvalseværkets tidligere produktsortiment, men sammensætningen er endnu ikke planlagt i detaljer.«

Det siger den tidligere tekniske direktør for Det Danske Stålvalseværk, 58-årige Bent Petersen, der pr. 1. november er udpeget til ny administrerende direktør for Dansteel i Frederiksværk.

Han har siden Jysk Stålindustris overtagelse af konkursboet i begyndelsen af oktober stået i spidsen for udarbejdelse af en ny produktionsplan for værket, som for blot tre uger siden er blevet godkendt af Jysk Stålindustris russiske ejere.

Ifølge produktionsplanen skal Dansteel producere stålplader inden udgangen af november, og det såkaldte kontiværk, der producerer stænger og profiler, skal gøres produktionsklart til årsskiftet.

377 job

»Vi arbejder nu på højtryk med at ansætte nye medarbejdere og på at reparere produktionsudstyret i pladeværket,« siger Bent Petersen, der forventer, at der på kort sigt skal ansættes 242 medarbejdere i pladeproduktionen og at medarbejderstaben i det nye år vil komme op på 377 - heraf 10-12 ingeniører, når kontiværket bliver kørt ind.

Råvarerne til produktionen kommer til at bestå af 30 ton tunge stålslabs, som primært skal leveres fra det russiske stålværk Novo Lipetsk, men der er endnu ikke fastlagt en model for, hvordan stålet skal fragtes til Frederiksværk.

Lav dybde i fjorden

Problemet er, at der kun kan gå skibe med en vægt på 4.000 ton ind i stålværkshavnen på grund af den lave dybde i Roskilde Fjord, og at de nye ejere havde forventet at kunne anløbe med endnu større skibe.

Derfor er havnene i Hundested og Kalundborg nu også i spil, hvilket sandsynligvis vil kræve udbygning af infrastrukturen omkring havnene for et større millionbeløb. Eksempelvis er der i Hundested, ifølge kommunaldirektør Finn Gaarskjær, overvejelser om at uddybe havnebassinet, der i dag kan rumme skibe på 7.500 ton, så det er muligt at få skibe på helt op til 10.000 ton til kaj og samtidig omlægge jernbanen med et spor direkte til havnen.

»Det vil koste over 50 millioner kroner, så vi afventer et mere præcist udspil fra Dansteel om, hvordan de vil skibe ind og ud, før vi sætter noget i gang,« siger Finn Gaarskjær.

Men den information er Dansteel endnu ikke i stand til at give.

»Det er helt nyt for os at modtage råvarer på den her måde, og vi har endnu mange varianter i spil,« siger Bent Petersen, der imidlertid ikke er bange for at stå uden råvarer til en produktionsstart i slutningen af november.

»Til en start kan vi sagtens fragte stålet ind til vores egen havn på små coastere, så det vigtigste er nu, at vi får produktionsapparatet op at køre,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten